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WO1982001954A1 - Finger model - Google Patents

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Publication number
WO1982001954A1
WO1982001954A1 PCT/DE1981/000185 DE8100185W WO8201954A1 WO 1982001954 A1 WO1982001954 A1 WO 1982001954A1 DE 8100185 W DE8100185 W DE 8100185W WO 8201954 A1 WO8201954 A1 WO 8201954A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
finger model
finger
model according
trains
phalanx
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Ceased
Application number
PCT/DE1981/000185
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German (de)
French (fr)
Inventor
Karl Breiden
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Individual
Original Assignee
Individual
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Filing date
Publication date
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Publication of WO1982001954A1 publication Critical patent/WO1982001954A1/en
Anticipated expiration legal-status Critical
Ceased legal-status Critical Current

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Classifications

    • GPHYSICS
    • G09EDUCATION; CRYPTOGRAPHY; DISPLAY; ADVERTISING; SEALS
    • G09BEDUCATIONAL OR DEMONSTRATION APPLIANCES; APPLIANCES FOR TEACHING, OR COMMUNICATING WITH, THE BLIND, DEAF OR MUTE; MODELS; PLANETARIA; GLOBES; MAPS; DIAGRAMS
    • G09B23/00Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes
    • G09B23/28Models for scientific, medical, or mathematical purposes, e.g. full-sized devices for demonstration purposes for medicine
    • G09B23/30Anatomical models
    • G09B23/32Anatomical models with moving parts
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/50Prostheses not implantable in the body
    • A61F2/54Artificial arms or hands or parts thereof
    • A61F2/58Elbows; Wrists ; Other joints; Hands
    • A61F2/583Hands; Wrist joints
    • A61F2/586Fingers

