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WO2005058401A1 - Device for insertion into the trachea or between the trachea and the esophagus - Google Patents

Device for insertion into the trachea or between the trachea and the esophagus Download PDF

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Publication number
WO2005058401A1
WO2005058401A1 PCT/EP2004/052498 EP2004052498W WO2005058401A1 WO 2005058401 A1 WO2005058401 A1 WO 2005058401A1 EP 2004052498 W EP2004052498 W EP 2004052498W WO 2005058401 A1 WO2005058401 A1 WO 2005058401A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
opening
trachea
membrane
esophagus
shaft
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Ceased
Application number
PCT/EP2004/052498
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Franz Waldeck
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Tracoe Medical GmbH
Original Assignee
Tracoe Medical GmbH
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Tracoe Medical GmbH filed Critical Tracoe Medical GmbH
Publication of WO2005058401A1 publication Critical patent/WO2005058401A1/en
Anticipated expiration legal-status Critical
Ceased legal-status Critical Current

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/20Larynxes; Tracheae combined with larynxes or for use therewith
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/20Larynxes; Tracheae combined with larynxes or for use therewith
    • A61F2/203Larynxes; Tracheae combined with larynxes or for use therewith comprising an air passage from trachea to oesophagus or to pharynx; Artificial epiglottis
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. ventilators; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0465Tracheostomy tubes; Devices for performing a tracheostomy; Accessories therefor, e.g. masks, filters
    • A61M16/0468Tracheostomy tubes; Devices for performing a tracheostomy; Accessories therefor, e.g. masks, filters with valves at the proximal end limiting exhalation, e.g. during speaking or coughing
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. ventilators; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0475Tracheal tubes having openings in the tube
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. ventilators; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0434Cuffs

