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CH701006A2 - Disc pads. - Google Patents

Disc pads. Download PDF

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Publication number
CH701006A2
CH701006A2 CH00764/09A CH7642009A CH701006A2 CH 701006 A2 CH701006 A2 CH 701006A2 CH 00764/09 A CH00764/09 A CH 00764/09A CH 7642009 A CH7642009 A CH 7642009A CH 701006 A2 CH701006 A2 CH 701006A2
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
disc
annulus fibrosus
cushion
pad
opening
Prior art date
Application number
CH00764/09A
Other languages
German (de)
Inventor
Marcel Dr Med Capaul
Original Assignee
Marcel Dr Med Capaul
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Marcel Dr Med Capaul filed Critical Marcel Dr Med Capaul
Priority to CH00764/09A priority Critical patent/CH701006A2/en
Priority to PCT/CH2010/000123 priority patent/WO2010130060A1/en
Publication of CH701006A2 publication Critical patent/CH701006A2/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/44Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
    • A61F2/441Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs made of inflatable pockets or chambers filled with fluid, e.g. with hydrogel
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/30004Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis
    • A61F2002/30014Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis differing in elasticity, stiffness or compressibility
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/3006Properties of materials and coating materials
    • A61F2002/3008Properties of materials and coating materials radio-opaque, e.g. radio-opaque markers
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30535Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30581Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for having a pocket filled with fluid, e.g. liquid
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30535Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30593Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for hollow
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/44Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
    • A61F2/442Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient
    • A61F2002/444Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient for replacing the nucleus pulposus
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/44Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
    • A61F2002/4495Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs having a fabric structure, e.g. made from wires or fibres
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0014Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis
    • A61F2250/0018Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in elasticity, stiffness or compressibility
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0058Additional features; Implant or prostheses properties not otherwise provided for
    • A61F2250/0096Markers and sensors for detecting a position or changes of a position of an implant, e.g. RF sensors, ultrasound markers
    • A61F2250/0098Markers and sensors for detecting a position or changes of a position of an implant, e.g. RF sensors, ultrasound markers radio-opaque, e.g. radio-opaque markers

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Dispersion Chemistry (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Neurology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

Das erfindungsgemässe Bandscheibenkissen (25) wird innerhalb des Annulus Fibrosus (20) an Stelle des Nucleus Pulposus platziert, indem es in zusammengefaltetem Zustand seiner Hülle (25) durch eine Öffnung im Annulus Fibrosus (20) in dessen Innenraum eingeführt und dort befüllt wird, bis die Wirbel ihren natürlichen Abstand wieder erreicht haben und insbesondere die Facettengelenke entlastet sind.The disc cushion (25) according to the invention is placed inside the annulus fibrosus (20) in place of the nucleus pulposus by being introduced into its interior through an opening in the annulus fibrosus (20) in the collapsed state of its sheath (25) and filled there, until the vertebrae have reached their natural distance again and in particular the facet joints are relieved.

Description

       

  [0001]    Die vorliegende Erfindung betrifft ein Bandscheibenkissen nach Anspruch 1 sowie ein Verfahren nach Anspruch 9.

  

[0002]    Dieses Bandscheibenkissen bzw. das erfindungsgemässe Verfahren finden Ihre Verwendung zur Therapie der Wirbelsäule, insbesondere der humanen Wirbelsäule.

  

[0003]    Die Bandscheibe befindet sich zwischen benachbarten Wirbeln der Wirbelsäule, die durch Bänder und Muskulatur stabilisiert ist, und erlaubt deren über die Facettengelenke mitgeführte Bewegung, da die Wirbel selbst steif sind. Zudem erfolgt die Übertragung von Kräften vom einen Wirbel zum anderen Wirbel im Wesentlichen durch die Bandscheibe, mit der Folge, dass diese nicht nur deformierbar, sondern zugleich auch hoch beanspruchbar sein muss. Darüber hinaus besitzt die Bandscheibe auch dämpfende Wirkung gegen stossartig auftretende Belastung.

  

[0004]    Übermässige Deformation, Beanspruchung oder auch die Alterung führen zu den bekanntermassen überaus häufig auftretenden funktionellen Schäden an der Bandscheibe, welche nebst Schmerzen eine Behinderung bis zur Immobilität zur Folge haben. Beispielhaft sei erwähnt, dass sich bei reduzierter Dicke der Bandscheibe, sei dies durch Bandscheibenvorfall, durch Alterung oder durch einen anderen Grund, eine veränderte relative Lage der durch sie getrennten Wirbel ergibt, mit der Folge, dass dann die Facettengelenke fehlerhaft belastet werden, was wiederum zu Gelenkschäden und Schmerzen führt.