Definitions

  • the invention relates to a finger model with links corresponding to the respective fingers, which are each connected to one another, and with se ⁇ ijeis trains attached to the links for moving the same.
  • the object of the invention is to provide a finger model of the type described in the introduction with which the natural finger movements can be carried out and which can be used as a finger endoprosthesis. According to a further development of the invention, it should also be possible to demonstrate injuries to the finger movement apparatus.
  • a finger model of the type described at the outset which according to the invention is characterized in that channel-like guides for carrying out pulls are provided on the middle phalanx and / or the basic phalanx and / or the metacarpal on the underside near the edges of the articular surfaces are.
  • This finger model is suitable both as a finger endoprosthesis and as a demonstration object.
  • Figure 1 is a plan view of an embodiment of a finger model from below.
  • FIG. 2 shows a side view of a somewhat modified finger model
  • FIG. 4 shows a detail from FIG. 1;
  • FIG. 5 shows a detail from FIG. 2.
  • Fig. 6 is a plan view of a finger model attached to a demonstration board
  • the finger model is in each case a middle finger made of distal phalanx 2, middle phalanx 3, basic phalanx 4 and metacarpal 5.
  • These links 2, 3, 4 and 5 are connected in the exemplary embodiment shown in FIG. 1 by means of joints 6, 7, 8 which are known per se.
  • the element shown in Figure 1 is shown in detail. This encompasses the actual articulated disk 9 lying between the opposite articular surfaces, which have double-T-like transverse walls 10, 11 on the wheels that laterally delimit the model.
  • pin-shaped projections 12, 13 are provided on both sides, which engage in corresponding cylindrical bores (not shown) of the links to be connected.
  • the joints are preferably made of an elastic plastic, such as is commercially available under the name SILASTIC.
  • SILASTIC an elastic plastic
  • the articulated connection between two adjacent links takes place by means of an articulation mechanism 4.
  • This has two rings 15, 16 formed from a stable wire, which, in the case of the link directed towards the wrist, have an axis of rotation of the joint-forming bore 17 are guided.
  • the rings are guided in the manner best seen in FIG. 2 through two bores 18, 19 guided at a distance. In this way, the links can perform respective joint movements at a distance from one another without direct contact with the articular surfaces and without attachment of an intermediate joint.
  • a train 20 corresponding to the muscular flexor profundus tendon is articulated on the underside of the distal phalanx 2 at a distance from the edge of the articular surface of the distal phalanx.
  • the distance of the attachment point 21 from the edge 22 of the articular surface is approximately one third of the length of the distal phalanx 2.
  • this train is initially formed in two parts and forms approximately in the middle of the basic phalanx a passage 25 for the train 20 lying above it, passes through this passage 25 and is continued from there under the train 24, so that the train 24 lies above the train 23 at the end of the finger model .
  • This embodiment is chosen in particular when the finger model is used as a demonstration object, because in this way it is possible to connect the muscles to the right side.
  • the finger model is used as a finger endoprosthesis, then either the pull 24, just like the pull 20, can be designed as a simple strand without the passage 25, or the tendon or the tendon equivalent of the flexor superficialis muscle can be dispensed with (this would make the operative Simplify the procedure considerably without causing an unacceptable loss of function).
  • a pair of trains 26, 27 engage on the upper side of the distal phalanx as close as possible to the edge of the articular surface and are guided over the upper sides of the following limbs.
  • This pair of traits corresponds to the side reins of the extensor digitorum communis.
  • a pull 29 corresponding to the central reins of the extensor digitorum communis acts on the upper surface 28 of the central phalanx 3 in the middle.
  • the approaches of the muscle interosseus on the side reins correspond to tension members 32, 33, which are guided from the top to the sides down and along these sides parallel to the finger axis to the rear.
  • a train 34 attacks radially above the basic phalanx, which, unlike the other trains, is not necessarily guided parallel to the finger axis, but to the side and downwards, that is to say laterally, freely movable to the rear.
  • trains 35, 36 attack, which are guided laterally past the metacarpal parallel to the finger axis to the rear.
  • a train 37, 38 corresponding to the retinacular ligament (Landsmeer) is connected to each of the trains 26, 27.
  • These two trains lead past the sides to the underside 39 of the basic phalanx and are fastened there on the underside at a distance from the joint surface opposite the middle phalanx.
  • the basic phalanx 4 and the metacarpal 5 are 'near the two foreheads forming the articular surfaces Sides of these links provided on the underside of channel-like guides 40-46. Furthermore, as can best be seen from FIGS. 2 and 3, corresponding channel-like guides 46, 47 are provided on the sides of the metacarpal near the end facing the basic phalanx. If the finger model is to be used as a demonstration object, then the channel-like guides are preferably designed in the best visible manner in FIGS. 1 to 4 and 6 as oval eyelets attached to the underside of the limbs or the sides of the metacarpal. These can be connected to the links by screwing in, for example.
  • the channel-like guides are preferably formed in one piece with the limbs.
  • Figure 5 is a part of such a link with such a channel-like guide. shown.
  • a type of bridge 49 is provided at the point corresponding to the channel-like guide, which bridge forms the channel-like guide and through which the trains are guided.
  • the body 48 can have a depression 50 oriented perpendicular to the bridge, which facilitates the passage and sliding of the trains.
  • the trains 37, 38 corresponding to the retinacular ligament are, as can best be seen from FIG. 2, preferably fastened to the lower canal 42 of the basic pholanx facing the middle ephalanx.
  • the limbs 2 to 5 are preferably made of a ceramic material or a solid plastic, as is already used for hip joint prostheses.
  • the channel-like guides are molded in one step with the production of the links
  • tendon reins are firmly combined with the limbs, possibly in a single operation.
  • the tendon reins themselves are made of a tissue-friendly plastic, which is already widely used as a body implant.
  • These "plastic tendons" are then joined to the proximal (i.e., near the body) natural tendon ends using suitable sutures and suturing techniques so that the naturally occurring finger movements can be performed practically immediately after the surgery.
  • endoprosthesis is particularly possible in the case of so-called acute hand injuries in which either one or more fingers have been severed or partially severed and in which at the same time there is almost always a fracture of one or more phalanges, mostly associated with a substance defect in all finger elements.
  • skin coat - if still available - is obtained, if necessary the known microsurgical techniques for vascular reconstruction and nerve reconstruction are used, then a size-appropriate endoprosthesis is inserted into the skin coat and all tendon ends of the prosthesis are connected to the proximal natural tendon ends .
  • the endoprosthesis is combined with the proximal tendon ends as described, then the endoprosthesis is covered with skin using so-called stem flap techniques.
  • stem flap techniques In a later surgical procedure, sensitive skin creales can then be transferred to the fingertips.
  • each of the trains in each VERDAN zone has a device 51, 52 for disconnecting and reconnecting the train in this zone.
  • the trains 26, 27 have such devices 51, 52.
  • the other elements in the individual VERDAN zones have been omitted to simplify the drawing. These separation points make it possible to simulate injuries and demonstrate the impact of injuries.
  • the elements 51, 52 can be realized in many different ways.
  • the two pull parts can be connected by means of a push-button connection.
  • a screw / screw sleeve connection can also be selected.
  • a demonstration board 53 which has cylindrical pins which project upwards and are arranged at a distance from one another.
  • the underside of the metacarpal (see FIG. 1) has bores 54, 55, the spacing of which corresponds to the spacing of the pins and the inside diameter of which is slightly larger than the outside diameter of the pins.
  • Corresponding bores 56, 57 are also provided on the two opposite side walls on the metacarpal. Using these holes, it is possible to attach the metacarpal to the holding pins on the demonstration board. By pulling the individual trains, the sequence of movements and the effect of the individual trains can then be demonstrated.
  • Holding pins 58, 59 can be provided on the demonstration board, to which the individual trains can be fastened. It is also possible to use single motor-driven shafts on the cable ends to connect and demonstrate a coordinated motion sequence using a suitable control program.

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Business, Economics & Management (AREA)
  • Medical Informatics (AREA)
  • Algebra (AREA)
  • Mathematical Analysis (AREA)
  • Mathematical Optimization (AREA)
  • Mathematical Physics (AREA)
  • Pure & Applied Mathematics (AREA)
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  • Educational Technology (AREA)
  • Theoretical Computer Science (AREA)
  • Computational Mathematics (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
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  • Prostheses (AREA)

Abstract

The finger model, corresponding to any finger, is comprised of elements and cables similar to tendons. The model, of a simple construction and which is well visible, reproduces the natural motions of the finger. The finger model may be used as a prosthesis or to show and explain the operation or the injuries of the motor apparatus of the finger.

Description

Fingermodell Finger model

Die Erfindung betrifft ein Fingermodell mit dem jeweiligen Finger entsprechenden Gliedern, die jeweils miteinander verbunden sind, und mit an den Gliedern befestigten seϊijeisartigen Zügen zum Bewegen derselben.The invention relates to a finger model with links corresponding to the respective fingers, which are each connected to one another, and with seϊijeis trains attached to the links for moving the same.