Definitions

  • the present invention relates to a device for insertion into the trachea or between trachea and esophagus, with a hollow shaft (1), wherein the shaft (1) has a first opening (16) for the entry of breathing air and a second opening (3) for having the escape of breathing air.
  • Tracheostomy tubes are used to optimally oxygenate patients with a tracheotomy even after surgery or to allow them to breathe independently.
  • a curved cannula is introduced through the tracheotomy into the region of the trachea.
  • the trachea is directly connected to the outside world and the patient can breathe via the cannula.
  • fluid e.g.
  • tracheostomy tubes that can be filled with a fluid (mostly air) that separates the space between the shaft of the tracheostomy cannula and the shaft Sheath surrounding trachea cross section fills. If the cuff is filled with the fluid, it rests against the inner wall of the trachea and seals the trachea. Breathing can then take place exclusively via the cannula.
  • a fluid mostly air
  • Tracheostomy tubes are now known from the prior art, in which the cannula inside the trachea above the annular sleeve has an air outlet opening, so that at least part of the air exhaled by the patient can escape in the direction of the vocal cords and the pharynx. Thus, it allows the patient at least restricted to speak.
  • valves are known from the prior art which close the air outlet opening during inhalation so that the patient breathes only via the cannula.
  • the trachea Since the patients can not cough up, the trachea must be evacuated by the medical staff at regular intervals. In this case, the valve must remain closed at the air outlet opening in any case, to continue to ensure a complication-free breathing of the patient.
  • the flap valves known from the prior art open during the aspiration of the trachea.
  • the trachea can be surgically separated from the esophagus.
  • the trachea then ends in the tracheotomy. Because the air and esophagus are separated, inhalation through the tracheotomy will not allow any fluids or food particles to enter the trachea. On the other hand, speaking is impossible for the patient since no breathing air can reach the pharynx.
  • voice prostheses are known from the prior art. These have a hollow shaft, which is inserted between the esophagus and the esophagus and thus creates a passage between the two tubes.
  • the voice prostheses are provided with a flap or ball valve at their end extending into the esophagus.
  • these valves are sometimes leaking, so that food particles from the esophagus pass into the trachea, which leads to significant discomfort and can cause complications.
  • both the tracheostomy tubes and the voice prostheses are relatively stiff. This means that the patient must build a high pressure in the respiratory tract, so that the valve opens to the throat, so that with the help of the air flowing into the throat space sounds can be generated. For bedridden patients, therefore, speaking with the help of a tracheostomy tube or a voice prosthesis is often a great effort.
  • the present invention has the object to provide a tracheostomy tube or a voice prosthesis, which avoid the disadvantages mentioned.
  • the object is achieved according to the invention by providing a device for insertion into the trachea or between the trachea and the esophagus after a tracheotomy or after laryngeal detachment, with a hollow shaft, wherein the shaft has a first opening for the entry of respiratory air and a second opening for the escape of breathing air, wherein in the discharge direction of the second opening is followed by a preferably tubular thin-walled membrane which collapses in the absence or reversal of an air flow from the air outlet opening and thereby closes the outlet opening.
  • an embodiment of the invention is preferred in which the membrane adjoining the second opening is tubular.
  • the cross-section through the membrane in its open state in a plane parallel to the opening is part-circular or it has the course of a straight line.
  • the air flow through the air outlet opening is caused by the pressure difference between the pressure inside the shaft and the pressure in the vicinity of the shaft outside the air outlet opening. If the patient exhales, a higher pressure is created in the shaft than outside, so that the valve is opened and the air can flow out. If the exhalation ends, a pressure equilibrium occurs and the membrane collapses due to gravity. During inhalation, a lower pressure prevails within the shaft than outside, so that the membrane is pressed against the air outlet opening.
  • the device is a tracheostomy cannula for insertion into the trachea.
  • this has a shaft and an annular collar which fills the space between the shaft and the tracheal cross-section surrounding the shaft, the shaft having in the region of the trachea on the side of the collar facing the vocal cords a second opening for the air outlet, which preferably is arranged so that it points in the direction of the pharynx and wherein in the exit direction to the air outlet opening, the self-closing valve connects, which is made of a thin-walled membrane.
  • the device in an alternative embodiment of the invention, it is expedient for the device to be a voice prosthesis for insertion between the trachea and the esophagus.
  • the shaft is made of a first, soft material, preferably silicone, wherein the shaft is preferably reinforced in the region of the passage between the esophagus and the esophagus with a material that is harder than the first material.
  • the valve according to the invention preferably consists for all embodiments of an open tube section made of a thin-walled membrane, one opening of which adjoins the air outlet opening, while the at least one other opening of the device is free, the length of the tube section being greater than its cross-sectional radius.
  • the air outlet opening is preferably provided in the region of the convex bend of the cannula from its vertical section running in the trachea into the horizontal and points in the direction of the pharyngeal space.
  • the tube valve is expediently formed by a thin-walled membrane tube which connects like a chimney to the air outlet opening, It is essential that the wall thickness of the membrane tube is so small that the tube collapses under normal pressure conditions and collapses.
  • the patient inhales, i. If a negative pressure arises in the tracheostomy cannula or the voice prosthesis, then the collapsed walls of the membrane tube seal the second opening for the air outlet, so that air can only flow into the respiratory tract through the lumen of the tracheostomy cannula or the trachea. Among other things, this prevents the passage of fluid and solids from the esophagus into the cannula or trachea.
  • Such a configuration of a tracheostomy cannula or a voice prosthesis with a valve closing off the air outlet opening is advantageous, since such a self-closing valve is not opened during the aspiration of mucus from the tracheal cannula or the trachea, but already at a slight overpressure in the tracheostomy tube or the Voice prosthesis opens and so the patient is able to speak even with only weak exhalation. This is useful because many bedridden and elderly patients are greatly weakened especially after surgery and can only build up a slight overpressure when exhaling, but this allows them with the device according to the invention already speaking. Furthermore does not apply the valve and the membrane does not irritate the surrounding esophagus, even if it should touch them.
  • the membrane has a wall thickness of less than 50 microns and their length is preferably two to three times the diameter of the opening. If the membrane is designed as a hose, then it is advantageous if the length of the hose is at least equal to the hose diameter.
  • Such a design of the self-closing valve is particularly suitable to allow an effective closing of the air outlet opening during inhalation, while it opens at a low exhalation pressure and allows the patient to speak.
  • the membrane of the valve is made of an elastomer, such as.
  • an elastomer such as.
  • PU polyvinyl styrene
  • silicone polyvinyl styrene
  • latex polyvinyl styrene
  • PTFE polystyrene
  • these materials can be additionally hydrophobicized.
  • These elastomers can be produced as thin-walled hoses or thin membranes and prevent sticking of the collapsed walls even in moist and slimy surroundings.
  • the flexural rigidity of the membrane is preferably such that the membrane driven by gravity can collapse without the material experiencing permanently material-changing kinks which subsequently lead to damage to the membrane.
  • the end of a tracheostomy tube located outside the body has a valve which opens on inhalation, so that air can flow from the outside into the cannula and thus into the lungs, while it closes when exhaling, so that the entire air flows out through the air outlet and the pharynx of the patient. This ensures optimal patient breathing and speech articulation while effectively preventing the aspiration of particles.
  • a grid which carries the collapsed hose and prevents an inner flaps of the hose.
  • the grid also prevents the tube of food debris or fluids from the feed or trachea from being forced inwardly into the shaft.
  • FIG. 1 shows a three-dimensional representation of a tracheostomy cannula according to the invention with an open tube valve.
  • FIG. 2 shows a three-dimensional view of the tracheostomy cannula from FIG. 1 with closed tube valve.
  • FIG. 3 shows a sectional view of a voice prosthesis according to the invention with an open tube valve.
  • FIG. 1 shows a tracheostomy cannula according to the invention in a lateral three-dimensional view.
  • the tubular shaft 1 of the cannula and the annular collar 2 can be clearly seen.
  • the tubular shaft of the cannula in the embodiment shown, has an internal diameter between 6 mm and 12 mm, e.g. 8 mm up.
  • the course of the shaft 1 is angled, so that the machine end 5 of the cannula can be led out substantially horizontally from the trachea, while the patient end 6 opens into the trachea.
  • the two substantially straight portions of the shaft 1 have a bending angle of about 90 ° to 120 °, typically about 100 ° to each other.
  • the length of the straight, located in the trachea section 8 is just like that of the horizontal, out of the trachea leading section 7 about 30 to 40 mm.
  • an inflatable plastic sleeve 2 Attached to the outer wall of the section 8 extending parallel to the trachea is an inflatable plastic sleeve 2 which can be filled with air via a filling hose with control balloon 11 located outside the body, so that the lateral surface of the annular collar is firmly against the inner wall of the balloon the cuff surrounds the trachea.
  • the space between the inner wall of the trachea and the shaft 1 of the tracheostomy tube is sealed, so that no foreign body can enter the trachea.
  • the cuff 2 is made of a soft plastic, which is elastic, so that it adapts well to the contour of the trachea, without affecting them. Thus, no additional complaints occur in the patient.
  • the inflatable cuff 2 provides additional support to the tracheostomy tube.
  • the tracheostomy cannula is provided on the convex side with an air outlet opening 3, through which the air exhaled by the patient can pass into the region of the trachea lying above the cuff 2.
  • the air outlet opening 3 is arranged in the shaft 1 of the tracheostomy tube such that its opening points upward, ie in the direction of the pharyngeal space.
  • a hose valve 4 is connected at the Heilaustrittsöffnu ⁇ g 3 .
  • the hose is attached to the outer wall of the shaft 1 so that the entire breathing air exiting from the air outlet opening 3 flows through the hose valve 4.
  • the tube valve 4 consists of a thin-walled membrane tube whose wall thickness is 50 microns in the illustrated embodiment of the invention.
  • the hose itself is made of PU. If the patient exhales when closing the outer opening 15 of the shaft, the overpressure in the Tracheostomy tube that breathing air exiting the air outlet opening 3 and the membrane tube of the tube valve 4 opens and flows through.
  • the membrane tube is placed by the adjacent internal pressure, so that it can flow through the air unhindered.
  • the air passing through the membrane tube passes into the upper part of the trachea and flows through the vocal cords of the patient so that it can express itself vocally.
  • the outlet opening 3 is formed by a plurality of individual air outlets 3a, which are arranged in the wall of the shaft 1, that in the region of the air outlet opening 3, a grid is formed. This grid serves to support the membrane tube 4 in the collapsed state.
  • a flap valve may be provided at the upper end 5 . This opens upon inhalation, so that air can flow through the tracheostomy tube into the lungs, while it closes when exhaling, so that the breathing air must escape through the air outlet opening 3 substantially.
  • the outer opening 15 can be closed, for example, during exhalation by placing a finger to allow speaking.
  • FIG 2 the same tracheostomy tube as shown in Figure 1 is shown, the case being shown that the patient inhales, i. the flapper valve 9 is opened. Since inhalation relative to the environment a negative pressure in the tracheostomy tube, the thin-walled membrane tube collapses. This effect is reinforced by the force acting on the membrane tube gravity, so that the hose not only collapses in itself but also angled. As a result, the air outlet opening 3 is closed and, during the inhalation, no air or other material can pass from the part of the trachea located above the cuff 2 into the tracheostomy cannula. Thus, it is effectively prevented that liquid or foreign particles, e.g. Food debris, enter the tracheostomy tube and the underlying behind the tracheostomy cannula respiratory organs.
  • liquid or foreign particles e.g. Food debris
  • FIG. 3 shows a side sectional view of a voice prosthesis 120 according to the invention.
  • the voice prosthesis 120 has a hollow shaft 101 which, in the installed state of the voice prosthesis, extends between the patient's air and esophagus.
  • the shaft 101 of the voice prosthesis 120 in the illustrated embodiment of at least one hohlzyli ⁇ - derförmigen element.
  • a first member 121 of the airway and esophagus fitting silicone conforms to a flange 122 which conforms to the esophagus in the vicinity of the opening.
  • the second hollow cylindrical element 123 has an outer diameter which is slightly smaller than the inner diameter of the first hollow cylinder. Linderförmigen element 121.
  • the flange 124 of the second element 123 abuts against the wall of the trachea in the vicinity of the opening.
  • the element 123 is made of a harder material compared to the silicone of the element 121, so that the second element 123 can be clamped in the first element 121, wherein both elements are in frictional engagement with each other and the shaft 101 of the voice prosthesis from the flanges 122 and 124 is held in the opening between the esophagus and the esophagus.
  • a tube valve 104 is arranged at the opening 126 of the voice prosthesis 120 on the side of the esophagus.
  • the tube is attached to the outer wall of the stem 122 so that all of the breath exiting through the air outlet 103 flows through the tube valve 104.
  • the air outlet opening 103 is formed by a plurality of air outlet openings 103a, which are arranged in a wall extending over the outlet opening 103 of the shaft 122.
  • the grid thus formed also serves as a support for the collapsed tube valve 104.
  • the tube valve 104 consists of a thin-walled membrane tube whose wall thickness in the illustrated embodiment is 70 microns.
  • the hose itself is made of PU.
  • the respiratory air passes through the shaft 101 of the voice prosthesis.
  • the membrane tube of the hose valve 4 apart so that the air can flow into the esophagus and into the throat area via the esophagus.
  • the overpressure in the area of the trachea during exhalation is insufficient to force the hose of the hose valve 104 apart and set up, with the result that the hose valve 104 remains closed and the patient exhales via the tracheotomy.
  • the closed tube valve 104 then prevents liquid and food particles from passing through the exit opening 103 of the voice prosthesis 120 from the esophagus into the trachea of the patient.
  • the shaft is made in one piece from a soft silicone.
  • a tube is slipped over the entire voice prosthesis, the inner diameter of which is slightly larger than the outer diameter of the shaft.
  • the flanges of the prosthesis are stretched so that they extend axially in the extension of the shaft within the tube.

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Pulmonology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Otolaryngology (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Emergency Medicine (AREA)
  • Anesthesiology (AREA)
  • Hematology (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

The invention concerns a device for insertion into the trachea or between the trachea and the esophagus following a tracheotomy or following a laryngotomy and for producing an opening between the trachea and the esophagus. Said device comprises a hollow stem (1) having a first opening (16) for breathing air intake and a second opening (3) for breathing air exit. The invention aims at improving said device. Therefor, a thin-walled membrane (4), preferably tubular, is connected, in the exit direction, to the second opening (3). Said membrane collapses in the absence of an air flow or in case of a reverse air flow from the air exit opening (3) thus sealing the latter (3).

Description

TRACOE medical GmbHTRACOE medical GmbH

Vorrichtung zum Einsetzen in die Luftröhre oder zwischen Luftröhre und SpeiseröhreDevice for insertion into the trachea or between trachea and esophagus

Die vorliegende Erfindung betrifft eine Vorrichtung zum Einsetzen in die Luftröhre oder zwischen Luftröhre und Speiseröhre, mit einem hohlen Schaft (1 ), wobei der Schaft (1 ) eine erste Öffnung (16) für den Eintritt von Atemluft und eine zweite Öffnung (3) für den Austritt von Atemluft aufweist.The present invention relates to a device for insertion into the trachea or between trachea and esophagus, with a hollow shaft (1), wherein the shaft (1) has a first opening (16) for the entry of breathing air and a second opening (3) for having the escape of breathing air.