  

[0005]    Die Bandscheibe selbst besteht aus zwei Komponenten: einmal dem Nukleus Pulposus, dessen gallertartige Masse die mechanische Funktion der Bandscheibe sicherstellt und dann der Annulus Fibrosus, der den oben und unten über die Endplatten der Wirbelkörper gehaltenen Nukleus Pulposus seitlich umschliesst, so dass dieser in seiner Lage gefangen und bei der Aktion der Wirbelsäule im Wesentlichen hydrostatischem Druck ausgesetzt ist.

  

[0006]    Bandscheibenschäden ergeben sich unter anderem, wenn durch Rissbildung im Annulus Fibrosus Masse des Nukleus Pulposus austritt (Bandscheibenvorfall) oder wenn durch Wasserverlust mit Abbau der Proteoglykane die Ernährung des Nukleus Pulposus nur noch mangelhaft gegeben ist und dieser schrumpft, so dass die Höhe der Bandscheibe vermindert ist.

  

[0007]    Wie oben erwähnt, besitzen dann die Wirbelkörper nur noch ungenügenden Abstand voneinander, wodurch die Fixierung der Wirbelkörper über die umgebenden Muskeln und Bänder lose wird, so dass sie sich einerseits seitlich gegen einander verschieben können und andererseits die Facettengelenke falsch belastet sind. Im Ergebnis ist die Funktionalität der Wirbelsäule schmerzhaft reduziert.

  

[0008]    Zahlreiche weitere pathologische Erscheinungsformen der Bandscheibe sind bekannt.

  

[0009]    Zur Therapie ist versucht worden, die natürliche Bandscheibe durch eine künstliche Bandscheibe zu ersetzen, in dem diese durch die Bauchhöhle eingeführt und zwischen den betroffenen Wirbeln eingesetzt wird. Solch ein durch die Bauchhöhle erfolgender Eingriff ist risikoreich; zudem ergeben sich verschiedene Probleme im Bereich der künstlichen Bandscheibe. Im Ergebnis muss festgestellt werden, dass diese Technik noch am Anfang steht und problembehaftet ist.

  

[0010]    Entsprechend ist es die Aufgabe der vorliegenden Erfindung, eine Vorrichtung und ein Verfahren zur verbesserten Therapie von Bandscheibenschäden zu schaffen.

  

[0011]    Dadurch, dass erfindungsgemäss ein Bandscheibenkissen vorgesehen ist, das durch eine Öffnung im Annulus Fibrosus hindurch platzierbar ist, kann der Annulus Fibrosus in seiner natürlichen Lage belassen und Masse nur des Nukleus Pulposus künstlich ersetzt werden, was zu einer minimal belastenden Therapie für defekte Bandscheiben führt.

  

[0012]    Die Erfindung wird nachstehend anhand der Figuren näher beschrieben.

  

[0013]    Es zeigt:
<tb>Fig. 1<sep>zwei benachbarte Wirbel einer Wirbelsäule,


  <tb>Fig. 2a<sep>einen Querschnitt durch eine Bandscheibe mit Sicht auf den oberhalb dieser gelegenen Wirbel,


  <tb>Fig. 2b<sep>die Ansicht von Fig. 2a, wobei erfindungsgemäss ein Bandscheibenkissen in den Annulus Fibrosus eingesetzt ist, und


  <tb>Fig. 3<sep>eine Ansicht eines erfindungsgemässen Bandscheibenkissens.

  

[0014]    Fig. 1 zeigt zwei benachbarte, durch eine Bandscheibe 1 an einander abgestützte Wirbel 2 und 3, wobei weiter Bandscheiben 4 und 5, jedoch zur Entlastung der Figur die ihrerseits an diese anschliessenden weiteren Wirbel nicht mehr dargestellt sind. Die Form der Wirbel verändert sich über die verschiedenen Abschnitte der Wirbelsäule (d.h. von der Lenden- bis zur Halswirbelsäule); das erfinderische Bandscheibenkissen ist aber grundsätzlich nicht an eine bestimmte Form des Wirbels gebunden, mit Ausnahme der Halswirbel C1 und C2. Die in Fig. 1(und auch in den weiteren Figuren) gezeigten Wirbel beschränken deshalb die Verwendung des Bandscheibenkissens nicht auf einen bestimmten Abschnitt der Wirbelsäule.

  

[0015]    Ersichtlich sind die Wirbelkörper 6 und 7 mit den zugehörigen Dornfortsätzen 8 und 9, den Querfortsätzen 10 und 11 sowie den oberen Gelenkfortsätzen 12 und 13 und den unteren Gelenkfortsätzen 14 und 15.