Ein derartiges Fingermodell ist beispielsweise in THE JOURNAL OF BONE AND JOINT SURGERY, VOL. 44B, Nr. 4, November 1962, 899909 beschrieben. Mit diesem Fingermodell können die natürlichenSuch a finger model is described, for example, in THE JOURNAL OF BONE AND JOINT SURGERY, VOL. 44B, No. 4, November 1962, 899909. With this finger model, the natural

Fingerbewegungen nur zum Teil nächvollzogen werden.Finger movements are only partially traced.

Aufgabe der Erfindung ist es, ein Fingermodell der eingangs beschriebenen Art zu schaffen, mit dem die natürlichen Fingerbewegungen ausführbar sind und welches als Fingerendoprothese verwendbar ist. Gemäß einer Weiterbildung der Erfindung soll es auch möglich sein, Verletzungen des Fingerbewegungsapparates demonstrieren zu können.The object of the invention is to provide a finger model of the type described in the introduction with which the natural finger movements can be carried out and which can be used as a finger endoprosthesis. According to a further development of the invention, it should also be possible to demonstrate injuries to the finger movement apparatus.

Diese Aufgabe wird durch ein Fingermodell der eingangs beschriebenen Art gelöst, welches gemäß der Erfindung dadurch gekennzeichnet ist, daß an der Mittelphalanx und/oder der Grundphalanx und/ oder dem Metacarpale auf der Unterseite jeweils nahe den Rändern der Gelenkflächen kanalartige Führungen zur Durchführung von Zügen vorgesehen sind. Dieses Fingermodell ist sowohl als Fingerendoprothese als auch als Demonstrationsobjekt geeignet. Im weiteren wird die Erfindung anhand von Ausführungsbeispielen unter Bezugnahme auf die Figuren beschrieben. Von den Figuren zeigen:This object is achieved by a finger model of the type described at the outset, which according to the invention is characterized in that channel-like guides for carrying out pulls are provided on the middle phalanx and / or the basic phalanx and / or the metacarpal on the underside near the edges of the articular surfaces are. This finger model is suitable both as a finger endoprosthesis and as a demonstration object. The invention is described below using exemplary embodiments with reference to the figures. From the figures show:

Fig. 1 eine Draufsicht auf eine Ausführungsform eines Fingermodells von unten;Figure 1 is a plan view of an embodiment of a finger model from below.

Fig 2 eine Seitenansicht eines etwas abgewandelten Fingermodells;2 shows a side view of a somewhat modified finger model;

Fig. 3 eine Draufsicht auf das Fingermodell von oben;3 shows a top view of the finger model from above;

Fig. 4 ein Detail aus Figur 1;4 shows a detail from FIG. 1;

Fig. 5 ein Detail aus Figur 2; und5 shows a detail from FIG. 2; and

Fig. 6 eine Draufsicht auf ein auf einem Demonstrationsbrett befestigtes FingermodellFig. 6 is a plan view of a finger model attached to a demonstration board

Bei dem in den Figuren dargestellten. Fingermodell handelt es sich jeweils um einen Mittelfinger aus Distalphalanx 2, Mittelphalanx 3, Grundphalanx 4 und Metacarpale 5. Diese Glieder 2, 3, 4 und 5 sind in dem in Figur 1 gezeigten Ausführungsbeispiel mittels an sich bekannter Gelenke 6, 7, 8 verbunden. In Figur 4 ist das in Figur 1 gezeigte Element im Detail dargestellt. Dieses umfaßt die eigentliche zwischen den gegenüberliegenden Gelenkflöchen liegende Gelenkscheibe 9, die an den das Modell seitlich begrenzenden Rädern Doppel-T-artige Querwände 10, 11 aufweisen. Etwa in der Mitte der Gelenkscheibe 9 und senkrecht zu dieser sind nach beiden Seiten hin stiftförmige Ansätze 12, 13 vorgesehen, die in entsprechende nicht gezeigte zylindrische Bohrungen der miteinander zu verbindenden Glieder in Eingriff gelangen. Die Gelenke sind vorzugsweise aus einem elastischen Kunststoff ausgebildet, wie er beispielsweise unter der Bezeichnung SILASTIC im Handel ist. Durch eine derartige Gelenkverbindung können die Glieder eine Bewegung senkrecht zur Handebene ausführen und sind gegen ein seitliches Bewegen geschützt. In der in den Figuren 2 und 3 gezeigten Ausführungsform erfolgt die gelenkige Verbindung zwischen zwei benachbarten Gliedern durch einen Gelenkmechanismus 4. Dieser weist zwei aus einem stabilen Draht geformte Ringe 15, 16 auf, die bei dem jeweils zur Handwurzel hin gerichteten Glied durch eine die Drehachse des Gelenkes bildende Bohrung 17 geführt sind. An dem jeweils angrenzenden damit zu verbindenden Glied werden die Ringe in der am besten aus Figur 2 ersichtlichen Weise durch zwei in einem Abstand geführte Bohrungen 18, 19 geführt. Auf diese Weise können die Glieder in einem Abstand voneinander ohne direkte Berührung der Gelenkflächen und ohne Anbringung eines Zwischengelenkes jeweilige Gelenkbewegungen ausführen.The one shown in the figures. The finger model is in each case a middle finger made of distal phalanx 2, middle phalanx 3, basic phalanx 4 and metacarpal 5. These links 2, 3, 4 and 5 are connected in the exemplary embodiment shown in FIG. 1 by means of joints 6, 7, 8 which are known per se. In Figure 4, the element shown in Figure 1 is shown in detail. This encompasses the actual articulated disk 9 lying between the opposite articular surfaces, which have double-T-like transverse walls 10, 11 on the wheels that laterally delimit the model. Approximately in the middle of the joint disk 9 and perpendicularly to it, pin-shaped projections 12, 13 are provided on both sides, which engage in corresponding cylindrical bores (not shown) of the links to be connected. The joints are preferably made of an elastic plastic, such as is commercially available under the name SILASTIC. By such an articulated connection allows the limbs to perform a movement perpendicular to the hand plane and are protected against lateral movement. In the embodiment shown in FIGS. 2 and 3, the articulated connection between two adjacent links takes place by means of an articulation mechanism 4. This has two rings 15, 16 formed from a stable wire, which, in the case of the link directed towards the wrist, have an axis of rotation of the joint-forming bore 17 are guided. On the respectively adjacent link to be connected therewith, the rings are guided in the manner best seen in FIG. 2 through two bores 18, 19 guided at a distance. In this way, the links can perform respective joint movements at a distance from one another without direct contact with the articular surfaces and without attachment of an intermediate joint.