Tracheostomiekanülen werden verwendet, um Patienten mit einem Luftröhrenschnitt auch nach der Operation optimal mit Sauerstoff versorgen zu können bzw. ihnen eine selbständige Atmung zu er- möglichen. Dabei wird eine gekrümmte Kanüle durch den Luftröhrenschnitt in den Bereich der Luftröhre eingeführt. So ist die Luftröhre direkt mit der Außenwelt verbunden und der Patient kann über die Kanüle atmen. Um zu verhindern, daß beim Einatmen Flüssigkeit, wie z.B. Speichel, oder Speisereste über die Luftröhre in den Bereich der Lungen geraten, weisen die meisten aus dem Stand der Technik bekannten Tracheostomiekanülen eine mit einem Fluid (zumeist Luft) befüllbare ring- förmige Manschette auf, die den Raum zwischen dem Schaft der Tracheostomiekanüle und dem den Schaft umgebenden Luftröhrenquerschnitt ausfüllt. Ist die Manschette mit dem Fluid befüllt, so liegt sie an der Innenwand der Luftröhre an und dichtet die Luftröhre ab. Die Atmung kann dann ausschließlich über die Kanüle stattfinden.Tracheostomy tubes are used to optimally oxygenate patients with a tracheotomy even after surgery or to allow them to breathe independently. In this case, a curved cannula is introduced through the tracheotomy into the region of the trachea. Thus, the trachea is directly connected to the outside world and the patient can breathe via the cannula. To prevent inhalation of fluid, e.g. Saliva, or leftovers from the trachea into the region of the lungs, most of the tracheostomy tubes known in the art have an annular cuff that can be filled with a fluid (mostly air) that separates the space between the shaft of the tracheostomy cannula and the shaft Sheath surrounding trachea cross section fills. If the cuff is filled with the fluid, it rests against the inner wall of the trachea and seals the trachea. Breathing can then take place exclusively via the cannula.

Da aufgrund der dichtenden Manschette kein Luftstrom in Richtung des Rachenraumes des Patienten möglich ist, hat dieser auch keine Möglichkeit sich stimmlich zu artikulieren, da keine Luft durch die Stimmbänder geführt wird.Since due to the sealing cuff no air flow in the direction of the throat of the patient is possible, this also has no way to articulate vocally, since no air is passed through the vocal cords.

Aus dem Stand der Technik sind nun Tracheostomiekanülen bekannt, bei denen die Kanüle inner- halb der Luftröhre oberhalb der ringförmigen Manschette eine Luftaustrittsöffnung aufweist, so daß zumindest ein Teil der vom Patienten ausgeatmeten Luft in Richtung der Stimmbänder und des Rachenraumes entweichen kann. Somit wird es den Patienten zumindest eingeschränkt ermöglicht zu sprechen. Um zu verhindern, daß über die dritte Luftaustrittsöffnung beim Fehlschlucken Flüssigkeit oder Speisereste in die Kanüle geraten, sind aus dem Stand der Technik Ventile bekannt, welche die Luftaustrittsöffnung beim Einatmen verschließen, so daß der Patient nur über die Kanüle atmet. Aus der DE 198 03 572 ist eine solche Tracheostomiekanüle bekannt, bei der die dritte Lufteintrittsöffnung durch eine luftdurchlässige Membran, z.B. aus Polytetrafluorethylen (PTFE), verschlossen ist. Eine solche Membran ist luftdurchlässig, verhindert jedoch das Eindringen von Flüssigkeiten oder Feststoffen in die Kanüle. Die US-Patentschrift US 5,957,978 offenbart weitere Ventilverschlüs- se für die Luftaustrittsöffnung, die allesamt Variationen eines Klappenventils darstellen. Das aus der DE 198 03 572 bekannte Membranventil ermöglicht nur einen geringen Luftstrom durch die Luftröhre und somit nur ein sehr leises Sprechen des Patienten. Die in der US 5,957,978 dargestellten Klappenventile erweisen sich als nachteilig, da ihre Funktion schnell durch Verschmutzun- gen (Schleim) beeinträchtigt wird. Darüber hinaus benötigen die Klappenventile zum Öffnen einen vergleichsweise hohen Überdruck in der Tracheostomiekanüle, so daß Sprachäußerungen des Patienten erst bei einem vergleichsweise hohem Druck während der Ausatmung möglich sind.Tracheostomy tubes are now known from the prior art, in which the cannula inside the trachea above the annular sleeve has an air outlet opening, so that at least part of the air exhaled by the patient can escape in the direction of the vocal cords and the pharynx. Thus, it allows the patient at least restricted to speak. In order to prevent liquid or food particles getting into the cannula via the third air outlet when swallowed incorrectly, valves are known from the prior art which close the air outlet opening during inhalation so that the patient breathes only via the cannula. From DE 198 03 572 such a tracheostomy cannula is known, in which the third air inlet opening is closed by an air-permeable membrane, for example made of polytetrafluoroethylene (PTFE). Such a membrane is permeable to air, but prevents the penetration of liquids or solids into the cannula. US Pat. No. 5,957,978 discloses further valve closures for the air outlet opening, all of which represent variations of a flap valve. The known from DE 198 03 572 diaphragm valve allows only a small air flow through the trachea and thus only a very quiet speaking of the patient. The flap valves shown in US Pat. No. 5,957,978 prove to be disadvantageous, since their function is quickly impaired by contamination (slime). In addition, the flap valves for opening require a comparatively high overpressure in the tracheostomy cannula so that speech utterances of the patient are possible only at a comparatively high pressure during exhalation.

Da die Patienten nicht Abhusten können, muß vom medizinischen Personal in regelmäßigen Ab- ständen eine Absaugung des Luftröhrenbereiches vorgenommen werden. Dabei muß das Ventil an der Luftaustrittsöffnung in jedem Fall geschlossen bleiben, um eine komplikationsfreie Atmung des Patienten weiterhin zu gewährleisten. Die aus dem Stand der Technik bekannten Klappenventile öffnen sich jedoch beim Absaugen der Luftröhre.Since the patients can not cough up, the trachea must be evacuated by the medical staff at regular intervals. In this case, the valve must remain closed at the air outlet opening in any case, to continue to ensure a complication-free breathing of the patient. However, the flap valves known from the prior art open during the aspiration of the trachea.

Alternativ zu den zuvor beschriebenen Tracheostomiekanülen kann nach einer Entfernung des Kehlkopfes die Luftröhre operativ von der Speiseröhre abgetrennt werden. Die Luftröhre endet dann in dem Luftröhrenschnitt. Da Luft- und Speiseröhre getrennt sind, können beim Einatmen durch den Luftröhrenschnitt keine Flüssigkeiten oder Speisereste in die Luftröhre gelangen. Auf der anderen Seite ist ein Sprechen für den Patienten aber unmöglich, da keine Atemluft in den Rachenraum ge- langen kann.As an alternative to the previously described tracheostomy cannulas, after removal of the larynx, the trachea can be surgically separated from the esophagus. The trachea then ends in the tracheotomy. Because the air and esophagus are separated, inhalation through the tracheotomy will not allow any fluids or food particles to enter the trachea. On the other hand, speaking is impossible for the patient since no breathing air can reach the pharynx.

Um dem Patienten dennoch das Sprechen zu ermöglichen, sind aus dem Stand der Technik sogenannte Stimmprothesen bekannt. Diese weisen einen hohlen Schaft auf, welcher zwischen Luft- und Speiseröhre eingesetzt wird und so einen Durchgang zwischen den beiden Röhren herstellt. Um wie zuvor bei den Tracheostomiekanülen zu verhindern, daß Flüssigkeiten und Speisereste aus der Speiseröhre in die Luftröhre geraten, sind die Stimmprothesen an Ihrem sich in die Speiseröhre erstreckenden Ende mit einem Klappen oder Kugelventil versehen. Diese Ventile sind jedoch mitunter undicht, so daß Speisereste aus der Speiseröhre in die Luftröhre übertreten, was zu erheblichen Beschwerden führt und Komplikationen verursachen kann.In order to still allow the patient to speak, so-called voice prostheses are known from the prior art. These have a hollow shaft, which is inserted between the esophagus and the esophagus and thus creates a passage between the two tubes. To prevent the tracheostomy tubes from getting liquids and food particles from the esophagus into the trachea, the voice prostheses are provided with a flap or ball valve at their end extending into the esophagus. However, these valves are sometimes leaking, so that food particles from the esophagus pass into the trachea, which leads to significant discomfort and can cause complications.