  

[0016]    Das Ende des unteren Gelenkfortsatzes 14 des (oberen) Wirbels 2 bildet zusammen mit dem Ende des oberen Gelenkfortsatzes 13 des (unteren) Wirbels 3 das Facettengelenk 16, in welchem die Enden der Gelenkfortsätze 13,14 an einander abgleiten können und so die funktionsgerechte, geführte Biegung der Wirbelsäule ermöglichen. Im Ergebnis ist ein Wirbel durch die Gleitflächen der Facettengelenke 16, die Bandscheibe, die umgebenden Bänder und Muskulatur im Verbund betriebsfähig geführt und abgestützt. Verliert die Bandscheibe ihre natürliche Dicke, ist dieser Verbund gestört und die Facettengelenke 16 falsch belastet, was häufig zu einer Überbeanspruchung mit z.B. einer schmerzhaften Entzündung etc. führt.

  

[0017]    Fig. 2a zeigt einen Schnitt durch die Bandscheibe 1 entlang der Linie AA von Fig. 1 mit Sicht auf den Wirbelkörper 6 des Wirbels 2.

  

[0018]    Die Bandscheibe 1 besteht aus dem Annulus Fibrosus 20, der den gallertartigen Nucleus Pulposus 21 einschliesst und in gesundem Zustand verhindert, dass unter Druckbelastung der Wirbel 2, 3 (Fig. 1) die gallertartige Masse des Annulus Fibrosus 20 zwischen den Wirbeln 2, 3 seitlich hinaus gequetscht wird. Der Nucleus Pulposus besitzt einen Wasseranteil von ca. 70 bis 80 Prozent und verliert durch die tägliche Belastung laufend etwas Flüssigkeit, so dass die Bandscheibe etwas zusammensackt. Während der Liegezeit in der Nacht wird die verlorene Flüssigkeit durch osmotischen Druck wieder aufgenommen, so dass die Bandscheibe ihre Dicke wieder erlangt (und morgens die Wirbelsäule einige cm länger ist als am Abend zuvor).

  

[0019]    Dieser wechselnde Flüssigkeitsstrom erlaubt den Transport von Nährstoffen in den Nucleus Pulposus hinein, kann jedoch im Alter degenerieren, so dass der Nucleus Pulposus in der Folge schrumpft, was neben der sonst ursächlichen mechanischen Überbeanspruchung zu einer Bandscheibe mit altersbedingt reduzierter Dicke und den damit einhergehenden, oben erwähnten Funktionsstörungen und Beschwerden führt.

  

[0020]    Weiter sind in der Fig. 2ader Wirbelbogen 23 sowie die in Fig. 1 beschriebenen Fortsätze 8 und 10, sowie der untere Gelenkfortsatz 14 mit seiner Gelenkpfanne 24 sichtbar. Die oberen Gelenkfortsätze 12 (Fig. 1) sind in der vorliegenden Ansicht verdeckt.

  

[0021]    Fig. 2b zeigt den Schnitt von Fig. 2a, wobei der Nucleus Pulposus durch ein erfindungsgemässes Bandscheibenkissen 25 ersetzt ist, das den Raum im Annulus Fibrosus 20 ausfüllt und den Nucleus Pulposus ersetzt.

  

[0022]    Die biovertägliche Hülle 26 des Bandscheibenkissens 25 ist im Wesentlichen nicht dehnbar, aber flexibel ausgebildet und mit einem Fluid, vorzugsweise einer Flüssigkeit mit hoher Viskosität gefüllt, so dass die mechanischen Eigenschaften des Bandscheibenkissens 25 so weit wie möglich (bzw. so wie im konkreten Fall indiziert) denjenigen des Nucleus Pulposus angenähert sind. Eine Befüllung mit einer isotonen Kochsalzlösung, mit oder ohne Gase (z.B. Sauerstoff), oder einer Wasser-/ÖI-Emulsion, oder einer Wasser-/Gallertlösung (Kolloid), oder Wasser-/Kollagenlösung kann durch den Fachmann, wie erwähnt, abgestimmt auf den konkreten Fall vorgesehen werden.

  

[0023]    Ein Ventil 28 ragt durch eine Öffnung 27 im Annulus Fibrosus 20 hindurch und erlaubt die Befüllung des innerhalb diesem platzierten Bandscheibenkissens mit den oben genannten Fluiden, wobei das Ventil 28 derart ausgebildet ist, dass es nach der Befüllung dauerhaft verschlossen werden kann, so dass unter Betriebsdruck kein Austritt des Fluids erfolgt. Alternativ kann das Ventil 28 für die Wiederbefüllung ausgebildet sein, um z.B. geringe Undichtigkeiten über die Zeit zu kompensieren oder um einen Austausch des Fluids zu erlauben, wenn andere Eigenschaften wie z.B. eine andere Viskosität einen verbesserten Therapieerfolg versprechen.