Wie am besten aus Figur 1 ersichtlich ist, ist ein der Muscυlusflexorprofundus-Sehne entsprechender Zug 20 auf der Unterseite der Distalphalanx 2 in einem Abstand vom Rand der Gelenkfläche der Distalphalanx angelenkt. Der Abstand des Befestigungspunktes 21 vom Rand 22 der Gelenkfläche beträgt etwa ein Drittel der Länge der Distalphalanx 2. Auf der Unterseite der Mittelphalanx 3 und ebenfalls etwa in einem Abstand von einem Drittel der Gesamtlänge der Mittelphσlanx von dem Rand 23 der der Grundphalanx gegenüberliegenden Gelenkfläche ist ein der Superficialis-Sehne entsprechender Zug 24 befestigt. In dem in Figur 1 gezeigten Ausführungsbeispiel ist dieser Zug zunächst zweiteilig ausgebildet und bildet etwa in der Mitte der Grundphalanx einen Durchtritt 25 für den bis dahin darüberliegenden Zug 20, tritt durch diesen Durchtritt 25 hindurch und wird von dort an unter dem Zug 24 weitergeführt, so daß am Ende des Fingermodelles der Zug 24 über dem Zug 23 liegt. Diese Ausführungsform wird insbesondere dann gewählt, wenn das Fingermodell als Demonstrationsobjekt Anwendung findet, weil auf diese Weise die seitenrichtige Verbindung mit den zugehörigen Muskeln möglich ist. Wird dagegen das Fingermodell als Fingerendoprothese benutzt, dann kann entweder der Zug 24 genau wie der Zug 20 als einfacher Strang ohne den Durchtritt 25 ausgeführt werden oder auf die Sehne, bzw. das SehnenÄquivalent des Musculus-Flexor - Superficialis verzichtet werden (dies würde den operativen Eingriff erheblich vereinfachen, ohne einen nicht vertretbaren Funktionsverlυst nach sich zu ziehen).As can best be seen from FIG. 1, a train 20 corresponding to the muscular flexor profundus tendon is articulated on the underside of the distal phalanx 2 at a distance from the edge of the articular surface of the distal phalanx. The distance of the attachment point 21 from the edge 22 of the articular surface is approximately one third of the length of the distal phalanx 2. On the underside of the central phalanx 3 and likewise at a distance of one third of the total length of the central phalanx from the edge 23 of the articular surface opposite the basic phalanx the superficialis tendon corresponding train 24 attached. In the embodiment shown in Figure 1, this train is initially formed in two parts and forms approximately in the middle of the basic phalanx a passage 25 for the train 20 lying above it, passes through this passage 25 and is continued from there under the train 24, so that the train 24 lies above the train 23 at the end of the finger model . This embodiment is chosen in particular when the finger model is used as a demonstration object, because in this way it is possible to connect the muscles to the right side. If, on the other hand, the finger model is used as a finger endoprosthesis, then either the pull 24, just like the pull 20, can be designed as a simple strand without the passage 25, or the tendon or the tendon equivalent of the flexor superficialis muscle can be dispensed with (this would make the operative Simplify the procedure considerably without causing an unacceptable loss of function).

