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WO2024240608A1 - Intubation system comprising a tube locking device, laryngoscope and tube - Google Patents

Intubation system comprising a tube locking device, laryngoscope and tube Download PDF

Info

Publication number
WO2024240608A1
WO2024240608A1 PCT/EP2024/063593 EP2024063593W WO2024240608A1 WO 2024240608 A1 WO2024240608 A1 WO 2024240608A1 EP 2024063593 W EP2024063593 W EP 2024063593W WO 2024240608 A1 WO2024240608 A1 WO 2024240608A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
tube
intubation system
spatula
locking
locking device
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Pending
Application number
PCT/EP2024/063593
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Felix Vogt
Andreas Efinger
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Karl Storz SE and Co KG
Original Assignee
Karl Storz SE and Co KG
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Karl Storz SE and Co KG filed Critical Karl Storz SE and Co KG
Publication of WO2024240608A1 publication Critical patent/WO2024240608A1/en
Anticipated expiration legal-status Critical
Pending legal-status Critical Current

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B1/00Instruments for performing medical examinations of the interior of cavities or tubes of the body by visual or photographical inspection, e.g. endoscopes; Illuminating arrangements therefor
    • A61B1/267Instruments for performing medical examinations of the interior of cavities or tubes of the body by visual or photographical inspection, e.g. endoscopes; Illuminating arrangements therefor for the respiratory tract, e.g. laryngoscopes, bronchoscopes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B1/00Instruments for performing medical examinations of the interior of cavities or tubes of the body by visual or photographical inspection, e.g. endoscopes; Illuminating arrangements therefor
    • A61B1/00112Connection or coupling means
    • A61B1/00121Connectors, fasteners and adapters, e.g. on the endoscope handle
    • A61B1/00128Connectors, fasteners and adapters, e.g. on the endoscope handle mechanical, e.g. for tubes or pipes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. ventilators; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes

Definitions

  • Intubation system comprising a tube locking device, laryngoscope and tube
  • the present invention relates to an intubation system, a laryngoscope for an intubation system and a tube for an intubation system.
  • endotracheal intubation During endotracheal intubation, a user usually inserts an endotracheal tube partially into the trachea through a patient's mouth. To do this, the user inserts the tube between the vocal cords of the larynx into the trachea and positions a distal end of the tube in a desired position within the trachea. The user then holds the tube in position so that it can be secured.
  • a block cuff is attached to the tube just above the distal end and is inflated to secure it. In addition to securing the tube, this also seals the trachea and reduces the risk of aspiration.
  • a ventilation device such as a ventilator or a resuscitation bag is then provided at the proximal end of the tube to enable ventilation of the patient.
  • endotracheal intubation is the gold standard for securing the airway, it causes many doctors great problems. Therefore, aids to simplify intubation are very popular. Intubations can also be complicated depending on the patient or the situation. For example, a patient may be bleeding or the larynx may not be easily visible. Aids are provided so that the airway can be secured as quickly as possible in an emergency situation.
  • a common tool for intubation is a laryngoscope.
  • the laryngoscope can be used to make the larynx visible to facilitate intubation.
  • the laryngoscope usually includes a handle and a spatula.
  • the spatula allows the user to compress soft structures in the floor of the mouth, press down the lower jaw and push the tongue to the side. This gives the user a direct view into the larynx and allows them to see the vocal cords, for example.
  • a light source and a Camera is provided. In this case, the larynx can be imaged and shown on a monitor, which further simplifies intubation.
  • laryngoscopes Over time, different types of laryngoscopes have been developed. Basically, a distinction can be made between laryngoscopes that are intended for single use and those that can be used multiple times.
  • the shape of the spatula can also vary. On the one hand, there are laryngoscopes with a straight spatula and, on the other hand, laryngoscopes with a curved spatula. With laryngoscopes with a straight spatula, the epiglottis is loaded with the spatula and pressed towards the handle to provide a view of the glottis. In adults, however, the upper incisors can easily be broken when the spatula is inserted into the mouth.
  • stylet also called a stylet.
  • This is inserted into the tube to give it shape and stability, making it easier to insert the tube into the airway.
  • the stylet can be used to guide the tube through the vocal cords and into the trachea.
  • stylets including rigid stylets and flexible stylets.
  • the rigid stylet is a straight wire, often made from metal or plastic, while the flexible stylet is made from a flexible plastic material that bends easily to follow the anatomical course of the airway.
  • flexible stylets which have a distal section that can be bent by a user using controls. The flexible stylet is often used on children and patients with difficult anatomical conditions.
  • a camera can also be attached to the stylet to image the patient's airway.
  • a stylet is also called a video stylet and is a common aid, especially for difficult intubations.
  • the video stylet makes it easier to position the tube in the trachea at the desired position. Because a side wall of the trachea can be viewed and the tube can be positioned relative to anatomical structures.
  • the stylet After the tube has been inserted using the stylet, the stylet must be pulled out of the tube again so that the patient can be ventilated. It is important that the tube remains in the desired position and, in particular, is not pulled out of the trachea again. In order to be able to safely pull the stylet out of the tube again, the tube must therefore be fixed relative to the stylet. For example, a second user can pull out the stylet while the other user holds the laryngoscope with one hand and the tube with the other hand.
  • the tube can usually move relative to the blade. An individual user may therefore have difficulty keeping the tube in position.
  • the invention is based on the object of providing an intubation system with high operational reliability and efficiency.
  • the present invention provides an intubation system comprising a tube, a stylet, wherein the tube can be pushed at least partially onto the stylet, a laryngoscope comprising a spatula, wherein the stylet can be pushed forward relative to the spatula together with the tube pushed onto the stylet for insertion, and wherein the stylet can be pulled out of the tube after insertion, and a tube locking device which is designed to prevent retraction of the tube relative to the spatula when the stylet is pulled back from the tube after being pushed forward.
  • a laryngoscope for an intubation system according to the invention is provided.
  • the features according to the invention make it possible to provide an intubation system with high operational reliability and efficiency.
  • the intubation system can also be operated and/or handled safely and reliably by a single user.
  • the tube can be prevented from moving from a position within the trachea when the stylet is pulled out.
  • the risk of the tube being pulled out completely from the trachea is reduced.
  • the user can be supported during complicated intubations.
  • the operation of the intubation system is more cost-effective and/or efficient. In principle, fewer trained personnel need to be kept on hand because the intubation can be carried out independently by a user.
  • the accuracy and/or quality of the intubation can be improved because the user is supported by the intubation system. As a result, the user can concentrate more on the patient himself and does not have to devote as much concentration to the correct handling of the system as with conventional intubation systems.
  • the tube can be any standard tube.
  • the tube can be an endotracheal tube.
  • the tube can also be a laryngeal tube.
  • the tube can be of different sizes and be intended for intubation of patients of all ages.
  • the tube can include a blocking cuff near a distal end of the tube.
  • the tube can be made of a plastic, in particular polyvinyl chloride (PVC).
  • the stylet can be any common stylet.
  • the stylet can be a flexible and/or a rigid stylet.
  • the stylet can comprise a distal section that can be moved, in particular by a movement mechanism.
  • the stylet can have an outer diameter that essentially corresponds to an inner diameter of the tube.
  • the stylet can also be treated with an agent that provides a sliding property between the stylet and the tube. In particular, friction between the stylet and the tube can be reduced.
  • the laryngoscope can be any common laryngoscope.
  • the laryngoscope can be a modular laryngoscope.
  • Modular can mean that the laryngoscope can be assembled and/or parts of the laryngoscope can be provided in particular for the patient and/or application.
  • the laryngoscope can be an instrument that supports the user in inserting the tube.
  • the laryngoscope can comprise a handle at least in addition to the spatula and the spatula can be designed to be detachably connected to the handle.
  • the spatula can be connected in a patient and/or application-specific manner.
  • at least parts of the laryngoscope can be intended for single use.
  • the laryngoscope can comprise an imaging module and a base body.
  • the base body can be formed in one piece and/or intended for single use.
  • the laryngoscope can be made at least partially from a plastic, for example in an injection molding or additive manufacturing process.
  • the base body can comprise a recording space into which the imaging module can be introduced.
  • the laryngoscope can in particular be a video laryngoscope.
  • An anatomical structure can be imaged using the video laryngoscope, whereby image data is generated that can be transmitted to a monitor and displayed by it. The user can view the anatomical structure on the monitor.
  • the spatula can be a curved or a straight spatula.
  • the spatula can also be a hyperangulated spatula. This can mean that the spatula can have a greater bend than a conventional curved spatula.
  • the intubation system according to the invention is not limited to certain spatula geometries. Features of the spatula and/or the intubation system described herein can be combined with any spatula.
  • the spatula can be made of a plastic and/or a metal.
  • the spatula can also be disinfected, in particular wipe-disinfectable, and/or autoclavable. For example, the spatula can be prepared for use by cleaning it with a cloth.
  • insertion means that the tube can be inserted into the patient's trachea.
  • the tube can be guided along the spatula together with the stylet.
  • the tube can guide the spatula in sections.
  • the tube and/or the stylet can be held by the user at a proximal end during insertion.
  • insertion can also mean the positioning of the tube within the trachea. Positioning can include arranging a distal end of the tube relative to an anatomical feature, in particular a feature of the trachea, of the patient.
  • markings can be provided on the tube to assist the user in estimating a position of the distal end of the tube within the trachea. The user can assess the position of the markings relative to the patient's incisors.
  • the aim of insertion is to bring the tube into a specific position in which ventilation can be carried out. This position should be at least essentially tenable.
  • the position should be stable while the stylet is being pulled out of the tube.
  • the tube locking device is provided for this purpose.
  • the tube locking device can prevent the tube from being pulled back relative to the spatula, for example, in such a way that the position is at least substantially stable and/or can be fixed.
  • deviations from the position of, for example, up to 5 cm, in particular up to 2 cm and/or preferably up to 1 cm below at least substantially stable are meant.
  • preventing does not mean a complete absence of relative movement.
  • Preventing can be understood to mean that by pulling the stylet out of the tube, a greater relative movement can be brought about between the stylet and the tube than between the tube and the spatula.
  • the tube remains in the trachea when the stylet is pulled back from the tube.
  • the tube in the trachea is brought into the position suitable for ventilation.
  • the user can put down the stylet and position the tube with his or her now free hand.
  • the stylet can be a video stylet, in particular an endoscope, which comprises an at least substantially rigid shaft, wherein the tube can be pushed onto the shaft.
  • the trachea can thereby be viewed during the insertion of the tube.
  • a video stylet is particularly advantageous in complicated applications, in particular in the case of complicated patient anatomies and/or, for example, in the case of heavy bleeding of the patient.
  • the video stylet can in particular be a bronchoscope.
  • Substantially rigid can mean that the video stylet has such mechanical properties that it can be laterally deflected by a maximum of 20%, preferably by a maximum of 10% and preferably by a maximum of 5% in relation to its longitudinal extent during a particularly complicated insertion into the trachea.
  • the shaft at least essentially retains its shape during insertion and is not bent and/or kinked.
  • the tube locking device can be modular and can be optionally attached to the spatula or removed from the spatula.
  • the tube locking device can be a stand-alone product. It can be provided that the user provides and/or attaches the tube locking device depending on the patient. In particular, any existing intubation system can be provided with the tube locking device.
  • the tube locking device does not necessarily have to be attached to the spatula. The user can decide whether using the tube locking device is necessary and/or advantageous.
  • the spatula and/or the tube can at least partially form the tube locking device.
  • the production costs can be reduced.
  • a construction can be simple.
  • the spatula is formed in one piece and comprises the tube locking device.
  • spatula and the tube can jointly form the tube locking device.
  • features of the tube can advantageously interact with features of the spatula. Operating safety can be improved.
  • the tube can be selectively released by the tube locking device.
  • Releasable can mean that the tube can be moved at least essentially arbitrarily, in particular freely, relative to the spatula.
  • releasable can mean that the tube can be moved along its longitudinal axis in both directions along the spatula.
  • the laryngoscope can be removed from the patient's mouth and/or larynx area, with the tube remaining in the trachea. This increases the operating safety of the intubation system.
  • the tube locking device can have at least one operating element by means of which a locking state and/or a release state for the tube can be established.
  • the tube In the locking state, the tube is locked to the spatula in such a way that it is at least substantially immobile relative to the spatula.
  • the tube can be movable together with the spatula in the locking state.
  • the user can align the tube by moving the spatula.
  • the stylet can be pulled out of the tube in the locking state.
  • the tube In the release state, the tube can be movable relative to the spatula.
  • the spatula can be removed from the patient's mouth and/or larynx area in the release state while the tube remains in the patient's trachea.
  • the user can conveniently and/or easily change states for the tube by operating the operating element. The operability of the intubation system is improved and the user requires less effort and concentration to operate it. As a result, the quality of a user’s action may increase.
  • the tube can be subjected to a clamping force by operating the control element.
  • the tube can be subjected to the clamping force in the locked state.
  • the clamping force can be adapted to a tube and/or a tube-spatula combination. This can mean that it can react to the friction properties of the tube and/or the mechanical properties of the tube.
  • the operating element can have a clamping section that is opposite the spatula, so that the tube can be clamped between the clamping section and the spatula.
  • the clamping section can be used to increase the area over which the clamping force acts.
  • the clamping section can extend over a section of the tube.
  • the clamping section can be designed in such a way that it simulates a shape of the spatula.
  • the tube can be subjected to a homogeneous clamping force over the entire clamping section, at least essentially. This can mean that the pressure that is applied to the tube by the clamping section is at least essentially homogeneously distributed over the clamping section.
  • the clamping section can for example, extend over up to 10 cm, in particular over up to 5 cm, preferably over up to 2 cm along the tube.
  • the clamping section can be at least substantially adapted to an outer contour of the tube. This can mean that the clamping section is designed such that it at least partially has a curvature with a radius that at least substantially corresponds to a radius of the tube.
  • the clamping section and/or the spatula, in particular the area of the spatula against which the tube can be clamped can comprise a coating that increases a frictional force between the respective section and the tube.
  • the coating can be deformable such that the corresponding section, in particular the coating, adapts to a shape of the tube when the tube is clamped. The risk of damaging the tube can be reduced by providing the clamping section. Furthermore, a higher clamping force can be applied without damaging the tube.
  • the operating element can be operated by means of an operating force, wherein the operating force can be converted into the clamping force.
  • an electromechanical actuator for example, is provided, by means of which the operating force can be applied.
  • the user can, for example, operate the electromechanical actuator.
  • the electromechanical actuator can also be activated automatically.
  • Implementable can mean that a gear is provided.
  • a lever arrangement can also be provided to implement the operating force.
  • the user can dose the operating force according to the situation and/or as required.
  • the user can receive information about the tube and/or the locking state by feeling resistance when applying the operating force. If the user notices, for example, that an operating force is not sufficient to create a locking state, he can react to this. Operating safety and efficiency are increased.
  • the operating element can comprise a lever which is arranged pivotably on the spatula.
  • the lever can be arranged on the spatula in such a way that a clamping force can be applied to the tube by pulling the lever.
  • the clamping force can be applied by clamping the tube between the operating element and the spatula.
  • the lever can be arranged pivotably on the spatula about a pivot axis, wherein the pivot axis is at least substantially perpendicular to a
  • the main extension direction of the spatula can correspond to the longitudinal direction of the tube during insertion.
  • the user-friendliness is increased by the provision of the lever. Furthermore, this allows for an inexpensive and simple construction.
  • the laryngoscope can comprise the handle on which the spatula is arranged
  • the operating element can comprise an actuating section which is arranged in a close region of the handle such that the user can actuate the actuating section while gripping the handle.
  • this can mean that the user can actuate the actuating section with the hand with which he grips the handle.
  • the user can actuate the actuating section with a finger, in particular the little finger or the index finger.
  • Actuation can comprise pulling the operating element.
  • User-friendliness can be increased in this way.
  • the lever can form the clamping section and the actuating section.
  • the lever can be formed in one piece.
  • the lever can be made from a plastic and/or a metal.
  • the lever can be manufactured using an injection molding and/or additive manufacturing process. This can keep production costs low.
  • the lever can be exchangeable if a different lever is required and/or the lever is defective.
  • the lever can be removable for cleaning the intubation system. Assembly can therefore be simple, since the tube locking device can consist of just a few parts.
  • the tube locking device can be designed on one side. This can mean that the tube locking device is designed, mounted and/or arranged on just one, in particular a single, wall of the spatula. This means that operation and construction can be kept simple.
  • the tube locking device can be designed to act on the tube from at least two opposite sides of the tube. This can mean that the tube can extend at least partially between the tube locking device, in particular when the stylet is pulled out. Functional reliability can be increased in this way. In addition, usability can be made easier.
  • the spatula can comprise a lateral tube guide wall and the tube locking device can be arranged on the tube guide wall.
  • the spatula can, for example, comprise a main wall. The main wall can extend in the main extension direction of the spatula and at least essentially define it.
  • a "main extension direction" of an object is to be understood in particular as a direction which runs parallel to a longest edge of a smallest imaginary cuboid which just completely encloses the object and which preferably runs through a geometric center and/or through a center of mass of the component.
  • the functions of the laryngoscope can be provided at least essentially by means of the main wall.
  • the epiglottis can be charged by means of the main wall.
  • the main wall can have a length of approximately 5 cm to 15 cm. Some lengths can deviate from this.
  • the main wall can also extend in a direction which is at least essentially perpendicular to the longitudinal direction of the tube when it is inserted.
  • the main wall can extend over, for example, 1 cm to 5 cm, in particular over 2 cm to 3 cm.
  • the extension in this direction can be a greater length than the diameter of the tube.
  • the spatula in particular the main wall, can be flat. This can mean that the main wall extends in a third direction over an at least substantially shorter length.
  • a further wall can extend from the spatula.
  • the further wall can be designed to partially accommodate an imaging device.
  • the further wall can define a recording space for this purpose.
  • a camera and/or a viewing window of the camera can be arranged at a distal end of this wall.
  • the viewing window can comprise a lens arrangement.
  • the wall can also be designed to push the patient's tongue away to the side.
  • the tube guide wall can, for example, be part of this wall and/or be this wall.
  • the tube guide wall can extend along the entire length of the spatula. In other embodiments, the tube guide wall can extend over, for example, up to 70%, in particular 80%, preferably up to 95% of the length of the spatula.
  • the tube guide wall can be a wall of a conventional spatula. This can mean that the tube locking device can be attached to a wall of a conventional spatula.
  • the tube locking device can be integrated into existing intubation systems by means of minor design measures.
  • an arrangement on the lateral tube guide wall is advantageous, since there is a large extension in the lateral direction relative to the other directions. freedom of movement. A movement of the tube in a lateral direction can therefore be advantageous.
  • the tube locking device can comprise at least one rotatable locking element.
  • the locking element can be at least partially embedded in a wall of the spatula.
  • Rotatable can in particular also comprise pivotable.
  • the locking element can be rotationally symmetrical.
  • the locking element is not rotationally symmetrical.
  • the locking element can be mounted eccentrically.
  • the locking element can also be rotatable about, for example, two or three axes.
  • the locking element can be provided for interaction with the tube.
  • the locking element can comprise a coating, for example to increase friction.
  • Rotatable locking elements have the advantage that they require a comparatively small installation space. Furthermore, constant rubbing of the tube on the locking element, as can occur with a non-rotatable locking element, can be at least largely avoided. Ease of use can be increased and the risk of damage to the tube reduced.
  • the locking element can have a locking direction of rotation and a release direction of rotation opposite to the locking direction of rotation. In the locking direction of rotation, turning the locking element can at least only be possible with a greater expenditure of force. In particular, turning in the locking direction of rotation may not be possible.
  • the locking element can be rotated in the locking direction of rotation until a lock occurs, for example by an angle of at most 90 degrees, at most 60 degrees, at most 45 degrees or at most 30 degrees.
  • the position in which the lock occurs can be a locking position.
  • the locking element In the locking direction of rotation, the locking element can at least substantially prevent the movement of the tube relative to the spatula. Incorrect operation can advantageously be at least largely avoided. This means that the operating safety of the intubation system can be increased.
  • the locking element can be rotatable about a rotation axis which, when the tube is advanced, is arranged in a region of the locking element at least substantially perpendicular to a longitudinal axis of the tube.
  • the rotatable locking element can comprise a clamp that is designed to prevent the tube from being pulled back relative to the spatula by clamping the tube.
  • the clamp can comprise a clamping section that is intended in particular to interact with the tube.
  • the clamp can comprise a coating and/or profiling to increase a clamping force, wherein the clamping force is a force that counteracts a movement of the tube out of the trachea.
  • the clamp can also comprise a serrated clamping section.
  • the clamp can be activated in particular passively by pulling back the tube.
  • clamping can also be understood as blocking.
  • the locking element is designed to reduce a distance between the clamp and the spatula by pulling back the tube.
  • the way the clamp works can, for example, at least essentially correspond to the way a rope clamp works.
  • a tube locking device can be provided by relatively simple design measures. This can be characterized in particular by a small space requirement.
  • the rotatable locking element can comprise a guide roller for the tube.
  • the tube locking device can comprise several guide rollers, for example two, three or four.
  • the guide roller can have a width along its axis of rotation that corresponds at least to the diameter of the tube. In some embodiments, the guide roller can be wider than the diameter of the tube.
  • the guide roller can comprise a recess perpendicular to the axis of rotation along the entire circumference.
  • the recess can comprise a curvature with a radius that at least substantially corresponds to the radius of the tube.
  • the guide roller can have a U-shaped and/or concave profile.
  • the guide roller can comprise two lateral guide walls that are designed to guide the tube along the longitudinal axis of the tube.
  • the guide roller can be arranged in a space-saving manner.
  • a guide roller can be provided relatively easily embedded in the spatula.
  • the tube locking device can comprise a tensioning element which is arranged on the locking element and pre-tensions the locking element.
  • the clamping element can be designed to store potential energy and release it to prevent the tube from being pulled back along the spatula.
  • the clamping element can also be deformed by pulling the tube back along the spatula. The deformation can increase the clamping force.
  • the clamping force can be increased by the clamping element. In particular, a higher clamping force can be achieved with the same installation space.
  • the tensioning element can also be a leg spring.
  • Leg springs are particularly characterized by the small amount of space they require, they can be cost-effective and they are easy to design.
  • the tube locking device can comprise at least one projection that is designed to prevent the tube from being retracted by engaging behind at least part of the tube.
  • the projection can be arranged on the spatula.
  • the projection can be a distal end of the wall that includes the camera of the video laryngoscope.
  • the tube can comprise a section that is designed to interact with the projection.
  • the projection can also be understood as a mechanical stop. The tube can be pressed laterally against the mechanical stop by the user to prevent retraction. Preventing retraction by the projection and/or the mechanical stop is a simple and cost-effective method of preventing retraction.
  • moving parts can be avoided.
  • such an intubation system can be easy to clean, disinfect and/or autoclave.
  • the tube locking device can comprise a counter-holding element that is designed to prevent the tube from being pulled back by engaging behind at least part of the tube.
  • the counter-holding element can be provided in addition to the projection.
  • the counter-holding element can, for example, comprise a further projection.
  • the counter-holding element can comprise a nose, in particular a plastic nose.
  • the counter-holding element can comprise a pin, a bolt and/or the like.
  • the counter-holding element can be mounted on the spatula.
  • the counter-holding element can be formed by the spatula. The effect of the locking device can be improved by the counter-holding element. The probability of a malfunction can be reduced. In addition, this can be achieved by simple design measures in a small installation space.
  • the counter-holding element can be arranged at a distance from the projection and the distance can correspond at least substantially to an outer diameter of the tube.
  • the distance to the projection means in particular the smallest distance to the projection.
  • the tube can extend between the projection and the counter-holding element, in particular along the longitudinal axis of the tube.
  • the tube can touch the projection and the counter-holding element on opposite sides.
  • the projection can, for example, comprise a step.
  • the upper part of the step can be arranged proximally to the tube and the lower part of the step distally.
  • the distance can, for example, be up to 3 cm, in particular up to 2 cm, preferably up to 1.5 cm.
  • frequently used spatulas can be paired with frequently used tubes.
  • a spatula that has a standard size can be provided with the counter-holding element at a distance from the projection that at least substantially corresponds to an outer tube diameter of a tube that is usually used with the spatula.
  • Multiple tube sizes can be provided for a spatula.
  • the counterholding element can be designed to make the distance adjustable.
  • the counterholding element can be eccentrically rotatable, whereby the distance can be changed by rotating the counterholding element.
  • the tube can be guided more advantageously by such an arrangement.
  • the tube can be guided along the longitudinal axis. This results in a lower risk of malfunction and greater operational reliability.
  • the tube is easier to hold in a position in which part of the tube engages behind the projection.
  • the tube can comprise a circumferential widening and the circumferential widening can be gripped behind by at least part of the tube locking device.
  • the circumferential widening can be formed by the tube and/or attached to the tube.
  • the widening can be attached to the tube.
  • the widening can comprise a ring, an attachment, a projection, a bulge and/or the like.
  • the widening can extend along the entire circumference. In other embodiments, the widening extends partially circumferentially.
  • the widening can be displaceable in the longitudinal direction of the tube and/or a position in the longitudinal direction of the tube can be changed.
  • the tube can be adapted to suit the patient, spatula and/or application.
  • the intubation system can comprise at least one locking element, in particular a locking tongue, which can be moved by applying force in a first direction into a release position in which the locking element allows the stylet to be pushed forward together with the tube pushed onto the stylet relative to the spatula, and which can be moved by applying force in a second direction into a locking position in which the locking element prevents the tube from being retracted relative to the spatula.
  • the tube locking device is designed like a cable tie.
  • the tube can be moved in one direction along the longitudinal axis and retraction can be prevented in the opposite direction in the locking position.
  • the tube can be moved in the opposite direction into the locking position.
  • the tube can be moved in the first direction beyond the locking position. If the tube is moved in the opposite direction, the locking position can be reached again and further retraction can be prevented.
  • the tube In the locking position, the tube can be moved together with the spatula and/or at least be fixed to the spatula in a substantially immobile manner.
  • the locking element can be movable in a direction radial to the longitudinal direction of the tube.
  • the locking element can extend at least partially at an angle from the tube in an unloaded state.
  • the locking element can be placed against the tube by a load in the radial direction. In particular, in an angled state, the locking element can be designed to prevent retraction.
  • the locking element can be designed to prevent retraction up to a limit retraction force, the limit retraction force being a force that causes the tube to be retracted. Retraction can be possible above the limit retraction force. This can result in greater safety, since the user can, if necessary, apply a force that exceeds the limit retraction force. Furthermore, by providing the limit retraction force, the laryngoscope can be removed from the mouth and/or larynx area. In general, the provision of the locking element can provide an effective and efficient intubation system.
  • the tube locking device can comprise a plurality of locking projections, in particular locking teeth, which each define a locking position and which are arranged one behind the other along a longitudinal axis of the tube, and the locking element can be designed to prevent the tube from being pulled back by engaging behind at least one of the locking projections.
  • the Locking projections can be designed similarly to the locking tongues.
  • the locking projections can be movable along the longitudinal axis of the tube. The locking projections can be movable in one direction in particular and less movable, in particular at least largely immobile, in a direction opposite to the direction.
  • a stop and/or a wall can be provided, for example, which limits the mobility of the locking projections in one direction in particular.
  • a tube locking device can be designed like a cable tie. By providing several locking positions, the versatility of the intubation system can be improved. It is possible to respond in a simple manner to patient anatomies and/or situations during use.
  • the tube locking device can comprise a retaining ring that is attached to the spatula, whereby the stylet can be pushed forward through the retaining ring relative to the spatula together with the tube pushed onto the stylet.
  • the retaining ring can also be understood, for example, as a retaining tunnel and/or retaining channel. In particular, it can be understood as a device through which the tube can be passed and/or which can at least largely completely enclose the tube.
  • the retaining ring can extend, for example, by up to 10 cm, in particular by up to 5 cm and/or preferably by up to 2 cm along the longitudinal direction of the tube. This can provide a high level of operational reliability and a safe intubation device.
  • the tube locking device can be designed to prevent the tube from being retracted by applying a frictional force to the tube.
  • the frictional force can be brought about, for example, by contacting the spatula with the tube.
  • the tube can be provided for contacting at least in sections.
  • the tube can comprise a frictional force-inducing attachment for this purpose, wherein the frictional force-inducing attachment can be pushed and/or slid onto the tube.
  • the tube can be retracted by an adhesive interaction between the tube and the spatula.
  • Such a tube locking device can be designed similarly to a tube locking device that is designed to prevent retraction by the frictional force. Both offer the advantage of a simple construction.
  • the tube locking device can comprise at least one rubberized, profiled and/or rough surface. This can be used to create the frictional force.
  • a surface can be provided at least in sections on the tube and/or at least in sections on the spatula.
  • a surface pairing can be provided on the tube and spatula, which is designed to increase the frictional force.
  • the surface can be made of a metal, a plastic and/or a composite material. In particular, the surface can be made of rubber and/or a rubber-like material. A band, a jacket and/or the like comprising the surface can be attached to the tube.
  • the band, the jacket and/or the like can extend, for example, up to 10 cm, in particular up to 5 cm, preferably up to 2 cm, along the longitudinal direction of the tube.
  • the tube locking device can comprise a rubber band that can be arranged on the tube.
  • the tube locking device can comprise at least one clamp into which the tube can be hooked.
  • the clamp can be designed to clamp the tube on one side, two sides and/or multiple sides.
  • the clamp can be designed to apply a clamping force to the tube.
  • the tube can be subjected to the clamping force in such a way that the tube can be held between the spatula and the clamp.
  • the tube can be clamped against the spatula.
  • the tube can be clamped between two clamp elements.
  • the clamp, in particular the clamp elements can at least partially clamp the tube.
  • the clamp and the spatula and/or the clamp elements can be arranged at a distance from one another by a clamp distance when the tube is not hooked in. This can define an opening.
  • the clamp distance and/or the opening can be at least substantially smaller than the outer diameter of the tube.
  • the clamp can be movable and/or elastically deformable at least in sections. As a result, the clamp spacing and/or the opening for hooking the tube can be increased.
  • the clamp can be designed like a pipe clamp and/or a pipe clamp.
  • the clamp can comprise a coating on a surface, in particular the inside, wherein the surface faces the tube in a hooked state.
  • hookable can be understood to mean that the tube can be hooked as required and/or optionally.
  • the User can hook the tube.
  • the user can hook the tube after the tube has been inserted into the trachea, for example.
  • the clamp can achieve a high level of reliability of the tube locking device.
  • the tube can be hooked into the clamp from the side and unhooked from the clamp from the side.
  • Lateral can mean in particular at least substantially perpendicular to the longitudinal direction of the tube and/or the main extension direction of the spatula.
  • the opening can open laterally to the longitudinal direction of the tube. In the lateral direction, there is greater freedom of movement in the patient's oral cavity. This can reduce the risk of injury to the patient when hooking and/or unhooking.
  • the tube locking device can comprise a clamping spring that is designed to prevent the tube from being pulled back by clamping.
  • the tube locking device can comprise a clamping element that is pressed against the tube by the clamping spring in order to clamp the tube.
  • the clamping spring itself can press against the tube at least in sections in order to clamp the tube.
  • the clamping spring can comprise a spiral spring, a ring spring, a disc spring and/or the like. This can advantageously provide a cost-effective intubation system.
  • the spatula can comprise a lateral tube guide wall and the clamping spring can be designed to press the tube against the tube guide wall by applying a lateral force for clamping.
  • the clamping spring can be designed to press the tube against the tube guide wall by applying a lateral force for clamping.
  • the lateral direction there is greater freedom of movement in the patient's oral cavity. This can reduce the risk of injury to the patient when hooking and/or unhooking.
  • the space required for the tube locking device can be reduced.
  • the clamping spring can be a leaf spring. This makes it easy to clamp the tube over a relatively large contact surface between the clamping spring and the tube.
  • the leaf spring can be fastened to at least two fastening elements on the spatula.
  • the fastening elements can include, for example, a nose, in particular a plastic nose, a pin and/or a bolt.
  • the fastening elements can be formed by the spatula.
  • the stylet can be withdrawn from the tube by a single user using two hands. In particular, this can reduce the cost of using an intubation system, particularly financial and/or time-related, as no other user needs to be available. Furthermore, the efficiency of the intubation system can be increased.
  • the quality of using an intubation system can be improved as coordination between at least two users can increase complexity.
  • first, second, third object, etc. these serve to name and/or assign objects. Accordingly, for example, a first object and a third object, but not a second object, can be included. However, a number and/or sequence of objects could also be derived using numerical words.
  • Fig. 1A a laryngoscope in a schematic side view
  • Fig. 1 B the laryngoscope in a schematic view from the front
  • Fig. 1 C the laryngoscope in a schematic view from behind
  • Fig. 1 D the laryngoscope in a schematic view from below;
  • Fig. 2 is a schematic view of a tube and a video stylet
  • Fig. 3 is a schematic view of the tube and a stylet
  • Fig. 4 is a schematic view of a portion of a tube
  • Fig. 5A is a schematic bottom view of a laryngoscope and tube
  • Fig. 5B is a schematic view from below of the laryngoscope and the
  • Fig. 6 is a schematic view from below of another embodiment of an intubation system
  • Fig. 7 is a sectional view of the intubation system from a proximal side
  • Fig. 8 is a schematic bottom view of an intubation system
  • Fig. 9 is a schematic bottom view of an intubation system
  • Fig. 10A is a schematic bottom view of another embodiment of an intubation system
  • Fig. 10B is a sectional view of the intubation system from a proximal side
  • Fig. 11 is a schematic bottom view of an intubation system
  • Fig. 12 is a schematic bottom view of an intubation system
  • Fig. 13 is a schematic view from below of another embodiment of an intubation system
  • Fig. 14 is a sectional view of the intubation system from a proximal side
  • Fig. 15 an alternative embodiment of the tube locking device
  • Fig. 16 a further development of the intubation system in a sectional view from a distal side;
  • Fig. 17A shows a tube of another embodiment of an intubation system
  • Fig. 18A is a cross-sectional view of the intubation system
  • Fig. 18B is a schematic bottom view of the intubation system
  • Fig. 19A is a perspective schematic view of an intubation system
  • Fig. 19B is a schematic front view of the intubation system
  • Fig. 19C is a schematic side view of the intubation system
  • Fig. 20A is a perspective schematic view of an intubation system
  • Fig. 20B is a schematic front view of the intubation system
  • Fig. 20C is a schematic side view of the intubation system
  • Fig. 21 A is a schematic view from below of another embodiment of an intubation system.
  • Fig. 21 B is a sectional view of a distal side of the intubation system.
  • the spatula 108 is made of metal and has a curved shape that allows a user to see and manipulate the larynx of a patient.
  • the spatula 108 extends from the handle 118 at least substantially in a main extension direction. In the main extension direction, the spatula 108 bends in the direction of the handle 118 such that the laryngoscope 106 is formed in a sickle shape.
  • the spatula 108 comprises a main wall 125 and a lateral tube guide wall 126.
  • the main wall 125 is intended to indirectly manipulate the epiglottis of the patient.
  • the spatula 108, in particular the main wall 125 is guided in front of the epiglottis of the patient and the laryngoscope 106 is pulled by the user in the direction of the handle 118 of the laryngoscope 106.
  • the curved spatula 108 in particular the main wall 125, is flat and wide and bends in a slight curve.
  • the length and width of the spatula 108 is application and manufacturer specific. In general, the spatula 108 is long enough to reach the patient's larynx, while being narrow enough to allow a clear view of the surroundings, in particular the patient's vocal cords.
  • the schematically illustrated spatula 108 is, for example, 98 mm long and 14 mm wide at the distal end.
  • the lateral tube guide wall 126 extends along the main wall 125 and tapers along the main extension direction and tapers at least substantially towards the distal end of the main wall 125.
  • the lateral tube guide wall 126 comprises a step 135 in a distal end region of the spatula 108.
  • the step 135 may also be referred to as a projection 142.
  • the lateral tube guide wall 126 is narrow, in particular narrower than the rest of the lateral tube guide wall 126.
  • the surface of the spatula 108 is smooth to allow easy cleaning and/or sterilization.
  • the spatula 108 can be detachably connected to the handle 118 via a fastening mechanism not shown in detail.
  • the laryngoscope 106 comprises an imaging device 136, the laryngoscope 106 is consequently a video laryngoscope.
  • the imaging device 136 is at least partially accommodated by the handle 118. Furthermore, the imaging device 136 extends at least partially along the lateral tube guide wall 126.
  • the imaging device 136 comprises a camera 137 which is arranged in a distal end region of the spatula 108, in particular the lateral Tube guide wall 126.
  • An anatomical structure, in particular the larynx, of the patient can be imaged by means of the imaging device 136 and/or the camera 137.
  • the camera 137 is arranged in particular in the region of the step 135 and/or the projection 142.
  • the step 135 and/or the projection 142 defines a surface which points in the direction of the larynx when the spatula 108 is inserted into the patient's oral cavity.
  • the intubation system 100 also includes a tube 102 and a stylet 104, which are shown schematically in Figs. 2 and 3 by way of example.
  • the tube 102 is an endotracheal tube.
  • the tube 102 is shown schematically in Fig. 2.
  • the tube 102 is designed to be inserted into the patient's windpipe (trachea) and to provide an unhindered flow of air into the lungs, even in the event of limited breathing ability or unconsciousness.
  • the tube 102 is tubular and is made of polyvinyl chloride (PVC). In principle, the tube is available in different sizes to meet the individual needs of the patient.
  • PVC polyvinyl chloride
  • the tube 102 comprises an opening through which air can be introduced into the lungs, and at a proximal end 115, the tube 102 is configured to be connected to a ventilation device.
  • the tube further comprises a blocking cuff 103 in a vicinity of the distal end 113 and a balloon 105 configured to fill the blocking cuff 103 with air when the tube 102 is inserted into the patient's trachea.
  • the blocking cuff 103 is at least substantially flat, so that an outer diameter 146 of the tube 102 is at least substantially unchanged.
  • the tube 102 is at least partially pushed onto a stylet 104, in particular a video stylet 109.
  • Fig. 3 shows that the tube can be pushed onto a stylet 104 that is not a video stylet.
  • Fig. 3 shows the same tube 102 being used with a stylet 104 that differs in terms of a few features.
  • the stylet 104 comprises a rigid shaft 111.
  • the stylet 104 and the video stylet 109, in particular the shaft 111 have an outer diameter that essentially corresponds to an inner diameter of the tube 102.
  • the shaft 111 gives the tube 102 a flexural rigidity that simplifies the insertion of the tube 102 into the trachea.
  • the shaft 111 extends along the entire tube 102.
  • the video stylet 109 of Fig. 2 has the advantage over the stylet 104 of Fig. 3 that the interior of the trachea in particular can be imaged in an inserted state.
  • Other types of stylets are also possible and the two stylets 104, 109 shown are to be understood as examples only.
  • the tube 102 To insert the tube 102, it is pushed into the trachea through the patient's mouth while it is pushed onto the stylet 104, 109.
  • the laryngoscope 106 is used to visualize the opening of the trachea so that the tube 102 can be accurately positioned.
  • the stylet 104, 109, together with the tube 102 pushed onto the stylet 104, 109, is advanced relative to the spatula 108.
  • the stylet 104, 109 After insertion into the trachea, the stylet 104, 109 is withdrawn from the tube to enable ventilation.
  • the balloon 105 is used to inflate the block cuff 103 to hold the tube 102 in its position in the trachea, for example.
  • the laryngoscope 106 in particular the spatula 108 and/or the lateral tube guide wall 126, and the tube 102 comprise a tube locking device 110.
  • the tube locking device 110 is designed to prevent the tube 102 from being retracted relative to the spatula 108 when the stylet 104, 109 is retracted from the tube 102 after being pushed forward, in particular into the trachea.
  • the retraction of the stylet 104 from the tube 102 can be carried out by a single user with two hands, in particular. The user can grasp the laryngoscope 106 with one hand and retract the stylet 104, 109 from the tube with the other hand. The user does not have to hold the tube 102 during this process.
  • the tube locking device 110 prevents the tube 102 from moving relative to the spatula 108 and in particular prevents the tube 102 from remaining in the trachea.
  • the spatula 108 and the tube 102 together form the tube locking device 110.
  • the spatula 108 and/or the tube 102 at least partially form the tube locking device 110.
  • the tube locking device 110 shown in these figures can, however, also be formed by just the tube or just the spatula. In principle, features of the tube locking device 110 can be the same.
  • the spatula-side tube locking device 110 can comprise a rubberized, profiled and/or rough surface 160. As shown in Figs. 1A to 1D, the tube locking device 110 comprises a rubberized surface 160. The tube locking device 110 extends over approximately 50% of the length of the spatula 108 in a middle section of the spatula 108. It can also be seen that the tube locking device 110 is designed to be one-sided. This means that the tube locking device 110 interacts with the tube 102 only from one side of the spatula 108 and/or only the tube 102 is stressed on one side by the tube locking device 110.
  • the tube locking device 110 can be arranged and/or can be arranged on the tube.
  • the tube locking device 110 is additionally arranged on the tube 102.
  • the tube locking device 110 can also be arranged only on the tube.
  • the tube locking device 110 is shown as a band 127 that is pushed onto the tube 102.
  • the band 127 comprises a rubberized surface 160 on its outside.
  • the entire band 127 is made of rubber.
  • the band 127 can be pushed onto the tube 102 by the user if the user wants to improve a function of the tube locking device 110. For example, it may be necessary to provide the band 127 if the patient is bleeding and/or intubation is difficult.
  • the tube 102 is made available to the user together with the pushed-on band 172, in particular in sterile packaging.
  • the band 127 is 30 mm long and is arranged in an area proximal to the blocking cuff 103. The area also extends from a middle area of the tube 102 to a distal area of the tube 102.
  • the tube locking device 110 is designed to prevent the tube 102 from being pulled back by applying of the tube 102 with a frictional force.
  • the user presses, for example, the tube 102, in particular the band 127, against the rubberized surface 160 of the spatula 108 while retracting the stylet 104, 109 from the tube 102.
  • the tube 102 can be selectively released by the tube locking device, in particular by the user varying the applied pressure of the tube 102 against the spatula 108 and thereby the frictional force.
  • Figs. 4, 5A and 5B show a further embodiment of a tube locking device 1010. This can be provided on the laryngoscope 106 and/or a tube 1002 as an alternative or in addition to the tube locking device 110.
  • the tube 1002 is shown schematically in sections with a tube-side part of the tube locking device 1010.
  • the tube 1002 and the laryngoscope 106 are shown in a schematic view from below onto the laryngoscope 106.
  • the tube 1002 is at least substantially similar to the tube 102, which is why reference can be made to the above statements with regard to its features.
  • the tube 1002 comprises a circumferential widening 148, which can be gripped behind by at least a part of the tube locking device 1010, in particular on the spatula side.
  • the circumferential widening 148 extends completely along the longitudinal direction of the tube 1002, is designed as a cone and comprises a projection through which an active surface 149 is provided at least substantially perpendicular to the longitudinal axis.
  • the active surface is designed to interact with the projection 142 of the laryngoscope 106.
  • the widening 148 can be pushed onto the tube 1002 and/or can be formed by the tube 1002.
  • the laryngoscope 106 of Figs. 5A and 5B is the laryngoscope of Figs. 1A to 1D, wherein the laryngoscope does not comprise a rubberized surface.
  • the lateral guide wall 126 comprises the projection 142 in the form of the step 135.
  • the projection 142 can be formed, for example, on the tube guide wall 126, as shown in Fig. 11 and Fig. 12.
  • the projection is formed as a wedge that extends laterally from the tube guide wall 126 into an area in which the tube 102 is guided during insertion and/or withdrawal.
  • the projection 142 is designed to prevent the tube 1002 from being withdrawn by engaging behind at least a part of the tube 1002, in particular the widened portion 148.
  • the projection 142 is designed to interact with the active surface 149 of the widened portion 148 to prevent retraction.
  • the tube 1002 is pushed onto the stylet 104. After insertion into the trachea, the user moves the stylet 104 and the tube 1002 laterally so that when the stylet 104 is retracted from the tube 1002, the active surface 149 of the widened portion 148 presses against the projection 142. During retraction, the user continuously applies a lateral force to the tube 1002 so that the tube 1002 remains in the engaged state.
  • the projection 142 of the tube locking device 1010 can be provided alternatively or in addition to the step 135 (see, for example, Fig. 11 and/or Fig. 12).
  • an annular widening 148 can be provided on the tube 1002.
  • the tube 1002 is shown with a circumferential widening 148 that is designed as a ring.
  • different embodiments of widenings 148 have similar features and hardly differ in function.
  • the projection 142 of the laryngoscope 106 can also engage behind the annular circumferential widening 148.
  • FIGS. 6 and 7 show a schematic representation of an intubation system 2000 in a view from below of a tube locking device 2010 and in a schematic sectional view from a proximal side.
  • a lateral tube guide wall 2026 forms a projection 2042 which is designed to engage behind a part of the tube 1002, in particular the widening 148.
  • the tube locking device 2010 comprises a counter-holding element 144 which is designed to prevent the retraction of the tube 1002 by engaging behind a part of the tube 1002, in particular the widening 148.
  • the counter-holding element 144 is designed as a pin 2044 which extends at least substantially perpendicularly from a main wall 2025 of a spatula 2008 at least substantially parallel to the tube guide wall 2026.
  • the pin 2044 is arranged in a plane perpendicular to the longitudinal direction of the tube 1002 together with the projection 2042 such that the pin 2044 engages behind the widening 148 when the projection 2042 engages behind the widening 148.
  • the counter-holding element 144 in particular the pin 2044, is spaced from the projection 2042 by a distance which at least substantially corresponds to an outer diameter 2046 of the tube 1002.
  • the tube 1002 can be guided proximally from the projection 2042 along the tube guide wall 2026 such that one side of the tube 1002 engages the tube guide wall 2026 Distal from the projection 2042, the tube guide wall 2026 is spaced from the tube 1002 by the projection 2042, which is designed in a step-like manner.
  • the pin 2044 In the area of the projection 2042, the pin 2044 is spaced from the projection 2042 such that the tube 1002 touches the pin 2044 and the tube guide wall 2026.
  • the pin 2044 and the projection 2042 thus define an opening. The user can guide the tube 1002 into the opening with the widened portion 148 to prevent the tube 1002 from being retracted and can retract the stylet 104, 109 from the tube 1002.
  • Fig. 8 shows a schematic view from below of another embodiment of an intubation system 3000 comprising a tube locking device 3010.
  • the intubation system 3000 is designed similarly to the intubation system 100. Therefore, the distinguishing features will be discussed primarily.
  • the tube locking device 3010 comprises a rotatable locking element 3128, which comprises a guide roller 131.
  • the locking element 3128 is rotatable about a rotation axis 3130, which is arranged in an advanced state of the tube 102 at least substantially perpendicular to a longitudinal axis 132 of the tube 102 in a region of the locking element 3128.
  • the locking element 3128 has a locking direction of rotation and a release direction of rotation opposite to the locking direction of rotation.
  • the locking element 3128 is arranged on one side of the tube guide wall 126. It comprises a bearing device by means of which the guide roller 131 is mounted.
  • the guide roller 131 is arranged at a distance from the side wall 126.
  • the guide roller 131 can be arranged recessed into the side wall 126 or another part of the spatula 108.
  • the locking element 3128 is arranged in a distal end region of the spatula 108.
  • the user can press the tube 102 against the locking element 3128 when he withdraws the stylet 104 from the tube 102.
  • the guide roller 131 is subjected to a force in the locking direction of rotation by a frictional force between the tube and the guide roller 131.
  • the guide roller 131 does not rotate or only rotates with greater force than in the release direction of rotation. This prevents the tube 102 from being withdrawn when the stylet 104 is withdrawn.
  • the guide roller rotates along the spatula 108, in particular when the tube 102 is inserted.
  • the Tube locking device 3010 comprises a further guide roller 131, which is arranged on a side opposite to the tube 102. This means that one guide roller 131 is arranged on one side 122 and one guide roller is arranged on a side 124 of the tube 102 opposite the side 122.
  • the tube locking device 3010 is designed to act on the tube 102 from the two opposite sides 122, 124 of the tube 102.
  • the second guide roller 131 can increase the frictional force between the tube 102 and the tube locking device 3010 and also guide the tube 102 better during insertion into the trachea.
  • the guide rollers 131 are spaced apart from one another by a distance that at least essentially corresponds to the outer diameter of the tube 102. In the case shown, the guide rollers 131 are arranged laterally. Alternatively or additionally, guide rollers 131 can be arranged at the top and bottom, i.e. on the main wall 125 and opposite the main wall 125.
  • the tube locking device 3010 can also be designed like a tunnel and the tube 102 can be guided through the tunnel formed. Alternatively, the tube locking device 3010 can define an opening into which the tube 102 can be introduced such that the guide rollers 131 can guide or hold back the tube.
  • a guide roller 131 can be provided in addition to the projection 142, as shown in Fig. 12.
  • a tube locking device can comprise various locking elements and/or the like.
  • the guide roller which is similar to the guide roller of Fig. 8, can be arranged, in particular embedded, in the main wall 125.
  • the guide roller 131 is at least substantially as wide as the tube 102 and extends with the width perpendicular to the longitudinal axis 132 of the tube 102.
  • the guide roller 131 is arranged distally from the projection 142.
  • Fig. 9 shows a schematic view from below of another embodiment of an intubation system 4000 comprising a tube locking device 4010.
  • the intubation system 4000 is designed similarly to the intubation system 100. Therefore, the distinguishing features will be discussed primarily.
  • the tube locking device 4010 comprises a rotatable locking element 4128 which comprises a clamp 4134.
  • the clamp 4134 comprises a profiled surface with Prongs are shown schematically, which are designed to interact with the tube 102.
  • the locking element 4128 is rotatable about a rotation axis 4130, which is arranged in an advanced state of the tube 102 at least substantially perpendicular to a longitudinal axis 132 of the tube 102 in a region of the locking element 4128.
  • the locking element 4128 has a locking direction of rotation and a release direction of rotation opposite to the locking direction of rotation.
  • the clamp 4134 is arranged at a distance from the guide wall 126. The tube 102 can be guided between the clamp 4134 and the guide wall 126.
  • the clamp 4134 When the user inserts the tube 102 (in the direction of the arrow), the clamp is loaded in the release direction of rotation and the tube 102 can be inserted at least substantially without resistance.
  • the clamp 4134 In the opposite direction, in particular when the stylet 104 is withdrawn from the tube 102, the clamp 4134 is loaded by the tube 102 in the locking rotation direction.
  • the clamp 4134 is designed to rotate in the locking rotation direction, in particular with the profiled surface in the direction of the tube 102.
  • the clamp 4134 is designed to clamp the tube between the clamp 4134 and the guide wall 126, in particular when the stylet 104 is withdrawn from the tube 102.
  • the clamp 4134 clamps the tube 102 in particular because rotation of the clamp 4134 by the tube 102 is prevented in the locking rotation direction.
  • the distance between at least part of the clamp 4134 and the guide wall 126 could be reduced without the tube 102 arranged.
  • the clamping force of the clamp 4134 can increase steadily by retracting the stylet 104.
  • the function of the clamp 4134 is similar to that of a rope clamp, in particular a rope clamp on a sailboat.
  • two clamps 4134 can be provided that move towards each other in the locking direction of rotation.
  • a rubberized surface can be provided, for example.
  • FIGs. 10A and 10B a schematic view from below (Fig. 10A) of a further embodiment of an intubation system 5000 and a sectional view of the intubation system 5000 from a proximal side (Fig. 10B) are shown, comprising a tube locking device 5010.
  • the intubation system 5000 is designed similarly to the intubation system 4000. Therefore, the distinguishing features will be discussed primarily.
  • the tube locking device 5010 additionally comprises a tensioning element 138 which is arranged on the locking element 5128, in particular the clamp 5134, and pre-tensions the locking element 5128, in particular the clamp 5134.
  • the tensioning element 138 is a leg spring 140.
  • One leg of the leg spring 140 is tensioned against a nose 5131 which is formed by the laryngoscope 106.
  • the nose 5131 extends parallel to the rotation axis 5130 of the locking element 5128.
  • the leg spring 140 is wound with its middle section around the rotation axis 5130 of the locking element 5128 and the second leg of the leg spring 140 is arranged against the locking element 5128 such that the leg spring 140 presses the locking element 5128 in the locking rotation direction.
  • the leg spring 140 presses the locking element 5128 against the tube and thereby prestresses it. Consequently, a clamping force can be increased which prevents the retraction of the tube 102 relative to the spatula 108.
  • Locking elements in particular rotatable locking elements as described herein, can be provided in addition to, for example, a projection.
  • a locking element can be designed to press the tube 102 against a projection in such a way that the projection engages behind at least part of the tube 102.
  • FIG. 13 and 14 show a schematic view from below (Fig. 13) of a further embodiment of an intubation system 6000 and a sectional view of the intubation system 6000 from a distal side (Fig. 14), comprising a tube locking device 6010.
  • the intubation system 6000 is designed similarly to the intubation system 100. Therefore, the distinguishing features will be discussed primarily.
  • the tube locking device 6010 comprises at least one clamp 162 into which the tube 102 can be hooked.
  • the tube 102 can be hooked laterally into the clamp 162 and unhooked laterally from the clamp 162.
  • the user can hook the tube 102 into the clamp 162, in particular by moving the tube laterally.
  • the clamp 162 comprises a clamp element 165 which is arranged on the lateral tube guide wall 126.
  • the clamp element 165 is bent and extends along the bend at least substantially parallel to the main wall 125.
  • the clamp 162 is designed to apply a clamping force to the tube 102.
  • the tube 102 can be subjected to the clamping force in such a way that the tube 102 is between the main wall 125 and the Clamp 162 can be clamped.
  • the clamp element 165 and the main wall 125 together define an opening 163 that opens laterally and through which the tube 102 can be inserted laterally in order to hook the tube 102.
  • the clamp element 165 can be bendable.
  • the clamp element 165 can be bendable in such a way that the clamp space 161 can be changed in size.
  • the cross-section of the clamp space 161 shown in Fig. 14 can be smaller than the cross-section of the tube 102.
  • the clamp 162 can be designed like a pipe clamp and/or like a pipe clamp that is open at the side.
  • FIG. 15 an alternative embodiment of the tube locking device 6010 is shown in a sectional view from a distal side.
  • the clamp 162 comprises a second clamp element 165.
  • the tube 102 can be hooked in such a way that the clamp elements 165 clamp the tube 102 from two opposite sides of the tube 102.
  • the other features, as described in connection with Figs. 13 and 14, can be at least substantially the same.
  • the tube can be hooked laterally into the clamp 162 and unhooked laterally from the clamp 162.
  • the user can hook the tube laterally into the clamp when retracting the stylet 104 from the tube 102. This allows the user to retract the stylet 104 using two hands alone. After retraction, the user can optionally release the tube 102 by unhooking the tube 102 laterally. In this state, the user can remove the laryngoscope 106 from the patient's oral cavity, leaving the tube 102 in the trachea.
  • the clamp 162 can be arranged and/or can be arranged at any advantageous position along the main extension direction of the spatula 108. In the embodiments shown, the clamp is arranged in a distal end region of the spatula 108.
  • Figs. 17A to 18B show a further embodiment of an intubation system 7000. The spatula 108 and a tube 7002 together form a tube locking device 7010.
  • Figs. 17A and 17B show schematically the tube 7002 for the intubation system 7000 in a side view (Fig. 17A) and a top view (Fig. 17B).
  • Figs. 18A and 18B show the spatula 108, on which a spatula-side part of the tube locking device 7010 is arranged.
  • the tube 7002 in particular the tube locking device 7010, comprises a plurality of locking projections 154, in particular locking teeth 156, which each define a locking position and which are arranged one behind the other along a longitudinal axis 7022 of the tube 7002.
  • the locking projections 154 are at least substantially embedded in the tube 7002.
  • the locking projections 154, in particular the locking teeth 156 are designed such that they define a constant slope in a direction along the longitudinal axis 7022 and widen due to the slope at least substantially perpendicular to the longitudinal axis 7022. In particular, the slope encloses an angle of approximately 20° to 30° with the longitudinal axis 7022.
  • the locking projections 154 in particular locking teeth 156, each form a contact surface 155 that is arranged at least substantially perpendicular to the longitudinal axis 7022.
  • the locking projections 154, in particular locking teeth 156 taper in particular in a step-like manner with respect to the longitudinal axis 7022.
  • the locking projections 154, in particular locking teeth 156 thus form a sawtooth-like profile along the longitudinal axis 7022.
  • the tube 7002 is shown in a state pushed onto the stylet 104. The arrow indicates the direction in which the stylet 104 is pulled after insertion in order to retract the stylet 104 after being pushed forward out of the tube 7002.
  • a retaining ring 158 is attached to the spatula 108.
  • the retaining ring 158 is part of the tube locking device 7010.
  • the stylet 104 can be pushed forward through the retaining ring 158 relative to the spatula 108 together with the tube 7002 pushed onto the stylet 104.
  • the stylet 104 can be pushed forward together with the tube for insertion.
  • the retaining ring 158 has an inner diameter which is at least substantially larger than the outer diameter of the tube 7002.
  • the intubation system 7000 comprises at least one locking element 150, in particular a Locking tongue 152.
  • the intubation system 7000 comprises a plurality of locking elements 150, in particular locking tongues 152.
  • Five locking tongues 152 are arranged along the inner circumference of the retaining ring 158, for example, which protrude into the opening of the retaining ring 158.
  • the radially innermost points of the locking tongues 152 define a circle with a diameter that is smaller than the outer diameter of the tube 7002.
  • the locking tongues 152 can be designed to be flexurally symmetrical. This can mean that the locking tongues 152 have at least substantially the same flexural rigidity in the feed direction of the tube 7002 and in the opposite direction. In other embodiments, the locking tongues 152 can be designed to be flexurally asymmetrical. This can mean that the locking tongues 152 have a different flexural rigidity in the feed direction of the tube 7002 than in the opposite direction. In particular, the locking tongues 152 can have a lower flexural rigidity in the feed direction of the tube 7002. Furthermore, a mechanical stop can be provided in the opposite direction, for example, which limits and/or prevents bending of the locking tongues 152. The mechanical stop can be provided, for example, on the retaining ring 158 (not shown).
  • the at least one locking element 150 in particular the one locking tongue 152, can be moved into a release position by applying force in a first direction, in particular the advance direction of the tube 7002 during insertion.
  • a first direction in particular the advance direction of the tube 7002 during insertion.
  • the locking element 150 allows the stylet 104 to be advanced together with the tube 7002 pushed onto the stylet 104 relative to the spatula 108.
  • the locking element 150 in particular the locking tongue 152, can be moved into a blocking position. In the locking position, the locking element 150 prevents the tube 7002 from being retracted relative to the spatula 108.
  • the locking element 150 prevents the tube 7002 from being retracted by engaging behind at least one of the locking projections 154.
  • the tube 7002 is guided together with the stylet 104 through the retaining ring 158.
  • At least one of the locking tongues 152 interacts with the locking teeth 156 of the tube 7002, which are arranged in particular in a sawtooth shape.
  • the interacting locking tongue 152 is designed to bend along the slope of the locking teeth 156 during insertion. This means that that the circle defined by the locking tongues 152 is enlarged in diameter and the tube can be passed through the retaining ring 158. This means that the locking tongue 152 is in the release position.
  • the locking tongue 152 is designed to press against the locking tooth 156, in particular radially, when the tube 7002 is inserted. In the area in which the locking teeth 156 taper in steps, the locking tongue 152 bends back at least substantially into the original alignment or bending position. By bending the locking tongue 152 by the slope of the following locking tooth 156, the locking tongue is moved back into the release position. If the tube 7002 is moved in the opposite direction, the locking tongue 152 strikes against one of the contact surfaces 155 of the locking teeth 156 in the locking position. In the locking position, the locking tongue 152 is therefore at least essentially non-bendable. The tube 7002 can only be moved in the opposite direction with a greater amount of force. The amount of force must be so great that the locking tongue 152 bends in such a way that it no longer rests against the contact surface 155. The way it works can be at least essentially similar to that of a cable tie.
  • FIG. 19A to 19C show a further embodiment of an intubation system 8000.
  • Fig. 19A shows the intubation system 8000 in a schematic perspective view
  • Fig. 19B in a front view
  • Fig. 19C in a side view.
  • the intubation system 8000 comprises a laryngoscope 8006 which comprises a handle 8018 and a spatula 8008, wherein the spatula 8008 is arranged on the handle 8018.
  • the intubation system 8000 comprises a tube locking device 8010 which is designed to prevent retraction of the tube 102 relative to the spatula 8008 when the stylet 104 is retracted from the tube 102 after being advanced.
  • the tube 102 is shown without the stylet 104. It is understood that any tube and/or stylet may be part of the intubation system 8000.
  • the tube locking device 8010 has an operating element 112, by means of which a locking state and/or a release state for the tube 102 can be established.
  • the locking state is achieved by clamping, in particular by applying a clamping force to the tube 102.
  • the operating element 112 has a clamping section 114, which is opposite the spatula 8008, in particular an underside of a main wall 8025 of the spatula 8008.
  • the underside is the side of a spatula along which a tube is guided during insertion in conventional spatulas.
  • the tube 102 is between the clamping section 114 and the spatula 8008.
  • the clamping force acts in such a way that the tube 102 is pressed against the spatula 8008, in particular against the underside of the main wall 8025.
  • a frictional force By means of a frictional force, the retraction of the tube 102 by applying pressure to the tube 102 can be prevented.
  • the clamping force can be converted into the frictional force with reference to a friction coefficient between the tube 102 and the clamping section 114 and/or the spatula 8008.
  • the tube 102 can be subjected to the clamping force by operating the operating element 112.
  • the operating element 112 can be operated using an operating force, wherein the operating force can be converted into the clamping force.
  • the user applies the operating force by pulling on the operating element 112. This allows the user to control the clamping force directly. If a stronger clamping effect is required, the user can pull harder on the operating element 112.
  • the operating element 112 for this purpose comprises a lever 116 which is pivotably arranged on the spatula 8008.
  • the lever 116 forms the clamping section 114 and an actuating section 120.
  • the lever 116 is in particular rotatably arranged on a pivot axis 8117, whereby it can pivot.
  • the pivot axis 8117 extends perpendicular to the longitudinal direction of the tube 102 when the tube 102 is inserted. This means that the pivot axis 8117 extends at least substantially perpendicular to a main direction of extension of the spatula 8008. Furthermore, the pivot axis 8117 is arranged proximal to the tube 102, in particular closer to the handle 8018. In addition, the pivot axis 8117 is arranged in a proximal third of the longitudinal extension of the spatula 8008. The lever 116, in particular the clamping section 114, extends distally from the pivot axis 8117 along the spatula 8008.
  • the lever 116 extends laterally from the spatula 8008 in a close range around the pivot axis 8117.
  • the lever 116 has an at least substantially right-angled angle section distally therefrom, which is at least partially the clamping section 114.
  • the tube 102 can be inserted into the right-angled angle section such that the tube 102 extends between the lever 116 and the spatula 8008.
  • the actuating portion 120 extends in the proximal direction from the pivot axis 8117, in particular in the direction of the handle 8018 and/or at least partially along the handle 8018. As a result, the actuating portion 120 is arranged in a close range of the handle 8018 such that the user can actuate the actuating portion 120, while gripping the handle 8018.
  • actuation means pulling in particular. If the user pulls the actuating section 112 in the direction of the handle 8018, he clamps the tube 102 and/or establishes the locking state. If he does not pull or pulls with a relatively small force, the tube is movable and/or the release state can be established as a result.
  • the actuating section 112 extends only along a distal section of the handle 8018.
  • the actuating section 112 extends only along a distal section of the handle 8018.
  • the user grips the handle, normally only the little finger and/or the ring finger are in the area of the actuating section 112.
  • the user pulls the lever 116 with the little finger and/or the ring finger in the direction of the handle 8018.
  • Figs. 20A to 20C show another variant of the intubation system 8000, which is why differences are primarily discussed. Some features are the same, which can be seen from the assigned reference numerals.
  • Fig. 20A shows the intubation system 8000 in a schematic perspective view
  • Fig. 20B in a front view
  • Fig. 20C in a side view.
  • a different operating element 81 12, in particular lever 81 16, is provided with regard to some features.
  • the functionality is at least essentially the same as that of the operating element 1 12.
  • the lever 81 16 again comprises a clamping section 81 14 and an actuating section 8120.
  • the clamping section 81 14 is designed very similarly to the clamping section 114.
  • the primary difference of the lever 81 16 can be seen in the way the actuating section 8120 is designed.
  • the lever 81 16 extends at least along the entire handle 8018 and/or at least partially proximally beyond it.
  • the lever 8116 has a bend which is designed such that the user's fingers are arranged between the lever 8112 and the handle 8018 when the user grips the handle 8018.
  • the actuating section 8120 is in particular designed to be actuated with the user's index finger when the user grips the handle 8018.
  • the lever 8116 is spaced from the handle 8018 such that sufficient space is provided for the user's fingers when the locking state is established.
  • the user can also grip the lever 8116 together with the handle 8018 with his hand and close his hand such that the actuating section 8120 is pivoted towards the handle 8018. This allows the user to apply a greater operating force, which is converted into the clamping force by the lever 81 16.
  • FIGs. 21 A and 21 B a schematic view from below (Fig. 21 A) of a further embodiment of an intubation system 9000 and a sectional view from a distal side (Fig. 21 B) of the intubation system 9000 are shown, comprising a tube locking device 9010.
  • the intubation system 9000 is designed similarly to the intubation system 100. Therefore, the distinguishing features will be discussed primarily.
  • the tube locking device 9010 comprises a clamping spring 164 which is designed to prevent the retraction of the tube 102 by clamping.
  • the clamping spring 164 is a leaf spring 166.
  • the clamping spring 164 is designed to press the tube 102 against the tube guide wall 126 by applying a lateral force for clamping.
  • Two mounting elements 9011 in the case shown mounting pins, are attached to the spatula 108 in such a way that they at least substantially protrude from the underside of the spatula.
  • the tube 102 can be guided along the underside, in particular during insertion.
  • the leaf spring 166 is attached to the mounting elements 9011 and extends at least substantially between the mounting elements 9011.
  • the leaf spring 164 forms a guide surface 9013 in the area between the mounting elements 9011.
  • the guide surface 9013 extends at least substantially parallel to the tube guide wall 126 and is spaced apart from the tube guide wall 126 by a distance. The distance arises at least substantially from the outer diameter 146 of the tube when, as in the case shown, the tube is guided between the tube guide wall 126 and the guide surface 9013 of the leaf spring 164.
  • the guide surface 9013 extends over, as in this example, 3 cm along the longitudinal axis of the tube 102 and/or contacts the tube along the 3 cm.
  • the leaf spring 164 is elastically bendable perpendicular to the longitudinal axis of the tube 102 and/or the guide surface 9013.
  • the guide surface 9013 is spaced from the tube guide wall 126 by a distance that is smaller than the outer diameter 146 of the tube 102.
  • the leaf spring 164 is deformed, in particular elastically.
  • the tube is pressed against the tube guide wall 126 by the resulting restoring force and the tube 102 is clamped.
  • the user can push the tube along the longitudinal direction between the leaf spring 164 and the tube guide wall 126 in order to clamp the tube 102.
  • the user can push the tube from below, i.e.
  • the user can guide the tube between the clamping spring 164 and the tube guide wall 126 while inserting the tube 102.
  • a large restoring force the user can guide the tube between the clamping spring 164 and the tube guide wall 126 while inserting the tube 102.
  • the restoring force can depend, for example, on the mechanical properties of the clamping spring 164, the outer diameter 146 of the tube 102 and/or the distance between the clamping spring 164 and the tube guide wall 126.
  • All intubation systems 100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000 described herein are designed such that the withdrawal of a stylet from a tube can be performed by a single user using two hands.

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Abstract

The invention relates to an intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000), comprising a tube (102, 1002, 7002), a stylet (104), wherein the tube (102, 1002, 7002) can be at least partially pushed onto the stylet (104), a laryngoscope (106, 8006), comprising a spatula (108, 2008, 8008), wherein for insertion the stylet (104) can be pushed forward, together with the tube (102, 1002, 7002) which is pushed onto the stylet (104), relative to the spatula (108, 2008, 8008), and wherein the stylet (104), after insertion, can be pulled out of the tube (102, 1002, 7002), and a tube locking device (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 7010, 8010, 9010), which is designed to prevent the tube (102, 1002, 7002) being pulled back relative to the spatula (108, 2008, 8008) when the stylet (104) is pulled back after being pushed out of the tube (102, 1002, 7002).

Description

Intubationssystem umfassend eine Tubusarretiervorrichtung, Laryngoskop und Tubus Intubation system comprising a tube locking device, laryngoscope and tube

Die vorliegende Erfindung betrifft ein Intubationssystem, ein Laryngoskop für ein Intubationssystem und einen Tubus für ein Intubationssystem. The present invention relates to an intubation system, a laryngoscope for an intubation system and a tube for an intubation system.