  

[0024]    Im Ergebnis wird durch das erfindungsgemässe Bandscheibenkissen 25 eine Rückführung des Abstands der Wirbel 2,3 zur normalen Bandscheibenhöhe erreicht, ohne dass die übrige Anatomie verändert werden muss. Dies gilt, von der zu schaffenden Öffnung 27 abgesehen, insbesondere auch für den Annulus Fibrosus 20. Durch diesen Höhenzuwachs werden die Facettengelenke 16 (Fig. 1) entlastet und die Schmerzgeneratoren in diesen Gelenken vermindert. Die ursprüngliche Mobilität kann wieder erreicht werden, was mit den bisherigen Techniken wie einer starren Bandscheibenersatzplastik oder einer Versteifung der Wirbel 2,3 nicht der Fall ist.

  

[0025]    Fig. 3a zeigt eine schematisierte Ansicht eines Bandscheibenkissens 30 einer bevorzugten Ausführungsform. Das Bandscheibenkissen 30 ist mit einem nicht kompressiblen Fluid wie z.B. einer isotonischen Kochsalzlösung befüllt und mit einem Umriss dargestellt, den es einnimmt, wenn es in einem Annulus Fibrosus 20 (Fig. 2b) eingesetzt ist. Die Hülle 32 ist im Wesentlichen nicht dehnbar.

  

[0026]    Fig. 3b zeigt eine ebenfalls schematisierte Ansicht eines Bandscheibenkissens 35 mit einem verstärkten, rundum verlaufenden Randbereich 36, der zum Anliegen an die Innenwand des Annulus Fibrosus bestimmt ist. Durch solch einen Randbereich 36 wird der Annulus Fibrosus 20 von Zugbeanspruchung aufgrund des Innendrucks des implantierten Bandscheibenkissens 30 entlastet, was insbesondere im Hinblick auf eine Ruptur oder einen Schnitt zur Einbringung des Bandscheibenkissens sinnvoll sein kann. Weiter ist die Hülle 32 aber flexibel ausgebildet und für einen Berstdruck von mindestens 30 bar ausgelegt, der dem physiologisch maximal im Nucleus Pulposus auftretenden Betriebsdruck entspricht.

  

[0027]    Alternativ kann die Hülle einer weiteren, nicht dargestellten Ausführungsform leicht dehnbar ausgebildet werden, damit sie sich einwandfrei an Unebenheiten der Innenwand des Annulus Fibrosus oder der Deckplatten der Wirbel anlegen kann.

  

[0028]    Bei einer weiteren Ausführungsform ist die Hülle durch eine Netzstruktur verstärkt, die den Betriebs-Innendruck des Bandscheibenkissens auffangen kann. Solch eine Netzstruktur als nichtresorbierbares Kunststofffasernetz ausgebildet, das die Hülle ihrerseits umhüllt. Die Netzstruktur kann mit der Hülle verbunden oder in diese integriert sein, aber auch einfach über die Hülle gezogen sein, so dass sie diese überdeckt.

  

[0029]    Bei einer weiteren Ausführungsform ist die Hülle mit für berührungslose Diagnosegeräte detektierbaren Elementen ausgebildet, insbesondere mit Röntgenstreifen versehen, die erlauben, während der Implantation (und später) die Lage des Bandscheibenkissens zu verfolgen und dessen bestimmungsgemässe Lage zu verifizieren.

  

[0030]    Bei einer weiteren Ausführungsform besteht die Hülle des Bandscheibenkissens aus einem Gewebe von Polyesterkunstfaser, und kann eine Innen-und/oder Aussengummierung z.B. aus Neopren oder PVC aufweisen.

  

[0031]    Weiter ist besonders bevorzugt die Hülle des Bandscheibenkissens mehrschichtig aufgebaut, wobei eine der Schichten fluiddicht, vorzugsweise für Wasser und/oder Gas, ausgebildet ist. Dann kann eine der anderen Schichten zugfest ausgebildet werden, derart, dass diese Schicht die durch den Betriebs-Innendruck des Bandscheibenkissens in der Hülle erzeugte Beanspruchung aufnehmen kann. Eine weitere, aussen liegende Schicht kann ausgebildet sein, mechanischer Beschädigung zu widerstehen, und so eine mechanische Verletzung der Hülle während der Implantation oder beim anliegen an eine nicht geglättete Stelle z.B. der Abdeckplatten zu verhindern.