Wie am besten aus Figur 3 ersichtlich ist, greift an der oberen Seite der Distalphalanx soweit wie möglich nahe am Rand der Gelenkfläche ein Paar Züge 26, 27 an und wird über die Oberseiten der nachfolgenden Glieder geführt. Dieses Zügepaar entspricht dem Seitenzügel des Extensor digitorum communis. Unmittelbar an dem der Grυndphalanx gegenüberliegenden Rand 23 der Mittelphalσnx greift auf der oberen Fläche 28 der Mittelphalanx 3 in der Mitte ein dem Mitteizügel des Extensor digitorum communis entsprechender Zug 29 an . Dieser verzweigt sich zu zwei Zugteilen 30, 31, die den Ansätzen des Musculus interosseus am Mittelzügel des Musculus extensor digitorum communis entsprechen und die von der Oberseite zu den jeweiligen Seitenflächen herabgeführt und seitlich 'parallel zur Fingerachse nach hinten geführt werden. Dem Ansatz des Muskels interosseus am Mittelzügel des Muskels extensor digitorum communis entsprechend greifen Zugteile 30, 31 an dem Zug 29 an. Diese werden zu den Seiten der Grundphalσnx herunter und dann entlang der Seiten des Metacarpale parallel zur Fingerachse nach hinten geführt. An den Zügen 26, 27 greifen den Ansätzen des Muskel interosseus am Seitenzügel entsprechende Zugteile 32, 33 an, die von der Oberseite zu den Seiten nach unten geführt und entlang dieser Seiten parallel zur Fingerachse nach hinten geführt werden. Über der Grundphalanx greift entsprechend dem Musculus lumbricalis radial ein Zug 34 an, der anders als die übrigen Züge nicht zwangsweise parallel zur Fingerachse sondern zur Seite und nach unten, also seitlich volar freibeweglich nach hinten geführt wird. Schließlich greifen dem Ansatz des Musculus interosseus an der Grundphalanx entsprechend nahe dem dem Metacarpale gegenüberliegenden Ende der Grundphalanx auf den beiden Seiten oben (siehe auch Figur 2) Züge 35, 36 an, die seitlich an dem Metacarpale vorbei parallel zur Fingerachse nach hinten geführt werden.As can best be seen from FIG. 3, a pair of trains 26, 27 engage on the upper side of the distal phalanx as close as possible to the edge of the articular surface and are guided over the upper sides of the following limbs. This pair of traits corresponds to the side reins of the extensor digitorum communis. Immediately at the edge 23 of the central phalanx opposite the basic phalanx, a pull 29 corresponding to the central reins of the extensor digitorum communis acts on the upper surface 28 of the central phalanx 3 in the middle. This branches into two pull parts 30, 31, which correspond to the approaches of the interosseus muscle on the central rein of the extensor digitorum communis muscle and which are brought down from the top to the respective side surfaces and laterally 'parallel to the finger axis to the rear. The Approach of the interosseus muscle on the central reins of the extensor digitorum communis muscle accordingly pull members 30, 31 attack the pull 29. These are brought down to the sides of the basic pharynx and then led back along the sides of the metacarpal parallel to the finger axis. On the trains 26, 27, the approaches of the muscle interosseus on the side reins correspond to tension members 32, 33, which are guided from the top to the sides down and along these sides parallel to the finger axis to the rear. According to the lumbrical muscle, a train 34 attacks radially above the basic phalanx, which, unlike the other trains, is not necessarily guided parallel to the finger axis, but to the side and downwards, that is to say laterally, freely movable to the rear. Finally, in accordance with the approach of the interosseus muscle to the basic phalanx, near the end of the basic phalanx opposite the metacarpal on the two sides at the top (see also FIG. 2), trains 35, 36 attack, which are guided laterally past the metacarpal parallel to the finger axis to the rear.

Wie am besten aus den Figuren 2 und 3 ersichtlich ist, ist mit jedem der Züge 26, 27 jeweils ein dem Retinacular-Ligament (Landsmeer) entsprechender Zug 37, 38 verbunden. Diese beiden Züge führen an den Seiten vorbei zur Unterseite 39 der Grundphalanx und sind dort an der Unterseite in einem Abstand von der der Mittelphalanx gegenüberliegenden Gelenkflöche befestigt.As can best be seen from FIGS. 2 and 3, a train 37, 38 corresponding to the retinacular ligament (Landsmeer) is connected to each of the trains 26, 27. These two trains lead past the sides to the underside 39 of the basic phalanx and are fastened there on the underside at a distance from the joint surface opposite the middle phalanx.

An der Mittelphalanx 3, der Grundphclanx 4 und dem Metacarpale 5 sind' jeweils nahe den beiden die Gelenkflächen bildenden Stirn Seiten dieser Glieder auf der Unterseite kanalartige Führungen 40 - 46 vorgesehen. Ferner sind, wie am besten aus den Figuren 2 und 3 ersichtlich ist, an den Seiten des Metacarpale nahe dem der Grundphalanx zugewandten Ende entsprechende kanalartige Führungen 46, 47 vorgesehen. Soll das Fingermodell als Demonstrationsobjekt verwendet werden, dann sind die kanalartigen Führungen vorzugsweise in der in den Figuren 1 bis 4 und 6 am besten ersichtlichen Weise als auf der Unterseite der Glieder bzw. den Seiten des Metacarpale angebrachte ovale Ösen ausgebildet. Diese können beispielsweise durch Einschrauben mit den Gliedern verbunden sein. Wird dagegen das Fingermodell als Prothese zum Ersatz eines Fingers verwendet, dann werden die kanalartigen Führungen vorzugsweise einstückig mit den Gliedern ausgebildet. In Figur 5 ist ein Teil eines solchen Gliedes mit einer derartigen kanalartigen Führung. gezeigt. Einstückig mit dem Körper 48 des entsprechenden Gliedes ist an der der kanalartigen Führung entsprechenden Stelle eine Art Brücke 49 vorgesehen, die die kanalartige Führung bildet und durch die die Züge hindurchgeführt werden. Unter der Brücke 49 kann der Körper 48 eine senkrecht zur Brücke ausgerichtete Vertiefung 50 aufweisen, die das Hindurchführen und Gleiten der Züge erleichtert.At the central phalanx 3, the basic phalanx 4 and the metacarpal 5 are 'near the two foreheads forming the articular surfaces Sides of these links provided on the underside of channel-like guides 40-46. Furthermore, as can best be seen from FIGS. 2 and 3, corresponding channel-like guides 46, 47 are provided on the sides of the metacarpal near the end facing the basic phalanx. If the finger model is to be used as a demonstration object, then the channel-like guides are preferably designed in the best visible manner in FIGS. 1 to 4 and 6 as oval eyelets attached to the underside of the limbs or the sides of the metacarpal. These can be connected to the links by screwing in, for example. If, on the other hand, the finger model is used as a prosthesis to replace a finger, the channel-like guides are preferably formed in one piece with the limbs. In Figure 5 is a part of such a link with such a channel-like guide. shown. In one piece with the body 48 of the corresponding link, a type of bridge 49 is provided at the point corresponding to the channel-like guide, which bridge forms the channel-like guide and through which the trains are guided. Under the bridge 49, the body 48 can have a depression 50 oriented perpendicular to the bridge, which facilitates the passage and sliding of the trains.