Wenn die Atemfunktion eines Patienten durch eine medizinische Notsituation wie beispielsweise einen Unfall oder eine Krankheit gestört ist oder etwa zur Durchführung einer Operation die Eigenatmung des Patienten künstlich eingeschränkt wird, kann es notwendig sein, Maßnahmen zur Sicherung eines Atemweges zu ergreifen. Der Goldstandard zur Atemwegssicherung ist die endotracheale Intubation. Bei der endotrachealen Intubation bringt ein Benutzer einen Endotrachealtubus im Regelfall durch den Mund eines Patienten teilweise in die Luftröhre (Trachea) ein. Dazu führt er den Tubus zwischen den Stimmlippen des Kehlkopfes (Larynx) hindurch in die Luftröhre ein und positioniert ein distales Ende des Tubus in eine gewünschte Position innerhalb der Luftröhre. Danach hält der Benutzer den Tubus in der Position, um ihn fixieren zu können. An dem Tubus kurz oberhalb des distalen Endes ist eine Blockmanschette angebracht, die zur Fixierung aufgeblasen wird. Neben der Fixierung dichtet diese die Luftröhre zudem ab und reduziert das Risiko einer Aspiration. An einem proximalen Ende des Tubus wird in der Folge ein Beatmungsmittel wie etwa ein Beatmungsgerät oder ein Beatmungsbeutel vorgesehen, um eine Beatmung des Patienten zu ermöglichen. If a patient's respiratory function is impaired by a medical emergency such as an accident or illness, or if the patient's natural breathing is artificially restricted to perform an operation, it may be necessary to take measures to secure an airway. The gold standard for airway management is endotracheal intubation. During endotracheal intubation, a user usually inserts an endotracheal tube partially into the trachea through a patient's mouth. To do this, the user inserts the tube between the vocal cords of the larynx into the trachea and positions a distal end of the tube in a desired position within the trachea. The user then holds the tube in position so that it can be secured. A block cuff is attached to the tube just above the distal end and is inflated to secure it. In addition to securing the tube, this also seals the trachea and reduces the risk of aspiration. A ventilation device such as a ventilator or a resuscitation bag is then provided at the proximal end of the tube to enable ventilation of the patient.

Obwohl die endotracheale Intubation der Goldstandard zur Atemwegssicherung ist, bereitet sie vielen Ärzten große Probleme. Daher finden Hilfsmittel zur Vereinfachung der Intubation großen Anklang. Zudem können patientenspezifisch oder situationsabhängig komplizierte Intubationen vorkommen. Beispielsweise kann ein Patient bluten oder der Kehlkopf nicht ohne weiteres sichtbar sein. Um etwa in einer Notfallsituation trotzdem schnellstmöglich den Atemweg sichern zu können, werden Hilfsmittel bereitgestellt. Although endotracheal intubation is the gold standard for securing the airway, it causes many doctors great problems. Therefore, aids to simplify intubation are very popular. Intubations can also be complicated depending on the patient or the situation. For example, a patient may be bleeding or the larynx may not be easily visible. Aids are provided so that the airway can be secured as quickly as possible in an emergency situation.

Ein gängiges Hilfsmittel bei einer Intubation ist ein Laryngoskop. Mittels des Laryngoskops kann der Kehlkopf zur Erleichterung der Intubation sichtbar gemacht werden. Üblicherweise umfasst das Laryngoskop einen Handgriff und einen Spatel. Mit dem Spatel kann der Benutzer weiche Gebilde des Mundbodens komprimieren, den Unterkiefer herunterdrücken und die Zunge zur Seite schieben. Dadurch erhält der Benutzer einen direkten Einblick in den Kehlkopf und kann beispielsweise die Stimmlippen sehen. Häufig sind zudem an dem Spatel eine Lichtquelle und eine Kamera vorgesehen. Der Kehlkopf kann in diesem Fall abgebildet werden und an einem Monitor dargestellt werden, wodurch die Intubation nochmals vereinfacht wird. A common tool for intubation is a laryngoscope. The laryngoscope can be used to make the larynx visible to facilitate intubation. The laryngoscope usually includes a handle and a spatula. The spatula allows the user to compress soft structures in the floor of the mouth, press down the lower jaw and push the tongue to the side. This gives the user a direct view into the larynx and allows them to see the vocal cords, for example. A light source and a Camera is provided. In this case, the larynx can be imaged and shown on a monitor, which further simplifies intubation.

Mit der Zeit wurden verschieden Arten an Laryngoskopen entwickelt. Grundsätzlich kann man zwischen Laryngoskopen unterscheiden, die für einen einmaligen Gebrauch vorgesehen sind, und solchen, die mehrmals verwendet werden können. Zudem kann sich die Form des Spatels unterscheiden. Einerseits gibt es Laryngoskope mit geradem Spatel und andererseits Laryngoskope mit gebogenem Spatel. Bei Laryngoskopen mit geradem Spatel wird der Kehldeckel (Epiglottis) mit dem Spatel aufgeladen und in Richtung des Griffes gedrückt, um Sicht auf die Stimmritzen bereitzustellen. Bei Erwachsenen können jedoch beim Einführen des Spatels in den Mund leicht die oberen Schneidezähne abgebrochen werden. Nicht zuletzt daher werden Laryngoskope dieses Typs eher bei Neugeborenen und Kleinkindern eingesetzt. Bei Erwachsenen haben sich dagegen Laryngoskope mit gebogenem Spatel durchgesetzt. Diese passen sich der Zunge besser an und folgen der Rachenform. Der Spatel wird vor den Kehldeckel geführt und das Laryngoskop in Richtung des Griffes des Laryngoskops gezogen. Dadurch richtet sich der Kehldeckel auf und Sicht auf die Stimmritzen wird freigegeben. Grundsätzlich gibt es Spatel in verschiedenen Größen, die je nach Patientenanatomie eingesetzt werden. Dies hat zur Folge, dass beispielsweise in einem Rettungswagen viele verschiedene Spatel und/oder Laryngoskope verfügbar sein müssen. Over time, different types of laryngoscopes have been developed. Basically, a distinction can be made between laryngoscopes that are intended for single use and those that can be used multiple times. The shape of the spatula can also vary. On the one hand, there are laryngoscopes with a straight spatula and, on the other hand, laryngoscopes with a curved spatula. With laryngoscopes with a straight spatula, the epiglottis is loaded with the spatula and pressed towards the handle to provide a view of the glottis. In adults, however, the upper incisors can easily be broken when the spatula is inserted into the mouth. This is not least why laryngoscopes of this type are more likely to be used on newborns and small children. In adults, however, laryngoscopes with a curved spatula have become more popular. These adapt better to the tongue and follow the shape of the throat. The spatula is guided in front of the epiglottis and the laryngoscope is pulled towards the handle of the laryngoscope. This raises the epiglottis and allows a view of the glottis. Basically, there are spatulas in different sizes, which are used depending on the patient's anatomy. This means that, for example, many different spatulas and/or laryngoscopes must be available in an ambulance.

Ein weiteres gängiges Hilfsmittel ist ein Führungsstab, auch Stilett genannt. Dieses wird in den Tubus eingeführt, um ihm Form und Stabilität zu geben, was das Einführen des Tubus in den Atemweg erleichtert. Sobald das Stilett in Position in dem Tubus ist, kann der Tubus mit Hilfe des Stiletts durch die Stimmbänder und in die Luftröhre eingeführt werden. Es gibt verschiedene Arten von Stiletts, einschließlich starrer Stiletts und flexibler Stiletts. Das starre Stilett ist ein gerader Draht, der oft aus Metall oder Kunststoff hergestellt wird, während das flexible Stilett aus einem flexiblen Kunststoffmaterial besteht, das sich leicht biegen lässt, um den anatomischen Verlauf der Atemwege zu folgen. Zudem gibt es flexible Stiletts, die einen distalen Abschnitt aufweisen, der sich von einem Benutzer über Bedienelemente biegen lässt. Das flexible Stilett wird oft bei Kindern und bei Patienten mit schwierigen anatomischen Bedingungen verwendet. Zudem kann an dem Stilett eine Kamera vorgesehen werden, um die Atemwege des Patienten abzubilden. Solch ein Stilett wird auch Videostilett genannt und ist insbesondere bei schwierigen Intubationen ein gängiges Hilfsmittel. Außerdem kann mittels der Videostiletts der Tubus leichter in der Luftröhre an der gewollten Position positioniert werden, da eine Seitenwand der Luftröhre betrachtet werden kann und relativ zu anatomischen Strukturen der Tubus positioniert werden kann. Another common tool is a stylet, also called a stylet. This is inserted into the tube to give it shape and stability, making it easier to insert the tube into the airway. Once the stylet is in position in the tube, the stylet can be used to guide the tube through the vocal cords and into the trachea. There are different types of stylets, including rigid stylets and flexible stylets. The rigid stylet is a straight wire, often made from metal or plastic, while the flexible stylet is made from a flexible plastic material that bends easily to follow the anatomical course of the airway. There are also flexible stylets, which have a distal section that can be bent by a user using controls. The flexible stylet is often used on children and patients with difficult anatomical conditions. A camera can also be attached to the stylet to image the patient's airway. Such a stylet is also called a video stylet and is a common aid, especially for difficult intubations. In addition, the video stylet makes it easier to position the tube in the trachea at the desired position. because a side wall of the trachea can be viewed and the tube can be positioned relative to anatomical structures.

Nach erfolgtem Einführen des Tubus mittels Stiletts muss das Stilett wieder aus dem Tubus herausgezogen werden, damit der Patient beatmet werden kann. Dabei ist es wichtig, dass der Tubus in der gewünschten Position verbleibt und insbesondere nicht wieder aus der Luftröhre herausgezogen wird. Um das Stilett sicher wieder aus dem Tubus herausziehen zu können, muss der Tubus folglich relativ zu dem Stilett fixiert werden. Beispielsweise kann ein zweiter Benutzer das Stilett herausziehen, während der andere Benutzer mit einer Hand das Laryngoskop und mit der anderen Hand den Tubus fixiert. After the tube has been inserted using the stylet, the stylet must be pulled out of the tube again so that the patient can be ventilated. It is important that the tube remains in the desired position and, in particular, is not pulled out of the trachea again. In order to be able to safely pull the stylet out of the tube again, the tube must therefore be fixed relative to the stylet. For example, a second user can pull out the stylet while the other user holds the laryngoscope with one hand and the tube with the other hand.

Nicht zuletzt in Notfallsituationen und/oder in engen Räumen, beispielsweise in einem Notfallwagen, kann es Schwierigkeiten bereiten, dass der zweite Benutzer zum Herausziehen des Stiletts eingesetzt wird. Zudem ist eine Koordination zwischen verschiedenen Benutzern grundsätzlich kompliziert und hat häufig eine geringere Qualität einer Handlung als Folge. Weiterhin können die Kosten einer Intubation dadurch größer werden, da mehr geschultes Personal einsatzbereit sein muss. Last but not least, in emergency situations and/or in confined spaces, such as in an emergency vehicle, it can be difficult to have a second user to pull out the stylet. In addition, coordination between different users is generally complicated and often results in a lower quality of action. Furthermore, the cost of intubation can increase as more trained personnel must be on standby.

Generell kann sich üblicherweise der Tubus relativ zu dem Spatel bewegen. Ein einzelner Benutzer kann daher Schwierigkeiten haben, den Tubus in Position zu halten. In general, the tube can usually move relative to the blade. An individual user may therefore have difficulty keeping the tube in position.

Ausgehend vom Stand der Technik liegt der Erfindung die Aufgabe zugrunde, ein Intubationssystem mit hoher Betriebssicherheit und Effizienz bereitzustellen. Based on the prior art, the invention is based on the object of providing an intubation system with high operational reliability and efficiency.

Diese Aufgabe wird erfindungsgemäß gelöst durch ein Intubationssystem, ein Laryngoskop und einen Tubus, wie sie hierin beschrieben und in den Ansprüchen definiert sind. This object is achieved according to the invention by an intubation system, a laryngoscope and a tube as described herein and defined in the claims.

Die vorliegende Erfindung sieht vor, ein Intubationssystem bereitzustellen, umfassend einen Tubus, ein Stilett, wobei der Tubus auf das Stilett zumindest teilweise aufschiebbar ist, ein Laryngoskop, umfassend einen Spatel, wobei zu einem Einführen das Stilett gemeinsam mit dem auf das Stilett aufgeschobenen Tubus relativ zu dem Spatel vorschiebbar ist, und wobei das Stilett nach dem Einführen aus dem Tubus herausziehbar ist, und eine Tubusarretiervorrichtung, die dazu eingerichtet ist, ein Zurückziehen des Tubus relativ zu dem Spatel zu verhindern, wenn das Stilett nach dem Vorschieben aus dem Tubus zurückgezogen wird. Zudem wird ein Laryngoskop für ein erfindungsgemäßes Intubationssystem bereitgestellt. The present invention provides an intubation system comprising a tube, a stylet, wherein the tube can be pushed at least partially onto the stylet, a laryngoscope comprising a spatula, wherein the stylet can be pushed forward relative to the spatula together with the tube pushed onto the stylet for insertion, and wherein the stylet can be pulled out of the tube after insertion, and a tube locking device which is designed to prevent retraction of the tube relative to the spatula when the stylet is pulled back from the tube after being pushed forward. In addition, a laryngoscope for an intubation system according to the invention is provided.

Außerdem wird ein Tubus für ein erfindungsgemäßes Intubationssystem bereitgestellt. In addition, a tube for an intubation system according to the invention is provided.

Die erfindungsgemäßen Merkmale ermöglichen es, ein Intubationssystem mit hoher Betriebssicherheit und Effizienz bereitzustellen. Vorteilhafterweise kann das Intubationssystem auch von einem einzelnen Benutzer sicher und zuverlässig bedienbar und/oder handhabbar sein. Zudem kann verhindert werden, dass sich der Tubus von einer Position innerhalb der Luftröhre bei dem Herausziehen des Stiletts bewegt. Insbesondere ist die Gefahr reduziert, dass der Tubus vollständig aus der Luftröhre herausgezogen wird. Insbesondere kann der Benutzer bei komplizierten Intubationen unterstützt werden. Darüber hinaus ist der Betrieb des Intubationssystems kostengünstiger und/oder effizienter. Es muss grundsätzlich weniger ausgebildetes Personal bereitgehalten werden, da die Intubation von einem Benutzer selbstständig durchführbar ist. Zudem ist es vorteilhaft, dass keine weitere Person benötigt wird, wenn in einer Notfallsituation der Benutzer insbesondere wider Erwarten eine schwierige Intubation durchführen muss. Außerdem kann eine Genauigkeit und/oder Qualität der Intubation verbessert werden, da der Benutzer durch das Intubationssystem unterstützt wird. In der Folge kann sich der Benutzer mehr auf den Patienten selbst konzentrieren und muss nicht so viel Konzentration wie bei üblichen Intubationssystemen auf die richtige Handhabung des Systems verwenden. The features according to the invention make it possible to provide an intubation system with high operational reliability and efficiency. Advantageously, the intubation system can also be operated and/or handled safely and reliably by a single user. In addition, the tube can be prevented from moving from a position within the trachea when the stylet is pulled out. In particular, the risk of the tube being pulled out completely from the trachea is reduced. In particular, the user can be supported during complicated intubations. In addition, the operation of the intubation system is more cost-effective and/or efficient. In principle, fewer trained personnel need to be kept on hand because the intubation can be carried out independently by a user. In addition, it is advantageous that no other person is required if, in an emergency situation, the user has to carry out a difficult intubation, particularly unexpectedly. In addition, the accuracy and/or quality of the intubation can be improved because the user is supported by the intubation system. As a result, the user can concentrate more on the patient himself and does not have to devote as much concentration to the correct handling of the system as with conventional intubation systems.

Der Tubus kann jeder gängige Tubus sein. Insbesondere kann der Tubus ein Endotrachealtubus sein. Zudem kann der Tubus ein Larynxtubus sein. Der Tubus kann verschieden Größen haben und zur Intubation von Patienten jeden Alters vorgesehen sein. Weiterhin kann der Tubus eine Blockmanschette nahe einem distalen Ende des Tubus umfassen. Der Tubus kann aus einem Kunststoff, insbesondere Polyvinylchlorid (PVC), gefertigt sein. The tube can be any standard tube. In particular, the tube can be an endotracheal tube. The tube can also be a laryngeal tube. The tube can be of different sizes and be intended for intubation of patients of all ages. Furthermore, the tube can include a blocking cuff near a distal end of the tube. The tube can be made of a plastic, in particular polyvinyl chloride (PVC).

Das Stilett kann jedes gängige Stilett sein. Das Stilett kann ein flexibles und/oder ein starres Stilett sein. Das Stilett kann einen insbesondere durch einen Bewegungsmechanismus bewegbaren distalen Abschnitt umfassen. Weiterhin kann das Stilett einen Außendurchmesser aufweisen, der im Wesentlichem einem Innendurchmesser des Tubus entspricht. Das Stilett kann zudem mit einem Mittel behandelbar sein, der eine Gleiteigenschaft zwischen dem Stilett und dem Tubus verbessert. Insbesondere kann eine Reibung zwischen dem Stilett und dem Tubus reduzierbar sein. The stylet can be any common stylet. The stylet can be a flexible and/or a rigid stylet. The stylet can comprise a distal section that can be moved, in particular by a movement mechanism. Furthermore, the stylet can have an outer diameter that essentially corresponds to an inner diameter of the tube. The stylet can also be treated with an agent that provides a sliding property between the stylet and the tube. In particular, friction between the stylet and the tube can be reduced.

Das Laryngoskop kann jedes gängige Laryngoskop sein. Insbesondere kann das Laryngoskop ein modulares Laryngoskop sein. Mit modular kann gemeint sein, dass das Laryngoskop zusammenbaubar ist und/oder Teile des Laryngoskops insbesondere patienten- und/oder anwendungsspezifisch vorsehbar sind. Generell kann das Laryngoskop ein Instrument sein, das den Benutzer bei dem Einführen des Tubus unterstützt. Das Laryngoskop kann zumindest zusätzlich zum Spatel einen Handgriff umfassen und der Spatel dazu eingerichtet sein, lösbar mit dem Handgriff verbunden zu werden. Insbesondere kann patienten- und/oder anwendungsspezifisch der Spatel verbindbar sein. Zudem können zumindest Teile des Laryngoskops zur einmaligen Verwendung vorgesehen sein. Beispielsweise kann das Laryngoskop ein Bildgebungsmodul und einen Grundkörper umfassen. Der Grundkörper kann einstückig ausgebildet sein und/oder für einen einmaligen Gebrauch vorgesehen sein. Insbesondere kann das Laryngoskop zumindest teilweise aus einem Kunststoff gefertigt sein, beispielsweise in einem Spritzguss- oder additivem Fertigungsverfahren. Der Grundkörper kann einen Aufnahmeraum umfassen, in den das Bildgebungsmodul einbringbar ist. Das Laryngoskop kann insbesondere ein Videolaryngoskop sein. Mittels des Videolaryngoskops kann eine anatomische Struktur abbildbar sein, wobei Bilddaten erzeugt werden, die an einen Monitor übertragbar sind und von diesem darstellbar sind. Der Benutzer kann die anatomische Struktur auf dem Monitor betrachten. The laryngoscope can be any common laryngoscope. In particular, the laryngoscope can be a modular laryngoscope. Modular can mean that the laryngoscope can be assembled and/or parts of the laryngoscope can be provided in particular for the patient and/or application. In general, the laryngoscope can be an instrument that supports the user in inserting the tube. The laryngoscope can comprise a handle at least in addition to the spatula and the spatula can be designed to be detachably connected to the handle. In particular, the spatula can be connected in a patient and/or application-specific manner. In addition, at least parts of the laryngoscope can be intended for single use. For example, the laryngoscope can comprise an imaging module and a base body. The base body can be formed in one piece and/or intended for single use. In particular, the laryngoscope can be made at least partially from a plastic, for example in an injection molding or additive manufacturing process. The base body can comprise a recording space into which the imaging module can be introduced. The laryngoscope can in particular be a video laryngoscope. An anatomical structure can be imaged using the video laryngoscope, whereby image data is generated that can be transmitted to a monitor and displayed by it. The user can view the anatomical structure on the monitor.

Der Spatel kann ein gebogener oder ein gerade Spatel sein. Der Spatel kann auch ein hyperangulierter Spatel sein. Damit kann gemeint sein, dass der Spatel eine größere Biegung haben kann als ein herkömmlicher gebogener Spatel. Generell ist das erfindungsgemäße Intubationssystem nicht auf bestimme Spatelgeometrien beschränkt. Hierin beschriebene Merkmale des Spatels und/oder des Intubationssystems können mit beliebigen Spateln kombinierbar sein. Der Spatel kann aus einem Kunststoff und/oder aus einem Metall gefertigt sein. Der Spatel kann zudem desinfizierbar, insbesondere wisch-desinfizierbar, und/oder autoklavierbar sein. Beispielsweise kann der Spatel durch ein Reinigen mittels eines Tuchs für einen Einsatz vorsehbar sein. The spatula can be a curved or a straight spatula. The spatula can also be a hyperangulated spatula. This can mean that the spatula can have a greater bend than a conventional curved spatula. In general, the intubation system according to the invention is not limited to certain spatula geometries. Features of the spatula and/or the intubation system described herein can be combined with any spatula. The spatula can be made of a plastic and/or a metal. The spatula can also be disinfected, in particular wipe-disinfectable, and/or autoclavable. For example, the spatula can be prepared for use by cleaning it with a cloth.

Unter Einführen ist in dem Zusammenhang zu verstehen, dass der Tubus in die Luftröhre des Patienten einführbar ist. Der Tubus kann gemeinsam mit dem Stilett entlang des Spatels führbar sein. Insbesondere kann der Tubus den Spatel abschnittsweise kontaktieren. Der Tubus und/oder das Stilett kann während des Einführens an einem proximalen Ende von dem Benutzer gehalten werden. Weiterhin kann mit Einführen auch die Positionierung des Tubus innerhalb der Luftröhre gemeint sein. Das Positionieren kann ein Anordnen eines distalen Endes des Tubus relativ zu einem anatomischen Merkmal, insbesondere eines Merkmals der Luftröhre, des Patienten umfassen. Weiterhin können an dem Tubus Markierungen vorgesehen sein, die den Benutzer dabei unterstützen, eine Position des distalen Endes des Tubus innerhalb der Luftröhre abzuschätzen. Dabei kann der Benutzer die Position der Markierungen relativ zu Schneidezähnen des Patienten bewerten. Ziel des Einführens ist es, den Tubus in eine bestimmte Position zu bringen, in der die Beatmung durchführbar ist. Diese Position soll zumindest im Wesentlichen haltbar sein. In this context, insertion means that the tube can be inserted into the patient's trachea. The tube can be guided along the spatula together with the stylet. In particular, the tube can guide the spatula in sections. The tube and/or the stylet can be held by the user at a proximal end during insertion. Furthermore, insertion can also mean the positioning of the tube within the trachea. Positioning can include arranging a distal end of the tube relative to an anatomical feature, in particular a feature of the trachea, of the patient. Furthermore, markings can be provided on the tube to assist the user in estimating a position of the distal end of the tube within the trachea. The user can assess the position of the markings relative to the patient's incisors. The aim of insertion is to bring the tube into a specific position in which ventilation can be carried out. This position should be at least essentially tenable.

Insbesondere soll die Position während des Herausziehens des Stiletts aus dem Tubus haltbar sein. Dazu ist insbesondere die Tubusarretiervorrichtung vorgesehen. Die Tubusarretiervorrichtung kann das Zurückziehen des Tubus relativ zu dem Spatel beispielsweise derart verhindern, dass die Position zumindest im Wesentlichen haltbar und/oder festlegbar ist. In dem Zusammenhang sind Abweichungen von der Position von beispielsweise bis zu 5 cm, insbesondere bis zu 2 cm und/oder vorzugsweise bis zu 1 cm unter zumindest im Wesentlichen haltbar gemeint. Insbesondere ist mit Verhindern kein vollständiges Ausbleiben einer Relativbewegung gemeint. Es kann unter Verhindern verstanden werden, dass durch das Zurückziehen des Stiletts aus dem Tubus eine größere Relativbewegung zwischen dem Stilett und dem Tubus als zwischen dem Tubus und dem Spatel bewirkbar ist. Derart kann erreichbar sein, dass der Tubus in der Luftröhre verbleibt, wenn das Stilett aus dem Tubus zurückgezogen wird. Es kann erfindungsgemäß vorgesehen sein, dass nach dem Zurückziehen des Stiletts der Tubus in der Luftröhre in die zur Beatmung geeignete Position gebracht wird. Insbesondere kann der Benutzer nach dem Zurückziehen das Stilett ablegen und mit der nunmehr freien Hand den Tubus positionieren. In particular, the position should be stable while the stylet is being pulled out of the tube. The tube locking device is provided for this purpose. The tube locking device can prevent the tube from being pulled back relative to the spatula, for example, in such a way that the position is at least substantially stable and/or can be fixed. In this context, deviations from the position of, for example, up to 5 cm, in particular up to 2 cm and/or preferably up to 1 cm below at least substantially stable are meant. In particular, preventing does not mean a complete absence of relative movement. Preventing can be understood to mean that by pulling the stylet out of the tube, a greater relative movement can be brought about between the stylet and the tube than between the tube and the spatula. In this way, it can be achieved that the tube remains in the trachea when the stylet is pulled back from the tube. According to the invention, it can be provided that after the stylet has been pulled back, the tube in the trachea is brought into the position suitable for ventilation. In particular, after retraction, the user can put down the stylet and position the tube with his or her now free hand.

Weiterhin kann das Stilett ein Videostilett, insbesondere ein Endoskop, sein, das einen zumindest im Wesentlichen biegesteifen Schaft umfasst, wobei der Tubus auf den Schaft aufschiebbar ist. Vorteilhafterweise kann während des Einführens des Tubus dadurch die Luftröhre einsehbar sein. Zudem ist ein Videostilett insbesondere bei komplizierten Anwendungen, insbesondere bei komplizierten Patientenanatomien und/oder beispielsweise bei starkem Bluten des Patienten, vorteilhaft. Das Videostilett kann insbesondere ein Bronchoskop sein. Im Wesentlichen biegesteif kann bedeuten, dass das Videostilett derartige mechanische Eigenschaften aufweist, dass es bei einem insbesondere komplizierten Einführen in die Luftröhre bezogen auf seine Längserstreckung um höchstens 20 %, vorzugsweise um höchstens 10 % und bevorzugt um höchstens 5 % seitlich auslenkbar ist. In anderen Worten behält der Schaft beim Einführen zumindest im Wesentlichen seine Form und wird nicht verbogen und/oder geknickt. Furthermore, the stylet can be a video stylet, in particular an endoscope, which comprises an at least substantially rigid shaft, wherein the tube can be pushed onto the shaft. Advantageously, the trachea can thereby be viewed during the insertion of the tube. In addition, a video stylet is particularly advantageous in complicated applications, in particular in the case of complicated patient anatomies and/or, for example, in the case of heavy bleeding of the patient. The video stylet can in particular be a bronchoscope. Substantially rigid can mean that the video stylet has such mechanical properties that it can be laterally deflected by a maximum of 20%, preferably by a maximum of 10% and preferably by a maximum of 5% in relation to its longitudinal extent during a particularly complicated insertion into the trachea. In other words, the shaft at least essentially retains its shape during insertion and is not bent and/or kinked.

Zudem kann die Tubusarretiervorrichtung modular und wahlweise an dem Spatel befestigbar und von dem Spatel abnehmbar ausgebildet sein. Beispielsweise kann die Tubusarretiervorrichtung ein eigenständiges Produkt sein. Es kann vorgesehen sein, dass der Benutzer abhängig von dem Patienten die Tubusarretiervorrichtung vorsieht und/oder befestigt. Insbesondere kann jedes bestehende Intubationssystem mit der Tubusarretiervorrichtung vorsehbar sein. Vorteilhafterweise muss die Tubusarretiervorrichtung nicht zwangsläufig an dem Spatel befestigt sein. Der Benutzer kann entscheiden, ob ein Einsatz der Tubusarretiervorrichtung notwendig und/oder vorteilhaft ist. In addition, the tube locking device can be modular and can be optionally attached to the spatula or removed from the spatula. For example, the tube locking device can be a stand-alone product. It can be provided that the user provides and/or attaches the tube locking device depending on the patient. In particular, any existing intubation system can be provided with the tube locking device. Advantageously, the tube locking device does not necessarily have to be attached to the spatula. The user can decide whether using the tube locking device is necessary and/or advantageous.

Außerdem kann der Spatel und/oder der Tubus die Tubusarretiervorrichtung zumindest teilweise ausbilden. Vorteilhafterweise können die Produktionskosten reduziert werden. Eine Konstruktion kann simpel sein. Insbesondere kann vorgesehen sein, dass der Spatel einstückig ausgebildet ist und die Tubusarretiervorrichtung umfasst. In addition, the spatula and/or the tube can at least partially form the tube locking device. Advantageously, the production costs can be reduced. A construction can be simple. In particular, it can be provided that the spatula is formed in one piece and comprises the tube locking device.

Ferner können der Spatel und der Tubus gemeinsam die Tubusarretiervorrichtung ausbilden. Beispielsweise können Merkmale des Tubus vorteilhafterweise mit Merkmalen des Spatels wechselwirken. Eine Bediensicherheit kann verbessert werden. Furthermore, the spatula and the tube can jointly form the tube locking device. For example, features of the tube can advantageously interact with features of the spatula. Operating safety can be improved.

Außerdem kann der Tubus durch die Tubusarretiervorrichtung wahlweise freigebbar sein. Freigebbar kann bedeuten, dass der Tubus zumindest im Wesentlichen beliebig, insbesondere frei, relativ zu dem Spatel bewegbar machbar ist. Insbesondere kann freigebbar bedeuten, dass der Tubus entlang seiner Längsachse in beide Richtungen entlang des Spatels bewegbar machbar ist. Vorteilhafterweise kann erreicht werden, dass nach erfolgtem Zurückziehen des Stiletts das Laryngoskop aus dem Mund- und/oder Kehlkopfbereich des Patienten entfernbar ist, wobei der Tubus in der Luftröhre verbleibt. Eine Bediensicherheit des Intubationssystems wird dadurch erhöht. Ferner kann die Tubusarretiervorrichtung zumindest ein Bedienelement aufweisen, mittels dessen ein Arretierzustand und/oder ein Freigabezustand für den Tubus herstellbar ist. In dem Arretierzustand ist der Tubus derart an dem Spatel arretiert, dass er zumindest im Wesentlichen relativ zu dem Spatel unbeweglich ist. Insbesondere kann der Tubus gemeinsam mit dem Spatel in dem Arretierzustand bewegbar sein. Beispielsweise kann der Benutzer den Tubus durch ein Bewegen des Spatels ausrichten. Weiterhin kann das Stilett in dem Arretierzustand aus dem Tubus herausziehbar sein. In dem Freigabezustand kann der Tubus relativ zu dem Spatel bewegbar sein. Insbesondere kann der Spatel in dem Freigabezustand aus dem Mund- und/oder Kehlkopfbereich des Patienten entfernbar sein, während der Tubus in der Luftröhre des Patienten verbleibt. Vorteilhafterweise kann der Benutzer durch das Bedienen des Bedienelements Zustände für den Tubus bequem und/oder einfach wechseln. Die Bedienbarkeit des Intubationssystems wird verbessert und der Benutzer bedarf einer geringeren Anstrengung und Konzentration für das Bedienen. In der Folge kann eine Qualität einer Handlung des Benutzers steigen. In addition, the tube can be selectively released by the tube locking device. Releasable can mean that the tube can be moved at least essentially arbitrarily, in particular freely, relative to the spatula. In particular, releasable can mean that the tube can be moved along its longitudinal axis in both directions along the spatula. Advantageously, it can be achieved that after the stylet has been retracted, the laryngoscope can be removed from the patient's mouth and/or larynx area, with the tube remaining in the trachea. This increases the operating safety of the intubation system. Furthermore, the tube locking device can have at least one operating element by means of which a locking state and/or a release state for the tube can be established. In the locking state, the tube is locked to the spatula in such a way that it is at least substantially immobile relative to the spatula. In particular, the tube can be movable together with the spatula in the locking state. For example, the user can align the tube by moving the spatula. Furthermore, the stylet can be pulled out of the tube in the locking state. In the release state, the tube can be movable relative to the spatula. In particular, the spatula can be removed from the patient's mouth and/or larynx area in the release state while the tube remains in the patient's trachea. Advantageously, the user can conveniently and/or easily change states for the tube by operating the operating element. The operability of the intubation system is improved and the user requires less effort and concentration to operate it. As a result, the quality of a user’s action may increase.

Außerdem kann der Tubus durch ein Bedienen des Bedienelements mit einer Klemmkraft beaufschlagbar sein. Insbesondere kann in dem Arretierzustand der Tubus durch die Klemmkraft beaufschlagt sein. Ferner kann die Klemmkraft einem Tubus und/oder einer Tubus-Spatel-Kombination anpassbar sein. Damit kann gemeint sein, dass auf Reibungseigenschaften des Tubus und/oder mechanischen Eigenschaften des Tubus reagiert werden kann. Durch das Beaufschlagen mit der Klemmkraft ist eine einfache Konstruktion erreichbar, wodurch ein bediensicheres und günstiges Intubationssystem bereitstellbar ist. Insbesondere kann jeder herkömmliche Tubus mit dem Intubationssystem verwendbar sein. Auf verschiedene Tubi kann durch ein Einstellen der Klemmkraft reagiert werden, wodurch eine Flexibilität und Vielseitigkeit des Intubationssystems verbessert werden. In addition, the tube can be subjected to a clamping force by operating the control element. In particular, the tube can be subjected to the clamping force in the locked state. Furthermore, the clamping force can be adapted to a tube and/or a tube-spatula combination. This can mean that it can react to the friction properties of the tube and/or the mechanical properties of the tube. By applying the clamping force, a simple construction can be achieved, whereby an intubation system that is safe to use and inexpensive can be provided. In particular, any conventional tube can be used with the intubation system. Different tubes can be reacted to by adjusting the clamping force, which improves the flexibility and versatility of the intubation system.