Die aus dem Stand der Technik bekannten Luftauslaßventile, zumeist federnd gegen die Ventilsitze vorgespannte Klappen oder Kugelventile, sowohl der Tracheostomiekanülen als auch der Stimmprothesen sind vergleichsweise schwergängig. Dies bedeutet, daß die Patienten einen hohen Überdruck im Atemwegstrakt aufbauen müssen, damit sich das Ventil zum Rachenraum hin öffnet, so daß mit Hilfe der in den Rachenraum strömenden Luft Laute erzeugt werden können. Für bettlägerige Patienten stellt daher das Sprechen mit Hilfe einer Tracheostomiekanüle bzw. einer Stimmprothese häufig eine große Anstrengung dar. Gegenüber dem bekannten Stand der Technik liegt der vorliegenden Erfindung die Aufgabe zugrunde, eine Tracheostomiekanüle bzw. eine Stimmprothese bereitzustellen, welche die genannten Nachteile vermeiden.The known from the prior art air outlet valves, usually resiliently against the valve seats biased flaps or ball valves, both the tracheostomy tubes and the voice prostheses are relatively stiff. This means that the patient must build a high pressure in the respiratory tract, so that the valve opens to the throat, so that with the help of the air flowing into the throat space sounds can be generated. For bedridden patients, therefore, speaking with the help of a tracheostomy tube or a voice prosthesis is often a great effort. Compared with the known prior art, the present invention has the object to provide a tracheostomy tube or a voice prosthesis, which avoid the disadvantages mentioned.

Die Aufgabe wird erfindungsgemäß dadurch gelöst, daß eine Vorrichtung zum Einsetzen in die Luftröhre oder zwischen Luftröhre und Speiseröhre nach einem Luftröhrenschnitt bzw. nach Kehlkopf- entfernuπg bereitgestellt wird, mit einem hohlen Schaft, wobei der Schaft eine erste Öffnung für den Eintritt von Atemluft und eine zweite Öffnung für den Austritt von Atemluft aufweist, wobei sich in Austrittsrichtung an die zweite Öffnung eine vorzugsweise schlauchformige dünnwandige Membran anschließt, die bei Ausbleiben oder bei Umkehr eines Luftstromes aus der Luftaustrittsöffnung in sich zusammenfällt und dabei die Austrittsöffnung verschließt.The object is achieved according to the invention by providing a device for insertion into the trachea or between the trachea and the esophagus after a tracheotomy or after laryngeal detachment, with a hollow shaft, wherein the shaft has a first opening for the entry of respiratory air and a second opening for the escape of breathing air, wherein in the discharge direction of the second opening is followed by a preferably tubular thin-walled membrane which collapses in the absence or reversal of an air flow from the air outlet opening and thereby closes the outlet opening.

Bevorzugt ist dabei eine Ausführungsform der Erfindung, bei welcher die sich an die zweite Öffnung anschließende Membran schlauchförmig ist. In alternativen Ausführungsformen ist der Querschnitt durch die Membran in ihrem geöffneten Zustand in einer Ebene parallel zur Öffnung teilkreisförmig oder er hat den Verlauf einer Geraden.An embodiment of the invention is preferred in which the membrane adjoining the second opening is tubular. In alternative embodiments, the cross-section through the membrane in its open state in a plane parallel to the opening is part-circular or it has the course of a straight line.

Dabei wird der Luftstrom durch die Luftaustrittsöffnung von der Druckdifferenz zwischen dem Druck im Inneren des Schafts und dem Druck in der Umgebung des Schafts außerhalb der Luftaustrittsöff- nung hervorgerufen. Atmet der Patient aus, so entsteht in dem Schaft ein höherer Druck als außerhalb, so daß das Ventil geöffnet wird und die Luft ausströmen kann. Endet die Ausatmung, so kommt es zu einem Druckgleichgewicht und die Membran kollabiert aufgrund der Schwerkraft. Während des Einatmens herrscht innerhalb des Schafts ein geringerer Druck als außerhalb, so daß die Membran gegen die Luftaustrittsöffnung gedrückt wird.The air flow through the air outlet opening is caused by the pressure difference between the pressure inside the shaft and the pressure in the vicinity of the shaft outside the air outlet opening. If the patient exhales, a higher pressure is created in the shaft than outside, so that the valve is opened and the air can flow out. If the exhalation ends, a pressure equilibrium occurs and the membrane collapses due to gravity. During inhalation, a lower pressure prevails within the shaft than outside, so that the membrane is pressed against the air outlet opening.

Bevorzugt ist dabei eine Ausführungsform der Erfindung, bei der die Vorrichtung eine Tracheostomiekanüle zum Einsetzen in die Luftröhre ist. Diese weist erfindungsgemäß einen Schaft und eine ringförmige Manschette auf, die den Raum zwischen dem Schaft und dem den Schaft umgebenden Luftröhrenquerschnitt ausfüllt, wobei der Schaft im Bereich der Luftröhre auf der den Stimmbändern zugewandten Seite der Manschette eine zweite Öffnung für den Luftaustritt aufweist, die vorzugsweise so angeordnet ist, daß sie in Richtung des Rachenraumes zeigt und wobei sich in Austrittsrichtung an die Luftaustrittsöffnung das selbstschließende Ventil anschließt, das aus einer dünnwandigen Membran hergestellt ist.An embodiment of the invention is preferred in which the device is a tracheostomy cannula for insertion into the trachea. According to the invention, this has a shaft and an annular collar which fills the space between the shaft and the tracheal cross-section surrounding the shaft, the shaft having in the region of the trachea on the side of the collar facing the vocal cords a second opening for the air outlet, which preferably is arranged so that it points in the direction of the pharynx and wherein in the exit direction to the air outlet opening, the self-closing valve connects, which is made of a thin-walled membrane.

In einer alternativen Ausführungsform der Erfindung ist es zweckmäßig, wenn die Vorrichtung eine Stimmprothese zum Einsetzen zwischen Luftröhre und Speiseröhre ist. Dabei ist es vorteilhaft, wenn der Schaft aus einem ersten, weichen Material, vorzugsweise Silikon, hergestellt ist, wobei der Schaft im Bereich des Durchtritts zwischen Luft- und Speiseröhre vorzugsweise mit einem im Vergleich zu dem ersten Material härteren Material verstärkt ist. Das erfindungsgemäße Ventil besteht für alle Ausführungsformen vorzugsweise aus einem aus einer dünnwandigen Membran gefertigten, offenen Schlauchabschnitt, dessen eine Öffnung an die Luftaustrittsöffnung anschließt, während die zumindest eine andere Öffnung der Vorrichtung frei ist, wobei die Länge des Schlauchabschnittes größer ist als sein Querschnittradius.In an alternative embodiment of the invention, it is expedient for the device to be a voice prosthesis for insertion between the trachea and the esophagus. It is advantageous if the shaft is made of a first, soft material, preferably silicone, wherein the shaft is preferably reinforced in the region of the passage between the esophagus and the esophagus with a material that is harder than the first material. The valve according to the invention preferably consists for all embodiments of an open tube section made of a thin-walled membrane, one opening of which adjoins the air outlet opening, while the at least one other opening of the device is free, the length of the tube section being greater than its cross-sectional radius.

Dabei ist die Luftaustrittsöffnung bei einer Tracheostomiekanüle vorzugsweise im Bereich der konvexen Biegung der Kanüle von ihrem vertikalen in der Luftröhre verlaufenden Abschnitt in die Horizontale vorgesehen und zeigt in Richtung des Rachenraumes hin.In the case of a tracheostomy cannula, the air outlet opening is preferably provided in the region of the convex bend of the cannula from its vertical section running in the trachea into the horizontal and points in the direction of the pharyngeal space.

Das Schlauchventil wird zweckmäßigerweise von einem dünnwandigen Membranschlauch gebildet, der sich wie ein Schornstein an die Luftaustrittsöffnung anschließt, Dabei ist es wesentlich, daß die Wandstärke des Membranschlauches so gering ist, daß der Schlauch unter normalen Druckbedingungen kollabiert und in sich zusammenfällt. Atmet der Patient ein, d.h. entsteht in der Tracheostomiekanüle oder der Stimmprothese ein Unterdruck, so verschließen die in sich zusammengefallenen Wände des Membranschlauches die zweite Öffnung für den Luftaustritt, so daß Luft nur durch das Lumen der Tracheostomiekanüle oder der Luftröhre in den Atemtrakt einströmen kann. Dies verhindert unter anderem auch den Übertritt von Flüssigkeit und Feststoffen aus der Speiseröhre in die Kanüle bzw. die Luftröhre. Dies ist insbesondere wichtig bei Patienten, die nach einer Kehlkopfoperation mit Schluckstörungen zu kämpfen haben. Wird beim Ausatmen dagegen ein Überdruck in der Kanüle oder der Stimmprothese gegenüber der Umgebung aufgebaut, zum Beispiel durch ein Ventil an der äußeren Öffnung der Kanüle bzw. am Luftröhrenschnitt, so drückt dieser die Wände des Membranschlauches auseinander und ermöglicht einen Luftstrom durch die zweite Luftaustrittsöffnung der Tracheostomiekanüle bzw. der Stimmprothese und den Membranschlauch in Richtung des Rachenraums bzw. der Speiseröhre.The tube valve is expediently formed by a thin-walled membrane tube which connects like a chimney to the air outlet opening, It is essential that the wall thickness of the membrane tube is so small that the tube collapses under normal pressure conditions and collapses. The patient inhales, i. If a negative pressure arises in the tracheostomy cannula or the voice prosthesis, then the collapsed walls of the membrane tube seal the second opening for the air outlet, so that air can only flow into the respiratory tract through the lumen of the tracheostomy cannula or the trachea. Among other things, this prevents the passage of fluid and solids from the esophagus into the cannula or trachea. This is particularly important in patients who are struggling with dysphagia following larynx surgery. On the other hand, when exhaling an overpressure in the cannula or the voice prosthesis is built up to the environment, for example by a valve on the outer opening of the cannula or on the trachea, this pushes apart the walls of the membrane tube and allows air flow through the second air outlet of the Tracheostomy cannula or the voice prosthesis and the membrane tube in the direction of the pharynx or the esophagus.