Bei der Verwendung als Prothese ist auch eine durchgehende kanalartige Führung über die volle Länge der einzelnen Phalangen (im Sinne einer durchgehenden Sehnenscheide) möglich.When used as a prosthesis, continuous channel-like guidance over the full length of the individual phalanges (in the sense of a continuous tendon sheath) is also possible.

Die dem Retinacular-Ligament entsprechenden Züge 37, 38 sind, wie am besten aus Figur 2 ersichtlich ist, vorzugsweise an dem der Mitteiphalanx zugewandten unteren Kanal 42 der Grundpholanx befestigt. Soll das Fingermodell als Prothese verwendet werden, dann sind die Glieder 2 bis 5 vorzugsweise aus einem keramischen Material oder einem festen Kunststoff hergestellt, wie diese bereits für Hüftgelenkprothesen verwendet werden. Die kanalartigen Führungen werden in einem Arbeitsgang mit der Herstellung der Glieder angeformtThe trains 37, 38 corresponding to the retinacular ligament are, as can best be seen from FIG. 2, preferably fastened to the lower canal 42 of the basic pholanx facing the middle ephalanx. If the finger model is to be used as a prosthesis, then the limbs 2 to 5 are preferably made of a ceramic material or a solid plastic, as is already used for hip joint prostheses. The channel-like guides are molded in one step with the production of the links

Ebenfalls werden alle Ansatzstellen von Sehnenzügeln fest mit den Gliedern vereinigt, evtl. auch in nur einem Arbeitsgang. Die Sehnenzügel selbst werden aus einem gewebefreundlichen Kunststoff, wie er bereits weite Verbreitung als Körper-Implantat findet, hergestellt. Diese "Kunststoff-Sehnen" werden dann mit den proximalen (d. h. körpernahen) natürlichen Sehnenenden mittels geeigneter Nahtmaterialien und Nahttechniken vereinigt, so daß praktisch sofort nach dem operativen Eingriff die natürlich vorkommenden Fingerbewegungen durchgeführt werden können.Likewise, all attachment points of tendon reins are firmly combined with the limbs, possibly in a single operation. The tendon reins themselves are made of a tissue-friendly plastic, which is already widely used as a body implant. These "plastic tendons" are then joined to the proximal (i.e., near the body) natural tendon ends using suitable sutures and suturing techniques so that the naturally occurring finger movements can be performed practically immediately after the surgery.

Beim Einsatz des Modells als Endoprothese ist weiterhin als Gelenkersatz ein schon im Handel befindliches und erprobtes sog. "künstliches Gelenk" verwendbar - ähnlich dem in Figur 4 abgebildeten Gelenkmechσnismus. Auf jeden Fall muss eine Seitenstabilität erreicht werden in dem Sinne, daß keine Längsachsenabweichungen möglich sind.When using the model as an endoprosthesis, a so-called "artificial joint" that is already commercially available and has been tried and tested can be used as a joint replacement - similar to the joint mechanism shown in FIG. 4. In any case, lateral stability must be achieved in the sense that no longitudinal axis deviations are possible.

Im Hinblick auf die sog. Spötergebnisse nach ReplantationsOperationen, die nur in den wenigsten Fällen eine einwandfreie Funktion wiederherstellen können - ansonsten kommen alle Grade der eingeschränkten Funktion bis hin zum funktionslosen, d. h. versteiften und damit unbrauchbaren und damit auch störenden Finger vor- und mit einer enorm langen Arbeitsunfähigkeitszeit und zumeist auch mit mehreren operativen Eingriffen, die in gewissem zeitlichem Abstand erfolgen müssen, verbunden.With regard to the so-called mockery results after replanting operations, which can only restore perfect function in very few cases - otherwise all degrees of restricted function come up to the non-functional, ie stiffened and therefore unusable and therefore also annoying fingers before and with an enormously long period of incapacity for work and usually also with several surgical interventions, which must be carried out at a certain time interval.