  

[0032]    Fig. 4 zeigt das Bandscheibenkissen 30 von Fig. 3in zusammengefalteten Zustand, mit Längsfalten 35, derart, dass es in durch eine Öffnung 27 (Fig. 1) im Annulus Fibrosus 20 hindurchgeführt und in seinem Inneren platziert werden kann. Die Öffnung 27 kann im Annulus Fibrosus 20 leicht durch einen geeigneten Schnitt geschaffen werden, der vom Fachmann nach Grösse und Lage je nach den konkreten Umständen bemessen werden kann. Sobald das Bandscheibenkissen 30 vollständig in den Raum im Annulus Fibrosus 20 eingebracht ist, kann es über das Ventil 28 bestimmungsgemäss befüllt werden.

  

[0033]    Mit anderen Worten steht neben dem erfindungsgemässen Bandscheibenkissen auch ein erfindungsgemässes Verfahren zur Verfügung, wonach ein Bandscheibenkissen durch eine Öffnung des sich in natürlicher Lage befindenden Annulus Fibrosus in dessen Innenraum eingeführt und dann in diesem befüllt wird, bis die an den Annulus Fibrosus angrenzenden Wirbelkörper zwingend einen minimal pathologischen Abstand aufweisen.

  

[0034]    Bevorzugt wird das Verfahren derart angewendet, dass der sich in natürlicher Lage befindende Annulus Fibrosus zuerst geöffnet und mindestens ein Teil der Masse des Nukleus Pulposus durch diese Öffnung entfernt, dann ein Bandscheibenkissen durch diese Öffnung in den durch den Annulus Fibrosus umgrenzten Innenraum eingeführt und schliesslich das Bandscheibenkissen befüllt wird, bis dieses ein vorbestimmtes Volumen einnimmt, welches im Wesentlichen dem gesunden, durch das Bandscheibenkissen ersetzten Nukleus Pulposus entspricht.



  The present invention relates to a disc pad according to claim 1 and a method according to claim 9.

  

This disc pad or the inventive method find its use for the therapy of the spine, especially the human spine.

  

The intervertebral disc is located between adjacent vertebrae of the spine, which is stabilized by ligaments and musculature, and allows their movement carried over the facet joints, since the vertebrae themselves are stiff. In addition, the transmission of forces from one vertebra to the other vertebra essentially takes place through the intervertebral disk, with the result that this not only has to be deformable, but at the same time must also be able to withstand high levels of stress. In addition, the intervertebral disc also has a damping effect against impact occurring stress.

  

Excessive deformation, stress or aging lead to the well-known known extremely functional damage to the intervertebral disc, which in addition to pain disability to immobility result. By way of example, it should be mentioned that with a reduced thickness of the intervertebral disc, whether by herniated disc, by aging or by another reason, an altered relative position of the separated vortices results, with the result that then the facet joints are loaded incorrectly, which in turn leads to joint damage and pain.

  

The intervertebral disc itself consists of two components: once the nucleus pulposus, the gelatinous mass of which ensures the mechanical function of the intervertebral disc, and then the annulus fibrosus which laterally encloses the nucleus pulposus held above and below via the end plates of the vertebral bodies, so that this trapped in its position and exposed to the action of the spine substantially hydrostatic pressure.

  

Intervertebral disc damage arise, inter alia, if due to cracking in the annulus fibrosus mass of the nucleus pulposus emerges (herniated disc) or if the loss of water with degradation of the proteoglycans the nutrition of the nucleus pulposus is given only deficient and this shrinks, so that the height of Intervertebral disc is reduced.

  

As mentioned above, then have the vertebral bodies only insufficient distance from each other, whereby the fixation of the vertebral bodies on the surrounding muscles and ligaments becomes loose, so that they can move on the one hand laterally against each other and on the other hand, the facet joints are loaded incorrectly. As a result, the functionality of the spine is painfully reduced.

  

Numerous other pathological manifestations of the intervertebral disc are known.

  

For therapy, it has been attempted to replace the natural disc by an artificial disc in which it is inserted through the abdominal cavity and inserted between the affected vertebrae. Such a procedure through the abdominal cavity is risky; In addition, various problems arise in the field of artificial disc. As a result, it has to be said that this technique is still in its infancy and problematic.

  

Accordingly, it is the object of the present invention to provide an apparatus and method for improved therapy of disc damage.

  

Characterized in that according to the invention a disc cushion is provided, which can be placed through an opening in the annulus fibrosus, the annulus fibrosus can be left in its natural position and mass only of the nucleus pulposus artificially replaced, resulting in a minimally onerous therapy for defective Intervertebral discs leads.