Eine solche Ausgestaltung einer Tracheostomiekanüle oder einer Stimmprothese mit einem die Luftaustrittsöffnung verschließenden Ventil ist vorteilhaft, da ein solches selbstschließendes Ventil beim Absaugen von Schleim aus der Trachealkanüle bzw. der Luftröhre nicht geöffnet wird, sich jedoch bereits bei nur geringem Überdruck in der Tracheostomiekanüle bzw. der Stimmprothese öffnet und so dem Patienten ein Sprechen auch bei nur schwacher Ausatmung ermöglicht. Dies ist zweckmäßig da viele bettlägerige und ältere Patienten insbesondere nach einer Operation stark geschwächt sind und beim Ausatmen nur einen schwachen Überdruck aufbauen können, der ihnen jedoch mit der erfindungsgemäßen Vorrichtung bereits das Sprechen ermöglicht. Darüber hinaus trägt das Ventil nicht auf und die Membran reizt die sie umgebende Luft- bzw. Speiseröhre selbst dann nicht, wenn sie diese berühren sollte.Such a configuration of a tracheostomy cannula or a voice prosthesis with a valve closing off the air outlet opening is advantageous, since such a self-closing valve is not opened during the aspiration of mucus from the tracheal cannula or the trachea, but already at a slight overpressure in the tracheostomy tube or the Voice prosthesis opens and so the patient is able to speak even with only weak exhalation. This is useful because many bedridden and elderly patients are greatly weakened especially after surgery and can only build up a slight overpressure when exhaling, but this allows them with the device according to the invention already speaking. Furthermore does not apply the valve and the membrane does not irritate the surrounding esophagus, even if it should touch them.

Zweckmäßig ist es dabei, wenn die Membran eine Wandstärke von weniger als 50 μm aufweist und ihre Länge vorzugsweise das zwei- bis dreifache des Durchmessers der Öffnung beträgt. Ist die Membran als Schlauch ausgebildet, so ist es vorteilhaft, wenn die Länge des Schlauchs mindestens gleich dem Schlauchdurchmesser ist. Eine derartige Ausgestaltung des selbstschließenden Ventils ist besonders geeignet, um ein wirksames Verschließen der Luftaustrittsöffnung beim Einatmen zu ermöglichen, während es sich bereits bei einem geringen Ausatemdruck öffnet und dem Patienten ein Sprechen ermöglicht.It is useful if the membrane has a wall thickness of less than 50 microns and their length is preferably two to three times the diameter of the opening. If the membrane is designed as a hose, then it is advantageous if the length of the hose is at least equal to the hose diameter. Such a design of the self-closing valve is particularly suitable to allow an effective closing of the air outlet opening during inhalation, while it opens at a low exhalation pressure and allows the patient to speak.

Besonders bevorzugt wird eine Ausführungsform der Vorrichtung, bei welcher die Membran des Ventils aus einem Elastomeren hergestellt ist, wie z. B. PU, PVC, Silikon, Latex, PTFE, etc., wobei diese Materialien, soweit erforderlich zusätzlich hydrophobiert werden können. Diese Elastomeren lassen sich als dünnwandige Schläuche bzw. dünne Membranen herstellen und verhindern ein Verkleben der kollabierten Wände auch in feuchter und schleimhaltiger Umgebung.Particularly preferred is an embodiment of the device in which the membrane of the valve is made of an elastomer, such as. As PU, PVC, silicone, latex, PTFE, etc., these materials, if necessary, can be additionally hydrophobicized. These elastomers can be produced as thin-walled hoses or thin membranes and prevent sticking of the collapsed walls even in moist and slimy surroundings.

Die Biegesteifigkeit der Membran ist vorzugsweise so bemessen, daß die Membran von der Schwerkraft getrieben in sich zusammenfallen kann, ohne daß das Material dabei dauerhaft materi- alverändernde Knicke erfährt, welche nachfolgend zu Beschädigungen der Membran führen. Zweckmäßig ist es darüber hinaus, wenn das außerhalb des Körpers befindliche Ende einer Tracheostomiekanüle ein Ventil aufweist, das sich beim Einatmen öffnet, so daß Luft von außen in die Kanüle und somit in die Lungen einströmen kann, während es sich beim Ausatmen schließt, so daß die gesamte Luft über die Luftaustrittsöffnung und den Rachenraum des Patienten ausströmt. So ist eine optimale Atmung des Patienten sowie die Möglichkeit zur sprachlichen Artikulation gewährleistet, während die Aspiration von Partikeln wirksam verhindert wird.The flexural rigidity of the membrane is preferably such that the membrane driven by gravity can collapse without the material experiencing permanently material-changing kinks which subsequently lead to damage to the membrane. In addition, it is expedient if the end of a tracheostomy tube located outside the body has a valve which opens on inhalation, so that air can flow from the outside into the cannula and thus into the lungs, while it closes when exhaling, so that the entire air flows out through the air outlet and the pharynx of the patient. This ensures optimal patient breathing and speech articulation while effectively preventing the aspiration of particles.

Als vorteilhaft erweist sich eine Ausgestaltung der erfindungsgemäßen Vorrichtung, bei der in der Luftaustrittsöffnung ein Gitter angeordnet ist, welches den zusammengefallenen Schlauch trägt und ein nach Innenklappen des Schlauches verhindert. So bleibt die Funktionsfähigkeit des Ventils langfristig erhalten. Das Gitter verhindert darüber hinaus, daß der Schlauch von Speiseresten oder Flüssigkeiten aus der Speise- oder Luftröhre nach innen, in den Schaft hinein gedrückt wird.It proves to be advantageous embodiment of the device according to the invention, in which in the air outlet opening a grid is arranged, which carries the collapsed hose and prevents an inner flaps of the hose. Thus, the functionality of the valve is maintained in the long term. The grid also prevents the tube of food debris or fluids from the feed or trachea from being forced inwardly into the shaft.

Weitere Vorteile, Merkmale und Anwendungsmöglichkeiten der vorliegenden Erfindung werden an- hand der folgenden Beschreibung einer bevorzugten Ausführungsform und der zugehörigen Figuren deutlich. Figur 1 zeigt eine dreidimensionale Darstellung einer erfindungsgemäßen Tracheostomiekanüle mit geöffnetem Schlauchventil.Further advantages, features and possible applications of the present invention will become apparent from the following description of a preferred embodiment and the associated figures. FIG. 1 shows a three-dimensional representation of a tracheostomy cannula according to the invention with an open tube valve.

Figur 2 zeigt eine dreidimensionale Ansicht der Tracheostomiekanüle aus Figur 1 mit geschlossenem Schlauchventil. Figur 3 zeigt eine Schnittansicht einer erfindungsgemäßen Stimmprothese mit geöffnetem Schlauchventil.FIG. 2 shows a three-dimensional view of the tracheostomy cannula from FIG. 1 with closed tube valve. FIG. 3 shows a sectional view of a voice prosthesis according to the invention with an open tube valve.