Den Einsatz der beschriebenen Endoprothese ist insbesondere möglich bei sog. akuten Handverletzungen, bei denen entweder ein oder mehrere Finger abgetrennt oder teilweise abgetrennt wurden und bei denen gleichzeitig so gut wie immer eine Fraktur einer oder mehrerer Phalangen meistens verbunden mit einem Substanzdefekt aller Fingerelemente vorliegt. Hier wird dann der Hautmantel - soweit noch vorhanden - erhalten, nötigenfalls werden die bekannten mikrochirurgischen Techniken zur Gefäßrekonstruktion und Nerven-Rekonstruktibn angewendet, danach wird eine in der Größe entsprechende Endoprothese in den Hautmantel eingelegt und alle Sehnenenden der Prothese werden mit den proximalen natürlichen Sehnenenden verbunden.The use of the described endoprosthesis is particularly possible in the case of so-called acute hand injuries in which either one or more fingers have been severed or partially severed and in which at the same time there is almost always a fracture of one or more phalanges, mostly associated with a substance defect in all finger elements. Here the skin coat - if still available - is obtained, if necessary the known microsurgical techniques for vascular reconstruction and nerve reconstruction are used, then a size-appropriate endoprosthesis is inserted into the skin coat and all tendon ends of the prosthesis are connected to the proximal natural tendon ends .

Im Falle, daß der natürliche Hautmantel nicht mehr vorhanden oder nicht zu verwenden ist, ist folgende Technik anzuwenden: die Endoprothese wird wie beschrieben mit den proximalen Sehnenenden vereinigt, danach wird die Endoprothese mittels sog. Stiellappentechniken mit Haut bedeckt. In einem späteren operativen Eingriff können dann sensibilitätstragende Hautcreale auf die Fingerkuppen übertragen werden.In the event that the natural skin coat is no longer available or cannot be used, the following technique should be used: the endoprosthesis is combined with the proximal tendon ends as described, then the endoprosthesis is covered with skin using so-called stem flap techniques. In a later surgical procedure, sensitive skin creales can then be transferred to the fingertips.

Ferner erfolgt eine Anwendung insbesondere bei replantierten Fingern, die so stark in ihrer Funktion eingeschränkt und meist sehr schmerzhaft sind. Auch hier ist ein Ersatz durch die Endoprothese möglich. Für den Fall, daß das Fingermodell zur Demonstration verwendet werden soll, weist jeder der Züge in jeder VERDAN-Zone eine Einrichtung 51, 52 zum Trennen und Wiederverbinden des Zuges in dieser Zone auf. In den Figuren 2 und 3 weisen die Züge 26, 27 derartige Einrichtungen 51 , 52 auf. Die übrigen Elemente in den einzelnen VERDAN-Zonen sind zur Vereinfachung der Zeichnung weggelassen. Durch diese Trennstellen ist es möglich, Verletzungen zu simulieren und die Auswirkung von Verletzungen zu demonstrieren. Die Elemente 51, 52 können auf verschiedenste Weise realisiert werden. Beispielsweise können die beiden Zugteile mitteis Druckknopfverbindung verbindbar sein. Es kann auch eine SchraubenSchraυbenhülsen-Verbindung gewählt werden.Furthermore, it is used in particular with replanted fingers, which are so severely restricted in their function and are usually very painful. A replacement with the endoprosthesis is also possible here. In the event that the finger model is to be used for the demonstration, each of the trains in each VERDAN zone has a device 51, 52 for disconnecting and reconnecting the train in this zone. In FIGS. 2 and 3, the trains 26, 27 have such devices 51, 52. The other elements in the individual VERDAN zones have been omitted to simplify the drawing. These separation points make it possible to simulate injuries and demonstrate the impact of injuries. The elements 51, 52 can be realized in many different ways. For example, the two pull parts can be connected by means of a push-button connection. A screw / screw sleeve connection can also be selected.

Damit das Fingermodell als Clemonstrotionsobjekt verwendet werden kann, ist ein Demonstrationsbrett 53 vorgesehen, welches nach oben hervorstehende, in einem Abstand voneinander angeordnete zylindrische Stifte aufweist. Das Metacarpale weist an seiner Unterseite (siehe Figur 1) Bohrungen 54, 55 auf, deren Abstand voneinander dem Abstand der Stifte entspricht und deren Innendurchmesser ein wenig größer als der Außendurchmesser der Stifte ist. Ferner sind auf den beiden gegenüberliegenden Seitenwandungen an dem Metacarpale entsprechende Bohrungen 56, 57 vorgesehen. Mittels dieser Bohrungen ist es möglich, das Metacarpale auf die Haltestifte auf dem Demonstrationsbrett aufzustecken. Durch Ziehen an den einzelnen Zügen kann dann der Bewegungsablauf und die Wirkung der einzelnen Züge demonstriert werden. Auf dem Demonstrationsbrett können Haltestifte 58, 59 vorgesehen sein, an denen die einzelnen Züge befestigbar sind. Es ist auch möglich, die Zugenden mit einzelnen motorisch angetriebenen Wellen zu verbinden und uber ein geeignetes Steuerprogrαmm einen koordinierten Bewegungsablauf zu demonstrieren. In order that the finger model can be used as a clement movement object, a demonstration board 53 is provided which has cylindrical pins which project upwards and are arranged at a distance from one another. The underside of the metacarpal (see FIG. 1) has bores 54, 55, the spacing of which corresponds to the spacing of the pins and the inside diameter of which is slightly larger than the outside diameter of the pins. Corresponding bores 56, 57 are also provided on the two opposite side walls on the metacarpal. Using these holes, it is possible to attach the metacarpal to the holding pins on the demonstration board. By pulling the individual trains, the sequence of movements and the effect of the individual trains can then be demonstrated. Holding pins 58, 59 can be provided on the demonstration board, to which the individual trains can be fastened. It is also possible to use single motor-driven shafts on the cable ends to connect and demonstrate a coordinated motion sequence using a suitable control program.