  

The invention will be described below with reference to the figures.

  

It shows:
<Tb> FIG. 1 <sep> two adjacent vertebrae of a spine,


  <Tb> FIG. 2a <sep> a cross-section through an intervertebral disc with a view of the vortex located above it,


  <Tb> FIG. 2b shows the view of FIG. 2a, wherein according to the invention a disc cushion is inserted into the annulus fibrosus, and FIG


  <Tb> FIG. 3 <sep> is a view of a disc cushion according to the invention.

  

Fig. 1 shows two adjacent, by an intervertebral disk 1 to each other supported vertebrae 2 and 3, wherein further intervertebral discs 4 and 5, however, to relieve the figure, in turn, are no longer shown at this subsequent further vertebrae. The shape of the vertebrae varies over the various sections of the spine (i.e., from the lumbar to cervical spine); the inventive disc pad is not bound to a particular form of the vertebra, except for the cervical vertebrae C1 and C2. Therefore, the vertebrae shown in Fig. 1 (and also in the other figures) do not limit the use of the disc cushion to a particular portion of the spine.

  

It can be seen that the vertebral bodies 6 and 7 with the associated spinous processes 8 and 9, the transverse processes 10 and 11 and the upper articular processes 12 and 13 and the lower articular processes 14 and 15th

  

The end of the lower articular process 14 of the (upper) vertebra 2 forms together with the end of the upper articular process 13 of the (lower) vortex 3, the facet joint 16, in which the ends of the articular processes 13,14 can slide on each other and so the enable functional, guided bending of the spine. As a result, a vertebra is operatively guided and supported by the sliding surfaces of the facet joints 16, the intervertebral disc, the surrounding ligaments and musculature in combination. If the intervertebral disc loses its natural thickness, this composite is disturbed and the facet joints 16 are loaded incorrectly, which often leads to overuse with e.g. a painful inflammation etc. leads.

  

Fig. 2a shows a section through the disc 1 along the line AA of Fig. 1 with a view of the vertebral body 6 of the vertebrae. 2

  

The intervertebral disc 1 consists of the annulus fibrosus 20, which encloses the gelatinous nucleus Pulposus 21 and prevents in a healthy state that under pressure load of the vertebrae 2, 3 (Figure 1) the gelatinous mass of the annulus fibrosus 20 between the vertebrae 2 , 3 laterally squeezed out. The nucleus pulposus has a water content of about 70 to 80 percent and loses by the daily load continuously a little fluid, so that the disc slump something. During bedtime at night, the lost fluid is resumed by osmotic pressure, so that the disc recovers its thickness (and in the morning the spine is a few inches longer than the evening before).

  

This alternating fluid flow allows the transport of nutrients into the nucleus pulposus, but can degenerate with age, so that the nucleus pulposus shrinks in the sequence, which in addition to the otherwise causal mechanical overuse to an intervertebral disc with age-reduced thickness and thus associated, above-mentioned dysfunctions and discomfort leads.

  

Further, in Fig. 2ader vertebral arch 23 and the projections described in Fig. 1 8 and 10, and the lower articular process 14 with its socket 24 visible. The upper articular processes 12 (FIG. 1) are concealed in the present view.

  

Fig. 2b shows the section of Fig. 2a, wherein the nucleus pulposus is replaced by an inventive disc pad 25, which fills the space in the annulus fibrosus 20 and replaces the nucleus pulposus.

  

The biovertäglich shell 26 of the disc cushion 25 is substantially inextensible, but flexible and filled with a fluid, preferably a liquid filled with high viscosity, so that the mechanical properties of the disc cushion 25 as far as possible (or as in indicated in the specific case) to those of the nucleus pulposus. A filling with an isotonic saline solution, with or without gases (eg oxygen), or a water / oil emulsion, or a water / gel solution (colloid), or water / collagen solution can, as mentioned, tuned by the skilled person the specific case.

  

A valve 28 protrudes through an opening 27 in the annulus fibrosis 20 and allows the filling of the intervertebral disc cushion placed within this with the above-mentioned fluids, wherein the valve 28 is designed such that it can be permanently closed after filling, so that under operating pressure no leakage of the fluid takes place. Alternatively, the valve 28 may be configured for refilling, e.g. to compensate for minor leaks over time or to allow replacement of the fluid when other properties such as e.g. a different viscosity promise improved therapeutic success.