Ferner kann das Bedienelement einen Klemmabschnitt aufweisen, der dem Spatel gegenüberliegt, sodass der Tubus zwischen dem Klemmabschnitt und dem Spatel klemmbar ist. Durch den Klemmabschnitt kann einer Fläche, über die die Klemmkraft wirkt, vergrößerbar sein. Der Klemmabschnitt kann sich über einen Abschnitt des Tubus erstrecken. Insbesondere kann der Klemmabschnitt derart ausgebildet sein, dass er eine Form des Spatels nachbildet. Vorteilhafterweise kann der Tubus über den gesamten Klemmabschnitt zumindest im Wesentlichen mit einer homogenen Klemmkraft beaufschlagt werden. Das kann bedeuten, dass der Druck, der durch den Klemmabschnitt auf den Tubus aufgebracht wird, zumindest im Wesentlichen homogen über den Klemmabschnitt verteilt ist. Der Klemmabschnitt kann sich beispielsweise über bis zu 10 cm, insbesondere über bis zu 5 cm, vorzugsweise über bis zu 2 cm entlang des Tubus erstrecken. Ferner kann der Klemmabschnitt zumindest im Wesentlichen an ein Außenkontur des Tubus angepasst sein. Das kann bedeuten, dass der Klemmabschnitt derart ausgebildet ist, dass er zumindest teilweise eine Krümmung mit einem Radius aufweist, der einem Radius des Tubus zumindest im Wesentlichen entspricht. Ferner kann der Klemmabschnitt und/oder der Spatel, insbesondere der Bereich des Spatels, gegen den der Tubus klemmbar ist, eine Beschichtung umfassen, der eine Reibungskraft zwischen dem jeweiligen Abschnitt und dem Tubus erhöht. Ferner kann die Beschichtung derart verformbar sein, dass sich der entsprechende Abschnitt, insbesondere die Beschichtung, bei einem Klemmen des Tubus einer Form des Tubus anpasst. Eine Gefahr eines Beschädigens des Tubus kann durch das Vorsehen des Klemmabschnitts reduziert sein. Ferner kann eine höhere Klemmkraft aufbringbar sein, ohne dass der Tubus beschädigt wird. Furthermore, the operating element can have a clamping section that is opposite the spatula, so that the tube can be clamped between the clamping section and the spatula. The clamping section can be used to increase the area over which the clamping force acts. The clamping section can extend over a section of the tube. In particular, the clamping section can be designed in such a way that it simulates a shape of the spatula. Advantageously, the tube can be subjected to a homogeneous clamping force over the entire clamping section, at least essentially. This can mean that the pressure that is applied to the tube by the clamping section is at least essentially homogeneously distributed over the clamping section. The clamping section can for example, extend over up to 10 cm, in particular over up to 5 cm, preferably over up to 2 cm along the tube. Furthermore, the clamping section can be at least substantially adapted to an outer contour of the tube. This can mean that the clamping section is designed such that it at least partially has a curvature with a radius that at least substantially corresponds to a radius of the tube. Furthermore, the clamping section and/or the spatula, in particular the area of the spatula against which the tube can be clamped, can comprise a coating that increases a frictional force between the respective section and the tube. Furthermore, the coating can be deformable such that the corresponding section, in particular the coating, adapts to a shape of the tube when the tube is clamped. The risk of damaging the tube can be reduced by providing the clamping section. Furthermore, a higher clamping force can be applied without damaging the tube.

Außerdem kann das Bedienelement mittels einer Bedienkraft bedienbar sein, wobei die Bedienkraft in die Klemmkraft umsetzbar ist. Insbesondere ist damit gemeint, dass der Benutzer die Bedienkraft aufbringt. Ferner kann gemeint sein, dass ein beispielsweise elektromechanischer Aktuator vorgesehen ist, mittels dessen die Bedienkraft aufbringbar ist. Der Benutzer kann beispielsweise den elektromechanischen Aktuator bedienen. Erfindungsgemäß kann es zudem sein, dass der elektromechanische Aktuator automatisch aktivierbar ist. Umsetzbar kann bedeuten, dass ein Getriebe vorgesehen ist. Ferner kann eine Hebelanordnung vorgesehen sein, um die Bedienkraft umzusetzen. Der Benutzer kann die Bedienkraft situationsgerecht und/oder bedarfsweise dosieren. Ferner kann der Benutzer durch das Spüren eines Widerstandes beim Aufbringen der Bedienkraft Information über den Tubus und/oder den Arretierzustand bekommen. Merkt der Benutzer beispielsweise, dass eine Bedienkraft nicht ausreicht, um einen Arretierzustand herzustellen, kann er darauf reagieren. Es wird eine Bediensicherheit und Effizienz erhöht. In addition, the operating element can be operated by means of an operating force, wherein the operating force can be converted into the clamping force. In particular, this means that the user applies the operating force. It can also mean that an electromechanical actuator, for example, is provided, by means of which the operating force can be applied. The user can, for example, operate the electromechanical actuator. According to the invention, the electromechanical actuator can also be activated automatically. Implementable can mean that a gear is provided. A lever arrangement can also be provided to implement the operating force. The user can dose the operating force according to the situation and/or as required. Furthermore, the user can receive information about the tube and/or the locking state by feeling resistance when applying the operating force. If the user notices, for example, that an operating force is not sufficient to create a locking state, he can react to this. Operating safety and efficiency are increased.

Ferner kann das Bedienelement einen Hebel umfassen, der schwenkbar an dem Spatel angeordnet ist. Der Hebel kann derart an dem Spatel angeordnet sein, dass durch ein Ziehen des Hebels eine Klemmkraft auf den Tubus aufbringbar ist. Insbesondere ist die Klemmkraft aufbringbar, indem der Tubus zwischen dem Bedienelement und dem Spatel geklemmt wird. Der Hebel kann um eine Schwenkachse schwenkbar an dem Spatel angeordnet sein, wobei die Schwenkachse zumindest im Wesentlichen senkrecht zu einer Haupterstreckungsrichtung des Spatels liegt. Die Haupterstreckungsrichtung kann der Längsrichtung des Tubus beim Einführen entsprechen. Die Benutzerfreundlichkeit wird durch das Vorsehen des Hebels erhöht. Ferner ist auf diese Weise eine günstige und einfache Konstruktion möglich. Furthermore, the operating element can comprise a lever which is arranged pivotably on the spatula. The lever can be arranged on the spatula in such a way that a clamping force can be applied to the tube by pulling the lever. In particular, the clamping force can be applied by clamping the tube between the operating element and the spatula. The lever can be arranged pivotably on the spatula about a pivot axis, wherein the pivot axis is at least substantially perpendicular to a The main extension direction of the spatula can correspond to the longitudinal direction of the tube during insertion. The user-friendliness is increased by the provision of the lever. Furthermore, this allows for an inexpensive and simple construction.

Zudem kann das Laryngoskop den Handgriff umfassen, an dem der Spatel angeordnet ist, und das Bedienelement einen Betätigungsabschnitt umfassen, der derart in einem Nahbereich des Handgriffs angeordnet ist, dass der Benutzer den Betätigungsabschnitt betätigen kann, während er den Handgriff greift. Insbesondere kann damit gemeint sein, dass der Benutzer den Betätigungsabschnitt mit der Hand betätigen kann, mit der er den Handgriff greift. Insbesondere kann der Benutzer den Betätigungsabschnitt mit einem Finger, insbesondere dem kleinen Finger oder dem Zeigefinger, betätigen. Betätigen kann ein Ziehen des Bedienelements umfassen. Eine Benutzerfreundlichkeit kann dadurch erhöht werden. In addition, the laryngoscope can comprise the handle on which the spatula is arranged, and the operating element can comprise an actuating section which is arranged in a close region of the handle such that the user can actuate the actuating section while gripping the handle. In particular, this can mean that the user can actuate the actuating section with the hand with which he grips the handle. In particular, the user can actuate the actuating section with a finger, in particular the little finger or the index finger. Actuation can comprise pulling the operating element. User-friendliness can be increased in this way.

Zudem kann der Hebel den Klemmabschnitt und den Betätigungsabschnitt ausbilden. Insbesondere kann der Hebel einstückig ausgebildet sein. Der Hebel kann aus einem Kunststoff und/oder einem Metall gefertigt sein. Insbesondere kann der Hebel in einem Spritzguss- und/oder additivem Fertigungsverfahren fertigbar sein. Die Produktionskosten können dadurch geringgehalten werden. Zudem kann der Hebel austauschbar sein, wenn ein anderer Hebel benötigt wird und/oder der Hebel defekt ist. Zudem kann der Hebel für eine Reinigung des Intubationssystems abnehmbar sein. Ein Zusammenbau kann in der Folge einfach sein, da die Tubusarretiervorrichtung aus wenigen Teilen bestehen kann. In addition, the lever can form the clamping section and the actuating section. In particular, the lever can be formed in one piece. The lever can be made from a plastic and/or a metal. In particular, the lever can be manufactured using an injection molding and/or additive manufacturing process. This can keep production costs low. In addition, the lever can be exchangeable if a different lever is required and/or the lever is defective. In addition, the lever can be removable for cleaning the intubation system. Assembly can therefore be simple, since the tube locking device can consist of just a few parts.

Zudem kann die Tubusarretiervorrichtung einseitig ausgeführt sein. Das kann bedeuten, dass die Tubusarretiervorrichtung beispielsweise lediglich an einer, insbesondere an einer einzigen, Wandung des Spatels ausgebildet, montiert und/oder angeordnet ist. Dadurch kann ein Bedienen und eine Konstruktion einfach gehalten werden. In addition, the tube locking device can be designed on one side. This can mean that the tube locking device is designed, mounted and/or arranged on just one, in particular a single, wall of the spatula. This means that operation and construction can be kept simple.

Ferner kann die Tubusarretiervorrichtung dazu eingerichtet sein, von wenigstens zwei gegenüberliegenden Seiten des Tubus auf den Tubus einzuwirken. Das kann bedeuten, dass sich der Tubus zumindest teilweise zwischen der Tubusarretiervorrichtung insbesondere bei dem Herausziehen des Stiletts erstrecken kann. Eine Funktionssicherheit kann dadurch erhöht werden. Zudem kann die Bedienbarkeit vereinfacht werden. Ferner kann der Spatel eine seitliche Tubusführungswand umfassen und die Tubusarretiervorrichtung an der Tubusführungswand angeordnet sein. Der Spatel kann beispielsweise eine Hauptwandung umfassen. Die Hauptwandung kann sich in der Haupterstreckungsrichtung des Spatels erstrecken und diesen zumindest im Wesentlichen definieren. Unter einer „Haupterstreckungsrichtung“ eines Objekts soll insbesondere eine Richtung verstanden werden, welche parallel zu einer längsten Kante eines kleinsten gedachten Quaders verläuft, welcher das Objekt gerade noch vollständig umschließt und welche vorzugsweise durch einen geometrischen Mittelpunkt und/oder durch einen Massenmittelpunkt des Bauteils verläuft. Mittels der Hauptwandung können zumindest im Wesentlichen die Funktionen des Laryngoskops bereitstellbar sein. Mittels der Hauptwandung kann etwa im Falle eines geraden Laryngoskops die Epiglottis aufladbar sein. Die Hauptwandung kann etwa eine Länge von 5 cm bis 15 cm haben. Manche Längen können davon abweichen. Die Hauptwandung kann sich zudem in eine zur Längsrichtung des Tubus beim Einführen zumindest im Wesentlichen senkrechten Richtung erstrecken. In diese Richtung kann sich die Hauptwandung über beispielsweise 1 cm bis 5 cm, insbesondere über 2 cm bis 3 cm erstrecken. Insbesondere kann die Erstreckung in diese Richtung eine größere Länge betragen als der Durchmesser des Tubus. Ferner kann der Spatel, insbesondere die Hauptwandung flach sein. Das kann bedeuten, dass sich die Hauptwandung in eine dritte Richtung über eine zumindest im Wesentlichen geringere Länge erstreckt. Von dem Spatel kann sich eine weitere Wandung erstrecken. Die weitere Wandung kann dazu eingerichtet sein, eine Bildgebungsvorrichtung teilweise aufzunehmen. Insbesondere kann die weiter Wandung dazu einen Aufnahmeraum definieren. Weiterhin kann an einem distalen Ende dieser Wandung eine Kamera und/oder ein Sichtfenster der Kamera angeordnet sein. Das Sichtfenster kann eine Linsenanordnung umfassen. Die Wandung kann weiterhin dazu eingerichtet sein, die Zunge des Patienten seitlich wegzudrücken. Die Tubusführungswand kann beispielsweise Teil dieser Wandung sein und/oder diese Wandung sein. Die Tubusführungswand kann sich entlang der gesamten Länge des Spatels erstrecken. In anderen Ausführungsformen kann sich die Tubusführungswand über beispielsweise bis zu 70 %, insbesondere 80 %, vorzugsweise bis zu 95 % der Länge des Spatels erstrecken. Vorteilhafterweise kann die Tubusführungswand eine Wandung eines herkömmlichen Spatels sein. Das kann bedeuten, dass die Tubusarretiervorrichtung an einer Wandung eines herkömmlichen Spatels anbringbar ist. Vorteilhafterweise kann die Tubusarretiervorrichtung durch geringfügige konstruktive Maßnahmen in bestehende Intubationssysteme integrierbar sein. Zudem ist eine Anordnung an der seitlichen Tubusführungswand vorteilhaft, da es in die seitliche Richtung eine relativ zu den anderen Richtungen große Bewegungsfreiheit gibt. Eine Bewegung des Tubus in die seitliche Richtung kann daher vorteilhaft sein. Furthermore, the tube locking device can be designed to act on the tube from at least two opposite sides of the tube. This can mean that the tube can extend at least partially between the tube locking device, in particular when the stylet is pulled out. Functional reliability can be increased in this way. In addition, usability can be made easier. Furthermore, the spatula can comprise a lateral tube guide wall and the tube locking device can be arranged on the tube guide wall. The spatula can, for example, comprise a main wall. The main wall can extend in the main extension direction of the spatula and at least essentially define it. A "main extension direction" of an object is to be understood in particular as a direction which runs parallel to a longest edge of a smallest imaginary cuboid which just completely encloses the object and which preferably runs through a geometric center and/or through a center of mass of the component. The functions of the laryngoscope can be provided at least essentially by means of the main wall. In the case of a straight laryngoscope, for example, the epiglottis can be charged by means of the main wall. The main wall can have a length of approximately 5 cm to 15 cm. Some lengths can deviate from this. The main wall can also extend in a direction which is at least essentially perpendicular to the longitudinal direction of the tube when it is inserted. In this direction, the main wall can extend over, for example, 1 cm to 5 cm, in particular over 2 cm to 3 cm. In particular, the extension in this direction can be a greater length than the diameter of the tube. Furthermore, the spatula, in particular the main wall, can be flat. This can mean that the main wall extends in a third direction over an at least substantially shorter length. A further wall can extend from the spatula. The further wall can be designed to partially accommodate an imaging device. In particular, the further wall can define a recording space for this purpose. Furthermore, a camera and/or a viewing window of the camera can be arranged at a distal end of this wall. The viewing window can comprise a lens arrangement. The wall can also be designed to push the patient's tongue away to the side. The tube guide wall can, for example, be part of this wall and/or be this wall. The tube guide wall can extend along the entire length of the spatula. In other embodiments, the tube guide wall can extend over, for example, up to 70%, in particular 80%, preferably up to 95% of the length of the spatula. Advantageously, the tube guide wall can be a wall of a conventional spatula. This can mean that the tube locking device can be attached to a wall of a conventional spatula. Advantageously, the tube locking device can be integrated into existing intubation systems by means of minor design measures. In addition, an arrangement on the lateral tube guide wall is advantageous, since there is a large extension in the lateral direction relative to the other directions. freedom of movement. A movement of the tube in a lateral direction can therefore be advantageous.

Ferner kann die Tubusarretiervorrichtung zumindest ein drehbares Arretierelement umfassen. Generell kann das Arretierelement in eine Wandung des Spatels zumindest teilweise eingelassen sein. Drehbar kann insbesondere auch schwenkbar umfassen. Das Arretierelement kann rotationssymmetrisch sein. In anderen Ausführungsformen ist das Arretierelement nicht rotationssymmetrisch. Insbesondere kann das Arretierelement exzentrisch gelagert sein. Gemäß anderen Ausführungsformen kann das Arretierelement auch um beispielsweise zwei oder drei Achsen drehbar sein. Das Arretierelement kann zum Wechselwirken mit dem Tubus vorgesehen sein. Dazu kann das Arretierelement eine Beschichtung umfassen, beispielsweise um eine Reibung zu erhöhen. Drehbare Arretierelemente haben den Vorteil, dass sie einen vergleichsweise kleinen Bauraum benötigen. Ferner kann ein stetes Reiben des Tubus an dem Arretierelement, wie es etwa bei einem nicht drehbaren Arretierelement vorkommen kann, zumindest weitestgehend vermieden werden. Die Bedienungsfreundlichkeit kann erhöht werden und das Risiko einer Beschädigung des Tubus reduziert. Furthermore, the tube locking device can comprise at least one rotatable locking element. In general, the locking element can be at least partially embedded in a wall of the spatula. Rotatable can in particular also comprise pivotable. The locking element can be rotationally symmetrical. In other embodiments, the locking element is not rotationally symmetrical. In particular, the locking element can be mounted eccentrically. According to other embodiments, the locking element can also be rotatable about, for example, two or three axes. The locking element can be provided for interaction with the tube. For this purpose, the locking element can comprise a coating, for example to increase friction. Rotatable locking elements have the advantage that they require a comparatively small installation space. Furthermore, constant rubbing of the tube on the locking element, as can occur with a non-rotatable locking element, can be at least largely avoided. Ease of use can be increased and the risk of damage to the tube reduced.

Zudem kann das Arretierelement eine Sperrdrehrichtung und eine der Sperrdrehrichtung entgegengesetzte Freigabedrehrichtung aufweist. In der Sperrdrehrichtung kann ein Drehen des Arretierelements zumindest nur unter einem höheren Kraftaufwand möglich sein. Insbesondere kann das Drehen in die Sperrdrehrichtung nicht möglich sein. Ferner kann in machen Ausführungsformen das Arretierelement in die Sperrdrehrichtung drehbar sein, bis eine Sperrung einsetzt, beispielsweise um einen Winkel von höchstens 90 Grad, höchstens 60 Grad, höchstens 45 Grad oder höchstens 30 Grad. Die Position, in der die Sperrung einsetzt, kann eine Arretierposition sein. In der Sperrdrehrichtung kann das Arretierelement die Bewegung des Tubus relativ zu dem Spatel zumindest im Wesentlichen verhindern. Vorteilhafterweise kann eine fehlerhafte Bedienung zumindest weitgehend vermieden werden. Das heißt, dass die Bediensicherheit des Intubationssystem erhöht werden kann. In addition, the locking element can have a locking direction of rotation and a release direction of rotation opposite to the locking direction of rotation. In the locking direction of rotation, turning the locking element can at least only be possible with a greater expenditure of force. In particular, turning in the locking direction of rotation may not be possible. Furthermore, in some embodiments, the locking element can be rotated in the locking direction of rotation until a lock occurs, for example by an angle of at most 90 degrees, at most 60 degrees, at most 45 degrees or at most 30 degrees. The position in which the lock occurs can be a locking position. In the locking direction of rotation, the locking element can at least substantially prevent the movement of the tube relative to the spatula. Incorrect operation can advantageously be at least largely avoided. This means that the operating safety of the intubation system can be increased.

Außerdem kann das Arretierelement um eine Drehachse drehbar sein, die in einem vorgeschobenen Zustand des Tubus zumindest im Wesentlichen senkrecht zu einer Längsachse des Tubus in einem Bereich des Arretierelements angeordnet ist. Dadurch kann eine einfache und platzsparende Konstruktion erreicht werden. Zudem kann das drehbare Arretierelement eine Klemme umfassen, die dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus relativ zu dem Spatel durch Einklemmen des Tubus zu verhindern. Die Klemme kann einen Klemmabschnitt umfassen, der insbesondere zum Wechselwirken mit dem Tubus vorgesehen ist. Die Klemme kann eine Beschichtung und/oder Profilierung zum Erhöhen einer Klemmkraft umfassen, wobei die Klemmkraft eine Kraft ist, die einer Bewegung des Tubus aus der Luftröhre hinaus entgegenwirkt. Beispielsweise kann die Klemme zudem einen gezackten Klemmabschnitt umfassen. Insbesondere kann die Klemme durch das Zurückziehen des Tubus insbesondere passiv aktivierbar sein. Die kann bedeuten, dass die Klemme durch Zurückziehen des Stiletts zwischen Klemme und Spatel durch den Benutzer aktivierbar ist. Unter Klemmen kann in dem Zusammenhang auch ein Blockieren verstanden werden. Das kann bedeuten, dass das Arretierelement dazu eingerichtet ist, einen Abstand zwischen der Klemme und dem Spatel durch das Zurückziehen des Tubus zu verringern. Die Funktionsweise der Klemme kann beispielsweise einer Funktionsweise einer Seilklemme zumindest im Wesentlichen entsprechen. Vorteilhafterweise kann durch relativ einfache konstruktive Maßnahmen eine Tubusarretiervorrichtung bereitgestellt werden. Diese kann sich insbesondere durch einen geringen Raumbedarf auszeichnen. In addition, the locking element can be rotatable about a rotation axis which, when the tube is advanced, is arranged in a region of the locking element at least substantially perpendicular to a longitudinal axis of the tube. This makes it possible to achieve a simple and space-saving construction. In addition, the rotatable locking element can comprise a clamp that is designed to prevent the tube from being pulled back relative to the spatula by clamping the tube. The clamp can comprise a clamping section that is intended in particular to interact with the tube. The clamp can comprise a coating and/or profiling to increase a clamping force, wherein the clamping force is a force that counteracts a movement of the tube out of the trachea. For example, the clamp can also comprise a serrated clamping section. In particular, the clamp can be activated in particular passively by pulling back the tube. This can mean that the clamp can be activated by the user pulling back the stylet between the clamp and the spatula. In this context, clamping can also be understood as blocking. This can mean that the locking element is designed to reduce a distance between the clamp and the spatula by pulling back the tube. The way the clamp works can, for example, at least essentially correspond to the way a rope clamp works. Advantageously, a tube locking device can be provided by relatively simple design measures. This can be characterized in particular by a small space requirement.

Zudem kann das drehbare Arretierelement eine Führungsrolle für den Tubus umfassen. Außerdem kann die Tubusarretiervorrichtung mehrere Führungsrollen umfassen, beispielsweise zwei, drei oder vier. Die Führungsrolle kann entlang ihrer Drehachse eine Breite aufweisen, die zumindest dem Durchmesser des Tubus entspricht. In einigen Ausführungsformen kann die Führungsrolle breiter als der Durchmesser des Tubus sein. Ferner kann die Führungsrolle eine Ausnehmung senkrecht zu der Drehachse entlang des gesamten Umfangs umfassen. Die Ausnehmung kann eine Krümmung mit einem Radius umfassen, der zumindest im Wesentlichen dem Radius des Tubus entspricht. Insbesondere kann die Führungsrolle ein U-förmiges und/oder konkaves Profil aufweisen. Ferner kann die Führungsrolle zwei laterale Führungswände umfassen, die dazu eingerichtet sind, den Tubus entlang der Längsachse des Tubus zu führen. Durch das Vorsehen von zumindest einer Führungsrolle kann ein kostengünstiges Intubationssystem bereitgestellt werden. Zudem kann die Führungsrolle raumsparend angeordnet werden. Insbesondere kann eine Führungsrolle relativ einfach in den Spatel eingelassen vorsehbar sein. In addition, the rotatable locking element can comprise a guide roller for the tube. In addition, the tube locking device can comprise several guide rollers, for example two, three or four. The guide roller can have a width along its axis of rotation that corresponds at least to the diameter of the tube. In some embodiments, the guide roller can be wider than the diameter of the tube. Furthermore, the guide roller can comprise a recess perpendicular to the axis of rotation along the entire circumference. The recess can comprise a curvature with a radius that at least substantially corresponds to the radius of the tube. In particular, the guide roller can have a U-shaped and/or concave profile. Furthermore, the guide roller can comprise two lateral guide walls that are designed to guide the tube along the longitudinal axis of the tube. By providing at least one guide roller, a cost-effective intubation system can be provided. In addition, the guide roller can be arranged in a space-saving manner. In particular, a guide roller can be provided relatively easily embedded in the spatula.

Ferner kann die Tubusarretiervorrichtung ein Spannelement umfassen, das an dem Arretierelement angeordnet ist und das Arretierelement vorspannt. Das Spannelement kann dazu eingerichtet sein, potenzielle Energie zu speichern und für ein Verhindern des Zurückziehens des Tubus entlang des Spatels freizugeben. Das Spannelement kann durch das Zurückziehen des Tubus entlang des Spatels zudem verformbar sein. Durch das Verformen kann eine Spannkraft ansteigen. Generell kann durch das Spannelement eine Klemmkraft erhöht werden. Zudem kann insbesondere eine höhere Klemmkraft bei gleichem Bauraum erreicht werden. Furthermore, the tube locking device can comprise a tensioning element which is arranged on the locking element and pre-tensions the locking element. The The clamping element can be designed to store potential energy and release it to prevent the tube from being pulled back along the spatula. The clamping element can also be deformed by pulling the tube back along the spatula. The deformation can increase the clamping force. In general, the clamping force can be increased by the clamping element. In particular, a higher clamping force can be achieved with the same installation space.

Zudem kann das Spannelement eine Schenkelfeder sein. Schenkelfedern können sich besonders durch einen geringen benötigten Bauraum auszeichnen, können kostengünstig sein und sind einfach in der Konstruktion vorsehbar. The tensioning element can also be a leg spring. Leg springs are particularly characterized by the small amount of space they require, they can be cost-effective and they are easy to design.

Zudem kann die Tubusarretiervorrichtung zumindest einen Vorsprung umfassen, der dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus durch ein Hintergreifen wenigstens eines Teils des Tubus zu verhindern. Insbesondere kann der Vorsprung an dem Spatel angeordnet sein. Weiterhin kann der Vorsprung ein distales Ende der Wandung sein, die die Kamera des Videolaryngoskops umfasst. Der Tubus kann einen Abschnitt umfassen, der dazu eingerichtet ist, mit dem Vorsprung wechselzuwirken. Den Vorsprung kann man auch als einen mechanischen Anschlag verstehen. Der Tubus kann seitlich gegen den mechanischen Anschlag durch den Benutzer gedrückt werden, um das Zurückziehen zu verhindern. Das Verhindern des Zurückziehens durch den Vorsprung und/oder den mechanischen Anschlag ist eine einfache und kostengünstige Methode, um das Zurückziehen zu verhindern. Zudem können bewegliche Teile vermieden werden. Weiterhin kann ein solches Intubationssystem einfach reinigbar, desinfizierbar und/oder autoklavierbar sein. In addition, the tube locking device can comprise at least one projection that is designed to prevent the tube from being retracted by engaging behind at least part of the tube. In particular, the projection can be arranged on the spatula. Furthermore, the projection can be a distal end of the wall that includes the camera of the video laryngoscope. The tube can comprise a section that is designed to interact with the projection. The projection can also be understood as a mechanical stop. The tube can be pressed laterally against the mechanical stop by the user to prevent retraction. Preventing retraction by the projection and/or the mechanical stop is a simple and cost-effective method of preventing retraction. In addition, moving parts can be avoided. Furthermore, such an intubation system can be easy to clean, disinfect and/or autoclave.

Zudem kann die Tubusarretiervorrichtung ein Gegenhalteelement umfassen, das dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus durch ein Hintergreifen wenigstens eines Teils des Tubus zu verhindern. Das Gegenhalteelement kann zusätzlich zu dem Vorsprung vorgesehen sein. Das Gegenhalteelement kann beispielsweise einen weiteren Vorsprung umfassen. Zudem kann das Gegenhalteelement eine Nase, insbesondere eine Kunststoffnase, umfassen. Weiterhin kann das Gegenhalteelement einen Stift, einen Bolzen und/oder ähnliches umfassen. Das Gegenhalteelement kann an dem Spatel montierbar sein. Weiterhin kann das Gegenhalteelement von dem Spatel ausgebildet sein. Durch das Gegenhalteelement kann eine Wirkung der Arretiervorrichtung verbessert werden. Die Wahrscheinlichkeit einer Fehlfunktion kann verringert werden. Zudem kann dies durch einfache konstruktive Maßnahmen auf kleinem Bauraum erreicht werden. Außerdem kann das Gegenhalteelement von dem Vorsprung um einen Abstand beabstandet angeordnet sein und der Abstand zumindest im Wesentlichen einem Außendurchmesser des Tubus entsprechen. Mit dem Abstand zum Vorsprung ist insbesondere der kleinste Abstand zu dem Vorsprung gemeint. Der Tubus kann sich zwischen dem Vorsprung und dem Gegenhalteelement insbesondere entlang der Längsachse des Tubus erstrecken. Der Tubus kann an gegenüberliegenden Seiten den Vorsprung und das Gegenhalteelement berühren. Der Vorsprung kann beispielsweise eine Stufe umfassen. Der obere Teil der Stufe kann proximal zu dem Tubus angeordnet sein und der untere Teil der Stufe distal. Der Abstand kann beispielsweise bis zu 3 cm, insbesondere bis zu 2 cm, vorzugsweise bis zu 1 ,5 cm betragen. Beispielsweise können häufig verwendete Spatel mit häufig verwendeten Tubi gepaart werden. Das heißt, ein Spatel, der eine Standardgröße hat, kann mit dem Gegenhalteelement in einem Abstand zu dem Vorsprung vorgesehen werden, der zumindest im Wesentlichen einem Tubusaußendurchmesser eines Tubus entsprechen, der üblicherweise mit dem Spatel verwendet wird. Mehrere Tubusgrößen können für einen Spatel vorsehbar sein. Das Gegenhalteelement kann dazu eingerichtet sein, den Abstand einstellbar zu machen. Beispielsweise kann das Gegenhalteelement exzentrisch rotierbar sein, wobei durch eine Rotation des Gegenhalteelements der Abstand veränderbar ist. Vorteilhafter kann der Tubus durch eine derartige Anordnung führbar sein. Insbesondere kann der Tubus entlang der Längsachse geführt sein. Dadurch ergibt sich eine geringere Gefahr einer Fehlfunktion und eine höhere Betriebssicherheit. Der Tubus ist leichter in einer Position haltbar, in der ein Teil des Tubus den Vorsprung hintergreift. In addition, the tube locking device can comprise a counter-holding element that is designed to prevent the tube from being pulled back by engaging behind at least part of the tube. The counter-holding element can be provided in addition to the projection. The counter-holding element can, for example, comprise a further projection. In addition, the counter-holding element can comprise a nose, in particular a plastic nose. Furthermore, the counter-holding element can comprise a pin, a bolt and/or the like. The counter-holding element can be mounted on the spatula. Furthermore, the counter-holding element can be formed by the spatula. The effect of the locking device can be improved by the counter-holding element. The probability of a malfunction can be reduced. In addition, this can be achieved by simple design measures in a small installation space. In addition, the counter-holding element can be arranged at a distance from the projection and the distance can correspond at least substantially to an outer diameter of the tube. The distance to the projection means in particular the smallest distance to the projection. The tube can extend between the projection and the counter-holding element, in particular along the longitudinal axis of the tube. The tube can touch the projection and the counter-holding element on opposite sides. The projection can, for example, comprise a step. The upper part of the step can be arranged proximally to the tube and the lower part of the step distally. The distance can, for example, be up to 3 cm, in particular up to 2 cm, preferably up to 1.5 cm. For example, frequently used spatulas can be paired with frequently used tubes. That is, a spatula that has a standard size can be provided with the counter-holding element at a distance from the projection that at least substantially corresponds to an outer tube diameter of a tube that is usually used with the spatula. Multiple tube sizes can be provided for a spatula. The counterholding element can be designed to make the distance adjustable. For example, the counterholding element can be eccentrically rotatable, whereby the distance can be changed by rotating the counterholding element. The tube can be guided more advantageously by such an arrangement. In particular, the tube can be guided along the longitudinal axis. This results in a lower risk of malfunction and greater operational reliability. The tube is easier to hold in a position in which part of the tube engages behind the projection.

Außerdem kann der Tubus eine umfängliche Verbreiterung umfassen und die umfängliche Verbreiterung durch zumindest einen Teil der Tubusarretiervorrichtung hintergreifbar sein. Die umfängliche Verbreiterung kann von dem Tubus ausgebildet sein und/oder an dem Tubus angebracht sein. Insbesondere kann die Verbreiterung an dem Tubus anbringbar sein. Beispielsweise kann die Verbreiterung einen Ring, einen Aufsatz, einen Vorsprung, eine Auswölbung und/oder ähnliches umfassen. Die Verbreiterung kann sich entlang des gesamten Umfangs erstrecken. In anderen Ausführungsformen erstreckt sich die Verbreiterung teilweise umfänglich. Die Verbreiterung kann in die Längsrichtung des Tubus verschiebbar und/oder eine Position in der Längsrichtung des Tubus veränderbar sein. Insbesondere kann der Tubus patienten-, spatel- und/oder anwendungsspezifisch anpassbar sein. Eine Flexibilität und Vielseitigkeit des Tubus und/oder des Intubationssystems kann verbessert werden. Ferner kann das Intubationssystem zumindest ein Rastelement, insbesondere eine Rastzunge, umfassen, das durch Kraftbeaufschlagung in eine erste Richtung in eine Freigabeposition bewegbar ist, in welcher das Rastelement das Vorschieben des Stiletts gemeinsam mit dem auf das Stilett aufgeschobenen Tubus relativ zu dem Spatel gestattet, und das durch Kraftbeaufschlagung in eine zweite Richtung in eine Sperrposition bewegbar ist, in welcher das Rastelement das Zurückziehen des Tubus relativ zu dem Spatel verhindert. Damit kann gemeint sein, dass die Tubusarretiervorrichtung kabelbinderartig ausgebildet ist. Der Tubus kann in eine Richtung entlang der Längsachse bewegbar sein und in der entgegengesetzten Richtung kann in der Sperrposition das Zurückziehen verhindert sein. Der Tubus kann in der entgegengesetzten Richtung in die Sperrposition bewegbar sein. Das kann bedeuten, dass der Tubus in der ersten Richtung über die Sperrposition hinaus bewegbar ist. Wenn der Tubus in die entgegengesetzte Richtung bewegt wird, kann die Sperrposition wieder erreicht werden und ein weiteres Zurückziehen verhindert werden. In der Sperrposition kann der Tubus gemeinsam mit dem Spatel bewegbar sein und/oder zumindest im Wesentlichen unbeweglich an dem Spatel fixiert sein. Insbesondere kann das Rastelement in eine Richtung radial zu der Längsrichtung des Tubus beweglich sein. Das Rastelement kann sich zumindest teilweise abgewinkelt von dem Tubus in einem unbelasteten Zustand hinweg erstrecken. Durch eine Belastung in radialer Richtung kann das Rastelement an den Tubus anlegbar sein. Insbesondere in einem abgewinkelten Zustand kann das Rastelement dazu eingerichtet sein, das Zurückziehen zu verhindern. Ferner kann das Rastelement dazu eingerichtet sein, das Zurückziehen bis zu einer Grenzrückzugskraft zu verhindern, wobei die Grenzrückzugskraft eine Kraft ist, die das Zurückziehen des Tubus bewirkt. Oberhalb der Grenzrückzugskraft kann das Zurückziehen möglich sein. Das kann eine höhere Sicherheit zur Folge haben, da der Benutzer notfalls eine die Grenzrückzugskraft überschreitende Kraft aufbringen kann. Weiterhin kann durch das Vorsehen der Grenzrückzugskraft das Entfernen des Laryngoskops aus dem Mund- und/oder Kehlkopfbereich vorsehbar sein. Generell kann durch das Vorsehen des Rastelements eine effektives und effizientes Intubationssystem bereitgestellt werden. In addition, the tube can comprise a circumferential widening and the circumferential widening can be gripped behind by at least part of the tube locking device. The circumferential widening can be formed by the tube and/or attached to the tube. In particular, the widening can be attached to the tube. For example, the widening can comprise a ring, an attachment, a projection, a bulge and/or the like. The widening can extend along the entire circumference. In other embodiments, the widening extends partially circumferentially. The widening can be displaceable in the longitudinal direction of the tube and/or a position in the longitudinal direction of the tube can be changed. In particular, the tube can be adapted to suit the patient, spatula and/or application. The flexibility and versatility of the tube and/or the intubation system can be improved. Furthermore, the intubation system can comprise at least one locking element, in particular a locking tongue, which can be moved by applying force in a first direction into a release position in which the locking element allows the stylet to be pushed forward together with the tube pushed onto the stylet relative to the spatula, and which can be moved by applying force in a second direction into a locking position in which the locking element prevents the tube from being retracted relative to the spatula. This can mean that the tube locking device is designed like a cable tie. The tube can be moved in one direction along the longitudinal axis and retraction can be prevented in the opposite direction in the locking position. The tube can be moved in the opposite direction into the locking position. This can mean that the tube can be moved in the first direction beyond the locking position. If the tube is moved in the opposite direction, the locking position can be reached again and further retraction can be prevented. In the locking position, the tube can be moved together with the spatula and/or at least be fixed to the spatula in a substantially immobile manner. In particular, the locking element can be movable in a direction radial to the longitudinal direction of the tube. The locking element can extend at least partially at an angle from the tube in an unloaded state. The locking element can be placed against the tube by a load in the radial direction. In particular, in an angled state, the locking element can be designed to prevent retraction. Furthermore, the locking element can be designed to prevent retraction up to a limit retraction force, the limit retraction force being a force that causes the tube to be retracted. Retraction can be possible above the limit retraction force. This can result in greater safety, since the user can, if necessary, apply a force that exceeds the limit retraction force. Furthermore, by providing the limit retraction force, the laryngoscope can be removed from the mouth and/or larynx area. In general, the provision of the locking element can provide an effective and efficient intubation system.