Claims

PATENTANSPRÜCHE 1. Fingermodell mit dem jeweiligen Finger 'entsprechenden Gliedern, die jeweils miteinander verbunden sind, und mit an den Gliedern befestigten seh-oenartigen Zügen zum Bewegen derselben, dadurch gekennzeichnet, daß an der Mittelphalanx und/oder der Grundphalanx und/oder dem Metacarpale auf der Unterseite jeweils nahe den Rändern der Gelenkflächen kanalartige Führungen zur Durchführung von Zügen vorgesehen sind.PATENT CLAIMS 1. Finger model with the respective 'corresponding limbs, which are connected to each other, and with eyes-like features attached to the limbs for moving the same, characterized in that on the central phalanx and / or the basic phalanx and / or the metacarpal the underside near the edges of the articular surfaces channel-like guides are provided for carrying out trains. 2. Fingermodell nach Anspruch 1, dadurch, gekennzeichnet, daß der Abstand der Führungen von den Rändern der Gelenkflächen so gewählt ist, daß jeweils zwei miteinander verbundene Glieder eine Relativbewegung von wenigstens 90 um die Geienkachse ausführen können.2. Finger model according to claim 1, characterized in that the distance of the guides from the edges of the articular surfaces is selected so that two interconnected members can perform a relative movement of at least 90 about the Geienkachse. 3. Fingermodell nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß an dem Metacarpale an jeder Seite eine kanalartige Führung zur Durchführung von Zügen vorgesehen ist.3. Finger model according to claim 1 or 2, characterized in that a channel-like guide for carrying out trains is provided on the metacarpal on each side. 4. Fingermodell nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, daß das Retinaculor-Ligament an der Grundphclanx befestigt ist. 4. Finger model according to one of claims 1 to 3, characterized in that the retinaculor ligament is attached to the Grundclclanx. 5. Fingermodell nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, daß die Verbindung aneinandergrenzender Glieder mittels zweier Elemente erfolgt, die an einem Gelenk durch die Drehachse hindurchgehen und an dem sich um die Drehachse drehenden Gelenk an zwei Punkten angreifen.5. Finger model according to one of claims 1 to 4, characterized in that the connection of adjoining members is carried out by means of two elements which pass on a joint through the axis of rotation and attack on the joint rotating about the axis of rotation at two points. 6. Fingermodell nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, daß die Elemente ringartig ausgebildet sind.6. Finger model according to claim 5, characterized in that the elements are ring-shaped. 7. Fingermodell nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens einer der Züge eine Trennstelle mit einer Einrichtung zum Wiederverbinden aufweist.7. Finger model according to one of claims 1 to 6, characterized in that at least one of the trains has a separation point with a device for reconnecting. 8. Fingermodell nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, daß die Züge in jeder VERDAN-Zone eine Trennstelle und eine Einrichtung zum Wiederverbinden aufweisen.8. Finger model according to claim 7, characterized in that the trains in each VERDAN zone have a separation point and a device for reconnecting. 9. Fingermodell nach einem der Ansprüche 1 bis 8, dadurch gekennzeichnet, daß das Metacarpale Elementezum Befestigen auf einer Halterung aufweist.Finger model according to one of Claims 1 to 8, characterized in that the metacarpal element has elements for fastening on a holder. 10. Fingermodell nach Anspruch 9, dadurch gekennzeichnet, daß die Elemente als Stifte aufnehmende Löcher ausgebildet sind. 10. Finger model according to claim 9, characterized in that the elements are designed as pin-receiving holes.
PCT/DE1981/000185 1980-12-04 1981-10-30 Finger model Ceased WO1982001954A1 (en)

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DE19803045777 DE3045777A1 (en) 1980-12-04 1980-12-04 FINGERMODEL
DE3045777801204 1980-12-04

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EP0181992A1 (en) * 1984-11-19 1986-05-28 Draenert, Klaus, Dr.med.Dr.med.habil. Prosthesis joint component for teaching, research and demonstration

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DE102005020779B4 (en) * 2004-12-03 2009-11-05 Aequos Endoprothetik Gmbh Artificial joint element and a gripping tool equipped therewith

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US1501308A (en) * 1923-10-08 1924-07-15 Jr Frank Burney Artificial arm
DE841190C (en) * 1949-11-29 1952-06-13 Robert Kellner Artificial lower leg
US3188753A (en) * 1963-06-13 1965-06-15 Superior Plastics Inc Anatomical device
FR2236478A1 (en) * 1973-07-13 1975-02-07 Monestier
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US1501308A (en) * 1923-10-08 1924-07-15 Jr Frank Burney Artificial arm
DE841190C (en) * 1949-11-29 1952-06-13 Robert Kellner Artificial lower leg
US3188753A (en) * 1963-06-13 1965-06-15 Superior Plastics Inc Anatomical device
FR2236478A1 (en) * 1973-07-13 1975-02-07 Monestier
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* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0181992A1 (en) * 1984-11-19 1986-05-28 Draenert, Klaus, Dr.med.Dr.med.habil. Prosthesis joint component for teaching, research and demonstration

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DE3152553D2 (en) 1982-12-16
DE3045777A1 (en) 1982-07-08
EP0065957A1 (en) 1982-12-08

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