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DE2734249A1 - Oberschenkelhalsprothese - Google Patents

Oberschenkelhalsprothese

Info

Publication number
DE2734249A1
DE2734249A1 DE19772734249 DE2734249A DE2734249A1 DE 2734249 A1 DE2734249 A1 DE 2734249A1 DE 19772734249 DE19772734249 DE 19772734249 DE 2734249 A DE2734249 A DE 2734249A DE 2734249 A1 DE2734249 A1 DE 2734249A1
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
hollow cylinder
grooves
neck prosthesis
implant
femoral neck
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Pending
Application number
DE19772734249
Other languages
English (en)
Inventor
Dieter Dr Med Holzrichter
Peter Dipl Ing Schultz
Hans Dr Med Seiler
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Bayer AG
Original Assignee
Bayer AG
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Bayer AG filed Critical Bayer AG
Priority to DE19772734249 priority Critical patent/DE2734249A1/de
Priority to EP78100449A priority patent/EP0000549A1/de
Priority to IT7826183A priority patent/IT7826183A0/it
Priority to JP9103878A priority patent/JPS5427295A/ja
Publication of DE2734249A1 publication Critical patent/DE2734249A1/de
Pending legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0054Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers having a cylindrical implant connecting part
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0018Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools characterised by the shape
    • A61C8/0022Self-screwing
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0066Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers with positioning means
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0069Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers tapered or conical connection
    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
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    • A61F2/36Femoral heads ; Femoral endoprostheses
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    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0069Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers tapered or conical connection
    • A61C8/0071Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers tapered or conical connection with a self-locking taper, e.g. morse taper
    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
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    • A61F2/3609Femoral heads or necks; Connections of endoprosthetic heads or necks to endoprosthetic femoral shafts
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • A61F2002/3011Cross-sections or two-dimensional shapes
    • A61F2002/30159Concave polygonal shapes
    • A61F2002/30171Concave polygonal shapes rosette- or star-shaped
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/30199Three-dimensional shapes
    • A61F2002/30205Three-dimensional shapes conical
    • A61F2002/3021Three-dimensional shapes conical frustoconical
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
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    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2002/30331Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by longitudinally pushing a protrusion into a complementarily-shaped recess, e.g. held by friction fit
    • A61F2002/30332Conically- or frustoconically-shaped protrusion and recess
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2002/30331Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by longitudinally pushing a protrusion into a complementarily-shaped recess, e.g. held by friction fit
    • A61F2002/30362Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by longitudinally pushing a protrusion into a complementarily-shaped recess, e.g. held by friction fit with possibility of relative movement between the protrusion and the recess
    • A61F2002/30364Rotation about the common longitudinal axis
    • A61F2002/30367Rotation about the common longitudinal axis with additional means for preventing said rotation
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    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2002/30476Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements locked by an additional locking mechanism
    • A61F2002/30507Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements locked by an additional locking mechanism using a threaded locking member, e.g. a locking screw or a set screw
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    • A61F2002/30537Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for adjustable
    • A61F2002/30538Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for adjustable for adjusting angular orientation
    • A61F2002/3054Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for adjustable for adjusting angular orientation about a connection axis or implantation axis for selecting any one of a plurality of radial orientations between two modular parts, e.g. Morse taper connections, at discrete positions, angular positions or continuous positions
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    • A61F2002/30535Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30593Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for hollow
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    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0063Three-dimensional shapes
    • A61F2230/0067Three-dimensional shapes conical

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Dentistry (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Description