Zudem kann die Tubusarretiervorrichtung mehrere Rastvorsprünge, insbesondere Rastzähne, umfassen, die jeweils eine Sperrposition definieren und die entlang einer Längsachse des Tubus hintereinander angeordnet sind, und das Rastelement dazu eingerichtet sein, das Zurückziehen des Tubus durch ein Hintergreifen zumindest eines der Rastvorsprünge zu verhindern. Einige Merkmale können gleich einigen Merkmalen im Zusammenhang mit dem Rastelement sein. Insbesondere können die Rastvorsprünge ähnlich den Rastzungen ausgebildet sein. Außerdem können die Rastvorsprünge entlang der Längsachse des Tubus beweglich sein. Die Rastvorsprünge können insbesondere in eine Richtung beweglich sein und in eine der Richtung entgegengesetzten Richtung weniger beweglich, insbesondere zumindest weitgehend unbeweglich, sein. Außerdem kann beispielsweise ein Anschlag und/oder eine Wandung vorgesehen sein, der/die eine Beweglichkeit der Rastvorsprünge insbesondere in eine Richtung einschränkt. Eine derartige Tubusarretiervorrichtung kann kabelbinderartig ausgebildet sein. Durch das Vorsehen mehrerer Sperrpositionen kann eine Vielseitigkeit des Intubationssystems verbessert werden. Es kann auf einfache Art und Weise auf Patientenanatomien und/oder auf Situationen während einer Anwendung reagiert werden. In addition, the tube locking device can comprise a plurality of locking projections, in particular locking teeth, which each define a locking position and which are arranged one behind the other along a longitudinal axis of the tube, and the locking element can be designed to prevent the tube from being pulled back by engaging behind at least one of the locking projections. Some features can be the same as some features in connection with the locking element. In particular, the Locking projections can be designed similarly to the locking tongues. In addition, the locking projections can be movable along the longitudinal axis of the tube. The locking projections can be movable in one direction in particular and less movable, in particular at least largely immobile, in a direction opposite to the direction. In addition, a stop and/or a wall can be provided, for example, which limits the mobility of the locking projections in one direction in particular. Such a tube locking device can be designed like a cable tie. By providing several locking positions, the versatility of the intubation system can be improved. It is possible to respond in a simple manner to patient anatomies and/or situations during use.

Außerdem kann die Tubusarretiervorrichtung einen Haltering umfassen, der an dem Spatel angebracht ist, wobei das Stilett gemeinsam mit dem auf das Stilett aufgeschobenen Tubus durch den Haltering hindurch relativ zu dem Spatel vorschiebbar ist. Unter dem Haltering kann beispielsweise auch ein Haltetunnel und/oder Haltekanal verstanden werden. Insbesondere kann darunter eine Vorrichtung verstanden werden, durch die der Tubus durchführbar ist und/oder die den Tubus zumindest weitgehend vollumfänglich umfassen kann. Der Haltering kann sich beispielsweise um bis zu 10 cm, insbesondere um bis zu 5 cm und/oder vorzugsweise um bis zu 2 cm entlang der Längsrichtung des Tubus erstrecken. Es kann dadurch eine hohe Betriebssicherheit und eine sichere Intubationsvorrichtung bereitstellbar sein. In addition, the tube locking device can comprise a retaining ring that is attached to the spatula, whereby the stylet can be pushed forward through the retaining ring relative to the spatula together with the tube pushed onto the stylet. The retaining ring can also be understood, for example, as a retaining tunnel and/or retaining channel. In particular, it can be understood as a device through which the tube can be passed and/or which can at least largely completely enclose the tube. The retaining ring can extend, for example, by up to 10 cm, in particular by up to 5 cm and/or preferably by up to 2 cm along the longitudinal direction of the tube. This can provide a high level of operational reliability and a safe intubation device.

Zudem kann die Tubusarretiervorrichtung dazu eingerichtet sein, das Zurückziehen des Tubus durch ein Beaufschlagen des Tubus mit einer Reibkraft zu verhindern. Die Reibkraft kann beispielsweise durch eine Kontaktierung des Spatels mit dem Tubus bewirkbar sein. Der Tubus kann zumindest abschnittsweise für die Kontaktierung vorgesehen sein. Beispielsweise kann der Tubus dazu einen Reibkraftbewirkungsaufsatz umfassen, wobei der Reibkraftbewirkungsaufsatz auf den Tubus aufstülpbar und/oder aufschiebbar sein kann. Ferner kann das Zurückziehen des Tubus durch eine adhäsive Wechselwirkung zwischen dem Tubus und dem Spatel bewirkbar sein. Eine solche Tubusarretiervorrichtung kann ähnlicher einer Tubusarretiervorrichtung ausgebildet sein, die dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen durch die Reibkraft zu verhindern. Beides bietet den Vorteil einer einfachen Konstruktion. Ferner kann in beiden Fällen vermieden werden, dass insbesondere scharfe Kanten vorgesehen werden müssen. Scharfe Kanten können eine Verletzung des Patienten bewirken. Außerdem kann die Tubusarretiervorrichtung zumindest eine gummierte, profilierte und/oder raue Oberfläche umfassen. Dadurch kann die Reibkraft bewirkbar sein. Eine solche Oberfläche kann zumindest abschnittsweise an dem Tubus und/oder zumindest abschnittsweise an dem Spatel vorgesehen sein. Ferner kann eine Oberflächenpaarung an Tubus und Spatel vorgesehen sein, die dazu eingerichtet ist, die Reibkraft zu erhöhen. Die Oberfläche kann aus einem Metall, einem Kunststoff und/oder einem Verbundwerkstoff ausgebildet sein. Insbesondere kann die Oberfläche aus Gummi und/oder einem gummiähnlichen Werkstoff ausgebildet sein. Ein Band, ein Mantel und/oder ähnliches umfassend die Oberfläche kann an dem Tubus anbringbar sein. Das Band, der Mantel und/oder ähnliches kann sich beispielsweise bis zu 10 cm, insbesondere bis zu 5 cm, vorzugsweise bis zu 2 cm, entlang der Längsrichtung des Tubus erstrecken. Insbesondere kann die Tubusarretiervorrichtung ein Gummiband umfassen, das an dem Tubus anordenbar ist. Eine solche konstruktive Maßnahme kann in herkömmliche Intubationssysteme integrierbar sein. Weiterhin ist sie kostengünstig und auf sehr geringem Bauraum vorsehbar. In addition, the tube locking device can be designed to prevent the tube from being retracted by applying a frictional force to the tube. The frictional force can be brought about, for example, by contacting the spatula with the tube. The tube can be provided for contacting at least in sections. For example, the tube can comprise a frictional force-inducing attachment for this purpose, wherein the frictional force-inducing attachment can be pushed and/or slid onto the tube. Furthermore, the tube can be retracted by an adhesive interaction between the tube and the spatula. Such a tube locking device can be designed similarly to a tube locking device that is designed to prevent retraction by the frictional force. Both offer the advantage of a simple construction. Furthermore, in both cases it can be avoided that sharp edges in particular have to be provided. Sharp edges can cause injury to the patient. In addition, the tube locking device can comprise at least one rubberized, profiled and/or rough surface. This can be used to create the frictional force. Such a surface can be provided at least in sections on the tube and/or at least in sections on the spatula. Furthermore, a surface pairing can be provided on the tube and spatula, which is designed to increase the frictional force. The surface can be made of a metal, a plastic and/or a composite material. In particular, the surface can be made of rubber and/or a rubber-like material. A band, a jacket and/or the like comprising the surface can be attached to the tube. The band, the jacket and/or the like can extend, for example, up to 10 cm, in particular up to 5 cm, preferably up to 2 cm, along the longitudinal direction of the tube. In particular, the tube locking device can comprise a rubber band that can be arranged on the tube. Such a design measure can be integrated into conventional intubation systems. Furthermore, it is cost-effective and can be provided in a very small installation space.

Außerdem kann die Tubusarretiervorrichtung zumindest eine Klammer umfassen, in welche der Tubus einhakbar ist. Die Klammer kann dazu eingerichtet sein, den Tubus einseitig, zweiseitig und/oder mehrseitig zu klammern. Insbesondere kann die Klammer dazu eingerichtet sein, den Tubus mit einer Klammerkraft zu beaufschlagen. Der Tubus kann derart mit der Klammerkraft beaufschlagbar sein, dass der Tubus zwischen dem Spatel und der Klammer haltbar ist. Insbesondere kann der Tubus gegen den Spatel klemmbar sein. Ferner kann der Tubus zwischen zwei Klammerelementen klemmbar sein. Die Klammer, insbesondere die Klammerelemente, können den Tubus zumindest teilweise umklammern. Die Klammer und der Spatel und/oder die Klammerelemente können in einem nicht eingehakten Zustand des Tubus um einen Klammerabstand beabstandet voneinander angeordnet sein. Dadurch kann eine Öffnung definiert sein. Der Klammerabstand und/oder die Öffnung kann zumindest im Wesentlichen kleiner als der Tubusaußendurchmesser sein. Zumindest abschnittsweise kann die Klammer beweglich und/oder elastisch verformbar sein. Dadurch kann der Klammerabstand und/oder die Öffnung für ein Einhaken des Tubus vergrößerbar sein. Insbesondere kann die Klammer rohrschellenartig und/oder rohrklammerartig ausgebildet sein. Die Klammer kann eine Beschichtung an einer Oberfläche, insbesondere Innenseite, umfassen, wobei die Oberfläche dem Tubus in einem eingehakten Zustand zugewandt ist. Insbesondere kann unter einhakbar verstanden werden, dass der Tubus bedarfsweise und/oder wahlweise einhakbar ist. Beispielsweise kann der Benutzer den Tubus einhaken. Insbesondere kann der Benutzer den Tubus einhaken, nachdem der Tubus beispielsweise in die Luftröhre eingebracht wurde. Durch die Klammer kann eine hohe Zuverlässigkeit der Tubusarretiervorrichtung erreicht werden. In addition, the tube locking device can comprise at least one clamp into which the tube can be hooked. The clamp can be designed to clamp the tube on one side, two sides and/or multiple sides. In particular, the clamp can be designed to apply a clamping force to the tube. The tube can be subjected to the clamping force in such a way that the tube can be held between the spatula and the clamp. In particular, the tube can be clamped against the spatula. Furthermore, the tube can be clamped between two clamp elements. The clamp, in particular the clamp elements, can at least partially clamp the tube. The clamp and the spatula and/or the clamp elements can be arranged at a distance from one another by a clamp distance when the tube is not hooked in. This can define an opening. The clamp distance and/or the opening can be at least substantially smaller than the outer diameter of the tube. The clamp can be movable and/or elastically deformable at least in sections. As a result, the clamp spacing and/or the opening for hooking the tube can be increased. In particular, the clamp can be designed like a pipe clamp and/or a pipe clamp. The clamp can comprise a coating on a surface, in particular the inside, wherein the surface faces the tube in a hooked state. In particular, hookable can be understood to mean that the tube can be hooked as required and/or optionally. For example, the User can hook the tube. In particular, the user can hook the tube after the tube has been inserted into the trachea, for example. The clamp can achieve a high level of reliability of the tube locking device.

Zudem kann der Tubus seitlich in die Klammer einhakbar und seitlich aus der Klammer aushakbar sein. Seitlich kann insbesondere zumindest im Wesentlichen senkrecht zu der Längsrichtung des Tubus und/oder der Haupterstreckungsrichtung des Spatels bedeuten. Die Öffnung kann sich seitlich zu der Längsrichtung des Tubus öffnen. In der seitlichen Richtung gibt es in dem Mundraum des Patienten eine höhere Bewegungsfreiheit. Dadurch kann eine Gefahr einer Verletzung des Patienten beim Einhaken und/oder Aushaken verringert werden. In addition, the tube can be hooked into the clamp from the side and unhooked from the clamp from the side. Lateral can mean in particular at least substantially perpendicular to the longitudinal direction of the tube and/or the main extension direction of the spatula. The opening can open laterally to the longitudinal direction of the tube. In the lateral direction, there is greater freedom of movement in the patient's oral cavity. This can reduce the risk of injury to the patient when hooking and/or unhooking.

Zudem kann die Tubusarretiervorrichtung eine Klemmfeder umfassen, die dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus durch ein Klemmen zu verhindern. Weiterhin kann die Tubusarretiervorrichtung ein Klemmelement umfassen, das durch die Klemmfeder gegen den Tubus gedrückt wird, um den Tubus zu klemmen. Ferner kann die Klemmfeder selbst zumindest abschnittsweise gegen den Tubus drücken, um den Tubus zu klemmen. Die Klemmfeder kann eine Spiralfeder, eine Ringfeder, eine Tellerfeder und/oder dergleichen umfassen. Vorteilhafterweise kann dadurch ein kostengünstiges Intubationssystem bereitgestellt werden. In addition, the tube locking device can comprise a clamping spring that is designed to prevent the tube from being pulled back by clamping. Furthermore, the tube locking device can comprise a clamping element that is pressed against the tube by the clamping spring in order to clamp the tube. Furthermore, the clamping spring itself can press against the tube at least in sections in order to clamp the tube. The clamping spring can comprise a spiral spring, a ring spring, a disc spring and/or the like. This can advantageously provide a cost-effective intubation system.

Außerdem kann der Spatel eine seitliche Tubusführungswand umfassen und die Klemmfeder dazu eingerichtet sein, für das Klemmen den Tubus durch eine seitliche Kraftbeaufschlagung gegen die Tubusführungswand zu drücken. In der seitlichen Richtung gibt es in dem Mundraum des Patienten eine höhere Bewegungsfreiheit. Dadurch kann eine Gefahr einer Verletzung des Patienten beim Einhaken und/oder Aushaken verringert werden. Ferner kann ein Raumbedarf der Tubusarretiervorrichtung verringert werden. In addition, the spatula can comprise a lateral tube guide wall and the clamping spring can be designed to press the tube against the tube guide wall by applying a lateral force for clamping. In the lateral direction, there is greater freedom of movement in the patient's oral cavity. This can reduce the risk of injury to the patient when hooking and/or unhooking. Furthermore, the space required for the tube locking device can be reduced.

Insbesondere kann die Klemmfeder eine Blattfeder sein. Dadurch kann in einfacher Art und Weise der Tubus über eine relativ große Kontaktfläche zwischen der Klemmfeder und dem Tubus klemmbar sein. Die Blattfeder kann an zumindest zwei Befestigungselementen an dem Spatel befestigbar sein. Die Befestigungselemente können beispielsweise eine Nase, insbesondere eine Kunststoffnase, einen Stift und/oder einen Bolzen umfassen. Außerdem können die Befestigungselemente von dem Spatel ausgebildet sein. Zudem kann das Zurückziehen des Stiletts aus dem Tubus von einem einzelnen Benutzer zweihändig durchführbar sein. Insbesondere kann dadurch ein, insbesondere finanzieller und/oder zeitlicher, Aufwand eines Einsatzes eines Intubationssystem reduziert werden, da kein weiterer Benutzer verfügbar sein muss. Ferner kann die Effizienz des Intubationssystems erhöht werden. Zudem kann die Qualität eines Einsatzes eines Intubationssystems gesteigert werden, da eine Koordination zwischen zumindest zwei Benutzern eine Komplexität erhöhen kann. Außerdem kann spontan und/oder flexibel auf komplizierte Situationen reagiert werden. Insbesondere kann dies geschehen, auch wenn kein weiterer, insbesondere geschulter, Benutzer zugegen ist. In particular, the clamping spring can be a leaf spring. This makes it easy to clamp the tube over a relatively large contact surface between the clamping spring and the tube. The leaf spring can be fastened to at least two fastening elements on the spatula. The fastening elements can include, for example, a nose, in particular a plastic nose, a pin and/or a bolt. In addition, the fastening elements can be formed by the spatula. In addition, the stylet can be withdrawn from the tube by a single user using two hands. In particular, this can reduce the cost of using an intubation system, particularly financial and/or time-related, as no other user needs to be available. Furthermore, the efficiency of the intubation system can be increased. In addition, the quality of using an intubation system can be improved as coordination between at least two users can increase complexity. In addition, it is possible to react spontaneously and/or flexibly to complicated situations. In particular, this can be done even if no other, particularly trained, user is present.

Im Folgenden wird die vorliegende Erfindung anhand der beigefügten Figuren beispielhaft beschrieben. Die Zeichnung, die Beschreibung und die Ansprüche enthalten zahlreiche Merkmale in Kombination. Der Fachmann wird die Merkmale zweckmäßigerweise auch einzeln betrachten und im Rahmen der Ansprüche sinnvoll in Kombination verwenden. The present invention is described below by way of example with reference to the attached figures. The drawing, the description and the claims contain numerous features in combination. The person skilled in the art will expediently also consider the features individually and use them in combination as appropriate within the scope of the claims.

Falls von einem bestimmten Objekt mehr als ein Exemplar vorhanden ist, ist ggf. nur eines davon in den Figuren und in der Beschreibung mit einem Bezugszeichen versehen. Die Beschreibung dieses Exemplars kann entsprechend auf die anderen Exemplare von dem Objekt übertragen werden. Sind Objekte insbesondere mittels Zahlenwörtern, wie beispielsweise erstes, zweites, drittes Objekt etc. benannt, dienen diese der Benennung und/oder Zuordnung von Objekten. Demnach können beispielsweise ein erstes Objekt und ein drittes Objekt, jedoch kein zweites Objekt umfasst sein. Allerdings könnten anhand von Zahlenwörtern zusätzlich auch eine Anzahl und/oder eine Reihenfolge von Objekten ableitbar sein. If there is more than one example of a particular object, only one of them may be provided with a reference symbol in the figures and in the description. The description of this example can be transferred to the other examples of the object accordingly. If objects are named in particular using numerical words, such as first, second, third object, etc., these serve to name and/or assign objects. Accordingly, for example, a first object and a third object, but not a second object, can be included. However, a number and/or sequence of objects could also be derived using numerical words.

Es zeigen: They show:

Fig. 1A ein Laryngoskop in einer schematischen Seitenansicht; Fig. 1A a laryngoscope in a schematic side view;

Fig. 1 B das Laryngoskop in einer schematischen Ansicht von vorne; Fig. 1 B the laryngoscope in a schematic view from the front;

Fig. 1 C das Laryngoskop in einer schematischen Ansicht von hinten; Fig. 1 C the laryngoscope in a schematic view from behind;

Fig. 1 D das Laryngoskop in einer schematischen Ansicht von unten; Fig. 1 D the laryngoscope in a schematic view from below;

Fig. 2 eine schematische Ansicht eines Tubus und eines Videostiletts; Fig. 3 eine schematische Ansicht des Tubus und eines Stiletts; Fig. 2 is a schematic view of a tube and a video stylet; Fig. 3 is a schematic view of the tube and a stylet;

Fig. 4 eine schematische Ansicht eines Abschnitts eines Tubus; Fig. 4 is a schematic view of a portion of a tube;

Fig. 5A eine schematische Ansicht von unten auf ein Laryngoskop und den Tubus; Fig. 5A is a schematic bottom view of a laryngoscope and tube;

Fig. 5B eine schematische Ansicht von unten auf das Laryngoskop und denFig. 5B is a schematic view from below of the laryngoscope and the

Tubus; tube;

Fig. 6 eine schematische Ansicht von unten auf eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems; Fig. 6 is a schematic view from below of another embodiment of an intubation system;

Fig. 7 eine Schnittansicht des Intubationssystems von einer proximalen Seite aus; Fig. 7 is a sectional view of the intubation system from a proximal side;

Fig. 8 eine schematische Ansicht von unten auf ein Intubationssystem; Fig. 8 is a schematic bottom view of an intubation system;

Fig. 9 eine schematische Ansicht von unten auf ein Intubationssystem; Fig. 9 is a schematic bottom view of an intubation system;

Fig. 10A eine schematische Ansicht von unten auf eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems; Fig. 10A is a schematic bottom view of another embodiment of an intubation system;

Fig. 10B eine Schnittansicht des Intubationssystems von einer proximalen Seite aus; Fig. 10B is a sectional view of the intubation system from a proximal side;

Fig. 11 eine schematische Ansicht von unten auf ein Intubationssystem; Fig. 11 is a schematic bottom view of an intubation system;

Fig. 12 eine schematische Ansicht von unten auf ein Intubationssystem; Fig. 12 is a schematic bottom view of an intubation system;

Fig. 13 eine schematische Ansicht von unten auf eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems; Fig. 13 is a schematic view from below of another embodiment of an intubation system;

Fig. 14 eine Schnittansicht des Intubationssystems von einer proximalen Seite aus; Fig. 14 is a sectional view of the intubation system from a proximal side;

Fig. 15 eine alternative Ausführungsform der Tubusarretiervorrichtung; Fig. 16 eine Weiterbildung des Intubationssystems in einer Schnittansicht von einer distalen Seite aus; Fig. 15 an alternative embodiment of the tube locking device; Fig. 16 a further development of the intubation system in a sectional view from a distal side;

Fig. 17A ein Tubus einer weiteren Ausführungsform eines Intubationssystems; Fig. 17A shows a tube of another embodiment of an intubation system;

Fig. 17B der Tubus in einer weiteren Ansicht; Fig. 17B the tube in another view;

Fig. 18A eine Schnittansicht des Intubationssystems; Fig. 18A is a cross-sectional view of the intubation system;

Fig. 18B eine schematische Ansicht von unten auf das Intubationssystem; Fig. 18B is a schematic bottom view of the intubation system;

Fig. 19A eine perspektivische schematische Ansicht eines Intubationssystems; Fig. 19A is a perspective schematic view of an intubation system;

Fig. 19B eine schematische Vorderansicht des Intubationssystems; Fig. 19B is a schematic front view of the intubation system;

Fig. 19C eine schematische Seitenansicht des Intubationssystems; Fig. 19C is a schematic side view of the intubation system;

Fig. 20A eine perspektivische schematische Ansicht eines Intubationssystems; Fig. 20A is a perspective schematic view of an intubation system;

Fig. 20B eine schematische Vorderansicht des Intubationssystems; Fig. 20B is a schematic front view of the intubation system;

Fig. 20C eine schematische Seitenansicht des Intubationssystems; Fig. 20C is a schematic side view of the intubation system;

Fig. 21 A eine schematische Ansicht von unten auf eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems; und Fig. 21 A is a schematic view from below of another embodiment of an intubation system; and

Fig. 21 B eine Schnittansicht von einer distalen Seite des Intubationssystems. Fig. 21 B is a sectional view of a distal side of the intubation system.

Figur 1A bis 1 D zeigen verschiedene schematische Ansichten eines Laryngoskops 106, das Teil eines Intubationssystems 100 ist. In Fig. 1A ist das Laryngoskop 106 in einer Seitenansicht, in Fig. 1 B in einer Ansicht von vorne, in Fig. 1C in einer Ansicht von hinten und in Fig. 1 D in einer Ansicht von unten zu sehen. Die im Folgenden beschriebenen Merkmale sind nicht einschränkend zu verstehen. Es gibt verschiedene Typen von Laryngoskop, die mit den erfindungsgemäßen Merkmalen kombinierbar sind. In dem Zusammenhang ist das Laryngoskop 106 der Figs. 1 beispielhaft zu verstehen. Das Laryngoskop 106 umfasst einen Handgriff 1 18 und einen Spatel 108. Der Spatel 108 ist aus Metall gefertigt und hat eine gebogene Form, die es einem Benutzer ermöglicht, den Kehlkopf eines Patienten zu sehen und zu manipulieren. Der Spatel 108 erstreckt sich vom Handgriff 1 18 aus zumindest im Wesentlichen in eine Haupterstreckungsrichtung. In die Haupterstreckungsrichtung biegt sich der Spatel 108 derart in Richtung des Handgriffs 1 18, dass das Laryngoskop 106 sichelförmig ausgebildet ist. Der Spatel 108 umfasst eine Hauptwandung 125 und eine seitliche Tubusführungswand 126. Die Hauptwandung 125 ist dazu vorgesehen, den Kehldeckel des Patienten indirekt zu manipulieren. Der Spatel 108, insbesondere die Hauptwandung 125, wird vor den Kehldeckel (Epiglottis) des Patienten geführt und das Laryngoskop 106 durch den Benutzer in Richtung des Handgriffes 1 18 des Laryngoskops 106 gezogen. Figures 1A to 1D show various schematic views of a laryngoscope 106 that is part of an intubation system 100. In Fig. 1A, the laryngoscope 106 can be seen in a side view, in Fig. 1B in a view from the front, in Fig. 1C in a view from the back and in Fig. 1D in a view from below. The features described below are not to be understood as limiting. There are various types of laryngoscope that can be combined with the features according to the invention. In this context, the laryngoscope 106 of Fig. 1 is to be understood as an example. The laryngoscope 106 comprises a handle 118 and a spatula 108. The spatula 108 is made of metal and has a curved shape that allows a user to see and manipulate the larynx of a patient. The spatula 108 extends from the handle 118 at least substantially in a main extension direction. In the main extension direction, the spatula 108 bends in the direction of the handle 118 such that the laryngoscope 106 is formed in a sickle shape. The spatula 108 comprises a main wall 125 and a lateral tube guide wall 126. The main wall 125 is intended to indirectly manipulate the epiglottis of the patient. The spatula 108, in particular the main wall 125, is guided in front of the epiglottis of the patient and the laryngoscope 106 is pulled by the user in the direction of the handle 118 of the laryngoscope 106.

Der gebogene Spatel 108, insbesondere die Hauptwandung 125 ist flach und breit und biegt sich in einer leichten Biegung. Die Länge und Breite des Spatels 108 ist anwendungs- und herstellerspezifisch. Im Allgemeinen ist der Spatel 108 lang genug, um den Kehlkopf des Patienten zu erreichen, während er schmal genug ist, um eine klare Sicht auf die Umgebung, insbesondere auf die Stimmbänder des Patienten, zu ermöglichen. Der schematisch dargestellte Spatel 108 ist beispielsweise 98 mm lang und an dem distalen Ende 14 mm breit. Die seitliche Tubusführungswand 126 erstreckt sich entlang der Hauptwandung 125 und verjüngt sich entlang der Haupterstreckungsrichtung und läuft zumindest im Wesentlichen spitz auf das distale Ende der Hauptwandung 125 zu. Ferner kann man erkennen, dass die seitliche Tubusführungswand 126 eine Stufe 135 in einem distalen Endbereich des Spatels 108 umfasst. Die Stufe 135 kann auch als Vorsprung 142 bezeichnet werden. Distal von der Stufe ist die seitliche Tubusführungswand 126 schmal, insbesondere schmaler als die übrige seitliche Tubusführungswand 126. The curved spatula 108, in particular the main wall 125, is flat and wide and bends in a slight curve. The length and width of the spatula 108 is application and manufacturer specific. In general, the spatula 108 is long enough to reach the patient's larynx, while being narrow enough to allow a clear view of the surroundings, in particular the patient's vocal cords. The schematically illustrated spatula 108 is, for example, 98 mm long and 14 mm wide at the distal end. The lateral tube guide wall 126 extends along the main wall 125 and tapers along the main extension direction and tapers at least substantially towards the distal end of the main wall 125. Furthermore, it can be seen that the lateral tube guide wall 126 comprises a step 135 in a distal end region of the spatula 108. The step 135 may also be referred to as a projection 142. Distal to the step, the lateral tube guide wall 126 is narrow, in particular narrower than the rest of the lateral tube guide wall 126.

Die Oberfläche des Spatels 108 ist glatt, um eine einfache Reinigung und/oder Sterilisation zu ermöglichen. Der Spatel 108 ist über einen nicht näher gezeigten Befestigungsmechanismus lösbar mit dem Handgriff 118 verbindbar. The surface of the spatula 108 is smooth to allow easy cleaning and/or sterilization. The spatula 108 can be detachably connected to the handle 118 via a fastening mechanism not shown in detail.

Das Laryngoskop 106 umfasst eine Bildgebungsvorrichtung 136, das Laryngoskop 106 ist folglich ein Videolaryngoskop. Die Bildgebungsvorrichtung 136 ist zumindest teilweise von dem Handgriff 1 18 aufgenommen. Weiterhin erstreckt sich die Bildgebungsvorrichtung 136 zumindest teilweise entlang der seitlichen Tubusführungswand 126. Die Bildgebungsvorrichtung 136 umfasst eine Kamera 137 die in einem distalen Endbereich des Spatels 108, insbesondere der seitlichen Tubusführungswand 126, angeordnet ist. Mittels Bildgebungsvorrichtung 136 und/oder der Kamera 137 kann eine anatomische Struktur, insbesondere der Kehlkopf, des Patienten abgebildet werden. Die Kamera 137 ist insbesondere im Bereich der Stufe 135 und/oder des Vorsprungs 142 angeordnet. Die Stufe 135 und/oder der Vorsprung 142 definiert eine Fläche, die in einem in dem Mundraum des Patienten eingeführten Zustand des Spatels 108 in Richtung des Kehlkopfes zeigt. The laryngoscope 106 comprises an imaging device 136, the laryngoscope 106 is consequently a video laryngoscope. The imaging device 136 is at least partially accommodated by the handle 118. Furthermore, the imaging device 136 extends at least partially along the lateral tube guide wall 126. The imaging device 136 comprises a camera 137 which is arranged in a distal end region of the spatula 108, in particular the lateral Tube guide wall 126. An anatomical structure, in particular the larynx, of the patient can be imaged by means of the imaging device 136 and/or the camera 137. The camera 137 is arranged in particular in the region of the step 135 and/or the projection 142. The step 135 and/or the projection 142 defines a surface which points in the direction of the larynx when the spatula 108 is inserted into the patient's oral cavity.

Das Intubationssystem 100 umfasst zudem einen Tubus 102 und ein Stilett 104, die beispielhaft schematisch in den Fig. 2 und 3 gezeigt sind. In beiden gezeigten Beispielen ist der Tubus 102 ein Endotrachealtubus. Die vorliegende Erfindung ist jedoch nicht auf Endotrachealtubi beschränkt. In Fig. 2 ist der Tubus 102 schematisch dargestellt. Der Tubus 102 ist dazu eingerichtet, in die Luftröhre (Trachea) des Patienten eingeführt zu werden und einen ungehinderten Luftstrom in die Lunge, auch bei eingeschränkter Atmungsfähigkeit oder Bewusstlosigkeit, bereitzustellen ich. Der Tubus 102 ist röhrenförmig ausgebildet und ist aus Polyvinylchlorid (PVC) gefertigt. Grundsätzlich ist der Tubus in verschiedenen Größen erhältlich, um den individuellen Bedürfnissen des Patienten gerecht zu werden. An einem distalen Ende 113 des Tubus 102 umfasst der Tubus 102 eine Öffnung, durch die Luft in die Lunge gelangen einbringbar ist, und an einem proximalen Ende 115 ist der Tubus 102 dazu eingerichtet, an eine Beatmungsvorrichtung angeschlossen zu werden. Ferner umfasst der Tubus eine Blockmanschette 103 in einem Nahbereich des distalen Endes 113 und einen Ballon 105, der dazu eingerichtet ist, die Blockmanschette 103 mit Luft zu füllen, wenn der Tubus 102 in die Luftröhre des Patienten eingeführt ist. Vor dem Einführen des Tubus 102 ist die Blockmanschette 103 zumindest im Wesentlichen flach, sodass ein Außendurchmesser 146 des Tubus 102 zumindest im Wesentlichen unverändert ist. The intubation system 100 also includes a tube 102 and a stylet 104, which are shown schematically in Figs. 2 and 3 by way of example. In both examples shown, the tube 102 is an endotracheal tube. However, the present invention is not limited to endotracheal tubes. The tube 102 is shown schematically in Fig. 2. The tube 102 is designed to be inserted into the patient's windpipe (trachea) and to provide an unhindered flow of air into the lungs, even in the event of limited breathing ability or unconsciousness. The tube 102 is tubular and is made of polyvinyl chloride (PVC). In principle, the tube is available in different sizes to meet the individual needs of the patient. At a distal end 113 of the tube 102, the tube 102 comprises an opening through which air can be introduced into the lungs, and at a proximal end 115, the tube 102 is configured to be connected to a ventilation device. The tube further comprises a blocking cuff 103 in a vicinity of the distal end 113 and a balloon 105 configured to fill the blocking cuff 103 with air when the tube 102 is inserted into the patient's trachea. Before the tube 102 is inserted, the blocking cuff 103 is at least substantially flat, so that an outer diameter 146 of the tube 102 is at least substantially unchanged.