In Figur 1 ist eine erfindungsgemäße Tracheostomiekanüle in einer seitlichen dreidimensionalen Ansicht dargestellt. Deutlich sind der rohrförmige Schaft 1 der Kanüle und die ringförmige Manschet- te 2 zu erkennen. Der rohrförmige Schaft der Kanüle weist in der gezeigten Ausführungsform einen Innendurchmesser zwischen 6 mm und 12 mm, z.B. 8 mm auf. Der Verlauf des Schaftes 1 ist abgewinkelt, so daß das Maschinenende 5 der Kanüle im wesentlichen horizontal aus der Luftröhre herausgeführt werden kann, während das Patientenende 6 in die Luftröhre mündet. Die beiden im wesentlichen gerade verlaufenden Abschnitte des Schaftes 1 weisen einen Biegewinkel von etwa 90° bis 120°, typischerweise etwa 100°, zueinander auf. Die Länge des geraden, in der Luftröhre befindlichen Abschnittes 8 beträgt ebenso wie die des horizontalen, aus der Luftröhre herausführenden Abschnittes 7 etwa 30 bis 40 mm.FIG. 1 shows a tracheostomy cannula according to the invention in a lateral three-dimensional view. The tubular shaft 1 of the cannula and the annular collar 2 can be clearly seen. The tubular shaft of the cannula, in the embodiment shown, has an internal diameter between 6 mm and 12 mm, e.g. 8 mm up. The course of the shaft 1 is angled, so that the machine end 5 of the cannula can be led out substantially horizontally from the trachea, while the patient end 6 opens into the trachea. The two substantially straight portions of the shaft 1 have a bending angle of about 90 ° to 120 °, typically about 100 ° to each other. The length of the straight, located in the trachea section 8 is just like that of the horizontal, out of the trachea leading section 7 about 30 to 40 mm.

An der Außenwand des parallel zur Luftröhre verlaufenden Abschnitts 8 ist eine aufblasbare Kunst- stoffmanschette 2 befestigt, die über einen sich außerhalb des Körpers befindenden Füllschlauch mit Kontrollballon 11 mit Luft gefüllt werden kann, so daß sich die Mantelfläche der ringförmigen Manschette fest gegen die Innenwand der die Manschette umgebenden Luftröhre anlegt. Der Raum zwischen der Innenwand der Luftröhre und dem Schaft 1 der Tracheostomiekanüle ist dicht verschlossen, so daß keine Fremdkörper in die Luftröhre gelangen können. Die Manschette 2 ist dabei aus einem weichen Kunststoff hergestellt, der elastisch ist, so daß er sich gut der Kontur der Luftröhre anpaßt, ohne diese in Mitleidenschaft zu ziehen. So treten keine zusätzlichen Beschwerden beim Patienten auf. Die aufblasbare Manschette 2 gibt der Tracheostomiekanüle zusätzlichen Halt.Attached to the outer wall of the section 8 extending parallel to the trachea is an inflatable plastic sleeve 2 which can be filled with air via a filling hose with control balloon 11 located outside the body, so that the lateral surface of the annular collar is firmly against the inner wall of the balloon the cuff surrounds the trachea. The space between the inner wall of the trachea and the shaft 1 of the tracheostomy tube is sealed, so that no foreign body can enter the trachea. The cuff 2 is made of a soft plastic, which is elastic, so that it adapts well to the contour of the trachea, without affecting them. Thus, no additional complaints occur in the patient. The inflatable cuff 2 provides additional support to the tracheostomy tube.

Im Bereich der Biegung 10 ist die Tracheostomiekanüle auf der konvexen Seite mit einer Luftaus- trittsöffnung 3 versehen, durch welche die vom Patienten ausgeatmete Luft in den über der Manschette 2 liegenden Bereich der Luftröhre gelangen kann. Dabei ist die Luftaustrittsöffnung 3 so in dem Schaft 1 der Tracheostomiekanüle angeordnet, daß ihre Öffnung nach oben, d.h. in Richtung des Rachenraumes zeigt. An die Luftaustrittsöffnuπg 3 ist ein Schlauchventil 4 angeschlossen. Dabei ist der Schlauch an der Außenwand des Schaftes 1 so befestigt, daß die gesamte aus der Luftaustrittsöffnung 3 austretende Atemluft durch das Schlauchventil 4 strömt. Das Schlauchventil 4 besteht aus einem dünnwandigen Membranschlauch, dessen Wandstärke in der dargestellten Ausführungsform der Erfindung 50 μm beträgt. Der Schlauch selbst ist aus PU hergestellt. Atmet der Patient bei Verschluß der äußeren Öffnung 15 des Schaftes aus, so bewirkt der Überdruck in der Tracheostomiekanüle, daß Atemluft aus der Luftaustrittsöffnung 3 austritt und den Membranschlauch des Schlauchventils 4 eröffnet und durchströmt. Dabei wird der Membranschlauch vom anliegenden Innendruck aufgestellt, so daß ihn die Luft ungehindert durchströmen kann. Die den Membranschlauch passierende Luft gelangt weiter in den oberen Bereich der Luftröhre und durch- strömt die Stimmbänder des Patienten, so daß dieser sich stimmlich äußern kann.In the region of the bend 10, the tracheostomy cannula is provided on the convex side with an air outlet opening 3, through which the air exhaled by the patient can pass into the region of the trachea lying above the cuff 2. In this case, the air outlet opening 3 is arranged in the shaft 1 of the tracheostomy tube such that its opening points upward, ie in the direction of the pharyngeal space. At the Luftaustrittsöffnuπg 3 a hose valve 4 is connected. In this case, the hose is attached to the outer wall of the shaft 1 so that the entire breathing air exiting from the air outlet opening 3 flows through the hose valve 4. The tube valve 4 consists of a thin-walled membrane tube whose wall thickness is 50 microns in the illustrated embodiment of the invention. The hose itself is made of PU. If the patient exhales when closing the outer opening 15 of the shaft, the overpressure in the Tracheostomy tube that breathing air exiting the air outlet opening 3 and the membrane tube of the tube valve 4 opens and flows through. The membrane tube is placed by the adjacent internal pressure, so that it can flow through the air unhindered. The air passing through the membrane tube passes into the upper part of the trachea and flows through the vocal cords of the patient so that it can express itself vocally.

Die Austrittsöffnung 3 wird von mehreren einzelnen Luftaustritten 3a gebildet, die so in der Wand des Schaftes 1 angeordnet sind, daß im Bereich der Luftaustrittsöffnung 3 ein Gitter gebildet wird. Dieses Gitter dient des Abstützung des Membranschlauchs 4 im kollabierten Zustand.The outlet opening 3 is formed by a plurality of individual air outlets 3a, which are arranged in the wall of the shaft 1, that in the region of the air outlet opening 3, a grid is formed. This grid serves to support the membrane tube 4 in the collapsed state.

Um beim Ausatmen einen möglichst großen Teil der Atemluft durch die Luftaustrittsöffnung 3 und das Schlauchventϊl 4 entweichen zu lassen, kann, wie in der dargestellten Ausführungsform gezeigt, am oberen Ende 5 ein Ventil 9, in der dargestellten Ausführungsform ein Klappenventil, vorgesehen sein. Dieses öffnet sich beim Einatmen, so daß Luft durch die Tracheostomiekanüle in die Lungen strömen kann, während es sich beim Ausatmen schließt, so daß die Atemluft im wesentlichen durch die Luftaustrittsöffnung 3 entweichen muß. Ebenso kann die äußere Öffnung 15 zum Beispiel während der Ausatmung durch Auflegen eines Fingers verschlossen werden, um das Sprechen zu ermöglichen.In order to allow the largest possible part of the breathing air to escape through the air outlet opening 3 and the Schlauchventϊl 4 when exhaling, as shown in the illustrated embodiment, at the upper end 5 a valve 9, in the illustrated embodiment, a flap valve may be provided. This opens upon inhalation, so that air can flow through the tracheostomy tube into the lungs, while it closes when exhaling, so that the breathing air must escape through the air outlet opening 3 substantially. Likewise, the outer opening 15 can be closed, for example, during exhalation by placing a finger to allow speaking.

In Figur 2 ist die gleiche Tracheostomiekanüle wie in Figur 1 dargestellt, wobei der Fall gezeigt ist, daß der Patient einatmet, d.h. das Klappenventil 9 geöffnet ist. Da beim Einatmen relativ zur Umgebung ein Unterdruck in der Tracheostomiekanüle anliegt, fällt der dünnwandige Membranschlauch in sich zusammen. Dieser Effekt wird durch die auf den Membranschlauch einwirkende Schwerkraft verstärkt, so daß der Schlauch nicht nur in sich zusammenfällt sondern auch abgewinkelt wird. Da- durch wird die Luftaustrittsöffnung 3 verschlossen und es kann während des Einatmens keine Luft oder sonstiges Material aus dem über der Manschette 2 gelegenen Teil der Luftröhre in die Tracheostomiekanüle gelangen. So wird wirkungsvoll verhindert, daß Flüssigkeit oder Fremdpartikel, wie z.B. Speisereste, in die Tracheostomiekanüle und die hinter der Tracheostomiekanüle liegenden Atemorgane gelangen.In Figure 2, the same tracheostomy tube as shown in Figure 1 is shown, the case being shown that the patient inhales, i. the flapper valve 9 is opened. Since inhalation relative to the environment a negative pressure in the tracheostomy tube, the thin-walled membrane tube collapses. This effect is reinforced by the force acting on the membrane tube gravity, so that the hose not only collapses in itself but also angled. As a result, the air outlet opening 3 is closed and, during the inhalation, no air or other material can pass from the part of the trachea located above the cuff 2 into the tracheostomy cannula. Thus, it is effectively prevented that liquid or foreign particles, e.g. Food debris, enter the tracheostomy tube and the underlying behind the tracheostomy cannula respiratory organs.