  

As a result, a return of the distance of the vertebrae 2,3 to the normal disc height is achieved by the inventive disc cartridge 25, without the remaining anatomy must be changed. This applies apart from the opening 27 to be created, in particular also for the annulus fibrosus 20. This increase in height relieves the facet joints 16 (FIG. 1) and reduces the pain generators in these joints. The original mobility can be achieved again, which is not the case with the previous techniques such as a rigid disc replacement plastic or a stiffening of the vertebrae 2,3.

  

Fig. 3a shows a schematic view of a disc cushion 30 of a preferred embodiment. The disc pad 30 is filled with a non-compressible fluid, such as e.g. an isotonic saline solution and presented with an outline which it occupies when inserted into an annulus fibrosus 20 (Figure 2b). The sheath 32 is substantially non-stretchable.

  

Fig. 3b shows a likewise schematic view of a disc cushion 35 with a reinforced, circumferentially extending edge region 36, which is intended for contact with the inner wall of the annulus fibrosus. By means of such an edge region 36, the annulus fibrosus 20 is relieved of tensile stress due to the internal pressure of the implanted disc cushion 30, which may be useful in particular with regard to a rupture or a cut for the introduction of the disc cushion. Next, the envelope 32 is flexible and designed for a bursting pressure of at least 30 bar, which corresponds to the physiological maximum occurring in the nucleus pulposus operating pressure.

  

Alternatively, the shell of another, not shown embodiment can be easily stretched, so that they can properly create bumps in the inner wall of the annulus fibrosis or the cover plates of the vertebrae.

  

In another embodiment, the shell is reinforced by a mesh structure that can absorb the operating internal pressure of the disc cushion. Such a network structure is formed as a non-resorbable plastic fiber network, which in turn envelops the shell. The mesh structure may be connected to or integrated into the shell, but may also simply be pulled over the shell so that it covers it.

  

In a further embodiment, the shell is formed with detectable for non-contact diagnostic equipment elements, in particular provided with x-ray strips, which allow during the implantation (and later) to track the position of the disc cushion and to verify its intended location.

  

In another embodiment, the sheath of the disc cushion is made of a fabric of polyester synthetic fiber, and may be an inner and / or outer gum, e.g. made of neoprene or PVC.

  

Further, the envelope of the disc cushion is particularly preferably constructed in multiple layers, wherein one of the layers is fluid-tight, preferably for water and / or gas is formed. Then, one of the other layers can be formed tensile strength, such that this layer can absorb the stress generated by the operating internal pressure of the disc cushion in the shell. Another outermost layer may be configured to resist mechanical damage and thus mechanically injure the sheath during implantation or when applied to a non-smoothed site, e.g. to prevent the cover plates.

  

Fig. 4 shows the disc pad 30 of Fig. 3 in a folded state, with longitudinal folds 35, such that it can be passed through an opening 27 (Fig. 1) in the annulus fibrosus 20 and placed in its interior. The opening 27 can be easily created in the annulus Fibrosus 20 by a suitable incision, which can be sized by the skilled person according to size and location depending on the specific circumstances. Once the disc pad 30 is fully inserted into the space in the annulus fibrosis 20, it can be filled via the valve 28 as intended.

  

In other words, in addition to the inventive disc cartridge also a method according to the invention is available, after which a disc pad is inserted through an opening of the naturally located annulus fibrosus in the interior and then filled in this until the adjacent to the annulus fibrosus Vertebral body necessarily have a minimal pathological distance.

  

Preferably, the method is applied such that the naturally located annulus fibrosus first opened and at least a portion of the mass of the nucleus pulposus removed through this opening, then inserted a disc pad through this opening in the bounded by the annulus fibrosis interior and finally, the disc cushion is filled until it occupies a predetermined volume, which substantially corresponds to the healthy, replaced by the disc cushion nucleus pulposus.


    

Claims (10)