Der Tubus 102 ist zumindest teilweise auf ein Stilett 104, insbesondere Videostilett 109, aufgeschoben. Alternativ ist in Fig. 3 gezeigt, dass der Tubus auf ein Stilett 104, das kein Videostilett ist, aufschiebbar ist. In Fig. 3 ist der gleiche Tubus 102 gezeigt, der mit einem gemäße weniger Merkmale unterschiedlichen Stilett 104 verwendet wird. Das Stilett 104 umfasst in beiden Fällen einen biegesteifen Schaft 111. Das Stilett 104 und das Videostilett 109, insbesondere der Schaft 111 , weist einen Außendurchmesser auf, der im Wesentlichem einem Innendurchmesser des Tubus 102 entspricht. Durch den Schaft 111 wird dem Tubus 102 eine Biegesteifigkeit verliehen, die das Einführen des Tubus 102 in die Luftröhre vereinfacht. Der Schaft 111 erstreckt sich entlang des gesamten Tubus 102. Das Videostilett 109 der Fig. 2 hat gegenüber dem Stilett 104 der Fig. 3 den Vorteil, dass insbesondere das Innere der Luftröhre in einem eingeführten Zustand abgebildet werden kann. Andere Arten von Stiletts sind ebenfalls vorsehbar und die beiden dargestellten Stiletts 104, 109 lediglich beispielhaft zu verstehen. The tube 102 is at least partially pushed onto a stylet 104, in particular a video stylet 109. Alternatively, Fig. 3 shows that the tube can be pushed onto a stylet 104 that is not a video stylet. Fig. 3 shows the same tube 102 being used with a stylet 104 that differs in terms of a few features. In both cases, the stylet 104 comprises a rigid shaft 111. The stylet 104 and the video stylet 109, in particular the shaft 111, have an outer diameter that essentially corresponds to an inner diameter of the tube 102. The shaft 111 gives the tube 102 a flexural rigidity that simplifies the insertion of the tube 102 into the trachea. The shaft 111 extends along the entire tube 102. The video stylet 109 of Fig. 2 has the advantage over the stylet 104 of Fig. 3 that the interior of the trachea in particular can be imaged in an inserted state. Other types of stylets are also possible and the two stylets 104, 109 shown are to be understood as examples only.

Um den Tubus 102 einzuführen, wird er durch den Mund des Patienten in die Luftröhre geschoben, während er auf das Stilett 104, 109 aufgeschoben ist. Das Laryngoskop 106 wird verwendet, um die Öffnung der Luftröhre sichtbar zu machen, damit der Tubus 102 genau positioniert werden kann. Das Stilett 104, 109 wird gemeinsam mit dem auf das Stilett 104, 109 aufgeschobenen Tubus 102 relativ zu dem Spatel 108 vorgeschoben. Nach dem Einführen in die Luftröhre wird das Stilett 104, 109 aus dem Tubus herausgezogen, um die Beatmung zu ermöglichen. Mit dem Ballon 105 wird die Blockmanschette 103 aufgeblasen, um den Tubus 102 beispielsweise in seiner Position in der Luftröhre zu halten. To insert the tube 102, it is pushed into the trachea through the patient's mouth while it is pushed onto the stylet 104, 109. The laryngoscope 106 is used to visualize the opening of the trachea so that the tube 102 can be accurately positioned. The stylet 104, 109, together with the tube 102 pushed onto the stylet 104, 109, is advanced relative to the spatula 108. After insertion into the trachea, the stylet 104, 109 is withdrawn from the tube to enable ventilation. The balloon 105 is used to inflate the block cuff 103 to hold the tube 102 in its position in the trachea, for example.

Ferner umfasst das Laryngoskop 106, insbesondere der Spatel 108 und/oder die seitliche Tubusführungswand 126, und der Tubus 102 eine Tubusarretiervorrichtung 110. Die Tubusarretiervorrichtung 1 10 ist dazu eingerichtet, ein Zurückziehen des Tubus 102 relativ zu dem Spatel 108 zu verhindern, wenn das Stilett 104, 109 nach einem Vorschieben insbesondere in die Luftröhre aus dem Tubus 102 zurückgezogen wird. Das Zurückziehen des Stiletts 104 aus dem Tubus 102 ist insbesondere von einem einzelnen Benutzer zweihändig durchführbar. Der Benutzer kann mit einer Hand das Laryngoskop 106 greifen und mit der anderen Hand des Stilett 104, 109 aus dem Tubus zurückziehen. Der Benutzer muss den Tubus 102 währenddessen nicht halten. Durch die Tubusarretiervorrichtung 110 wird verhindert, dass sich der Tubus 102 relativ zu dem Spatel 108 bewegt und insbesondere der Tubus 102 in der Luftröhre verbleibt. In dem in den Fig. 1A bis 1 D, Fig. 2 und Fig. 3 dargestellten Fall bilden der Spatel 108 und der Tubus 102 gemeinsam die Tubusarretiervorrichtung 1 10 aus. In dem Zusammenhang bildet der Spatel 108 und/oder der Tubus 102 die Tubusarretiervorrichtung 1 10 zumindest teilweise aus. Die in diesen Figuren gezeigte Tubusarretiervorrichtung 1 10 kann jedoch auch von lediglich dem Tubus oder lediglich dem Spatel ausgebildet sein. Grundsätzlich können Merkmale der Tubusarretiervorrichtung 1 10 gleich sein. Furthermore, the laryngoscope 106, in particular the spatula 108 and/or the lateral tube guide wall 126, and the tube 102 comprise a tube locking device 110. The tube locking device 110 is designed to prevent the tube 102 from being retracted relative to the spatula 108 when the stylet 104, 109 is retracted from the tube 102 after being pushed forward, in particular into the trachea. The retraction of the stylet 104 from the tube 102 can be carried out by a single user with two hands, in particular. The user can grasp the laryngoscope 106 with one hand and retract the stylet 104, 109 from the tube with the other hand. The user does not have to hold the tube 102 during this process. The tube locking device 110 prevents the tube 102 from moving relative to the spatula 108 and in particular prevents the tube 102 from remaining in the trachea. In the case shown in Figs. 1A to 1D, Fig. 2 and Fig. 3, the spatula 108 and the tube 102 together form the tube locking device 110. In this context, the spatula 108 and/or the tube 102 at least partially form the tube locking device 110. The tube locking device 110 shown in these figures can, however, also be formed by just the tube or just the spatula. In principle, features of the tube locking device 110 can be the same.

Die spatelseitige Tubusarretiervorrichtung 1 10 kann eine gummierte, profilierte und/oder raue Oberfläche 160 umfassen. In den Fig. 1A bis 1 D dargestellt umfasst die Tubusarretiervorrichtung 110 eine gummierte Oberfläche 160. Die Tubusarretiervorrichtung 1 10 erstreckt sich über etwa 50 % der Länge des Spatels 108 in einem mittleren Abschnitt des Spatels 108. Zudem ist zu erkennen, dass die Tubusarretiervorrichtung 1 10 einseitig ausgeführt ist. Das heißt, dass die Tubusarretiervorrichtung 1 10 lediglich von einer Seite des Spatels 108 aus mit dem Tubus 102 wechselwirkt und/oder lediglich der Tubus 102 einseitig durch die Tubusarretiervorrichtung 1 10 beansprucht wird. Insbesondere ist zu sehen, dass die Tubusarretiervorrichtung 1 10 an der seitlichen Tubusführungswand 126 angeordnet ist und sich über 50 % der Länge der Tubusführungswand 126 insbesondere in die Haupterstreckungsrichtung des Spatels 108 erstreckt. Der Tubus 102 wird entlang der Haupterstreckungsrichtung des Spatels 108 geführt. Daher erstreckt sich die Tubusarretiervorrichtung 1 10 entlang der Führungsrichtung des Tubus 102 bei dem Einführen des Tubus 102 in die Luftröhre des Patienten. In dem dargestellten Fall ist die Tubusarretiervorrichtung 110, insbesondere die Oberfläche 160, permanent an dem Spatel 108 vorgesehen. In anderen Fällen kann die Tubusarretiervorrichtung 110, insbesondere die Oberfläche 160, modular und wahlweise an dem Spatel 108 befestigbar und von dem Spatel 108 abnehmbar ausgebildet sein. Beispielsweise kann die Tubusarretiervorrichtung 1 10 anklebbar sein und/oder anklippbar sein. Durch die Oberfläche 160 kann der Tubus 102 durch eine Reibung daran gehindert werden, sich bei dem Zurückziehen des Stiletts 104, 109 relativ zu dem Spatel 108 zurückzuziehen. The spatula-side tube locking device 110 can comprise a rubberized, profiled and/or rough surface 160. As shown in Figs. 1A to 1D, the tube locking device 110 comprises a rubberized surface 160. The tube locking device 110 extends over approximately 50% of the length of the spatula 108 in a middle section of the spatula 108. It can also be seen that the tube locking device 110 is designed to be one-sided. This means that the tube locking device 110 interacts with the tube 102 only from one side of the spatula 108 and/or only the tube 102 is stressed on one side by the tube locking device 110. In particular, it can be seen that the tube locking device 110 is arranged on the lateral tube guide wall 126 and extends over 50% of the length of the tube guide wall 126, in particular in the main extension direction of the spatula 108. The tube 102 is guided along the main extension direction of the spatula 108. Therefore, the tube locking device 110 extends along the guide direction of the tube 102 when the tube 102 is inserted into the patient's trachea. In the case shown, the tube locking device 110, in particular the surface 160, is permanently provided on the spatula 108. In other cases, the tube locking device 110, in particular the surface 160, can be modular and can be optionally attached to the spatula 108 and removed from the spatula 108. For example, the tube locking device 110 can be adhesively attached and/or clipped on. The surface 160 can prevent the tube 102 from retracting relative to the spatula 108 by friction when the stylet 104, 109 is retracted.

Alternativ oder zusätzlich kann die Tubusarretiervorrichtung 1 10 an dem Tubus angeordnet und/oder anordenbar sein. In dem dargestellten Fall ist die Tubusarretiervorrichtung 1 10 zusätzlich an dem Tubus 102 angeordnet. Es kann die Tubusarretiervorrichtung 1 10 jedoch auch lediglich an dem Tubus angeordnet sein. In Fig. 2 und Fig. 3 ist die Tubusarretiervorrichtung 110 als ein Band 127 dargestellt, das auf den Tubus 102 aufgeschoben ist. Das Band 127 umfasst an seiner Außenseite eine gummierte Oberfläche 160. Insbesondere ist das gesamte Band 127 aus Gummi gefertigt. Das Band 127 kann von dem Benutzer auf den Tubus 102 aufgeschoben werden, wenn der Benutzer eine Funktion der Tubusarretiervorrichtung 1 10 verbessern möchte. Beispielsweise kann es notwendig sein, das Band 127 vorzusehen, wenn der Patient blutet und/oder die Intubation schwierig ist. Es kann jedoch auch vorgesehen sein, dass der Tubus 102 gemeinsam mit dem aufgeschobenen Band 172 dem Benutzer, insbesondere in einer sterilen Verpackung, zur Verfügung gestellt wird. Das Band 127 ist in dem dargestellten Fall 30 mm lang und ist in einen Bereich proximal zu der Blockmanschette 103 angeordnet. Der Bereich erstreckt sich weiterhin von einem mittleren Bereich des Tubus 102 bis in einen distalen Bereich des Tubus 102. Die Tubusarretiervorrichtung 110 ist dazu eingerichtet, das Zurückziehen des Tubus 102 durch ein Beaufschlagen des Tubus 102 mit einer Reibkraft zu verhindern. Um das Zurückziehen des Tubus 102 relativ zu dem Spatel 108 zu verhindern, drückt der Benutzer beispielsweise den Tubus 102, insbesondere das Band 127, gegen die gummierte Oberfläche 160 des Spatels 108, während er das Stilett 104, 109 aus dem Tubus 102 zurückzieht. Der Tubus 102 ist durch die Tubusarretiervorrichtung wahlweise freigebbar, insbesondere indem der Benutzer den aufgebrachten Druck des Tubus 102 gegen den Spatel 108 und dadurch die Reibkraft variiert. Alternatively or additionally, the tube locking device 110 can be arranged and/or can be arranged on the tube. In the case shown, the tube locking device 110 is additionally arranged on the tube 102. However, the tube locking device 110 can also be arranged only on the tube. In Fig. 2 and Fig. 3, the tube locking device 110 is shown as a band 127 that is pushed onto the tube 102. The band 127 comprises a rubberized surface 160 on its outside. In particular, the entire band 127 is made of rubber. The band 127 can be pushed onto the tube 102 by the user if the user wants to improve a function of the tube locking device 110. For example, it may be necessary to provide the band 127 if the patient is bleeding and/or intubation is difficult. However, it can also be provided that the tube 102 is made available to the user together with the pushed-on band 172, in particular in sterile packaging. In the case shown, the band 127 is 30 mm long and is arranged in an area proximal to the blocking cuff 103. The area also extends from a middle area of the tube 102 to a distal area of the tube 102. The tube locking device 110 is designed to prevent the tube 102 from being pulled back by applying of the tube 102 with a frictional force. To prevent the retraction of the tube 102 relative to the spatula 108, the user presses, for example, the tube 102, in particular the band 127, against the rubberized surface 160 of the spatula 108 while retracting the stylet 104, 109 from the tube 102. The tube 102 can be selectively released by the tube locking device, in particular by the user varying the applied pressure of the tube 102 against the spatula 108 and thereby the frictional force.

In den Fig. 4, 5A und 5B ist eine weitere Ausführungsform einer Tubusarretiervorrichtung 1010 gezeigt. Diese kann an dem Laryngoskop 106 und/oder einem Tubus 1002 alternativ oder zusätzlich zu der Tubusarretiervorrichtung 1 10 vorgesehen sein. In der Fig. 4 ist der Tubus 1002 abschnittsweise mit einem tubusseitigen Teil der Tubusarretiervorrichtung 1010 schematisch gezeigt. In den Fig. 5A und 5B ist der Tubus 1002 und das Laryngoskop 106 in einer schematischen Ansicht von unten auf das Laryngoskop 106 gezeigt. Figs. 4, 5A and 5B show a further embodiment of a tube locking device 1010. This can be provided on the laryngoscope 106 and/or a tube 1002 as an alternative or in addition to the tube locking device 110. In Fig. 4, the tube 1002 is shown schematically in sections with a tube-side part of the tube locking device 1010. In Figs. 5A and 5B, the tube 1002 and the laryngoscope 106 are shown in a schematic view from below onto the laryngoscope 106.

Der Tubus 1002 ist zumindest im Wesentlichen dem Tubus 102 ähnlich, weshalb bezüglich dessen Merkmale auf die obigen Ausführungen verwiesen werden kann. Im Unterschied umfasst der Tubus 1002 eine umfängliche Verbreiterung 148, die durch zumindest einen Teil der insbesondere spatelseitigen Tubusarretiervorrichtung 1010 hintergreifbar ist. Die umfängliche Verbreiterung 148 erstreckt sich vollumfänglich entlang der Längsrichtung des Tubus 1002, ist als ein Konus ausgebildet und umfasst einen Vorsprung, durch den eine Wirkfläche 149 zumindest im Wesentlichen senkrecht zu der Längsachse bereitgestellt wird. Die Wirkfläche ist dazu eingerichtet, mit dem Vorsprung 142 des Laryngoskops 106 wechselzuwirken. Die Verbreitung 148 ist auf den Tubus 1002 aufschiebbar und/oder kann durch den Tubus 1002 ausgebildet sein. The tube 1002 is at least substantially similar to the tube 102, which is why reference can be made to the above statements with regard to its features. In contrast, the tube 1002 comprises a circumferential widening 148, which can be gripped behind by at least a part of the tube locking device 1010, in particular on the spatula side. The circumferential widening 148 extends completely along the longitudinal direction of the tube 1002, is designed as a cone and comprises a projection through which an active surface 149 is provided at least substantially perpendicular to the longitudinal axis. The active surface is designed to interact with the projection 142 of the laryngoscope 106. The widening 148 can be pushed onto the tube 1002 and/or can be formed by the tube 1002.

Das Laryngoskop 106 der Fig. 5A und 5B ist das Laryngoskop der Fig. 1A bis 1 D, wobei das Laryngoskop keine gummierte Oberfläche umfasst. Die seitliche Führungswand 126 umfasst den Vorsprung 142 in Form der Stufe 135. Alternativ oder zusätzlich kann der Vorsprung 142 beispielsweise an der Tubusführungswand 126 ausgebildet sein, wie ist in der Fig. 1 1 und der Fig. 12 gezeigt ist. In der Fig. 1 1 und der Fig. 12 ist der Vorsprung als Keil ausgebildet, der sich seitlich von der Tubusführungswand 126 in einen Bereich hinein erstreckt, in dem der Tubus 102 beim Einführen und/oder Zurückziehen geführt wird. Der Vorsprung 142 ist dazu eingerichtet, das Zurückziehen des Tubus 1002 durch ein Hintergreifen wenigstens eines Teils des Tubus 1002, insbesondere der Verbreiterung 148, zu verhindern. In dem gezeigten Fall ist der Vorsprung 142 dazu eingerichtet, mit der Wirkfläche 149 der Verbreiterung 148 wechselzuwirken, um das Zurückziehen zu verhindern. Der Tubus 1002 ist auf das Stilett 104 aufgeschoben. Nach dem Einführen in die Luftröhre bewegt der Benutzer das Stilett 104 und den Tubus 1002 seitlich, sodass bei dem Zurückziehen des Stiletts 104 aus dem Tubus 1002 die Wirkfläche 149 der Verbreiterung 148 gegen den Vorsprung 142 drückt. Während des Zurückziehens bringt der Benutzer kontinuierlich eine seitliche Kraft auf den Tubus 1002 auf, sodass der Tubus 1002 in dem hintergriffenen Zustand verbleibt. Der Vorsprung 142 der Tubusarretiervorrichtung 1010 kann alternativ oder zusätzlich zu der Stufe 135 vorgesehen sein (siehe beispielsweise Fig. 11 und/oder Fig. 12). The laryngoscope 106 of Figs. 5A and 5B is the laryngoscope of Figs. 1A to 1D, wherein the laryngoscope does not comprise a rubberized surface. The lateral guide wall 126 comprises the projection 142 in the form of the step 135. Alternatively or additionally, the projection 142 can be formed, for example, on the tube guide wall 126, as shown in Fig. 11 and Fig. 12. In Fig. 11 and Fig. 12, the projection is formed as a wedge that extends laterally from the tube guide wall 126 into an area in which the tube 102 is guided during insertion and/or withdrawal. The projection 142 is designed to prevent the tube 1002 from being withdrawn by engaging behind at least a part of the tube 1002, in particular the widened portion 148. In In the case shown, the projection 142 is designed to interact with the active surface 149 of the widened portion 148 to prevent retraction. The tube 1002 is pushed onto the stylet 104. After insertion into the trachea, the user moves the stylet 104 and the tube 1002 laterally so that when the stylet 104 is retracted from the tube 1002, the active surface 149 of the widened portion 148 presses against the projection 142. During retraction, the user continuously applies a lateral force to the tube 1002 so that the tube 1002 remains in the engaged state. The projection 142 of the tube locking device 1010 can be provided alternatively or in addition to the step 135 (see, for example, Fig. 11 and/or Fig. 12).

Alternativ zu der konusförmigen Verbreiterung 148 kann beispielsweise eine ringförmige Verbreiterung 148 an dem Tubus 1002 vorgesehen sein. Beispielsweise in den Fig. 6 und Fig. 7 ist der Tubus 1002 mit einer umfänglichen Verbreiterung 148 dargestellt, die als ein Ring ausgebildet ist. Zumindest im Wesentlichen haben verschiedene Ausführungsformen an Verbreiterungen 148 ähnliche Merkmale und unterscheiden sich kaum in der Funktion. Der Vorsprung 142 des Laryngoskops 106 kann ebenso die ringförmige umfängliche Verbreiterung 148 hintergreifen. As an alternative to the conical widening 148, an annular widening 148 can be provided on the tube 1002. For example, in Figs. 6 and 7, the tube 1002 is shown with a circumferential widening 148 that is designed as a ring. At least essentially, different embodiments of widenings 148 have similar features and hardly differ in function. The projection 142 of the laryngoscope 106 can also engage behind the annular circumferential widening 148.

Die Fig. 6 und 7 zeigen eine schematische Darstellung eines Intubationssystems 2000 in einer Ansicht von unten auf eine Tubusarretiervorrichtung 2010 und in einer schematischen Schnittansicht von einer proximalen Seite aus. Eine seitliche Tubusführungswand 2026 bildet einen Vorsprung 2042 aus, der dazu eingerichtet ist, einen Teil des Tubus 1002, insbesondere die Verbreiterung 148, zu hintergreifen. Zudem umfasst die Tubusarretiervorrichtung 2010 ein Gegenhalteelement 144, das dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus 1002 durch ein Hintergreifen eines Teils des Tubus 1002, insbesondere der Verbreiterung 148, zu verhindern. Das Gegenhalteelement 144 ist als ein Stift 2044 ausgebildet, der sich zumindest im Wesentlichen senkrecht von einer Hauptwandung 2025 eines Spatels 2008 zumindest im Wesentlichen parallel zu der Tubusführungswand 2026 erstreckt. Insbesondere ist der Stift 2044 in einer der Längsrichtung des Tubus 1002 senkrechten Ebene gemeinsam mit dem Vorsprung 2042 derart angeordnet, dass der Stift 2044 die Verbreiterung 148 hintergreift, wenn der Vorsprung 2042 die Verbreiterung 148 hintergreift. Das Gegenhalteelement 144, insbesondere der Stift 2044, ist um einen Abstand von dem Vorsprung 2042 beabstandet, der zumindest im Wesentlichen einem Außendurchmesser 2046 des Tubus 1002 entspricht. Der Tubus 1002 kann proximal von dem Vorsprung 2042 derart entlang der Tubusführungswand 2026 geführt werden, dass eine Seite des Tubus 1002 die Tubusführungswand 2026 berührt. Distal von dem Vorsprung 2042 ist die Tubusführungswand 2026 durch den Vorsprung 2042, der stufenartig ausgebildet ist, von dem Tubus 1002 beabstandet. In dem Bereich des Vorsprungs 2042 ist der Stift 2044 derart von dem Vorsprung 2042 beabstandet, dass der Tubus 1002 den Stift 2044 und die Tubusführungswand 2026 berührt. Der Stift 2044 und der Vorsprung 2042 definieren derart eine Öffnung. Der Benutzer kann den Tubus 1002 zum Verhindern des Zurückziehens des Tubus 1002 mit der Verbreiterung 148 in die Öffnung hineinführen und das Stilett 104, 109 aus dem Tubus 1002 zurückziehen. 6 and 7 show a schematic representation of an intubation system 2000 in a view from below of a tube locking device 2010 and in a schematic sectional view from a proximal side. A lateral tube guide wall 2026 forms a projection 2042 which is designed to engage behind a part of the tube 1002, in particular the widening 148. In addition, the tube locking device 2010 comprises a counter-holding element 144 which is designed to prevent the retraction of the tube 1002 by engaging behind a part of the tube 1002, in particular the widening 148. The counter-holding element 144 is designed as a pin 2044 which extends at least substantially perpendicularly from a main wall 2025 of a spatula 2008 at least substantially parallel to the tube guide wall 2026. In particular, the pin 2044 is arranged in a plane perpendicular to the longitudinal direction of the tube 1002 together with the projection 2042 such that the pin 2044 engages behind the widening 148 when the projection 2042 engages behind the widening 148. The counter-holding element 144, in particular the pin 2044, is spaced from the projection 2042 by a distance which at least substantially corresponds to an outer diameter 2046 of the tube 1002. The tube 1002 can be guided proximally from the projection 2042 along the tube guide wall 2026 such that one side of the tube 1002 engages the tube guide wall 2026 Distal from the projection 2042, the tube guide wall 2026 is spaced from the tube 1002 by the projection 2042, which is designed in a step-like manner. In the area of the projection 2042, the pin 2044 is spaced from the projection 2042 such that the tube 1002 touches the pin 2044 and the tube guide wall 2026. The pin 2044 and the projection 2042 thus define an opening. The user can guide the tube 1002 into the opening with the widened portion 148 to prevent the tube 1002 from being retracted and can retract the stylet 104, 109 from the tube 1002.

In der Fig. 8 ist eine schematische Ansicht von unten auf eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems 3000 gezeigt umfassend eine Tubusarretiervorrichtung 3010. Das Intubationssystem 3000 ist ähnlich dem Intubationssystem 100 ausgebildet. Daher wird vorrangig auf unterscheidende Merkmale eingegangen. Fig. 8 shows a schematic view from below of another embodiment of an intubation system 3000 comprising a tube locking device 3010. The intubation system 3000 is designed similarly to the intubation system 100. Therefore, the distinguishing features will be discussed primarily.

Die Tubusarretiervorrichtung 3010 umfasst ein drehbares Arretierelement 3128, das eine Führungsrolle 131 umfasst. Das Arretierelement 3128 ist um eine Drehachse 3130 drehbar, die in einem vorgeschobenen Zustand des Tubus 102 zumindest im Wesentlichen senkrecht zu einer Längsachse 132 des Tubus 102 in einem Bereich des Arretierelements 3128 angeordnet ist. Zudem weist das Arretierelement 3128 eine Sperrdrehrichtung und eine der Sperrdrehrichtung entgegengesetzte Freigabedrehrichtung auf. Das Arretierelement 3128 ist einseitig an der Tubusführungswand 126 angeordnet. Es umfasst eine Lagervorrichtung, mittels der die Führungsrolle 131 gelagert ist. Die Führungsrolle 131 ist von der Seitenwand 126 beabstandet angeordnet. Alternativ kann die Führungsrolle 131 in die Seitenwand 126 oder einen anderen Teil des Spatels 108 eingelassen angeordnet sein. Das Arretierelement 3128 ist in einem distalen Endbereich des Spatels 108 angeordnet. Der Benutzer kann den Tubus 102 gegen das Arretierelement 3128 drücken, wenn er das Stilett 104 aus dem Tubus 102 zurückzieht. Bei dem Zurückziehen wird die Führungsrolle 131 durch eine Reibkraft zwischen Tubus und Führungsrolle 131 in der Sperrdrehrichtung mit einer Kraft beaufschlagt. In der Sperrdrehrichtung dreht sich die Führungsrolle 131 nicht oder nur mit höherem Kraftaufwand als in der Freigabedrehrichtung. Dadurch wird das Zurückziehen des Tubus 102 beim Zurückziehen des Stiletts 104 verhindert. In der Freigabedrehrichtung dreht sich die Führungsrolle insbesondere beim Einführen des Tubus 102 entlang des Spatels 108. The tube locking device 3010 comprises a rotatable locking element 3128, which comprises a guide roller 131. The locking element 3128 is rotatable about a rotation axis 3130, which is arranged in an advanced state of the tube 102 at least substantially perpendicular to a longitudinal axis 132 of the tube 102 in a region of the locking element 3128. In addition, the locking element 3128 has a locking direction of rotation and a release direction of rotation opposite to the locking direction of rotation. The locking element 3128 is arranged on one side of the tube guide wall 126. It comprises a bearing device by means of which the guide roller 131 is mounted. The guide roller 131 is arranged at a distance from the side wall 126. Alternatively, the guide roller 131 can be arranged recessed into the side wall 126 or another part of the spatula 108. The locking element 3128 is arranged in a distal end region of the spatula 108. The user can press the tube 102 against the locking element 3128 when he withdraws the stylet 104 from the tube 102. During the withdrawal, the guide roller 131 is subjected to a force in the locking direction of rotation by a frictional force between the tube and the guide roller 131. In the locking direction of rotation, the guide roller 131 does not rotate or only rotates with greater force than in the release direction of rotation. This prevents the tube 102 from being withdrawn when the stylet 104 is withdrawn. In the release direction of rotation, the guide roller rotates along the spatula 108, in particular when the tube 102 is inserted.

In der Fig. 16 ist eine Weiterbildung des Intubationssystems 3000 in einer Schnittansicht von einer distalen Seite des Spatels 108 aus gezeigt. Die Tubusarretiervorrichtung 3010 umfasst eine weitere Führungsrolle 131 , die auf einer bezüglich des Tubus 102 gegenüberliegenden Seite angeordnet ist. Das heißt, eine Führungsrolle 131 ist auf einer Seite 122 und eine Führungsrolle ist auf einer der Seite 122 gegenüberliegenden Seite 124 des Tubus 102 angeordnet. Die Tubusarretiervorrichtung 3010 ist dazu eingerichtet, von den zwei gegenüberliegenden Seiten 122, 124 des Tubus 102 auf den Tubus 102 einzuwirken. Durch die zweite Führungsrolle 131 kann die Reibkraft zwischen Tubus 102 und Tubusarretiervorrichtung 3010 erhöht werden und zudem der Tubus 102 während des Einführens in die Luftröhre besser geführt werden. Die Führungsrollen 131 sind um einen Abstand voneinander beabstandet, der zumindest im Wesentlichen dem Außendurchmesser des Tubus 102 entspricht. In dem gezeigten Fall sind die Führungsrollen 131 seitlich, beziehungsweise lateral angeordnet. Alternativ oder zusätzlich können Führungsrollen 131 oben und unten, das heißt an der Hauptwandung 125 und der Hauptwandung 125 gegenüber angeordnet werden. Die Tubusarretiervorrichtung 3010 kann zudem tunnelartig ausgebildet sein und der Tubus 102 durch den ausgebildeten Tunnel geführt werden. Alternativ kann die Tubusarretiervorrichtung 3010 eine Öffnung definieren, in die der Tubus 102 derart einbringbar ist, dass die Führungsrollen 131 den Tubus führen, beziehungsweise zurückhalten können. In Fig. 16, a further development of the intubation system 3000 is shown in a sectional view from a distal side of the spatula 108. The Tube locking device 3010 comprises a further guide roller 131, which is arranged on a side opposite to the tube 102. This means that one guide roller 131 is arranged on one side 122 and one guide roller is arranged on a side 124 of the tube 102 opposite the side 122. The tube locking device 3010 is designed to act on the tube 102 from the two opposite sides 122, 124 of the tube 102. The second guide roller 131 can increase the frictional force between the tube 102 and the tube locking device 3010 and also guide the tube 102 better during insertion into the trachea. The guide rollers 131 are spaced apart from one another by a distance that at least essentially corresponds to the outer diameter of the tube 102. In the case shown, the guide rollers 131 are arranged laterally. Alternatively or additionally, guide rollers 131 can be arranged at the top and bottom, i.e. on the main wall 125 and opposite the main wall 125. The tube locking device 3010 can also be designed like a tunnel and the tube 102 can be guided through the tunnel formed. Alternatively, the tube locking device 3010 can define an opening into which the tube 102 can be introduced such that the guide rollers 131 can guide or hold back the tube.

Ferner ist als Weiterentwicklung der Tubusarretiervorrichtung der Fig. 1 1 zusätzlich zu dem Vorsprung 142 eine Führungsrolle 131 vorsehbar, wie es in der Fig. 12 gezeigt ist. Generell kann eine Tubusarretiervorrichtung verschiedene Arretierelemente und/oder dergleichen umfassen. Wie in der Fig. 12 gezeigt, kann die Führungsrolle, die ähnlich der Führungsrolle der Fig. 8 ist, in der Hauptwandung 125 angeordnet, insbesondere eingelassen, sein. In der Fig. 12 ist die Führungsrolle 131 zumindest im Wesentlichen so breit wie der Tubus 102 und erstreckt sich mit der Breite senkrecht zu der Längsachse 132 des Tubus 102. Zudem ist die Führungsrolle 131 distal von dem Vorsprung 142 angeordnet. Furthermore, as a further development of the tube locking device of Fig. 11, a guide roller 131 can be provided in addition to the projection 142, as shown in Fig. 12. In general, a tube locking device can comprise various locking elements and/or the like. As shown in Fig. 12, the guide roller, which is similar to the guide roller of Fig. 8, can be arranged, in particular embedded, in the main wall 125. In Fig. 12, the guide roller 131 is at least substantially as wide as the tube 102 and extends with the width perpendicular to the longitudinal axis 132 of the tube 102. In addition, the guide roller 131 is arranged distally from the projection 142.

In der Fig. 9 ist eine schematische Ansicht von unten auf eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems 4000 gezeigt umfassend eine Tubusarretiervorrichtung 4010. Das Intubationssystem 4000 ist ähnlich dem Intubationssystem 100 ausgebildet. Daher wird vorrangig auf unterscheidende Merkmale eingegangen. Fig. 9 shows a schematic view from below of another embodiment of an intubation system 4000 comprising a tube locking device 4010. The intubation system 4000 is designed similarly to the intubation system 100. Therefore, the distinguishing features will be discussed primarily.

Die Tubusarretiervorrichtung 4010 umfasst ein drehbares Arretierelement 4128, das eine Klemme 4134 umfasst. Die Klemme 4134 umfasst eine profilierte Oberfläche, mit Zacken schematisch dargestellt, die zum Wechselwirken mit dem Tubus 102 ausgebildet ist. Das Arretierelement 4128 ist um eine Drehachse 4130 drehbar, die in einem vorgeschobenen Zustand des Tubus 102 zumindest im Wesentlichen senkrecht zu einer Längsachse 132 des Tubus 102 in einem Bereich des Arretierelements 4128 angeordnet ist. Zudem weist das Arretierelement 4128 eine Sperrdrehrichtung und eine der Sperrdrehrichtung entgegengesetzte Freigabedrehrichtung auf. Die Klemme 4134 ist von der Führungswand 126 um einen Abstand beabstandet angeordnet. Der Tubus 102 kann zwischen der Klemme 4134 und der Führungswand 126 geführt werden. Wenn der Benutzer der Tubus 102 einführt (in Richtung des Pfeils), wird die Klemme in die Freigabedrehrichtung belastet und der Tubus 102 kann zumindest im Wesentlichen widerstandslos eingeführt werden. In die entgegengesetzte Richtung, insbesondere wenn das Stilett 104 aus dem Tubus 102 zurückgezogen wird, wird die Klemme 4134 durch den Tubus 102 in die Sperrdrehrichtung belastet. Die Klemme 4134 ist dazu eingerichtet, in der Sperrdrehrichtung insbesondere mit der profilierten Oberfläche in Richtung des Tubus 102 zu drehen. Die Klemme 4134 ist dazu eingerichtet, den Tubus zwischen die Klemme 4134 und die Führungswand 126 zu Klemmen, insbesondere wenn das Stilett 104 aus dem Tubus 102 zurückgezogen wird. Die Klemme 4134 klemmt den Tubus 102 insbesondere dadurch ein, da in der Sperrdrehrichtung eine Drehung der Klemme 4134 durch den Tubus 102 verhindert wird. Der Abstand zwischen zumindest eines Teils der Klemme 4134 und der Führungswand 126 würde ohne angeordneten Tubus 102 verringert werden können. Die Klemmkraft der Klemme 4134 kann durch das Zurückziehen des Stiletts 104 stetig ansteigen. Die Funktionsweise der Klemme 4134 ist ähnlich der einer Seilklemme insbesondere einer Seilklemme eines Segelboots. Beispielsweise können auch zwei Klemmen 4134 vorgesehen werden, die sich in der Sperrdrehrichtung aufeinander zubewegen. Alternativ oder zusätzlich zu der gezackten Oberfläche, die zum Wechselwirken mit dem Tubus 102 eingerichtet ist, kann beispielsweise eine gummierte Oberfläche vorgesehen sein. The tube locking device 4010 comprises a rotatable locking element 4128 which comprises a clamp 4134. The clamp 4134 comprises a profiled surface with Prongs are shown schematically, which are designed to interact with the tube 102. The locking element 4128 is rotatable about a rotation axis 4130, which is arranged in an advanced state of the tube 102 at least substantially perpendicular to a longitudinal axis 132 of the tube 102 in a region of the locking element 4128. In addition, the locking element 4128 has a locking direction of rotation and a release direction of rotation opposite to the locking direction of rotation. The clamp 4134 is arranged at a distance from the guide wall 126. The tube 102 can be guided between the clamp 4134 and the guide wall 126. When the user inserts the tube 102 (in the direction of the arrow), the clamp is loaded in the release direction of rotation and the tube 102 can be inserted at least substantially without resistance. In the opposite direction, in particular when the stylet 104 is withdrawn from the tube 102, the clamp 4134 is loaded by the tube 102 in the locking rotation direction. The clamp 4134 is designed to rotate in the locking rotation direction, in particular with the profiled surface in the direction of the tube 102. The clamp 4134 is designed to clamp the tube between the clamp 4134 and the guide wall 126, in particular when the stylet 104 is withdrawn from the tube 102. The clamp 4134 clamps the tube 102 in particular because rotation of the clamp 4134 by the tube 102 is prevented in the locking rotation direction. The distance between at least part of the clamp 4134 and the guide wall 126 could be reduced without the tube 102 arranged. The clamping force of the clamp 4134 can increase steadily by retracting the stylet 104. The function of the clamp 4134 is similar to that of a rope clamp, in particular a rope clamp on a sailboat. For example, two clamps 4134 can be provided that move towards each other in the locking direction of rotation. Alternatively or in addition to the serrated surface that is designed to interact with the tube 102, a rubberized surface can be provided, for example.