Bayer Aktiengesellschaft
273A249
Zentralbereich Patente. Marken und Lizenzen
SOO Leverkusen. Bayerwerk Ki/eb
2 a Juli 1977
Oberschenkelhalsprothese
Die Erfindung betrifft eine Oberschenkelhalsprothese mit einem stielförmigen Implantat, das in den Oberschenkelknochen eingesetzt wird.
Der Hüftgelenkersatz ist in der Endoprothetik seit vielen Jahren bekannt. Es wurden zahlreiche Ausführungen entwickelt, um die Fehler der vorangegangenen Prothesen zu vermeiden.
Die Problematik der Totalendoprothese des Hüftgelenkes ist unter verschiedenen Aspekten zu sehen· Zu den wichtigsten Aspekten gehört die Langzeitverankerung des Stieles im Knochen. Es ist bisher üblich, den Stiel mit Zement im Knochenlager zu verankern. Bei diesen zementverankerten Prothesen treten nach 5 bis 6 Jahren gehäuft Lockerungen auf. Um auch bei jüngeren Menschen, deren Lebenserwartung über der Haltbarkeit der bisherigen Prothesen und Prothesenverankerungen liegt, einen prothetischen Hüftgelenkersatz durchführen zu können, werden in Jüngster Zeit auch unterschiedlichst profilierte Stiele (z.B. Tragrippenprothese n.Prof .Mittelmeier) erprobt.Diese werden mit einem bisher nicht vermeidbaren Spiel im Knochen eingepaßt. Durch längere Entlastung des Beines werden Bewegungen des Implantates gering gehalten, um so eine knöcherne Ummauerung und Fixierung des Prothesenstieles zu erreichen· Durch das bisher nicht vermeidbare Spiel kann darüber hinaus
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die gelenkgerechte Stellung des Implantates nicht gewährleistet werden.
Die bisherigen Verankerungsarten bringen folgende Nachteile mit sich:
1. Bei sofortiger Belastbarkeit zementverankerter Prothesen treten ungünstige Wechselwirkungen mit dem Gewebe auf.
2. Zementfreie Verankerungen lassen bislang kaum die Möglichkeit des exakten, gelenkgerechten Ausrichtens zu. Das nicht vermeidbare Spiel des Implantates ermöglicht Wackelbewegungen· Dadurch bildet sich ein minderwertiges Fixationsgewebe·
Der Erfindung liegt daher die Aufgabe zugrunde» ein Implantat zu entwickeln, das zementlos und gelenkgerecht eingesetzt werden kann und sofort belastbar ist.
Diese Aufgabe wird erfindungsgemäß dadurch gelöst, daß das Implantat aus zwei Teilen besteht und das eine Teil als Hohlzylinder ausgebildet ist, der auf der Innenseite mit axialen Nuten und auf der Außenseite mit einem Gewinde versehen ist und am oberen Ende einen konischen Endabschnitt aufweist und daß das andere Teil als ein in den Hohlzylinder formschlüssig einsetzbarer Vollzylinder mit in die Nuten eingreifenden axialen Stegen und einer dem Endabschnitt entsprechenden konischen Erweiterung ausgebildet ist. Mittels des Außengewindes läßt sich der Hohlzylinder zementfrei und ohne Spiel bei sofortiger Belastbarkeit im Knochen verankern. Der Nuten-Steg-Fonnsohluß ermöglicht eine gelenkgerechte radiale Ausrichtung des Prothesenkopfes am oberen Ende des Vollzylinders· Durch die konische Ausbildung von Hohl- und Vollzylinder am oberen Ende wird eine Verklemmung des eingeschraubten Hohlzylinders bei Erreichen der gewünschten Endstellung bewirkt und eine Rotationsstabilität der Prothese erreicht·
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Vorteilhaft sind auch auf der Außenseite des Hohlzylinders axiale Nuten mit einer Breite von 4 bis 8 mm eingefräst· Darüber hinaus ist es günstig, wenn die äußere Oberfläche des Hohlzylinders aufgerauht ist.
Im Laufe der Zeit kann das Knochengewebe in diese äußeren Nuten einwachsen, was eine zusätzliche Rotationsstabilisierung bewirkt.
Mit der Erfindung werden folgende Vorteile erzielt:
1. Durch die Zweiteilung der Prothese läßt sich der Kopfteil unabhängig von der Endstellung des festgeklemmten Hohlzylinders gelenkgerecht, radial ausgerichtet fixieren.
2. Mittels des Gewindes läßt sich das Implantat spielfrei und damit ohne Beeinträchtigung des Fixationsgewebes verankern.
5».Das Implantat kann zementlos eingesetzt werden. Wechselwirkungen mit dem Gewebe werden ausgeschaltet.
4. Die äußeren Nuten des Hohlzylinders bewirken neben dem in Endstellung verklemmenden oberen konischen Teil bei bereits fest verankerter Prothese durch einwachsendes Pixationsgewebe eine zusätzliche Rotationsstabilität·
5. Die Verankerung durch ein Gewinde vergrößert die Oberfläche des Implantates und verbessert dadurch die Haftung.
6. Die spielfreie, gelenkgerechte Verankerung erweitert
die Anwendungsmöglichkeit von isoelastischen Werkstoffen.
Im folgenden wird die Erfindung anhand eines in der Zeichnung dargestellten AusfUhrungsbelspleles näher erläutert.
Es zeigen:
Figur 1 eine Draufsicht (senkrecht zur Achse des Außentelies)
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Figur 2 einen vergrößerten Querschnitt A-A gemäß Fig. 1, Figur 3 eine Draufsicht des vollzylindrischen Innenteilas» Figur 4 einen vergrößerten Querschnitt B-B gemäß Fig· 3» Figur 5 eine modifizierte Ausführung, bei der die Nuten zur radialen Fixierung an dem konischen Endabschnitt des hohlzylindrischen Außenteiles angebracht sind.
Das hohlzylindrische Außenteil 1 (Gewindehülse gemäß Fig· I) besteht aus der geraden Hülse 2 und dem konischen Endabschnitt 3· Im Bereich der Hülse 2 ist ein Gewinde 4 (s. Fig· I und 2), z.B. M l8 χ 1,5 eingeschnitten. Außerdem sind auf der Außenseite mehrere axiale Nuten 5 mit einer Breite zwischen 1 bis 8 mm eingefräst· Die Tiefe der Nuten 5 entspricht der Gewindetiefe (u.U. auch tiefer), so daß der Gewindesteg durch die Nuten vollständig unterbrochen wird· Die Innenfläche der Hülse 2 ist mit einer Vielzahl gleichmäßig über den Umfang verteilter dreieckförmiger Nuten 6 versehen (z.B. 24 Zähne mit einem Modul von 0,5 mm).
Der obere Endabschnitt 3 des Hohlzylinders 1 1st konisch erweitert und besitzt am oberen Rand Gewinde 7 für Arretierschrauben·
Das vollzylindrische Innenteil 8 gemäß Fig· 3 und 4 besteht aus dem zylindrischen Stiel 9, der konischen Erweiterung 10 und dem Kopfansatz 11. Der Stiel 9 ist alt axialen« gleichmäßig über den Umfang verteilten dreieckigen Stegen 12 (s.Fig* 4) versehen· Die Stege 12 sind so geformt, daß sie bein Zusammenbau von Innenteil 8 und Außenteil 1 formschlüssig In die dreieckförmigen Nuten 6 eingreifen· Auf diese Weise ist das Innenteil 8 in zusammengebautem Zustand radial fixiert. Die konische Erweiterung 10 hat die gleiche Steigung wie der konische Endabschnitt 3 des Außenteiles· Die in das Gewinde 7 (Pig· 1) eingeschraubten Imbusschrauben greifen In die Ringnut 13 (Pig· 3) und sorgen für einen Preßsitz des Innenteiles
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9 im Außenteil 1. Der Kopfansatz 11 ist in üblicher Weise (s. Fig. 5) gekrümmt ausgebildet. Die Außenfläche der Hülse 2 ist aufgerauht, um ein besseres Anwachsen des Kallus zu ermöglichen. Sämtliche Teile sind aus einem Edelstahl für medizinische Anforderungen gefertigt. Eine Fertigung mit einem EmailUberzug ist ebenfalls möglich.
Fig. 5 zeigt eine modifizierte Ausführung· Der Endabschnitt des Hohlzylinders 1 geht hier in eine zylindrische Öffnung 14 über. Die Nuten 6 zur radialen Fixierung des vollzylindrischen Innenteiles 8 sind längs der Mantelfläche dieser zylindrischen öffnung 14 eingefräst· Der übrige Teil des Hohlzylinders 1 trägt keine Nuten. In entsprechender Weise ist das vollzylindrische Innenteil auf einem kurzen Stück 15 mit axialen Stegen 12 versehen, die fernschlüssig in die Nuten 6 eingreifen. Diese Ausführung hat sich vor allem dann bewährt, wenn man zu kleineren Dimensionen übergehen will (Reduzierung von Durchmesser und Länge des hohlzylindrischen Außenteiles).
Zum Einsetzen des zweiteiligen Implantates wird in den Knochen ein dem Gewinde 4 entsprechendes Muttergewinde geschnitten. Dann wird das Außenteil 1 eingeschraubt. Anschließend wird das Innenteil 8 eingesetzt und mittels der in die Gewinde eingeschraubten Imbusschrauben fixiert. Die radiale Feinverzahnung 6, 12 ermöglicht eine sehr genaue Justierung in radialer Richtung. Aufgrund der exakten Justiermöglichkeit, der stabilen Fixierung und der großen Oberfläche der Hülse 2 ist das neue Implantat allen bisher eingesetzten Prothesen überlegen.
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Claims (4)