1. Bandscheibenkissen, das innerhalb des Annulus Fibrosus an Stelle von Masse des Nucleus Pulposus platziert werden kann, mit einer flexiblen, über ein Ventil befüllbaren Hülle, die aus bioverträglichem Material besteht und im nicht befüllten Zustand derart verformbar ist, dass sie durch eine Öffnung im Annulus Fibrosus in diesen hinein geführt werden kann, und mit einem an der Hülle seitlich angeordneten Ventil, das die Befüllung des innerhalb des Annulus Fibrosus platzierten Bandscheibenkissens erlaubt und das dem Betriebsdruck dauerhaft widersteht. A disc cartridge which may be placed within the annulus fibrosus in place of mass of the nucleus pulposus, with a flexible valve-inflatable sheath made of biocompatible material and deformable in the unfilled condition to penetrate through an opening in the body Annulus Fibrosus can be guided into this, and with a side-mounted valve on the sheath, which allows the filling of the placed within the annulus fibrosis disc cushion and which permanently withstands the operating pressure. 2. Bandscheibenkissen nach Anspruch 1, wobei die Hülle einem Berstdruck von mindestens 30 bar widersteht. 2. disc pad according to claim 1, wherein the shell withstands a bursting pressure of at least 30 bar. 3. Bandscheibenkissen nach Anspruch 1 oder 2, wobei die Hülle eine Netzstruktur aufweist, die vorzugsweise als ein diese überdeckendes Kunststoff netz ausgebildet ist. 3. disc pad according to claim 1 or 2, wherein the shell has a network structure, which is preferably formed as a network covering this plastic. 4. Bandscheibenkissen nach einem der Ansprüche 1 bis 3, wobei dieses oder die Netzstruktur mit für berührungslose Diagnosegeräte detektierbaren Elementen, vorzugsweise Röntgenstreifen versehen ist. 4. Disc cushion according to one of claims 1 to 3, wherein this or the network structure is provided with detectable for non-contact diagnostic equipment elements, preferably X-ray strips. 5. Bandscheibenkissen nach einem der Ansprüche 1 bis 4, wobei die Hülle mehrschichtig aufgebaut ist und eine der Schichten fluiddicht, vorzugsweise für Wasser und/oder Gas, ausgebildet ist. 5. Disc cushion according to one of claims 1 to 4, wherein the shell is constructed of a plurality of layers and one of the layers fluid-tight, preferably for water and / or gas is formed. 6. Bandscheibenkissen nach Anspruch 5, wobei eine der Schichten zur Aufnahme der im Betrieb durch den Innendruck des Kissens in der Hülle erzeugten Beanspruchung ausgebildet ist. A disc pad according to claim 5, wherein one of the layers is adapted to receive the stress generated in operation by the internal pressure of the pad in the sleeve. 7. Bandscheibenkissen nach einem der Ansprüche 5 bis 6, wobei eine der Schichten mechanischer Beschädigung widersteht. A disc cartridge according to any one of claims 5 to 6, wherein one of the layers resists mechanical damage. 8. Verfahren zur Therapie von Bandscheibenschäden, dadurch gekennzeichnet, dass ein Bandscheibenkissen durch eine Öffnung des sich in natürlicher Lage befindenden Annulus Fibrosus in dessen Innenraum eingeführt und in diesem befüllt wird, bis die an den Annulus Fibrosus angrenzenden Wirbelkörper zwingend einen minimal pathologischen Abstand aufweisen. 8. A method for the treatment of disc damage, characterized in that a disc pad is inserted through an opening of the naturally located annulus fibrosus in the interior thereof and filled in this until the adjacent to the annulus fibrosis vertebral bodies have necessarily a minimal pathological distance. 9. Verfahren nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass der sich in natürlicher Lage befindende Annulus Fibrosus geöffnet und mindestens ein Teil der Masse des Nukleus Pulposus durch diese Öffnung entfernt, dann ein Bandscheibenkissen durch diese Öffnung in den durch den Annulus Fibrosus umgrenzten Innenraum eingeführt und schliesslich das Bandscheibenkissen befüllt wird, bis dieses ein vorbestimmtes Volumen einnimmt, welches im Wesentlichen dem gesunden, durch das Bandscheibenkissen ersetzten Nukleus Pulposus entspricht. 9. A method according to claim 8, characterized in that the naturally located annulus fibrosus is opened and at least part of the mass of the nucleus pulposus is removed through this opening, then a disc cushion is introduced through this opening into the space bounded by the annulus fibrosus and Finally, the disc pad is filled until it occupies a predetermined volume, which essentially corresponds to the healthy, replaced by the disc cushion nucleus pulposus. 10. Verfahren nach Anspruch 8 oder 9, wobei das Bandscheibenkissen die Merkmale eines der Ansprüche 1 bis 8 aufweist. 10. The method of claim 8 or 9, wherein the disc pad having the features of any one of claims 1 to 8.
CH00764/09A 2009-05-11 2009-05-11 Disc pads. CH701006A2 (en)

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PCT/CH2010/000123 WO2010130060A1 (en) 2009-05-11 2010-05-07 Intervertebral disk pillow

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* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3922203C1 (en) * 1989-07-06 1990-10-25 Martin Nolde Surgical instrument for the implantation of an intervertebral disc core prosthesis
US6733533B1 (en) * 2002-11-19 2004-05-11 Zimmer Technology, Inc. Artificial spinal disc
US8092536B2 (en) * 2006-05-24 2012-01-10 Disc Dynamics, Inc. Retention structure for in situ formation of an intervertebral prosthesis

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