In den Fig. 10A und 10B ist eine schematische Ansicht von unten (Fig. 10A) auf eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems 5000 und eine Schnittansicht des Intubationssystems 5000 von einer proximalen Seite aus (Fig. 10B) gezeigt umfassend eine Tubusarretiervorrichtung 5010. Das Intubationssystem 5000 ist ähnlich dem Intubationssystem 4000 ausgebildet. Daher wird vorrangig auf unterscheidende Merkmale eingegangen. Die Tubusarretiervorrichtung 5010 umfasst zusätzlich ein Spannelement 138, das an dem Arretierelement 5128, insbesondere der Klemme 5134, angeordnet ist und das Arretierelement 5128, insbesondere die Klemme 5134, vorspannt. Das Spannelement 138 ist eine Schenkelfeder 140. Ein Schenkel der Schenkelfeder 140 ist gegen eine Nase 5131 gespannt, die von dem Laryngoskop 106 ausgebildet ist. Die Nase 5131 erstreckt sich parallel zu der Drehachse 5130 des Arretierelements 5128. Die Schenkelfeder 140 ist mit ihrem Mittelabschnitt um die Drehachse 5130 des Arretierelements 5128 gewickelt und der zweite Schenkel der Schenkelfeder 140 gegen derart an dem Arretierelement 5128 angeordnet, dass die Schenkelfeder 140 das Arretierelement 5128 in die Sperrdrehrichtung drückt. Wenn der Tubus 102 zwischen dem Arretierelement 5128 und der Tubusführungswand 126 angeordnet ist, drückt die Schenkelfeder 140 das Arretierelement 5128 gegen den Tubus und spannt es dadurch vor. Folglich kann eine Klemmkraft erhöht werden, die das Zurückziehen des Tubus 102 relativ zu dem Spatel 108 verhindert. In Figs. 10A and 10B, a schematic view from below (Fig. 10A) of a further embodiment of an intubation system 5000 and a sectional view of the intubation system 5000 from a proximal side (Fig. 10B) are shown, comprising a tube locking device 5010. The intubation system 5000 is designed similarly to the intubation system 4000. Therefore, the distinguishing features will be discussed primarily. The tube locking device 5010 additionally comprises a tensioning element 138 which is arranged on the locking element 5128, in particular the clamp 5134, and pre-tensions the locking element 5128, in particular the clamp 5134. The tensioning element 138 is a leg spring 140. One leg of the leg spring 140 is tensioned against a nose 5131 which is formed by the laryngoscope 106. The nose 5131 extends parallel to the rotation axis 5130 of the locking element 5128. The leg spring 140 is wound with its middle section around the rotation axis 5130 of the locking element 5128 and the second leg of the leg spring 140 is arranged against the locking element 5128 such that the leg spring 140 presses the locking element 5128 in the locking rotation direction. When the tube 102 is arranged between the locking element 5128 and the tube guide wall 126, the leg spring 140 presses the locking element 5128 against the tube and thereby prestresses it. Consequently, a clamping force can be increased which prevents the retraction of the tube 102 relative to the spatula 108.

Arretierelemente, insbesondere drehbare Arretierelemente, wie sie hierin beschrieben sind, können zusätzlich zu beispielsweise einem Vorsprung vorgesehen werden. In anderen nicht dargestellten Ausführungsformen kann ein Arretierelement dazu eingerichtet sein, den Tubus 102 derart gegen einen Vorsprung zu drücken, dass der Vorsprung zumindest einen Teil des Tubus 102 hintergreift. Locking elements, in particular rotatable locking elements as described herein, can be provided in addition to, for example, a projection. In other embodiments not shown, a locking element can be designed to press the tube 102 against a projection in such a way that the projection engages behind at least part of the tube 102.

In den Fig. 13 und 14 ist eine schematische Ansicht von unten (Fig. 13) auf eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems 6000 und eine Schnittansicht des Intubationssystems 6000 von einer distalen Seite (Fig. 14) aus gezeigt, umfassend eine Tubusarretiervorrichtung 6010. Das Intubationssystem 6000 ist ähnlich dem Intubationssystem 100 ausgebildet. Daher wird vorrangig auf unterscheidende Merkmale eingegangen. 13 and 14 show a schematic view from below (Fig. 13) of a further embodiment of an intubation system 6000 and a sectional view of the intubation system 6000 from a distal side (Fig. 14), comprising a tube locking device 6010. The intubation system 6000 is designed similarly to the intubation system 100. Therefore, the distinguishing features will be discussed primarily.

Die Tubusarretiervorrichtung 6010 umfasst zumindest eine Klammer 162, in welche der Tubus 102 einhakbar ist. Insbesondere ist der Tubus 102 seitlich in die Klammer 162 einhakbar und seitlich aus der Klammer 162 aushakbar. Der Benutzer kann den Tubus 102 in die Klammer 162 einhaken, insbesondere indem er den Tubus seitlich bewegt. Die Klammer 162 umfasst ein Klammerelement 165, das an der seitlichen Tubusführungswand 126 angeordnet ist. Das Klammerelement 165 ist gebogen und erstreckt sich entlang der Biegung zumindest im Wesentlichen parallel zu der Hauptwandung 125. Die Klammer 162 ist dazu eingerichtet, den Tubus 102 mit einer Klammerkraft zu beaufschlagen. Der Tubus 102 ist derart mit der Klammerkraft beaufschlagbar, dass der Tubus 102 zwischen der Hauptwandung 125 und der Klammer 162 klemmbar ist. Das Klammerelement 165 und die Hauptwandung 125 definieren gemeinsam eine Öffnung 163, die sich seitlich öffnet und durch die der Tubus 102 seitlich einführbar ist, um den Tubus 102 einzuhaken. Die Klammer 162 definiert dadurch gemeinsam mit der Hauptwandung 125 und der Tubusführungswand 126 einen Klammerraum 161 , in den der Tubus 102 einbringbar ist, um den Tubus 102 zu klemmen. Das Klammerelement 165 kann biegbar sein. Insbesondere kann das Klammerelement 165 derart biegbar sein, dass der Klammerraum 161 in der Größe veränderbar ist. Beispielsweise kann der in der Fig. 14 ersichtliche Querschnitt des Klammerraums 161 kleiner sein als der Querschnitt des Tubus 102. Wenn der Tubus 102 seitlich durch die Öffnung 163 in die Klammer eingehakt wird, vergrößert sich der Querschnitt und der Tubus 102 wird durch das Klammerelement 165 mit einer Kraft beaufschlagt. Insbesondere drückt das Klammerelement 165 den Tubus gegen die Hauptwandung 125. Die Biegung des Klammerelements 165 kann zumindest im Wesentlichen dem Radius des Tubus entsprechen. Diesbezüglich kann die Klammer 162 rohreschellenartig und/oder wie eine seitlich geöffnete Rohrschelle ausgebildet sein. The tube locking device 6010 comprises at least one clamp 162 into which the tube 102 can be hooked. In particular, the tube 102 can be hooked laterally into the clamp 162 and unhooked laterally from the clamp 162. The user can hook the tube 102 into the clamp 162, in particular by moving the tube laterally. The clamp 162 comprises a clamp element 165 which is arranged on the lateral tube guide wall 126. The clamp element 165 is bent and extends along the bend at least substantially parallel to the main wall 125. The clamp 162 is designed to apply a clamping force to the tube 102. The tube 102 can be subjected to the clamping force in such a way that the tube 102 is between the main wall 125 and the Clamp 162 can be clamped. The clamp element 165 and the main wall 125 together define an opening 163 that opens laterally and through which the tube 102 can be inserted laterally in order to hook the tube 102. The clamp 162, together with the main wall 125 and the tube guide wall 126, thus defines a clamp space 161 into which the tube 102 can be inserted in order to clamp the tube 102. The clamp element 165 can be bendable. In particular, the clamp element 165 can be bendable in such a way that the clamp space 161 can be changed in size. For example, the cross-section of the clamp space 161 shown in Fig. 14 can be smaller than the cross-section of the tube 102. When the tube 102 is hooked into the clamp laterally through the opening 163, the cross-section increases and the tube 102 is subjected to a force by the clamp element 165. In particular, the clamp element 165 presses the tube against the main wall 125. The bend of the clamp element 165 can at least substantially correspond to the radius of the tube. In this regard, the clamp 162 can be designed like a pipe clamp and/or like a pipe clamp that is open at the side.

In der Fig. 15 ist eine alternative Ausführungsform der Tubusarretiervorrichtung 6010 in einer Schnittansicht von einer distalen Seite aus gezeigt. Die Klammer 162 umfasst ein zweites Klammerelement 165. Der Tubus 102 kann derart eingehakt werden, dass die Klammerelemente 165 den Tubus 102 von zwei gegenüberliegenden Seiten des Tubus 102 klemmen. Die übrigen Merkmale, wie sie im Zusammenhang mit der Fig. 13 und 14 beschrieben wurden, können zumindest im Wesentlichen gleich sein. In Fig. 15, an alternative embodiment of the tube locking device 6010 is shown in a sectional view from a distal side. The clamp 162 comprises a second clamp element 165. The tube 102 can be hooked in such a way that the clamp elements 165 clamp the tube 102 from two opposite sides of the tube 102. The other features, as described in connection with Figs. 13 and 14, can be at least substantially the same.

In beiden alternativen Ausführungsformen ist der Tubus seitlich in die Klammer 162 einhakbar und seitlich aus der Klammer 162 aushakbar. Der Benutzer kann Tubus seitlich in die Klammer einhaken, wenn er das Stilett 104 aus dem Tubus 102 zurückzieht. Dadurch kann er das Stilett 104 zweihändig alleine zurückziehen. Nach dem Zurückziehen kann der Benutzer den Tubus 102 wahlweise freigeben, indem er den Tubus 102 seitlich aushakt. In diesem Zustand kann der Benutzer das Laryngoskop 106 aus dem Mundraum des Patienten entfernen, wobei der Tubus 102 in der Luftröhre verbleibt. In both alternative embodiments, the tube can be hooked laterally into the clamp 162 and unhooked laterally from the clamp 162. The user can hook the tube laterally into the clamp when retracting the stylet 104 from the tube 102. This allows the user to retract the stylet 104 using two hands alone. After retraction, the user can optionally release the tube 102 by unhooking the tube 102 laterally. In this state, the user can remove the laryngoscope 106 from the patient's oral cavity, leaving the tube 102 in the trachea.

Die Klammer 162 kann an einer beliebigen vorteilhaften Position entlang der Haupterstreckungsrichtung des Spatels 108 angeordnet werden und/oder anordenbar sein. In den gezeigten Ausführungsformen ist die Klammer in einem distalen Endbereich des Spatels 108 angeordnet. In den Fig. 17A bis 18B ist eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems 7000 gezeigt. Der Spatel 108 und ein Tubus 7002 bilden gemeinsam eine Tubusarretiervorrichtung 7010 aus. In den Fig. 17A und 17B ist schematisch der Tubus 7002 für das Intubationssystem 7000 in einer Seitenansicht (Fig. 17A) und einer Draufsicht (Fig. 17B) gezeigt. In den Fig. 18A und 18B ist der Spatel 108 gezeigt, an dem ein spatelseitiger Teil der Tubusarretiervorrichtung 7010 angeordnet ist. The clamp 162 can be arranged and/or can be arranged at any advantageous position along the main extension direction of the spatula 108. In the embodiments shown, the clamp is arranged in a distal end region of the spatula 108. Figs. 17A to 18B show a further embodiment of an intubation system 7000. The spatula 108 and a tube 7002 together form a tube locking device 7010. Figs. 17A and 17B show schematically the tube 7002 for the intubation system 7000 in a side view (Fig. 17A) and a top view (Fig. 17B). Figs. 18A and 18B show the spatula 108, on which a spatula-side part of the tube locking device 7010 is arranged.

Der Tubus 7002, insbesondere die Tubusarretiervorrichtung 7010, umfasst mehrere Rastvorsprünge 154, insbesondere Rastzähne 156, die jeweils eine Sperrposition definieren und die entlang einer Längsachse 7022 des Tubus 7002 hintereinander angeordnet sind. In der Seitenansicht der Fig. 17A erkennt man, dass die Rastvorsprünge 154 zumindest im Wesentlichen in den Tubus 7002 eingelassen sind. Ferner sind die Rastvorsprünge 154, insbesondere die Rastzähne 156, derart ausgebildet, dass sie in eine Richtung entlang der Längsachse 7022 eine stete Steigung definieren und sich durch die Steigung zumindest im Wesentlichen senkrecht zu der Längsachse 7022 verbreitern. Insbesondere schließt die Steigung mit der Längsachse 7022 einen Winkel von etwa 20° bis 30° ein. Es versteht sich, dass dies beispielhaft zu verstehen ist und andere Winkel und/oder Geometrien ebenso vorsehbar sind. In die entgegengesetzte Richtung bilden die Rastvorsprünge 154, insbesondere Rastzähne 156, jeweils eine Anlagefläche 155 aus, die zumindest im Wesentlichen senkrecht zu der Längsachse 7022 angeordnet ist. Dadurch verjüngen sich die Rastvorsprünge 154, insbesondere Rastzähne 156, bezüglich der Längsachse 7022 insbesondere stufenartig. Die Rastvorsprünge 154, insbesondere Rastzähne 156, bilden derart entlang der Längsachse 7022 eine sägezahnartige Profilierung aus. Der Tubus 7002 ist in einem auf das Stilett 104 aufgeschobenen Zustand gezeigt. Der Pfeil zeigt die Richtung an, in die das Stilett 104 nach dem Einführen gezogen wird, um das Stilett 104 nach dem Vorschieben aus dem Tubus 7002 zurückzuziehen. The tube 7002, in particular the tube locking device 7010, comprises a plurality of locking projections 154, in particular locking teeth 156, which each define a locking position and which are arranged one behind the other along a longitudinal axis 7022 of the tube 7002. In the side view of Fig. 17A, it can be seen that the locking projections 154 are at least substantially embedded in the tube 7002. Furthermore, the locking projections 154, in particular the locking teeth 156, are designed such that they define a constant slope in a direction along the longitudinal axis 7022 and widen due to the slope at least substantially perpendicular to the longitudinal axis 7022. In particular, the slope encloses an angle of approximately 20° to 30° with the longitudinal axis 7022. It is understood that this is to be understood as an example and other angles and/or geometries can also be provided. In the opposite direction, the locking projections 154, in particular locking teeth 156, each form a contact surface 155 that is arranged at least substantially perpendicular to the longitudinal axis 7022. As a result, the locking projections 154, in particular locking teeth 156, taper in particular in a step-like manner with respect to the longitudinal axis 7022. The locking projections 154, in particular locking teeth 156, thus form a sawtooth-like profile along the longitudinal axis 7022. The tube 7002 is shown in a state pushed onto the stylet 104. The arrow indicates the direction in which the stylet 104 is pulled after insertion in order to retract the stylet 104 after being pushed forward out of the tube 7002.

In den Fig. 18A und 18B erkennt man, dass an dem Spatel 108 ein Haltering 158 angebracht ist. Der Haltering 158 ist Teil der Tubusarretiervorrichtung 7010. Das Stilett 104 ist gemeinsam mit dem auf das Stilett 104 aufgeschobenen Tubus 7002 durch den Haltering 158 hindurch relativ zu dem Spatel 108 vorschiebbar. Insbesondere zum Einführen ist das Stilett 104 gemeinsam mit dem Tubus vorschiebbar. Der Haltering 158 weist einen Innendurchmesser auf, der zumindest im Wesentlichen größer ist als der Außendurchmesser des Tubus 7002. Zudem umfasst das Intubationssystem 7000 zumindest ein Rastelement 150, insbesondere eine Rastzunge 152. In dem vorliegenden Fall umfasst das Intubationssystem 7000 mehrere Rastelemente 150, insbesondere Rastzungen 152. Entlang des Innenumfangs des Halterings 158 sind beispielhaft fünf Rastzungen 152 angeordnet, die in die Öffnung des Halterings 158 hineinragen. Die radial innersten Punkte der Rastzungen 152 definieren einen Kreis mit einem Durchmesser, der kleiner ist als der Außendurchmesser des Tubus 7002. Wenn der Tubus 7002 bei dem Einführen durch den Haltering 158 vorgeschoben wird, verbiegen sich die Rastzungen 152 in die Richtung, in die der Tubus 7002 geschoben wird. In Figs. 18A and 18B it can be seen that a retaining ring 158 is attached to the spatula 108. The retaining ring 158 is part of the tube locking device 7010. The stylet 104 can be pushed forward through the retaining ring 158 relative to the spatula 108 together with the tube 7002 pushed onto the stylet 104. In particular, the stylet 104 can be pushed forward together with the tube for insertion. The retaining ring 158 has an inner diameter which is at least substantially larger than the outer diameter of the tube 7002. In addition, the intubation system 7000 comprises at least one locking element 150, in particular a Locking tongue 152. In the present case, the intubation system 7000 comprises a plurality of locking elements 150, in particular locking tongues 152. Five locking tongues 152 are arranged along the inner circumference of the retaining ring 158, for example, which protrude into the opening of the retaining ring 158. The radially innermost points of the locking tongues 152 define a circle with a diameter that is smaller than the outer diameter of the tube 7002. When the tube 7002 is pushed forward during insertion through the retaining ring 158, the locking tongues 152 bend in the direction in which the tube 7002 is pushed.

Die Rastzungen 152 können biegesymmetrisch ausgebildet sein. Das kann bedeuten, dass die Rastzungen 152 in die Vorschubrichtung des Tubus 7002 und in die entgegengesetzte Richtung zumindest im Wesentlichen eine gleiche Biegesteifigkeit aufweisen. In anderen Ausführungsformen können die Rastzungen 152 biegeasymmetrisch ausgebildet sein. Das kann bedeuten, dass die Rastzungen 152 in die Vorschubrichtung des Tubus 7002 eine andere Biegesteifigkeit aufweisen als in die entgegengesetzte Richtung. Insbesondere können die Rastzungen 152 in die Vorschubrichtung des Tubus 7002 eine geringere Biegesteifigkeit aufweisen. Ferner kann in die entgegengesetzte Richtung beispielsweise ein mechanischer Anschlag vorgesehen sein, der ein Biegen der Rastzungen 152 einschränkt und/oder verhindert. Der mechanische Anschlag kann beispielsweise an dem Haltering 158 vorgesehen sein (nicht dargestellt). The locking tongues 152 can be designed to be flexurally symmetrical. This can mean that the locking tongues 152 have at least substantially the same flexural rigidity in the feed direction of the tube 7002 and in the opposite direction. In other embodiments, the locking tongues 152 can be designed to be flexurally asymmetrical. This can mean that the locking tongues 152 have a different flexural rigidity in the feed direction of the tube 7002 than in the opposite direction. In particular, the locking tongues 152 can have a lower flexural rigidity in the feed direction of the tube 7002. Furthermore, a mechanical stop can be provided in the opposite direction, for example, which limits and/or prevents bending of the locking tongues 152. The mechanical stop can be provided, for example, on the retaining ring 158 (not shown).

Das zumindest eine Rastelement 150, insbesondere die eine Rastzunge 152, ist durch Kraftbeaufschlagung in eine erste Richtung, insbesondere die Vorschubrichtung des Tubus 7002 beim Einführen, in eine Freigabeposition bewegbar. In der Freigabeposition gestattet das Rastelement 150 das Vorschieben des Stiletts 104 gemeinsam mit dem auf das Stilett 104 aufgeschobenen Tubus 7002 relativ zu dem Spatel 108. Durch Kraftbeaufschlagung in eine zweite Richtung, insbesondere beim Zurückziehen des Stiletts 104 aus dem Tubus 7002, ist das Rastelement 150, insbesondere die Rastzunge 152, in eine Sperrposition bewegbar. In der Sperrposition verhindert das Rastelement 150 das Zurückziehen des Tubus 7002 relativ zu dem Spatel 108. Insbesondere verhindert das Rastelement 150 das Zurückziehen des Tubus 7002 durch ein Hintergreifen zumindest eines der Rastvorsprünge 154. Beim Einführen wird der Tubus 7002 gemeinsam mit dem Stilett 104 durch den Haltering 158 geführt. Zumindest eine der Rastzungen 152 wechselwirkt dabei mit den insbesondere sägezahnförmig angeordneten Rastzähnen 156 des Tubus 7002. Die wechselwirkende Rastzunge 152 ist dazu eingerichtet, sich beim Einführen entlang der Steigung der Rastzähne 156 zu verbiegen. Das bedeutet, dass der durch die Rastzungen 152 definierte Kreis im Durchmesser vergrößert wird und der Tubus durch den Haltering 158 durchführbar ist. Das bedeutet, dass die Rastzunge 152 in der Freigabeposition ist. Die Rastzunge 152 ist dazu eingerichtet, gegen den Rastzahn 156 insbesondere radial zu drücken, wenn der Tubus 7002 eingeführt wird. In dem Bereich, in dem sich die Rastzähne 156 stufenartig verjüngen, biegt sich die Rastzunge 152 wieder zumindest im Wesentlichen in die ursprüngliche Ausrichtung, beziehungsweise Biegeposition. Indem die die Rastzunge 152 mit durch die Steigung des folgenden Rastzahns 156 gebogen wird, wird die Rastzunge wieder in die Freigabeposition bewegt. Wenn der Tubus 7002 in die entgegengesetzte Richtung bewegt wird, schlägt die Rastzunge 152 in der Sperrposition gegen eine der Anlageflächen 155 der Rastzähne 156. In der Sperrposition ist die Rastzunge 152 dadurch zumindest im Wesentlichen nicht verbiegbar. Lediglich unter einem höheren Kraftaufwand kann der Tubus 7002 in die entgegengesetzte Richtung bewegt werden. Der Kraftaufwand muss so groß sein, dass sich die Rastzunge 152 derart verbiegt, dass sie nicht mehr an der Anlagefläche 155 anliegt. Die Funktionsweise kann zumindest im Wesentlichen jener eines Kabelbinders ähnlich sein. The at least one locking element 150, in particular the one locking tongue 152, can be moved into a release position by applying force in a first direction, in particular the advance direction of the tube 7002 during insertion. In the release position, the locking element 150 allows the stylet 104 to be advanced together with the tube 7002 pushed onto the stylet 104 relative to the spatula 108. By applying force in a second direction, in particular when retracting the stylet 104 from the tube 7002, the locking element 150, in particular the locking tongue 152, can be moved into a blocking position. In the locking position, the locking element 150 prevents the tube 7002 from being retracted relative to the spatula 108. In particular, the locking element 150 prevents the tube 7002 from being retracted by engaging behind at least one of the locking projections 154. During insertion, the tube 7002 is guided together with the stylet 104 through the retaining ring 158. At least one of the locking tongues 152 interacts with the locking teeth 156 of the tube 7002, which are arranged in particular in a sawtooth shape. The interacting locking tongue 152 is designed to bend along the slope of the locking teeth 156 during insertion. This means that that the circle defined by the locking tongues 152 is enlarged in diameter and the tube can be passed through the retaining ring 158. This means that the locking tongue 152 is in the release position. The locking tongue 152 is designed to press against the locking tooth 156, in particular radially, when the tube 7002 is inserted. In the area in which the locking teeth 156 taper in steps, the locking tongue 152 bends back at least substantially into the original alignment or bending position. By bending the locking tongue 152 by the slope of the following locking tooth 156, the locking tongue is moved back into the release position. If the tube 7002 is moved in the opposite direction, the locking tongue 152 strikes against one of the contact surfaces 155 of the locking teeth 156 in the locking position. In the locking position, the locking tongue 152 is therefore at least essentially non-bendable. The tube 7002 can only be moved in the opposite direction with a greater amount of force. The amount of force must be so great that the locking tongue 152 bends in such a way that it no longer rests against the contact surface 155. The way it works can be at least essentially similar to that of a cable tie.

In den Fig. 19A bis 19C ist eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems 8000 gezeigt. Die Fig. 19A zeigt das Intubationssystems 8000 in einer schematischen perspektivischen Ansicht, die Fig. 19B in einer Ansicht von vorne und die Fig. 19C in einer Seitenansicht. Bezugnehmend auf alle drei Figuren erkennt man, dass das Intubationssystem 8000 ein Laryngoskop 8006 umfasst, das einen Handgriff 8018 und einen Spatel 8008 umfasst, wobei der Spatel 8008 an dem Handgriff 8018 angeordnet ist. Zudem umfasst das Intubationssystem 8000 eine Tubusarretiervorrichtung 8010, die dazu eingerichtet ist, ein Zurückziehen des Tubus 102 relativ zu dem Spatel 8008 zu verhindern, wenn das Stilett 104 nach dem Vorschieben aus dem Tubus 102 zurückgezogen wird. Der Tubus 102 ist ohne dem Stilett 104 dargestellt. Es versteht sich, dass jeder beliebige Tubus und/oder jedes beliebige Stilett Teil des Intubationssystems 8000 sein kann. 19A to 19C show a further embodiment of an intubation system 8000. Fig. 19A shows the intubation system 8000 in a schematic perspective view, Fig. 19B in a front view and Fig. 19C in a side view. Referring to all three figures, it can be seen that the intubation system 8000 comprises a laryngoscope 8006 which comprises a handle 8018 and a spatula 8008, wherein the spatula 8008 is arranged on the handle 8018. In addition, the intubation system 8000 comprises a tube locking device 8010 which is designed to prevent retraction of the tube 102 relative to the spatula 8008 when the stylet 104 is retracted from the tube 102 after being advanced. The tube 102 is shown without the stylet 104. It is understood that any tube and/or stylet may be part of the intubation system 8000.

Die Tubusarretiervorrichtung 8010 weist ein Bedienelement 1 12 auf, mittels dessen ein Arretierzustand und/oder ein Freigabezustand für den Tubus 102 herstellbar ist. Der Arretierzustand wird durch ein Klemmen erreicht, insbesondere indem der Tubus 102 mit einer Klemmkraft beaufschlagt wird. Dazu weist das Bedienelement 1 12 einen Klemmabschnitt 1 14 auf, der dem Spatel 8008, insbesondere einer Unterseite einer Hauptwandung 8025 des Spatels 8008, gegenüberliegt. Die Unterseite ist die Seite eines Spatels, entlang derer bei herkömmlichen Spateln ein Tubus beim Einführen entlanggeführt wird. Der Tubus 102 ist zwischen dem Klemmabschnitt 1 14 und dem Spatel 8008 klemmbar. Insbesondere wirkt die Klemmkraft derart, dass der Tubus 102 gegen den Spatel 8008, insbesondere gegen die Unterseite der Hauptwandung 8025, gedrückt wird. Mittels einer Reibkraft kann derart das Zurückziehen des Tubus 102 durch ein Beaufschlagen des Tubus 102 verhindert werden. Die Klemmkraft ist unter Bezugnahme eines Reibungskoeffizienten zwischen Tubus 102 und Klemmabschnitt 1 14 und/oder Spatel 8008 in die Reibkraft überführbar. The tube locking device 8010 has an operating element 112, by means of which a locking state and/or a release state for the tube 102 can be established. The locking state is achieved by clamping, in particular by applying a clamping force to the tube 102. For this purpose, the operating element 112 has a clamping section 114, which is opposite the spatula 8008, in particular an underside of a main wall 8025 of the spatula 8008. The underside is the side of a spatula along which a tube is guided during insertion in conventional spatulas. The tube 102 is between the clamping section 114 and the spatula 8008. In particular, the clamping force acts in such a way that the tube 102 is pressed against the spatula 8008, in particular against the underside of the main wall 8025. By means of a frictional force, the retraction of the tube 102 by applying pressure to the tube 102 can be prevented. The clamping force can be converted into the frictional force with reference to a friction coefficient between the tube 102 and the clamping section 114 and/or the spatula 8008.

Außerdem kann man erkennen, dass der Tubus 102 durch ein Bedienen des Bedienelements 1 12 mit der Klemmkraft beaufschlagbar ist. Dabei ist das Bedienelement 1 12 mittels einer Bedienkraft bedienbar, wobei die Bedienkraft in die Klemmkraft umsetzbar ist. Der Benutzer bringt die Bedienkraft auf, indem er an dem Bedienelement 1 12 zieht. Dadurch kann der Benutzer die Klemmkraft direkt steuern. Wird eine höhere Klemmwirkung benötigt, kann der Benutzer stärker an dem Bedienelement 1 12 ziehen. Das Bedienelement 1 12 umfasst dazu einen Hebel 1 16, der schwenkbar an dem Spatel 8008 angeordnet ist. Der Hebel 1 16 bildet den Klemmabschnitt 114 und einen Betätigungsabschnitt 120 aus. Der Hebel 116 ist insbesondere drehbar einer Schwenkachse 81 17 angeordnet, wodurch er schwenkbar ist. Die Schwenkachse 81 17 erstreckt sich senkrecht zu der Längsrichtung des Tubus 102, wenn der Tubus 102 eingeführt wird. Das bedeutet, dass sich die Schwenkachse 81 17 zumindest im Wesentlichen senkrecht zu einer Haupterstreckungsrichtung des Spatels 8008 erstreckt. Ferner ist die Schwenkachse 81 17 proximal zu dem Tubus 102 angeordnet, insbesondere näher zu dem Handgriff 8018. Zudem ist die Schwenkachse 81 17 in einem proximalen Drittel der Längserstreckung des Spatels 8008 angeordnet. Der Hebel 1 16, insbesondere der Klemmabschnitt 114 erstreckt sich distal von der Schwenkachse 8117 entlang des Spatels 8008. Zudem erstreckt sich der Hebel 1 16 in einem Nahbereich um die Schwenkachse 8117 seitlich von dem Spatel 8008. Der Hebel 1 16 weist distal davon einen zumindest im Wesentlichen rechtwinkligen Winkel abschnitt auf, der zumindest teilweise der Klemmabschnitt 1 14 ist. Der Tubus 102 ist in den rechtwinkligen Winkel abschnitt derart einlegbar, dass sich der Tubus 102 zwischen dem Hebel 1 16 und dem Spatel 8008 erstreckt. It can also be seen that the tube 102 can be subjected to the clamping force by operating the operating element 112. The operating element 112 can be operated using an operating force, wherein the operating force can be converted into the clamping force. The user applies the operating force by pulling on the operating element 112. This allows the user to control the clamping force directly. If a stronger clamping effect is required, the user can pull harder on the operating element 112. The operating element 112 for this purpose comprises a lever 116 which is pivotably arranged on the spatula 8008. The lever 116 forms the clamping section 114 and an actuating section 120. The lever 116 is in particular rotatably arranged on a pivot axis 8117, whereby it can pivot. The pivot axis 8117 extends perpendicular to the longitudinal direction of the tube 102 when the tube 102 is inserted. This means that the pivot axis 8117 extends at least substantially perpendicular to a main direction of extension of the spatula 8008. Furthermore, the pivot axis 8117 is arranged proximal to the tube 102, in particular closer to the handle 8018. In addition, the pivot axis 8117 is arranged in a proximal third of the longitudinal extension of the spatula 8008. The lever 116, in particular the clamping section 114, extends distally from the pivot axis 8117 along the spatula 8008. In addition, the lever 116 extends laterally from the spatula 8008 in a close range around the pivot axis 8117. The lever 116 has an at least substantially right-angled angle section distally therefrom, which is at least partially the clamping section 114. The tube 102 can be inserted into the right-angled angle section such that the tube 102 extends between the lever 116 and the spatula 8008.

Der Betätigungsabschnitt 120 erstreckt sich in die proximale Richtung von der Schwenkachse 8117 insbesondere in Richtung des Handgriffs 8018 und/oder zumindest teilweise entlang des Handgriffs 8018. Dadurch ist der Betätigungsabschnitt 120 derart in einem Nahbereich des Handgriffs 8018 angeordnet, dass der Benutzer den Betätigungsabschnitt 120 betätigen kann, während er den Handgriff 8018 greift. Mit betätigen ist in dieser Ausführungsform insbesondere ziehen gemeint. Wenn der Benutzer den Betätigungsabschnitt 1 12 in Richtung des Handgriffs 8018 zieht, klemmt er den Tubus 102 und/oder stellt den Arretierzustand her. Zieht er nicht oder mit einer relativ geringen Kraft, ist der Tubus bewegbar und/oder dadurch der Freigabezustand herstellbar. Der Betätigungsabschnitt 112 erstreckt sich lediglich entlang eines distalen Abschnitts des Handgriffs 8018. Wenn der Benutzer den Handgriff greift, befinden sich im Normalfall lediglich der kleine Finger und/oder der Ringfinger in dem Bereich des Betätigungsabschnitts 1 12. Zum Betätigen zieht der Benutzer den Hebel 1 16 mit dem kleinen Finger und/oder dem Ringfinger in Richtung des Handgriffs 8018. The actuating portion 120 extends in the proximal direction from the pivot axis 8117, in particular in the direction of the handle 8018 and/or at least partially along the handle 8018. As a result, the actuating portion 120 is arranged in a close range of the handle 8018 such that the user can actuate the actuating portion 120, while gripping the handle 8018. In this embodiment, actuation means pulling in particular. If the user pulls the actuating section 112 in the direction of the handle 8018, he clamps the tube 102 and/or establishes the locking state. If he does not pull or pulls with a relatively small force, the tube is movable and/or the release state can be established as a result. The actuating section 112 extends only along a distal section of the handle 8018. When the user grips the handle, normally only the little finger and/or the ring finger are in the area of the actuating section 112. To actuate, the user pulls the lever 116 with the little finger and/or the ring finger in the direction of the handle 8018.