  1. Patentansprüche: 27342A9
    Ί .Oberschenkelhalsprothese bestehend aus einem stielfönnigen Implantat, das In den Knochen eingesetzt wird, dadurch gekennzeichnet, daß das Implantat aus zwei Teilen besteht und das eine Teil als Hohlzylinder (1,2) ausgebildet 1st, der auf der Innenseite mit axialen Nuten (6) und auf der Außenseite mit einem Gewinde (4) versehen 1st und am oberen Ende einen konischen Endabschnitt (5) aufweist, und daß das andere Teil als ein In den Hohlzylinder (1) formschlüssig einsteckbarer Vollzylinder (8) mit in die Nuten eingreifenden axialen Stegen (12) und einer dem Endabschnitt entsprechenden konischen Erweiterung (10) ausgebildet ist.
  2. 2. Oberschenkelhalsprothese nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß auf der Außenseite des Hohlzylinders (2) axiale Nuten mit einer Breite von 1 bis 8 mm eingefräst sind·
  3. 2. Oberschenkelhalsprothese nach Anspruch 1 bis 2, dadurch gekennzeichnet, daß die äußere Oberfläche des Hohlzylinders (1) aufgerauht ist.
  4. 4. Oberschenkelhalsprothese nach Anspruch 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, daß der konische Endabschnitt (3) des Hohlzylinders (1) mit einer zylindrischen Öffnung (14) abgeschlossen ist, längs deren Mantelfläche die axialen Nuten (6) angeordnet sind.
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    ORIGINAL INSPECTED
DE19772734249 1977-07-29 1977-07-29 Oberschenkelhalsprothese Pending DE2734249A1 (de)