Figur 3 zeigt eine seitliche Schnittansicht einer erfindungsgemäßen Stimmprothese 120. Die Stimmprothese 120 weist einen hohlen Schaft 101 auf, welcher sich im eingebauten Zustand der Stimmprothese zwischen der Luft- und der Speiseröhre des Patienten erstreckt. Dabei besteht der Schaft 101 der Stimmprothese 120 in der dargestellten Ausführungsform aus mindestens einem hohlzyliπ- derförmigen Element. Ein erstes Element 121 aus sich dem Verbindungskanal zwischen Luft- und Speiseröhre anpassenden Silikon weist einen Flansch 122 auf, welcher sich an die Speiseröhre in der Umgebung der Öffnung anschmiegt. Das zweite hohlzylinderförmige Element 123 weist einen Außendurchmesser auf, welcher geringfügig kleiner ist als der Innendurchmesser des ersten hohlzy- linderförmigen Elements 121. Der Flansch 124 des zweiten Elements 123, legt sich an die Wand der Luftröhre in der Umgebung der Öffnung an. Das Element 123 besteht aus einem im Vergleich zu dem Silikon des Elements 121 härteren Material, so daß das zweite Element 123 in das erste Element 121 eingeklemmt werden kann, wobei beide Elemente in reibschlüssigen Eingriff miteinander sind und der Schaft 101 der Stimmprothese von den Flanschen 122 und 124 in der Öffnung zwischen Luft- und Speiseröhre gehalten wird.FIG. 3 shows a side sectional view of a voice prosthesis 120 according to the invention. The voice prosthesis 120 has a hollow shaft 101 which, in the installed state of the voice prosthesis, extends between the patient's air and esophagus. Here, the shaft 101 of the voice prosthesis 120 in the illustrated embodiment of at least one hohlzyliπ- derförmigen element. A first member 121 of the airway and esophagus fitting silicone conforms to a flange 122 which conforms to the esophagus in the vicinity of the opening. The second hollow cylindrical element 123 has an outer diameter which is slightly smaller than the inner diameter of the first hollow cylinder. Linderförmigen element 121. The flange 124 of the second element 123, abuts against the wall of the trachea in the vicinity of the opening. The element 123 is made of a harder material compared to the silicone of the element 121, so that the second element 123 can be clamped in the first element 121, wherein both elements are in frictional engagement with each other and the shaft 101 of the voice prosthesis from the flanges 122 and 124 is held in the opening between the esophagus and the esophagus.

An der Öffnung 126 der Stimmprothese 120 auf der Seite der Speiseröhre ist ein Schlauchventil 104 angeordnet. Der Schlauch ist an der Außenwand des Schaftes 122 so befestigt, daß die gesamte durch die Luftaustrittsöffnung 103 austretende Atemluft durch das Schlauchventil 104 strömt. Dabei wird die Luftaustrittsöffnung 103 von einer Mehrzahl von Luftaustrittsöffnungen 103a gebildet, welche in einer sich über die Austrittsöffnung 103 des Schaftes 122 erstreckenden Wand angeordnet sind. Das so gebildete Gitter dient gleichzeitig als Träger für das kollabierte Schlauchventil 104. Das Schlauchventil 104 besteht aus einem dünnwandigen Membranschlauch, dessen Wandstärke in der dargestellten Ausführungsform 70 Mikrometer beträgt. Der Schlauch selbst ist aus PU hergestellt. Verschließt der Patient den Luftröhrenschnitt beispielsweise mit Hilfe eines Fingers oder eines Ventils und atmet er gleichzeitig aus, so tritt die Atemluft durch den Schaft 101 der Stimmprothese hindurch. Auf der Seite der Speiseröhre tritt die gesamte Luft durch die Auslaßöffnungen 103a der Stimmprothese 120 aus, und der Luftüberdruck drückt den Membranschlauch des Schlauchventils 4 auseinander, so daß die Luft in die Speiseröhre und über die Speiseröhre in den Rachenbereich einströmen kann. Öffnet der Patient den Luftröhrenschnitt wieder, so reicht der Überdruck im Bereich der Luftröhre beim Ausatmen nicht aus, um den Schlauch des Schlauchventils 104 auseinander zu drücken und aufzustellen, mit der Folge, daß das Schlauchventil 104 geschlossen bleibt und der Patient über den Luftröhrenschnitt ausatmet. Das geschlossene Schlauchventil 104 verhindert dann, daß Flüssigkeit und Speisereste über die Austrittsöffnung 103 der Stimmprothese 120 von der Speiseröhre in die Luftröhre des Patienten gelangen können.At the opening 126 of the voice prosthesis 120 on the side of the esophagus, a tube valve 104 is arranged. The tube is attached to the outer wall of the stem 122 so that all of the breath exiting through the air outlet 103 flows through the tube valve 104. In this case, the air outlet opening 103 is formed by a plurality of air outlet openings 103a, which are arranged in a wall extending over the outlet opening 103 of the shaft 122. The grid thus formed also serves as a support for the collapsed tube valve 104. The tube valve 104 consists of a thin-walled membrane tube whose wall thickness in the illustrated embodiment is 70 microns. The hose itself is made of PU. If the patient closes the tracheotomy, for example with the aid of a finger or a valve, and exhales at the same time, then the respiratory air passes through the shaft 101 of the voice prosthesis. On the side of the esophagus, all the air exits through the outlet openings 103a of the voice prosthesis 120, and the positive air pressure forces the membrane tube of the hose valve 4 apart so that the air can flow into the esophagus and into the throat area via the esophagus. When the patient reopens the tracheotomy, the overpressure in the area of the trachea during exhalation is insufficient to force the hose of the hose valve 104 apart and set up, with the result that the hose valve 104 remains closed and the patient exhales via the tracheotomy. The closed tube valve 104 then prevents liquid and food particles from passing through the exit opening 103 of the voice prosthesis 120 from the esophagus into the trachea of the patient.

In einer alternativen Ausführungsform der erfindungsgemäßen Stimmprothese ist der Schaft einstückig aus einem weichen Silikon ausgeführt. Zum Einführen der Stimmprothese in die Öffnung zwischen Luft- und Speiseröhre wird über die gesamte Stimmprothese ein Röhrchen gestülpt, dessen Innendurchmesser geringfügig größer ist als der Außendurchmesser des Schaftes. Dabei werden die Flansche der Prothese so gestreckt, daß sie sich innerhalb des Röhrchens axial in Verlängerung des Schaftes erstrecken. Nach dem Einführen des Röhrcheπs in die Öffnung zwischen Luft- und Speiseröhre, wird die Stimmprothese aus dem Röhrchen gedrückt, während das Röhrchen aus der Öffnung herausgezogen wird. Dabei federn die Flansche in Ihre ursprüngliche, im wesentlichen zum Schaft der Stimmprothese senkrechte Position zurück, so daß sie die Prothese innerhalb der Öffnung fixieren. Für Zwecke der ursprünglichen Offenbarung wird darauf hingewiesen, daß sämtliche Merkmale, wie sie sich aus der vorliegenden Beschreibung, den Zeichnungen und den Ansprüchen für einen Fachmann erschließen, auch wenn sie konkret nur im Zusammenhang mit bestimmten weiteren Merkmalen beschrieben wurden, sowohl einzeln als auch in beliebigen Zusammenstellungen mit anderen der hier offenbarten Merkmale oder Merkmalsgruppen kombinierbar sind, soweit dies nicht ausdrücklich ausgeschlossen wurde oder technische Gegebenheiten derartige Kombinationen unmöglich oder sinnlos machen. Auf die umfassende, explizite Darstellung sämtlicher denkbarer Merkmalskombinationen wird hier nur der Kürze und der Lesbarkeit der Beschreibung wegen verzichtet. In an alternative embodiment of the voice prosthesis according to the invention, the shaft is made in one piece from a soft silicone. For insertion of the voice prosthesis in the opening between the esophagus and the air, a tube is slipped over the entire voice prosthesis, the inner diameter of which is slightly larger than the outer diameter of the shaft. The flanges of the prosthesis are stretched so that they extend axially in the extension of the shaft within the tube. After insertion of the tube in the opening between the esophagus and the esophagus, the voice prosthesis is pushed out of the tube while the tube is pulled out of the opening. In this case, the flanges spring back into their original, substantially perpendicular to the shaft of the voice prosthesis position so that they fix the prosthesis within the opening. For purposes of the original disclosure, it is to be understood that all such features as will become apparent to those skilled in the art from the present description, drawings, and claims, even though they have been specifically described only in connection with certain further features, both individually and separately any combination with other of the features or feature groups disclosed herein are combinable, unless this has been expressly excluded or technical conditions make such combinations impossible or pointless. On the comprehensive, explicit representation of all conceivable combinations of features is omitted here only for the sake of brevity and readability of the description.