In den Fig. 20A bis 20C ist eine weitere Variante des Intubationssystems 8000 gezeigt, weshalb vorrangig auf Unterschiede eingegangen wird. Einige Merkmale sind gleich, was anhand der zugeordneten Bezugszeichen erkennbar ist. Die Fig. 20A zeigt das Intubationssystems 8000 in einer schematischen perspektivischen Ansicht, die Fig. 20B in einer Ansicht von vorne und die Fig. 20C in einer Seitenansicht. Figs. 20A to 20C show another variant of the intubation system 8000, which is why differences are primarily discussed. Some features are the same, which can be seen from the assigned reference numerals. Fig. 20A shows the intubation system 8000 in a schematic perspective view, Fig. 20B in a front view and Fig. 20C in a side view.

In dieser Variante ist bezüglich einiger Merkmale anderes Bedienelement 81 12, insbesondere Hebel 81 16, vorgesehen. Die Funktionsweise ist zumindest im Wesentlichen gleich wie die des Bedienelements 1 12. Der Hebel 8116 umfasst abermals einen Klemmabschnitt 81 14 und einen Betätigungsabschnitt 8120. Der Klemmabschnitt 81 14 ist sehr ähnlich dem Klemmabschnitt 114 ausgebildet. Der vorrangige Unterschied des Hebels 81 16 ist darin zu sehen, wie der Betätigungsabschnitt 8120 ausgebildet ist. Im Unterschied erstreckt sich der Hebel 81 16 zumindest entlang des gesamten Handgriffs 8018 und/oder zumindest teilweise proximal über diesen hinaus. Im Bereich und/oder im Nahbereich des Handgriffs 8018 weist der Hebel 81 16 eine Biegung aus, die derart ausgebildet ist, dass die Finger des Benutzers zwischen dem Hebel 81 12 und dem Handgriff 8018 angeordnet sind, wenn der Benutzer den Handgriff 8018 greift. Der Betätigungsabschnitt 8120 ist insbesondere dazu eingerichtet, mit dem Zeigefinger des Benutzers betätigt zu werden, wenn der Benutzer den Handgriff 8018 greift. Ferner ist der Hebel 81 16 derart von dem Handgriff 8018 beabstandet, dass ausreichend Platz für die Finger des Benutzers vorgesehen ist, wenn der Arretierzustand hergestellt ist. Der Benutzer kann auch den Hebel 81 16 gemeinsam mit dem Handgriff 8018 mit seiner Hand greifen und seine Hand derart schließen, dass der Betätigungsabschnitt 8120 zu dem Handgriff 8018 geschwenkt wird. Dadurch kann der Benutzer eine größere Bedienkraft aufbringen, die durch den Hebel 81 16 in die Klemmkraft umgesetzt wird. In den Fig. 21 A und 21 B ist eine schematische Ansicht von unten (Fig. 21 A) auf eine weitere Ausführungsform eines Intubationssystems 9000 und eine Schnittansicht von einer distalen Seite (Fig. 21 B) des Intubationssystems 9000 gezeigt, umfassend eine Tubusarretiervorrichtung 9010. Das Intubationssystem 9000 ist ähnlich dem Intubationssystem 100 ausgebildet. Daher wird vorrangig auf unterscheidende Merkmale eingegangen. In this variant, a different operating element 81 12, in particular lever 81 16, is provided with regard to some features. The functionality is at least essentially the same as that of the operating element 1 12. The lever 81 16 again comprises a clamping section 81 14 and an actuating section 8120. The clamping section 81 14 is designed very similarly to the clamping section 114. The primary difference of the lever 81 16 can be seen in the way the actuating section 8120 is designed. In contrast, the lever 81 16 extends at least along the entire handle 8018 and/or at least partially proximally beyond it. In the area and/or in the vicinity of the handle 8018, the lever 8116 has a bend which is designed such that the user's fingers are arranged between the lever 8112 and the handle 8018 when the user grips the handle 8018. The actuating section 8120 is in particular designed to be actuated with the user's index finger when the user grips the handle 8018. Furthermore, the lever 8116 is spaced from the handle 8018 such that sufficient space is provided for the user's fingers when the locking state is established. The user can also grip the lever 8116 together with the handle 8018 with his hand and close his hand such that the actuating section 8120 is pivoted towards the handle 8018. This allows the user to apply a greater operating force, which is converted into the clamping force by the lever 81 16. In Figs. 21 A and 21 B, a schematic view from below (Fig. 21 A) of a further embodiment of an intubation system 9000 and a sectional view from a distal side (Fig. 21 B) of the intubation system 9000 are shown, comprising a tube locking device 9010. The intubation system 9000 is designed similarly to the intubation system 100. Therefore, the distinguishing features will be discussed primarily.

Die Tubusarretiervorrichtung 9010 umfasst eine Klemmfeder 164, die dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus 102 durch ein Klemmen zu verhindern. Die Klemmfeder 164 ist in der gezeigten Ausführungsform eine Blattfeder 166. Die Klemmfeder 164 ist dazu eingerichtet, für das Klemmen den Tubus 102 durch eine seitliche Kraftbeaufschlagung gegen die Tubusführungswand 126 zu drücken. An dem Spatel 108 sind zwei Montagelemente 9011 , in dem gezeigten Fall Montagestifte, derart angebracht, dass sie von der Unterseite des Spatels zumindest im Wesentlichen hinweg ragen. An der Unterseite kann der Tubus 102 insbesondere beim Einführen entlanggeführt werden. Die Blattfeder 166 ist an den Montageelementen 9011 angebracht und erstreckt sich zumindest im Wesentlichen zwischen den Montageelementen 9011. Die Blattfeder 164 bildet in dem Bereich zwischen den Montageelementen 9011 eine Führungsfläche 9013 aus. Die Führungsfläche 9013 erstreckt sich zumindest im Wesentlichen parallel zu der Tubusführungswand 126 und ist um einen Abstand von der Tubusführungswand 126 beabstandet. Der Abstand entspring zumindest im Wesentlichen dem Außendurchmesser 146 des Tubus, wenn, wie in dem dargestellten Fall, der Tubus zwischen der Tubusführungswand 126 und der Führungsfläche 9013 der Blattfeder 164 hindurchgeführt wird. Die Führungsfläche 9013 erstreckt sich über, wie in diesem Beispiel, 3 cm entlang der Längsachse des Tubus 102 und/oder kontaktiert den Tubus entlang der 3 cm. Die Blattfeder 164 ist senkrecht zu der Längsachse des Tubus 102 und/oder der Führungsfläche 9013 elastisch biegbar. In einem Zustand, in dem der Tubus 102 nicht zwischen der Blattfeder 164 und der Tubusführungswand 126 angeordnet ist, ist die Führungsfläche 9013 von der Tubusführungswand 126 um einen Abstand beabstandet, der geringer ist als der Außendurchmesser 146 des Tubus 102. Durch das Durchführen des Tubus 102 zwischen der Tubusführungswand 126 und der Blattfeder 164 wird die Blattfeder 164 insbesondere elastisch verformt. Der Tubus wird durch die dadurch entstehende Rückstellkraft gegen die Tubusführungswand 126 gedrückt und der Tubus 102 eingeklemmt. Der Benutzer kann den Tubus entlang der Längsrichtung zwischen die Blattfeder 164 und die Tubusführungswand 126 schieben, um den Tubus 102 einzuklemmen. Alternativ oder zusätzlich kann der Benutzer den Tubus von unten, also zumindest im Wesentlichen senkrecht zu der Längsrichtung des Tubus 102, zwischen die Blattfeder 164 und die Tubusführungswand 126 drücken. Der Benutzer kann im Falle einer relativ kleinen Rückstellkraft der Klemmfeder 164, den Tubus zwischen der Klemmfeder 164 und der Tubusführungswand 126 hindurchführen, während er den Tubus 102 einführt. Im Falle einer großen Rückstellkraft kann der Benutzer denThe tube locking device 9010 comprises a clamping spring 164 which is designed to prevent the retraction of the tube 102 by clamping. In the embodiment shown, the clamping spring 164 is a leaf spring 166. The clamping spring 164 is designed to press the tube 102 against the tube guide wall 126 by applying a lateral force for clamping. Two mounting elements 9011, in the case shown mounting pins, are attached to the spatula 108 in such a way that they at least substantially protrude from the underside of the spatula. The tube 102 can be guided along the underside, in particular during insertion. The leaf spring 166 is attached to the mounting elements 9011 and extends at least substantially between the mounting elements 9011. The leaf spring 164 forms a guide surface 9013 in the area between the mounting elements 9011. The guide surface 9013 extends at least substantially parallel to the tube guide wall 126 and is spaced apart from the tube guide wall 126 by a distance. The distance arises at least substantially from the outer diameter 146 of the tube when, as in the case shown, the tube is guided between the tube guide wall 126 and the guide surface 9013 of the leaf spring 164. The guide surface 9013 extends over, as in this example, 3 cm along the longitudinal axis of the tube 102 and/or contacts the tube along the 3 cm. The leaf spring 164 is elastically bendable perpendicular to the longitudinal axis of the tube 102 and/or the guide surface 9013. In a state in which the tube 102 is not arranged between the leaf spring 164 and the tube guide wall 126, the guide surface 9013 is spaced from the tube guide wall 126 by a distance that is smaller than the outer diameter 146 of the tube 102. By passing the tube 102 between the tube guide wall 126 and the leaf spring 164, the leaf spring 164 is deformed, in particular elastically. The tube is pressed against the tube guide wall 126 by the resulting restoring force and the tube 102 is clamped. The user can push the tube along the longitudinal direction between the leaf spring 164 and the tube guide wall 126 in order to clamp the tube 102. Alternatively or additionally, the user can push the tube from below, i.e. at least in the Substantially perpendicular to the longitudinal direction of the tube 102, between the leaf spring 164 and the tube guide wall 126. In the case of a relatively small restoring force of the clamping spring 164, the user can guide the tube between the clamping spring 164 and the tube guide wall 126 while inserting the tube 102. In the case of a large restoring force, the user can

Tubus 102 nach dem Einführen zwischen die Klemmfeder 164 und die Tubusführungswand 126 klemmen. Die Rückstellkraft kann beispielsweise von mechanischen Eigenschaften der Klemmfeder 164, dem Außendurchmesser 146 des Tubus 102 und/oder dem Abstand zwischen der Klemmfeder 164 und der Tubusführungswand 126 abhängen. After insertion, the tube 102 is clamped between the clamping spring 164 and the tube guide wall 126. The restoring force can depend, for example, on the mechanical properties of the clamping spring 164, the outer diameter 146 of the tube 102 and/or the distance between the clamping spring 164 and the tube guide wall 126.

Alle hierin beschriebenen Intubationssysteme 100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000 sind derart ausgebildet, dass das Zurückziehen eines Stiletts aus einem Tubus von einem einzelnen Benutzer zweihändig durchführbar ist. All intubation systems 100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000 described herein are designed such that the withdrawal of a stylet from a tube can be performed by a single user using two hands.

Bezugszeichenliste list of reference symbols

100 Intubationssystem 100 intubation system

102 Tubus 102 tube

103 Blockmanschette 103 block cuff

104 Stilett 104 Stiletto

105 Ballon 105 balloons

106 Laryngoskop 106 Laryngoscope

107 Bildgebungsvorrichtung107 imaging device

108 Spatel 108 spatulas

109 Videostilett 109 video stiletto

110 Tubusarretiervorrichtung110 tube locking device

111 Schaft 111 shaft

112 Bedienelement 112 control element

113 distales Ende 113 distal end

114 Klemmabschnitt 114 clamping section

115 proximales Ende 115 proximal end

116 Hebel 116 levers

118 Handgriff 118 handle

120 Betätigungsabschnitt120 operating section

122 Seite 122 pages

124 Seite 124 pages

125 Hauptwandung 125 main wall

126 Tubusführungswand126 tube guide wall

127 Band 127 volumes

131 Führungsrolle 131 leadership role

132 Längsachse 132 longitudinal axis

135 Stufe 135th level

136 Bildgebungsvorrichtung136 imaging device

137 Kamera 137 camera

138 Spannelement 138 clamping element

140 Schenkelfeder 140 leg spring

142 Vorsprung 142 lead

144 Gegenhalteelement144 counterholding element

146 Außendurchmesser146 outer diameter

148 Verbreiterung 148 widening

149 Wirkfläche 149 effective area

150 Rastelement 152 Rastzunge 150 locking element 152 locking tongue

154 Rastvorsprung 154 locking projection

155 Anlagefläche 155 contact surface

156 Rastzahn 156 ratchet tooth

158 Haltering 158 retaining ring

160 Oberfläche 160 surface

161 Klammerraum 161 bracket room

162 Klammer 162 bracket

163 Öffnung 163 opening

164 Klemmfeder 164 clamping spring

165 Klammerelement 165 clamp element

166 Blattfeder 166 leaf spring

1000 Intubationssystem 1000 intubation system

1002 Tubus 1002 tube

1010 Tubusarretiervorrichtung1010 tube locking device

2000 Intubationssystem 2000 intubation system

2008 Spatel 2008 Spatel

2010 Tubusarretiervorrichtung2010 tube locking device

2025 Hauptwandung 2025 main wall

2026 Tubusführungswand2026 tube guide wall

2042 Vorsprung 2042 Vorsprung

2044 Stift 2044 pen

2046 Außendurchmesser2046 outer diameter

3000 Intubationssystem3000 intubation system

3010 Tubusarretiervorrichtung3010 tube locking device

3128 Arretierelement 3128 locking element

3130 Drehachse 3130 rotation axis

4000 Intubationssystem4000 intubation system

4010 Tubusarretiervorrichtung4010 tube locking device

4128 Arretierelement 4128 locking element

4130 Drehachse 4130 rotary axis

4134 Klemme 4134 terminal

5000 Intubationssystem5000 intubation system

5010 Tubusarretiervorrichtung5010 tube locking device

5128 Arretierelement 5128 locking element

5130 Drehachse 5130 rotation axis

5131 Nase 5131 Nose

5134 Klemme 6000 Intubationssystem 5134 terminal 6000 intubation system

6010 Tubusarretiervorrichtung6010 tube locking device

7000 Intubationssystem7000 intubation system

7002 Tubus 7002 tube

7010 Tubusarretiervorrichtung7010 tube locking device

7022 Längsachse 7022 longitudinal axis

8000 Intubationssystem8000 intubation system

8006 Laryngoskop 8006 Laryngoscope

8008 Spatel 8008 spatula

8010 Tubusarretiervorrichtung8010 tube locking device

8018 Handgriff 8018 handle

8025 Hauptwandung 8025 main wall

8112 Bedienelement 8112 control element

8114 Klemmabschnitt 8114 clamping section

8116 Hebel 8116 lever

8117 Schwenkachse 8117 swivel axis

8120 Betätigungsabschnitt8120 operating section

9000 Intubationssystem9000 intubation system

9010 Tubusarretiervorrichtung9010 tube locking device

9011 Montageelement9011 mounting element

9013 Führungsfläche 9013 guide surface

Claims

Ansprüche claims 1. Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000), umfassend: einen Tubus (102, 1002, 7002); ein Stilett (104), wobei der Tubus (102, 1002, 7002) auf das Stilett (104) zumindest teilweise aufschiebbar ist; ein Laryngoskop (106, 8006), umfassend einen Spatel (108, 2008, 8008), wobei zu einem Einführen das Stilett (104) gemeinsam mit dem auf das Stilett (104) aufgeschobenen Tubus (102, 1002, 7002) relativ zu dem Spatel (108, 2008, 8008) vorschiebbar ist, und wobei das Stilett (104) nach dem Einführen aus dem Tubus (102, 1002, 7002) herausziehbar ist; und eine Tubusarretiervorrichtung (1 10, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 7010, 8010, 9010), die dazu eingerichtet ist, ein Zurückziehen des Tubus (102, 1002, 7002) relativ zu dem Spatel (108, 2008, 8008) zu verhindern, wenn das Stilett (104) nach dem Verschieben aus dem Tubus (102, 1002, 7002) zurückgezogen wird. 1. Intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000), comprising: a tube (102, 1002, 7002); a stylet (104), wherein the tube (102, 1002, 7002) can be at least partially pushed onto the stylet (104); a laryngoscope (106, 8006) comprising a spatula (108, 2008, 8008), wherein for insertion the stylet (104) together with the tube (102, 1002, 7002) pushed onto the stylet (104) can be advanced relative to the spatula (108, 2008, 8008), and wherein the stylet (104) can be pulled out of the tube (102, 1002, 7002) after insertion; and a tube locking device (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 7010, 8010, 9010) configured to prevent retraction of the tube (102, 1002, 7002) relative to the spatula (108, 2008, 8008) when the stylet (104) is retracted from the tube (102, 1002, 7002) after being moved. 2. Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) nach Anspruch 1 , wobei das Stilett (104) ein Videostilett (109), insbesondere ein Endoskop, ist, das einen zumindest im Wesentlichen biegesteifen Schaft (1 1 1 ) umfasst, wobei der Tubus (102, 1002, 7002) auf den Schaft (11 1 ) aufschiebbar ist. 2. Intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) according to claim 1, wherein the stylet (104) is a video stylet (109), in particular an endoscope, which comprises an at least substantially rigid shaft (111), wherein the tube (102, 1002, 7002) can be pushed onto the shaft (111). 3. Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000) nach Anspruch 1 oder 2, wobei die Tubusarretiervorrichtung (1 10, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010,3. Intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000) according to claim 1 or 2, wherein the tube locking device (1 10, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 7010, 8010, 9010) modular und wahlweise an dem Spatel (108, 2008, 8008) befestigbar und von dem Spatel (108, 2008, 8008) abnehmbar ausgebildet ist. 7010, 8010, 9010) is modular and can be optionally attached to the spatula (108, 2008, 8008) and removed from the spatula (108, 2008, 8008). 4. Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei der Spatel (108, 2008, 8008) und/oder der Tubus (102, 1002, 7002) die Tubusarretiervorrichtung (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 7010, 8010, 9010) zumindest teilweise ausbildet. 4. Intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) according to one of the preceding claims, wherein the spatula (108, 2008, 8008) and/or the tube (102, 1002, 7002) at least partially forms the tube locking device (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 7010, 8010, 9010). 5. Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 7000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei der Spatel (108, 2008) und der Tubus (102) gemeinsam die Tubusarretiervorrichtung (1 10, 1010, 2010, 3010, 4010, 7010) ausbilden. 5. Intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 7000) according to one of the preceding claims, wherein the spatula (108, 2008) and the tube (102) together form the tube locking device (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 7010). 6. Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei der Tubus (102, 1002) durch die Tubusarretiervorrichtung (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 7010, 8010, 9010) wahlweise freigebbar ist. 6. Intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) according to one of the preceding claims, wherein the tube (102, 1002) can be selectively released by the tube locking device (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 7010, 8010, 9010). 7. Intubationssystem (8000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (8010) zumindest ein Bedienelement (112, 8112) aufweist, mittels dessen ein Arretierzustand und/oder ein Freigabezustand für den Tubus (102) herstellbar ist. 7. Intubation system (8000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (8010) has at least one operating element (112, 8112) by means of which a locking state and/or a release state for the tube (102) can be established. 8. Intubationssystem (8000) nach Anspruch 7, wobei der Tubus (102) durch ein Bedienen des Bedienelements (112, 8112) mit einer Klemmkraft beaufschlagbar ist. 8. Intubation system (8000) according to claim 7, wherein the tube (102) can be subjected to a clamping force by operating the operating element (112, 8112). 9. Intubationssystem (8000) nach Anspruch 8, wobei das Bedienelement (112, 8112) einen Klemmabschnitt (114, 8114) aufweist, der dem Spatel (8008) gegenüberliegt, sodass der Tubus (102) zwischen dem Klemmabschnitt (114, 8114) und dem Spatel (8008) klemmbar ist. 9. Intubation system (8000) according to claim 8, wherein the operating element (112, 8112) has a clamping portion (114, 8114) which is opposite the spatula (8008) so that the tube (102) can be clamped between the clamping portion (114, 8114) and the spatula (8008). 10. Intubationssystem (8000) nach einem der Ansprüche 7 bis 9, wobei das Bedienelement (112, 8112) mittels einer Bedienkraft bedienbar ist, wobei die Bedienkraft in die Klemmkraft umsetzbar ist. 10. Intubation system (8000) according to one of claims 7 to 9, wherein the operating element (112, 8112) can be operated by means of an operating force, wherein the operating force can be converted into the clamping force. 11. Intubationssystem (8000) nach einem der Ansprüche 7 bis 10, wobei das Bedienelement (112, 8112) einen Hebel (116, 8116) umfasst, der schwenkbar an dem Spatel (8008) angeordnet ist. 11. Intubation system (8000) according to one of claims 7 to 10, wherein the operating element (112, 8112) comprises a lever (116, 8116) which is pivotally arranged on the spatula (8008). 12. Intubationssystem (8000) nach einem der Ansprüche 7 bis 11 , wobei das Laryngoskop (8006) einen Handgriff (8018) umfasst, an dem der Spatel (8008) angeordnet ist, und wobei das Bedienelement (112, 8112) einen Betätigungsabschnitt (120, 8120) umfasst, der derart in einem Nahbereich des Handgriffs (8018) angeordnet ist, dass ein Benutzer den Betätigungsabschnitt (120, 8120) betätigen kann, während er den Handgriff (8018) greift. 12. Intubation system (8000) according to one of claims 7 to 11, wherein the laryngoscope (8006) comprises a handle (8018) on which the spatula (8008) is arranged, and wherein the operating element (112, 8112) comprises an actuating section (120, 8120) which is arranged in a vicinity of the handle (8018) such that a user can actuate the actuating section (120, 8120) while gripping the handle (8018). 13. Intubationssystem (8000) nach sämtlichen der Ansprüche 9 bis 12, wobei der Hebel (116, 8116) den Klemmabschnitt (114, 8114) und den13. Intubation system (8000) according to all of claims 9 to 12, wherein the lever (116, 8116) the clamping portion (114, 8114) and the Betätigungsabschnitt (120, 8120) ausbildet. actuating section (120, 8120). 14. Intubationssystem (100, 1000, 3000, 6000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (110, 3010) einseitig ausgeführt ist. 14. Intubation system (100, 1000, 3000, 6000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (110, 3010) is designed on one side. 15. Intubationssystem (100, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (110, 2010, 4010, 5010, 6010, 7010, 8010, 9010) dazu eingerichtet ist, von wenigstens zwei gegenüberliegenden Seiten (122, 124) des Tubus (102, 1002, 7002) auf den Tubus (102, 1002, 7002) einzuwirken. 15. Intubation system (100, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (110, 2010, 4010, 5010, 6010, 7010, 8010, 9010) is designed to act on the tube (102, 1002, 7002) from at least two opposite sides (122, 124) of the tube (102, 1002, 7002). 16. Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei der Spatel (108, 2008) eine seitliche Tubusführungswand (126, 2026) umfasst; und wobei die Tubusarretiervorrichtung (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010) an der Tubusführungswand (126, 2026) angeordnet ist. 16. Intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000) according to one of the preceding claims, wherein the spatula (108, 2008) comprises a lateral tube guide wall (126, 2026); and wherein the tube locking device (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010) is arranged on the tube guide wall (126, 2026). 17. Intubationssystem (3000, 4000, 5000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (3010, 4010, 5010) zumindest ein drehbares Arretierelement (3128, 4128, 5128) umfasst. 17. Intubation system (3000, 4000, 5000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (3010, 4010, 5010) comprises at least one rotatable locking element (3128, 4128, 5128). 18. Intubationssystem (3000, 4000, 5000) nach Anspruch 17, wobei das Arretierelement (3128, 4128, 5128) eine Sperrdrehrichtung und eine der Sperrdrehrichtung entgegengesetzte Freigabedrehrichtung aufweist. 18. Intubation system (3000, 4000, 5000) according to claim 17, wherein the locking element (3128, 4128, 5128) has a locking direction of rotation and a release direction of rotation opposite to the locking direction of rotation. 19. Intubationssystem (3000, 4000, 5000) nach Anspruch 17 oder 18, wobei das Arretierelement (3128, 4128, 5128) um eine Drehachse (3130, 4130, 5130) drehbar ist, die in einem vorgeschobenen Zustand des Tubus (102) zumindest im Wesentlichen senkrecht zu einer Längsachse (132) des Tubus (102) in einem Bereich des Arretierelements (3128, 4128, 5128) angeordnet ist. 19. Intubation system (3000, 4000, 5000) according to claim 17 or 18, wherein the locking element (3128, 4128, 5128) is rotatable about a rotation axis (3130, 4130, 5130) which, in an advanced state of the tube (102), is arranged at least substantially perpendicular to a longitudinal axis (132) of the tube (102) in a region of the locking element (3128, 4128, 5128). 20. Intubationssystem (4000, 5000) nach einem der Ansprüche 17 bis 19, wobei das drehbare Arretierelement (4128, 5128) eine Klemme (4134, 5134) umfasst, die dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus (102) relativ zu dem Spatel (108) durch Einklemmen des Tubus (102) zu verhindern. 20. Intubation system (4000, 5000) according to one of claims 17 to 19, wherein the rotatable locking element (4128, 5128) comprises a clamp (4134, 5134) which is adapted to prevent retraction of the tube (102) relative to the blade (108) by clamping the tube (102). 21. Intubationssystem (3000) nach einem der Ansprüche 17 bis 20, wobei das drehbare Arretierelement (3128) eine Führungsrolle (131 ) für den Tubus (102) umfasst. 21. Intubation system (3000) according to one of claims 17 to 20, wherein the rotatable locking element (3128) comprises a guide roller (131) for the tube (102). 22. Intubationssystem (5000) nach einem der Ansprüche 17 bis 21 , wobei die Tubusarretiervorrichtung (5010) ein Spannelement (138) umfasst, das an dem Arretierelement (5128) angeordnet ist und das Arretierelement (5128) vorspannt. 22. Intubation system (5000) according to one of claims 17 to 21, wherein the tube locking device (5010) comprises a tensioning element (138) which is arranged on the locking element (5128) and pretensions the locking element (5128). 23. Intubationssystem (5000) nach Anspruch 22, wobei das Spannelement (138) eine Schenkelfeder (140) ist. 23. Intubation system (5000) according to claim 22, wherein the tensioning element (138) is a leg spring (140). 24. Intubationssystem (1000, 2000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (1010, 2010) zumindest einen Vorsprung24. Intubation system (1000, 2000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (1010, 2010) has at least one projection (142, 2042) umfasst, der dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus (1002) durch ein Hintergreifen wenigstens eines Teils des Tubus (1002) zu verhindern. (142, 2042) which is adapted to prevent retraction of the tube (1002) by engaging behind at least a portion of the tube (1002). 25. Intubationssystem (2000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (2010) ein Gegenhalteelement (144) umfasst, das dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus (1002) durch ein Hintergreifen wenigstens eines Teils des Tubus (1002) zu verhindern. 25. Intubation system (2000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (2010) comprises a counter-holding element (144) which is adapted to prevent the retraction of the tube (1002) by engaging behind at least a part of the tube (1002). 26. Intubationssystem (2000) zumindest nach Anspruch 24 und 25, wobei das Gegenhalteelement (144) von dem Vorsprung (2042) um einen Abstand beabstandet angeordnet ist, und wobei der Abstand zumindest im Wesentlichen einem Außendurchmesser (2046) des Tubus (1002) entspricht. 26. Intubation system (2000) at least according to claim 24 and 25, wherein the counter-holding element (144) is arranged at a distance from the projection (2042), and wherein the distance at least substantially corresponds to an outer diameter (2046) of the tube (1002). 27. Intubationssystem (1000, 2000) zumindest nach Anspruch 24, wobei der Tubus (1002) eine umfängliche Verbreiterung (148) umfasst, und wobei die umfängliche Verbreiterung (148) durch zumindest einen Teil der27. Intubation system (1000, 2000) according to at least claim 24, wherein the tube (1002) comprises a circumferential widening (148), and wherein the circumferential widening (148) is defined by at least a portion of the Tubusarretiervorrichtung (1010) hintergreifbar ist. The tube locking device (1010) can be engaged behind it. 28. Intubationssystem (7000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, umfassend zumindest ein Rastelement (150), insbesondere eine Rastzunge28. Intubation system (7000) according to one of the preceding claims, comprising at least one locking element (150), in particular a locking tongue (152), das durch Kraftbeaufschlagung in eine erste Richtung in eine Freigabeposition bewegbar ist, in welcher das Rastelement (150) das Vorschieben des Stiletts (104) gemeinsam mit dem auf das Stilett (104) aufgeschobenen Tubus (7002) relativ zu dem Spatel (108) gestattet, und das durch Kraftbeaufschlagung in eine zweite Richtung in eine Sperrposition bewegbar ist, in welcher das Rastelement (150) das Zurückziehen des Tubus (7002) relativ zu dem Spatel (108) verhindert. (152) which can be moved by applying force in a first direction into a release position in which the locking element (150) allows the advancement of the stylet (104) together with the tube (7002) pushed onto the stylet (104) relative to the spatula (108), and which can be moved by applying force into a second direction into a locking position in which the locking element (150) prevents the retraction of the tube (7002) relative to the spatula (108). 29. Intubationssystem (7000) nach Anspruch 28, wobei die Tubusarretiervorrichtung (7010) mehrere Rastvorsprünge (154), insbesondere Rastzähne (156), umfasst, die jeweils eine Sperrposition definieren und die entlang einer Längsachse (7022) des Tubus (7002) hintereinander angeordnet sind, und wobei das Rastelement (150) dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus (7002) durch ein Hintergreifen zumindest eines der Rastvorsprünge (154) zu verhindern. 29. Intubation system (7000) according to claim 28, wherein the tube locking device (7010) comprises a plurality of locking projections (154), in particular locking teeth (156), each defining a locking position and which are arranged one behind the other along a longitudinal axis (7022) of the tube (7002), and wherein the locking element (150) is designed to prevent the retraction of the tube (7002) by engaging behind at least one of the locking projections (154). 30. Intubationssystem (7000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (7010) einen Haltering (158) umfasst, der an dem Spatel (108) angebracht ist, wobei das Stilett (104) gemeinsam mit dem auf das Stilett (104) aufgeschobenen Tubus (7002) durch den Haltering (158) hindurch relativ zu dem Spatel (108) vorschiebbar ist. 30. Intubation system (7000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (7010) comprises a retaining ring (158) which is attached to the spatula (108), wherein the stylet (104) together with the tube (7002) pushed onto the stylet (104) can be advanced through the retaining ring (158) relative to the spatula (108). 31 . Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 8000, 9000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (1 10, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 8010, 9010) dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus (102, 1002) durch ein Beaufschlagen des Tubus (102, 1002) mit einer Reibkraft zu verhindern. 31. Intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 8000, 9000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 8010, 9010) is designed to prevent the retraction of the tube (102, 1002) by applying a frictional force to the tube (102, 1002). 32. Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 8000, 9000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 8010, 9010) zumindest eine gummierte, profilierte und/oder raue Oberfläche (160) umfasst. 32. Intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 8000, 9000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (110, 1010, 2010, 3010, 4010, 5010, 6010, 8010, 9010) comprises at least one rubberized, profiled and/or rough surface (160). 33. Intubationssystem (6000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (6010) zumindest eine Klammer (162) umfasst, in welche der Tubus (102) einhakbar ist. 33. Intubation system (6000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (6010) comprises at least one clamp (162) into which the tube (102) can be hooked. 34. Intubationssystem (6000) nach Anspruch 33, wobei der Tubus (102) seitlich in die Klammer (162) einhakbar und seitlich aus der Klammer (162) aushakbar ist. 34. Intubation system (6000) according to claim 33, wherein the tube (102) can be hooked laterally into the clamp (162) and unhooked laterally from the clamp (162). 35. Intubationssystem (9000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei die Tubusarretiervorrichtung (9010) eine Klemmfeder (164) umfasst, die dazu eingerichtet ist, das Zurückziehen des Tubus (102) durch ein Klemmen zu verhindern. 35. Intubation system (9000) according to one of the preceding claims, wherein the tube locking device (9010) comprises a clamping spring (164) which is adapted to prevent retraction of the tube (102) by clamping. 36. Intubationssystem (9000) nach Anspruch 35, wobei der Spatel (108) eine seitliche Tubusführungswand (126) umfasst, und wobei die Klemmfeder (164) dazu eingerichtet ist, für das Klemmen den Tubus (102) durch eine seitliche Kraftbeaufschlagung gegen die Tubusführungswand (126) zu drücken. 36. Intubation system (9000) according to claim 35, wherein the spatula (108) comprises a lateral tube guide wall (126), and wherein the clamping spring (164) is configured to press the tube (102) against the tube guide wall (126) by applying a lateral force for clamping. 37. Intubationssystem (9000) nach Anspruch 35 oder 36, wobei die Klemmfeder (164) eine Blattfeder (166) ist. 37. Intubation system (9000) according to claim 35 or 36, wherein the clamping spring (164) is a leaf spring (166). 38. Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche, wobei das Zurückziehen des Stiletts (104) aus dem Tubus (102, 1002, 7002) von einem einzelnen Benutzer zweihändig durchführbar ist. 38. Intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) according to one of the preceding claims, wherein the withdrawal of the stylet (104) from the tube (102, 1002, 7002) can be carried out by a single user with two hands. 39. Laryngoskop (106, 8006) für ein Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) nach einem der vorhergehenden Ansprüche. 39. Laryngoscope (106, 8006) for an intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) according to one of the preceding claims. 40. Tubus (102, 1002, 7002) für ein Intubationssystem (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) zumindest nach Anspruch 4. 40. Tube (102, 1002, 7002) for an intubation system (100, 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000, 9000) at least according to claim 4.
PCT/EP2024/063593 2023-05-22 2024-05-16 Intubation system comprising a tube locking device, laryngoscope and tube Pending WO2024240608A1 (en)

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DE102023113304.7A DE102023113304A1 (en) 2023-05-22 2023-05-22 Intubation system comprising a tube locking device, laryngoscope and tube
DE102023113304.7 2023-05-22

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