Priority Applications (4)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE19772734249 DE2734249A1 (de) 1977-07-29 1977-07-29 Oberschenkelhalsprothese
EP78100449A EP0000549A1 (de) 1977-07-29 1978-07-20 Endoprothese
IT7826183A IT7826183A0 (it) 1977-07-29 1978-07-27 Endoprotesi.
JP9103878A JPS5427295A (en) 1977-07-29 1978-07-27 Internal prosthetic material

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE19772734249 DE2734249A1 (de) 1977-07-29 1977-07-29 Oberschenkelhalsprothese

Publications (1)

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DE2734249A1 true DE2734249A1 (de) 1979-02-08

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DE19772734249 Pending DE2734249A1 (de) 1977-07-29 1977-07-29 Oberschenkelhalsprothese

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EP (1) EP0000549A1 (de)
JP (1) JPS5427295A (de)
DE (1) DE2734249A1 (de)
IT (1) IT7826183A0 (de)

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DE3312555A1 (de) * 1982-04-01 1983-10-13 Mecron Medizinische Produkte Gmbh, 1000 Berlin Kniegelenkprothese
DE3334058A1 (de) * 1983-09-21 1985-04-04 Ulrich Dr.-Ing. 5600 Wuppertal Witzel Hueftendoprothese in verbundbauweise
DE3535158A1 (de) * 1985-10-02 1987-04-09 Gmt Medizinische Technik Gmbh Sattelprothese
DE3600804C1 (en) * 1986-01-14 1987-08-13 Orthoplant Endoprothetik Hip joint prosthesis with condyle connector
US4822370A (en) * 1986-01-14 1989-04-18 Orthoplant Endoprothetik Hip joint femoral prosthesis
EP0396519B1 (de) * 1989-04-25 1994-02-09 Per-Ingvar Branemark Verankerungselement zum Halten eines Gelenkteils eines Fingers oder anderer künstlicher Gelenke
DE19940348A1 (de) * 1999-04-27 2000-11-16 Steinicke Maschinen Und Werkze Zweiteilige Endoprothese, insbesondere für ein künstliches Hüftgelenk
US7135044B2 (en) 2004-03-09 2006-11-14 Howmedics Osteonics Corp. Modular prosthesis kits

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Cited By (11)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3312555A1 (de) * 1982-04-01 1983-10-13 Mecron Medizinische Produkte Gmbh, 1000 Berlin Kniegelenkprothese
DE3334058A1 (de) * 1983-09-21 1985-04-04 Ulrich Dr.-Ing. 5600 Wuppertal Witzel Hueftendoprothese in verbundbauweise
US4619659A (en) * 1983-09-21 1986-10-28 Ulrich Witzel Hip endoprosthesis
DE3535158A1 (de) * 1985-10-02 1987-04-09 Gmt Medizinische Technik Gmbh Sattelprothese
DE3600804C1 (en) * 1986-01-14 1987-08-13 Orthoplant Endoprothetik Hip joint prosthesis with condyle connector
US4822370A (en) * 1986-01-14 1989-04-18 Orthoplant Endoprothetik Hip joint femoral prosthesis
EP0396519B1 (de) * 1989-04-25 1994-02-09 Per-Ingvar Branemark Verankerungselement zum Halten eines Gelenkteils eines Fingers oder anderer künstlicher Gelenke
DE19940348A1 (de) * 1999-04-27 2000-11-16 Steinicke Maschinen Und Werkze Zweiteilige Endoprothese, insbesondere für ein künstliches Hüftgelenk
DE19940348C2 (de) * 1999-04-27 2003-04-30 Steinicke Maschinen Und Werkze Zweiteilige Endoprothese, insbesondere für ein künstliches Hüftgelenk
DE19940348C5 (de) * 1999-04-27 2006-07-13 Steinicke Maschinen- Und Werkzeugbau Ag Zweiteilige Endoprothese, insbesondere für ein künstliches Hüftgelenk
US7135044B2 (en) 2004-03-09 2006-11-14 Howmedics Osteonics Corp. Modular prosthesis kits

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IT7826183A0 (it) 1978-07-27
EP0000549A1 (de) 1979-02-07

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