Claims

Patentansprüche claims 1. Vorrichtung zum Einsetzen in die Luftröhre oder zwischen Luftröhre und Speiseröhre nach einem Luftröhrenschnitt bzw. nach Entfernung des Kehlkopfes und Herstellung einer Öffnung zwischen Luft- und Speiseröhre, mit einem hohlen Schaft (1 , 101), wobei der Schaft (1 , 101) eine erste Öffnung (16, 116) für den Eintritt von Atemluft und zweite Öffnung (3, 103) für den Austritt von Atemluft aufweist, dadurch gekennzeichnet, daß sich in Austritts richtung an die zweite Öffnung (3, 103) eine vorzugsweise schlauchformige, dünnwandige Membran (4, 104) anschließt, die bei Ausbleiben oder bei Umkehr eines Luftstromes aus der Luftaustritts- Öffnung (3, 103) in sich zusammenfällt und dabei die Austrittsöffnung (3, 103) verschließt.1. A device for insertion into the trachea or between trachea and esophagus after a tracheotomy or after removal of the larynx and making an opening between the esophagus and the esophagus, with a hollow shaft (1, 101), wherein the shaft (1, 101) a first opening (16, 116) for the entry of breathing air and the second opening (3, 103) for the escape of breathing air, characterized in that in the outlet direction to the second opening (3, 103) has a preferably tubular, thin-walled Membrane (4, 104) connects, which coincides in the absence or reversal of an air flow from the air outlet opening (3, 103) in itself, while the outlet opening (3, 103) closes. 2. Vorrichtung nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, daß die Vorrichtung eine Tracheostomiekanüle zum Einsetzen in die Luftröhre durch eine Öffnung in der Luftröhre ist, mit einer ringförmigen Manschette (2), die den Raum zwischen dem Schaft (1) und dem den Schaft (1) umgebenden Luftröhrenquerschnitt ausfüllt, wobei der Schaft (1) für den Ein- und Austritt von Atemluft ein äußeres Ende (5) mit einer dritten Öffnung (15) und eine inneres Ende (6) mit der ersten Öffnung (16) aufweist, und wobei die zweite Öffnung (3) an dem Schaft im Bereich der Luftröhre angeordnet ist.2. Apparatus according to claim 1, characterized in that the device is a tracheostomy tube for insertion into the trachea through an opening in the trachea, with an annular sleeve (2), the space between the shaft (1) and the shaft ( 1) surrounding the tracheal cross-section, the shaft (1) for the inlet and outlet of breathing air having an outer end (5) with a third opening (15) and an inner end (6) with the first opening (16), and wherein the second opening (3) is arranged on the shaft in the region of the trachea. 3. Vorrichtung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Vorrichtung eine Stimmprothese (120) zum Einsetzen zwischen Luftröhre und Speiseröhre ist.3. A device according to claim 1, characterized in that the device is a voice prosthesis (120) for insertion between the trachea and the esophagus. 4. Vorrichtung nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, daß der Schaft (1 , aus einem ersten, weichen Material, vorzugsweise Silikon, hergestellt ist.4. Apparatus according to claim 3, characterized in that the shank (1, made of a first, soft material, preferably silicone. 5. Vorrichtung nach Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, daß der Schaft (101) im Bereich des Durchtritts zwischen Luft- und Speiseröhre mit einem im Vergleich zu dem ersten Material härteren Material verstärkt ist.5. Apparatus according to claim 4, characterized in that the shaft (101) is reinforced in the region of the passage between the esophagus and the esophagus with a harder compared to the first material. 6. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, daß die zweite Öffnung (3, 103) in Richtung des Rachenraumes bzw. der Speiseröhre zeigt.6. Device according to one of claims 1 to 5, characterized in that the second opening (3, 103) in the direction of the pharyngeal space or the esophagus shows. 7. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, daß die Membran (4, 104) eine Wandstärke von weniger als 100 μm, vorzugsweise 50 μm oder weniger auf- weist. 7. Device according to one of claims 1 to 6, characterized in that the membrane (4, 104) has a wall thickness of less than 100 microns, preferably 50 microns or less up has. 8. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, daß die Membran (4, 104) eine Länge aufweist, die mindestens gleich dem Durchmesser der Luftaustrittsöffnung (3, 103) ist.8. Device according to one of claims 1 to 7, characterized in that the membrane (4, 104) has a length which is at least equal to the diameter of the air outlet opening (3, 103). 9. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 8, dadurch gekennzeichnet, daß die Membran (4, 104) eine Länge aufweist, die das 1,5- bis 2,5-fache des Durchmessers der Luftaustrittsöffnung (3) beträgt.9. Device according to one of claims 1 to 8, characterized in that the membrane (4, 104) has a length which is 1.5 to 2.5 times the diameter of the air outlet opening (3). 10. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, daß die Membran (4, 104) aus einem hydrophoben Material hergestellt ist.10. Device according to one of claims 1 to 9, characterized in that the membrane (4, 104) is made of a hydrophobic material. 11. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 10, dadurch gekennzeichnet, daß die Membran eine ausreichende Biegesteifigkeit aufweist.11. Device according to one of claims 1 to 10, characterized in that the membrane has sufficient bending stiffness. 12. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 11, dadurch gekennzeichnet, daß die Membran (4, 104) aus einem elastomeren Material, wie zum Beispiel Polyurethan oder Latex, hergestellt ist.12. Device according to one of claims 1 to 11, characterized in that the membrane (4, 104) made of an elastomeric material, such as polyurethane or latex. 13. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 12, dadurch gekennzeichnet, daß in der Luft- austrittsöffnung (3, 103) ein Gitter angeordnet ist, welches die zusammengefallene Membran (4, 104) trägt und ein nach Innenklappen der Membran (4, 104) verhindert.13. Device according to one of claims 1 to 12, characterized in that in the air outlet opening (3, 103) a grid is arranged, which carries the collapsed membrane (4, 104) and an inner flaps of the membrane (4, 104 ) prevented. 14. Vorrichtung nach Anspruch 2 , dadurch gekennzeichnet, daß das außerhalb des Körpers befindliche Ende (5) der Kanüle ein Ventil (9) aufweist.14. The device according to claim 2, characterized in that the located outside of the body end (5) of the cannula has a valve (9). 15. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 14, dadurch gekennzeichnet, daß an der Luftaustrittsöffnung (3, 103) zusätzlich ein weiteres Ventil, vorzugsweise ein Klappan- oder Kugelventil, angeordnet ist. 15. Device according to one of claims 1 to 14, characterized in that at the air outlet opening (3, 103) in addition a further valve, preferably a Klappan- or ball valve is arranged.
PCT/EP2004/052498 2003-12-17 2004-10-11 Device for insertion into the trachea or between the trachea and the esophagus Ceased WO2005058401A1 (en)

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DE10359220A DE10359220A1 (en) 2003-12-17 2003-12-17 Tracheostomy

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US8313687B2 (en) 2007-09-20 2012-11-20 Kimberly-Clark Worldwide, Inc. Method of making an improved balloon cuff tracheostomy tube
US8607795B2 (en) 2007-09-20 2013-12-17 Kimberly-Clark Worldwide, Inc. Balloon cuff tracheostomy tube

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DE102006003442A1 (en) * 2006-01-25 2007-07-26 Tracoe Medical Gmbh Device for adjusting and controlling the pressure in a collar of an endotracheal or tracheotomy cannula comprises a valve arranged on or close to a connection of a pressure build-up unit
DE102017131137A1 (en) * 2017-12-22 2019-06-27 Tracoe Medical Gmbh Tracheal stoma cannula with a phonation opening
CN115068763B (en) * 2022-05-13 2025-11-28 吴俊� Long-term remaining tracheal cannula and medical instrument

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GB2429919A (en) * 2005-06-29 2007-03-14 Smiths Group Plc Adjustable trachoestomy tube
GB2429919B (en) * 2005-06-29 2010-07-07 Smiths Group Plc Tracheostomy tube assemblies
US8313687B2 (en) 2007-09-20 2012-11-20 Kimberly-Clark Worldwide, Inc. Method of making an improved balloon cuff tracheostomy tube
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